15. Orosz Nagydíj
Hamilton nyerte a káoszba fulladó Orosz GP-t, Verstappen a második helyig jött fel
A negyedik helyről induló Lewis Hamilton századik futamgyőzelmét szerezte az Orosz Nagydíjon, miután a hajrában a Mercedes jobban taktikázott, mint az addig vezető Lando Norris és a McLaren. Az utolsó helyről induló Max Verstappen megmentette, amit csak lehetett, és a második helyre hozta fel a Red Bullt.
Már az időmérő edzés után is dörzsölhettük a tenyerünket, hiszen a vártnál jóval izgalmasabb futammal kecsegtetett az Orosz Nagydíj rajtrácsra, miután a felszáradó pályán Lando Norris szerezte meg a pole pozíciót Carlos Sainz és George Russell előtt, míg Lewis Hamilton csak a negyedik helyről rajtolhatott. Mindehhez hozzájött, hogy erőforráscsere miatt Max Verstappen csak a huszadik helyről várhatta a lámpák kialvását a szintén minden motorelemet kicserélő Charles Leclerc társaságában.
Maradt azonban meglepetés vasárnap délelőttre is: azok után, hogy szombaton Toto Wolff csapatfőnök már utalt rá, a Mercedes motort cserélt Valtteri Bottas autójában, a 17. helyre száműzve a finnt, aki végül a 16. rajtkockát foglalhatta el Antonio Giovinazzi váltócseréje miatt. Elsőre mindenki azt gyanította, hogy a címvédő istálló csak Verstappent akarja feltartani Hamilton szárnysegédjével, ám a Mercedes később azt a magyarázatot adta a cserére, hogy a Monzában beszerelt, gyakorlatilag vadonatúj motorral gondok adódtak pénteken, így szombatra egy sok kilométert futott egységet szereltek be, és miután Bottas csak hetedik lett az időmérőn, biztonsági okokból inkább bevállalták a cserét.
Akárhogy is történt, ez a tényeken nem változtatott, az egyik Mercedes a 4., a másik a 16. helyről várhatta a rajtot, amelyhez mindenki vagy a közepes, vagy a kemény gumin állt oda, lévén az esős időmérő miatt szabad volt a gazda a választás terén. Az első ötösből mindenki a sárga oldalfalú Pirelliket részesítette előnyben, míg a hatodik helyről induló Fernando Alonso már keményeket tett fel. A mezőny végén Verstappen és Leclerc, illetve Bottas is kemény gumin rajtolt.
Hogy még egy kicsit bonyolódjon a helyzet, közvetlenül a rajt utánra enyhe esőt vártak, Max Verstappennek viszont nemcsak ez, hanem a felvezető körben nem töltődő akkumulátora is gondot okozott, de csak egy rövid ideig, utána minden helyreállt az autójában.
A rajtot az élen álló kettős és Russell is jól kapta el, ugyanez viszont nem volt elmondható Hamiltonról, aki az egyenes későbbi részében így is ráesett az előtte haladókra, a kettes kanyar előtti féktávot viszont óvatosra vette, így Alonso, Stroll és Ricciardo is megelőzte, de a 2. körben a spanyolt sikerült visszaelőznie. Az élen Norris nem tudta megtartani az első helyet, így a 2. kör végén Sainz, Norris, Russell, Stroll, Ricciardo, Hamilton, Alonso, Pérez, Ocon és Räikkönen volt az első tíz sorrendje.
Verstappen három helyet javított, de csak miután levágta a kettes kanyart, miközben Bottas csak a 15. helyre jött fel. Az eső végül nem érkezett meg, Sainz és Norris ellépett Russelltől, aki mögött vonat alakult ki, Hamiltonnal a sor végén.
Verstappen nemsokára utolérte Bottast a 15. helyen, és nem is szöszmötölt sokat, a 13-as kanyar féktávján elkapta a szunyókáló finnt. Ha volt is olyan terve a Mercedesnek, hogy Bottasszal elkapja a hollandot, az ekkor ment füstbe.
Verstappen a 8. körben Gaslyt is lehagyta ugyanott, és csak 8 másodpercre volt Hamiltontól, ráadásul eggyel keményebb gumin haladt. A 11. körben Leclerc-t is lelépte a pontverseny éllovasa.
Az élen is volt izgalom, Norris nemsokára elkezdte támadni Sainzot, a 11. körben pedig majdnem neki is ment a hármas kanyarban. Hátrébb Verstappen is kis híján ütközött, miközben a Vettellel csatázó Leclerc mellé szúrt be, a monacói pedig nem vette őt észre és ráhúzta a kormányt.
A kerékcserék sorát Stroll kezdte a 12. körben, ő volt tehát az, aki elsőnek a bokszba hajtott kemény abroncsokért. A 13. körben Norris újabb rohamot indított, és a hátsó DRS-zónában elviharzott Sainz mellett, hátrébb pedig ugyanígy tett Verstappen Vettellel, és feljött a 9. helyre. Vettelt ezután Leclerc is megelőzte.
A kerékcserék sorát egy körrel Stroll után Russell folytatta, majd jött Sainz is (a Ferrari nagyon elrontotta a kiállását), Hamilton így feljött a harmadik helyre, de továbbra is Ricciardo mögé volt beragadva. A 16. körre Verstappen a kiállások miatt már 6. volt, és amint szabaddá vált előtte a pálya, azonnal elkezdte szórni a leggyorsabb köröket.
Az első kerékcserehullám után – amely során csak a két McLaren és Hamilton maradt az elejéből a közepes keveréken – néhány kör erejéig beállt a sorrend, Norris vezetett nagyjából 10 másodperccel Ricciardo előtt, akivel Hamilton nem tudott mit kezdeni, ahogy vele sem a nyakán lihegő Pérez. Verstappen mögöttük pedig rohamosan közeledett, körönként több mint egy másodpercet verve Hamiltonra.
A 21. körben Hamilton közölte a csapattal, hogy álljanak készen Ricciardo alávágására, a Mercedes ezzel pedig sikeresen csapdába csalta a McLarent, aki kihívta Ricciardót (ők is elrontották a cserét), szabaddá téve az utat a címvédő előtt.
Pérez előtt ekkor lehetőség kínálkozott volna Hamilton támadására, hiszen a Mercedesnek már nem volt szélárnyéka, Hamilton azonban azonnal négy tizedet vert a mexikóira. Végül a 26. körben jött ki keményekért, mögötte pedig érkezett Verstappen is a közepesekért. A Mercedes pilótája visszaállt Ricciardo elé, tehát sikerült a bokszban átugrania az ausztrált.
Norris az élről a 28. körben érkezett a szerelőihez, hogy a negyedik helyre jöjjön vissza. Az első három sorrendje ekkor a még mindig kerékcsere előtt álló Pérez, Alonso és Leclerc volt.
Hamilton a kiállása után begyújtotta a rakétákat és megkezdte a rohamot a futamgyőzelemért. A 29. körben megelőzte Strollt és feljött a hetedik helyre, majd egy körrel később Sainzot és a még az első szett gumiján haladó Gaslyt is levadászta, így ezzel már ötödik volt. Hátrébb Verstappen beragadt Ricciardo mögé, de a visszaeső Aston Martin mellett ő is el tudott menni az ausztrált követve a 31. körben.
Amint letisztult a kép az elején, és a kerékcserét a kemény gumin legtovább húzók is letudták a maguk kiállását, Norris visszavette a vezetést, mögötte azonban fenyegetően közeledett Hamilton.
Úgy tűnt, csak idő kérdése, hogy mikor történik meg a helycsere, miközben az eső is beszállt a játékba: 10 körrel a vége előtt 5 percnyire volt a pályától.
A harmadik helyen Sainz haladt Ricciardo, Pérez, Alonso és a közepes gumikon a forgalomban csak küszködő Verstappen előtt, akiről egy ideig azt hihettük, hogy átállítják kétkiállásos taktikára, de végül nem cserélt.
A 45. körben Pérez megelőzte Ricciardót a negyedik helyért, de ekkor már mindenki az eget nézte, az eső ugyanis megjött. A 47. körben Norris le is csúszott a bukótérbe, de mögötte Hamilton is megingott, így nem tudott elmenni a McLaren mellett.
Öt körrel a vége előtt aztán igazán rákezdett, a mezőnyből többen is feltették az intermediate gumikat, de Norris és a tőle kissé lemaradó Hamilton kint maradt. Utóbbi a 49. körben viszont már bejött (a csapat magabiztosan állította, hogy erősödni fog az eső), így a McLaren fiatalja egyedül maradt az élen, és mint kiderült, rossz döntést hozott (ő közölte a rádión, hogy nem kellenek neki az interek), az 51. körben ugyanis már elkezdett szakadni az eső. Miután bemutatott egy félig megpördülést és kikecmergett a bukótérből, kénytelen volt ő is bejönni kerékcserére, Hamilton ekkorra azonban már messze járt.
Akinek viszont óriási lehetőséget kínált az eső, az Max Verstappen, aki mindenkinél gyorsabb tempót diktált az intermediate abroncsokon, és egészen a második helyig kapaszkodott fel. Hamiltonra persze már nem volt veszélyes, a Mercedes pilótája közel egyperces előnyben szelte át a célvonalat, és amellett, hogy győzelmével átvette a vezetést a pontversenyben, megszerezte pályafutása századik győzelmét.
Mögötte Verstappen, Sainz, Ricciardo, Bottas, Alonso, Räikkönen, Norris, Pérez és Russell ért célba az első tíz helyen.
Az Orosz Nagydíj végeredménye:
|