9. Osztrák Nagydíj
Verstappen duplázott Ausztriában, Hamilton a dobogóra se ért oda
Max Verstappen rajt-cél győzelmet aratott az Osztrák Nagydíjon, legnagyobb ellenfele, Lewis Hamilton sokáig a 2. helyezett volt, de végül csak a 4. helyre ért oda. Valtteri Bottas az idei legjobb eredményét érte el, Lando Norris egy büntetéssel együtt is dobogós lett.
Egy héttel a Red Bull Ringen megrendezett Stájer Nagydíj után ismét pályára lépett a Forma-1 mezőnye Ausztriában, ezúttal a versenynaptárban eredetileg is szereplő Osztrák Nagydíjat rendezték meg a Red Bull hazai pályáján, óriási létszámú holland szurkolótábor előtt. A koronavírus kitörése óta ez volt az első verseny, ami teljesen nyitott volt a szurkolók előtt, és a rajongókat nem kellett kétszer kérni.
Elsősorban Max Verstappent biztatták, aki mindent meg is tett azért, hogy kiszolgálja a szurkolóit: megszerezte a pole pozíciót, majd a rajtnál is megtartotta a vezetést, Lando Norris, Sergio Pérez, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Pierre Gasly, Cunoda Juki, Lance Stroll, Sebastian Vettel és Charles Leclerc előtt.
Az első 10-ből Gasly, Cunoda és Stroll indult lágy abroncsokkal, Sainz a 10. helyről keményekkel rajtolt, és ezt az abroncsot választotta Räikkönen a 16. helyen, a többiek a közepes keverékű abronccsal kezdték meg az Osztrák Nagydíjat. Nagy kérdés volt, hogy ki tudja egy, ki két kerékcserével teljesíteni a versenyt.
Az egykiállásra hajtókat segítette, hogy Esteban Ocon és Antonio Giovinazzi összeakadt a rajt után, a sérült Alpine miatt pályára küldték a biztonsági autót, de a 4. körben ismét újraindult a verseny. Pérez ekkor támadni kezdte Norrist, aki a 4-es kanyarban leterelte ellenfelét a kavicságyba, így Pérez visszaesett a 10. helyre.
Átmenetileg Hamilton is visszaesett, őt Bottas támadta, de gyorsan visszavette csapattársától a helyezést, és Norris nyomába eredt a 3. helyen. Hamilton helyzete ezzel gyorsan javulni kezdett, hiszen csak a McLaren választotta el őt legfőbb ellenfelétől, Verstappen viszont gyorsan megkezdte az elszakadást, a 6. körben már 2,7 másodperccel vezetett a narancssárga autó előtt.
Ez a következő körök során tovább nőtt, a 12. körben 5,2 másodperc volt a különbség annak köszönhetően, hogy Verstappen egymás után futotta a leggyorsabb köröket, Norris pedig a DRS ellenére is feltartotta Hamiltont, de közben erősen igénybe vette a hátsó abroncsait, ezért mérnöke óvatosságra intette őt.
A tervezett kerékcserék sora a 13. körben kezdődött meg a két Alpha Tauri révén, először Cunoda, majd Gasly ment ki kemény gumikért, ez a McLaren szempontjából fontos információ volt, mert Norris mérnöke elsősorban a francia pilóta tempóját figyelte, arra számítva, hogy Verstappen és a Mercedesek ellen nem tudják majd felvenni a versenyt.
A dobogós helyezettek sorrendjében a 20. körben állt be változás, ekkor Norris 5 másodperces időbüntetést kapott Pérez leszorításáért, a brit pilóta ebben a pillanatban elengedte ellenfelét, de igyekezett a nyomában maradni, közben Pérez megvívott Leclerc-rel, de beszorult a két Ferrari közé a 7. helyre.
A verseny első harmadának hőse Daniel Ricciardo volt, a 13. helyről a jó rajtjának, az előzéseinek és az ellenfelek korai kerékcseréinek köszönhetően feljött az 5. helyre, mérnöke is elismerően biztatta őt. A két McLaren a versenynek ebben a szakaszában egymással versenyzett, Norris az időbüntetéssel együtt is számíthatott arra, hogy csapattársa előtt marad.
Az élen közben konzerválódott a 11 másodperces különbség Verstappen és Hamilton között, a holland pilóta a 28. körben jelezte, hogy kezd nehezen vezethetővé válni az autója, de nem siettette, hogy korán cseréljenek kereket. Megtette helyettük a McLaren, a 29. kör végén kihívták Ricciardót, aki kemény keverékű gumikra váltott, a 12. helyre jött vissza, és ezzel lavinát indított el.
Féltáv előtt jött a kerékcserék hulláma
A 30. körben kihívták Norrist is, ezt kihasználta a Mercedes, mert a McLaren a büntetés miatt 5 másodpercig állva maradt, így Bottas megelőzte a brit pilótát. Egy körrel később Hamilton is megjelent a bokszban kemény keverékű gumikért, ellenfelei kiállása miatt megtartotta a 2. helyet, és formaság volt az is, hogy Verstappen is az élen maradjon a kerékcseréje után.
A Red Bull sem várt, a 32. kör végén elvégezték Verstappen autóján is a tervezett kerékcserét, majd kihívták Pérezt is, aki a 7. helyről állt ki, ezzel megpróbáltak Leclerc elé vágni. Az élmezőnyben a monacói pilóta volt az utolsó, aki közepes keverékű gumikkal tartotta magát, az 5. helyen haladt, előtte mindenki kereket cserélt már egyszer, mögötte pedig a keményeken kezdő csapattársa ment.
Pérezzel bejött a Red Bull számítása, a mexikói pilóta Leclerc elé került a Ferrari kerékcseréje után, de beszorult Ricciardo mögé a 8. helyen, aki támadta Gasly-t, de mérnöke belátásra utasította őt, mert nem akartak újra kereket cserélni, ezért kímélnie kellett a gumikat. A 6. helyezett Gasly mögött vonat alakult ki, Ricciardo, Pérez és Leclerc is szorosan követte az Alpha Taurit.
A 42. körben Leclerc a 4-es kanyarban kívülről támadta Pérezt, aki ugyanúgy leterelte ellenfelét, ahogy Norris tette vele, a sportfelügyelők rögtön vizsgálni is kezdték az esetet, és nem volt kérdés, hogy őt is megbüntetik, ami a szoros állás miatt igen rossz hír volt Pérez és a Red Bull esélyeire nézve. A 46. kör végén Gasly kiállt másodszor is kereket cserélni, ezzel Ricciardo átvette a 6. helyet, Pérez védte a 7. pozíciót, és másodszor is kiszorította Leclerc-t a pályáról, ezért újabb 5 másodperces büntetést kapott.
Hamilton nem tudta tartani a lépést
Közben az élen tovább nyílt az olló, Verstappen a 43. körre 18 másodpercre növelte az előnyét Hamilton előtt, ebben az is szerepet játszhatott, hogy mérnöke szerint egy kerékvetőn megsérült a brit pilóta autója, ezért Bottas közelíteni kezdett hozzá és Norris is elkezdte lopni a távolságot a brit pilótához képest.
A helyzet az 53. körre várt kritikussá a Mercedesnél. Eleinte Bottast arra utasították, hogy ne támadja Hamiltont, majd megengedték, hogy a pilóták versenyezzenek egymással, az 53. körben pedig csapatutasítással Bottast előre engedték, majd néhány száz méteren belül Norris is megelőzte honfitársát, miközben Verstappen újabb leggyorsabb köröket futott.
A Mercedes ekkor kihívta Hamiltont a bokszba, egy újabb közepes gumiszettet szereltek az autójára, így is visszajött a 4. helyre, és elkezdhetett hajtani a dobogós helyre, ezt egy új leggyorsabb körrel indította, de Verstappen nem sokkal később használt gumikon is visszavette a bónuszpontot érő leggyorsabb kört.
A dobogós helyezettek sorrendje ezzel befagyott, Verstappent 10 körrel a vége előtt kihívták egy újabb kemény gumiszettért, ez a 27 másodperces előnyébe bőven belefért, Bottas tartotta a 2. helyet, mert Norris hiába került közel hozzá, előzni nem tudott, Hamiltonnak pedig a 4. hely jutott, miután esélye sem volt behozni a plusz kerékcsere miatti lemaradását.
Sainz az 5. helyen ért célba, miután az utolsó előtti körben megelőzte Pérezt, Ricciardo és Leclerc követte őt, Gasly pedig behozta az Alpha Taurit a 9. helyre. A 10. helyért szintén nagy csata zajlott George Russell és Fernando Alonso között, az Alpine pilótája 3 körrel a leintés előtt fosztotta meg a brit versenyzőt attól, hogy megszerezze az első pontot a Williams számára.
Az utolsó kör sem volt eseménytelen, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen összeütközött, a német pilóta a kavicságyban fejezte be a versenyt, de a látványos balesetben szerencsére egyikük sem sérült meg.
Az Osztrák Nagydíj végeredménye:
Poz. |
# |
Versenyző |
Csapat |
Kör |
Kül. |
1. |
33 |
Max Verstappen |
RED BULL RACING HONDA |
71 |
1:23:54.543 |
2. |
77 |
Valtteri Bottas |
MERCEDES |
71 |
+17.973 |
3. |
4 |
Lando Norris |
MCLAREN MERCEDES |
71 |
+20.019 |
4. |
44 |
Lewis Hamilton |
MERCEDES |
71 |
+46.452 |
5. |
55 |
Carlos Sainz |
FERRARI |
71 |
+57.144 |
6. |
11 |
Sergio Perez |
RED BULL RACING HONDA |
71 |
+57.915 |
7. |
3 |
Daniel Ricciardo |
MCLAREN MERCEDES |
71 |
+60.395 |
8. |
16 |
Charles Leclerc |
FERRARI |
71 |
+61.195 |
9. |
10 |
Pierre Gasly |
ALPHATAURI HONDA |
71 |
+61.844 |
10. |
14 |
Fernando Alonso |
ALPINE RENAULT |
70 |
+1 kör |
11. |
63 |
George Russell |
WILLIAMS MERCEDES |
70 |
+1 kör |
12. |
22 |
Yuki Tsunoda |
ALPHATAURI HONDA |
70 |
+1 kör |
13. |
18 |
Lance Stroll |
ASTON MARTIN MERCEDES |
70 |
+1 kör |
14. |
99 |
Antonio Giovinazzi |
ALFA ROMEO RACING FERRARI |
70 |
+1 kör |
15. |
6 |
Nicholas Latifi |
WILLIAMS MERCEDES |
70 |
+1 kör |
16. |
7 |
Kimi Räikkönen |
ALFA ROMEO RACING FERRARI |
70 |
+1 kör |
17. |
5 |
Sebastian Vettel |
ASTON MARTIN MERCEDES |
69 |
+2 kör |
18. |
47 |
Mick Schumacher |
HAAS FERRARI |
69 |
+2 kör |
19. |
9 |
Nikita Mazepin |
HAAS FERRARI |
69 |
+2 kör |
– |
31 |
Esteban Ocon |
ALPINE RENAULT |
0 |
Kiesett |
|