7. Francia Nagydíj
Verstappen hibázott a rajtnál, majd óriási csatát nyert Franciaországban!
Egy elképesztően izgalmas és feszült párharc végén Max Verstappen szerezte meg a győzelmet Franciaországban, miután másfél körrel a leintés előtt leelőzte Lewis Hamiltont. Harmadikként a Valtteri Bottast szintén a hajrában leelőző Sergio Pérez végzett.
A Forma–3-asok versenyét követően az egyik fő kérdés az volt, fölszárad-e a pálya a királykategória futamának kezdetére, vagy érkezik még utánpótlás a nevelőszéria mezőnyét megtréfáló esőből. Eső végül nem érkezett, az F1-esek tehát száraz pályán vághattak neki az évad hetedik viadalának.
Az élről Max Verstappen indult, miután tegnap kisebb meglepetésre megszerezte a rajtelsőséget azon a pályán, melyen a Mercedest tartották fő favoritnak. A listavezető mellől a címvédő, Lewis Hamilton indult, a második sorból pedig Valtteri Bottas és Sergio Pérez, vagyis a bajnokesélyesek csapattársai.
Verstappen magát a rajtot jól kapta el, az első kanyarban azonban lecsúszott a pályáról, Hamilton pedig azonnal kihasználta a hibáját, és átvette a vezetést!
Mögöttük a sorrend változatlan maradt, Bottas megőrizte a harmadik pozíciót, Pérez pedig a negyediket, miközben a középmezőny élén Carlos Sainz haladt a Ferrarival, majd Pierre Gasly jött az Alpha Taurival, Charles Leclerc-t megelőzve, valamint az egy pozíciót javító Fernando Alonso.
A futam első köreiben a mezőny ezen része szállította az akciót, vagyis a McLaren kettőse (Daniel Ricciardo és Lando Norris) valamint Alonso. A narancssárgák a rajt óta ott loholtak a spanyol bajnok nyomában, a tizenegyedik körben pedig el is szánták magukat az előzésre: végül mindketten ugyanabban a körben hagyták le riválisukat.
Az élen a pozíciók változatlanok voltak, ami pedig a lemaradásokat illeti, Hamilton tizennégy kör alatt két és fél másodperces fórt épített ki Verstappennel szemben, a holland pedig három másodperccel állt Bottas előtt, aki szintén hárommal előzte Pérezt.
A középmezőnyben eközben tovább zajlottak az események: Alonsót Sebastian Vettel is leelőzte, aki ezzel beverekedte magát a pontzónába, Daniel Ricciardo pedig átugrotta Leclerc-t is, a monacói azonban (aki hamarabb állt ki a boxba) a kerékcserék után visszakerült riválisa elé. Sőt, a Ferrari korai cseréje annyira kifizetődő volt, hogy Leclerc Gasly-t és Sainzot is megelőzte vele.
A cserék után – némileg váratlanul – az élen is történt változás: Verstappen kegyetlenül gyors kivezető kört futott, és ennek köszönhetően Hamilton elé jött vissza. Újra a holland állt tehát jobban a két bajnokesélyes közül. Vezetni nem ő vezetett, Pérez ugyanis a pályán maradt, elnyújtotta első etapját, a mexikói volt tehát az első ekkor – Verstappen a huszonötödik körben állt az élre, miután a márkatárs is cserélt.
Miután Verstappen az élre állt, egy komoly üldözőverseny vette kezdetét, a holland ugyanis nem tudta leszakítani Hamiltont, akit pedig Bottas követett árnyékként (ők hárman két másodpercen belül voltak). Bottas néhány körrel később lemaradt a vezető kettősről (igaz, hátránya nem volt túl nagy, három másodperc körül táncolt), Hamilton viszont nem engedte Verstappent.
Mivel nem került előzési pozícióba, Hamilton a harmincadik kör után visszavett a tempóból – hátránya gyorsan meg is nőtt –, hogy „pihentesse” kicsit abroncsait, kérdéses volt ugyanis, kibírják-e a kemény keverékek a verseny végéig.
Erre először a Red Bull reagált: már a harminckettedik körben kihívták Verstappent a második cserére, föladva ezzel a pályapozíciót. Mivel a Mercedes versenyzői a pályán maradtak, a nagy kérdés az volt, utol tudja-e érni és meg tudja-e előzni őket Verstappen, aki a csere után a friss gumikon sokkal gyorsabb volt.
A középmezőnyben ezalatt az első etapját elnyújtó Norris volt a legkedvezőbb pozícióban, őt pedig a csapattárs, Ricciardo követte, majd Gasly és Alonso jött, majd a Ferrari versenyzői, akik a közepes keverékeken több pozíciót is veszítettek. Ők azonban mind veszélyben voltak, Vettel ugyanis az elképesztően hosszú etap után az utolsó körökben friss közepesekkel támadhatta őket.
Verstappen a frissebb abroncsokon folyamatosan csökkentette lemaradását, Bottast pedig tíz körrel a leintés előtt érte utol, és az első adandó alkalommal meg is előzte a finnt. Kilenc köre maradt tehát arra, hogy levadássza bajnoki riválisát. Bottast ezalatt az első etapját elnyújtó, így szintén frissebb gumikon érkező Pérez is utolérte, négy körrel a vége előtt pedig át is vette a harmadik helyet.
A legfőbb kérdés maradt tehát csak nyitott: ki nyeri a Francia Nagydíjat? Verstappen az ötvenegyedik körben érte be Hamiltont, három köre maradt tehát az előzésre, a britnek pedig három köre az első hely megóvására.
A holland másfél körrel a vége előtt szánta el magát az előzésre, a hátsó egyenesben pedig végre is hajtotta a manővert, ismét ő vezetette tehát a futamot, és már csak egyetlen kört kellett teljesítenie a győzelemhez.
A fennmaradó kört hiba nélkül teljesítette is, Verstappen tehát újabb győzelemmel növelte tovább előnyét Hamiltonnal szemben, ráadásul egy olyan verseny végén, amit a hétvége előtt mindenki a Mercedesnek adott volna. Hamiltonnak tehát be kellett érnie a második hellyel, a harmadikat pedig Pérez szerezte meg. Bottas negyedik lett, az üldözők csatáját pedig újra Norris „nyerte” a McLarennel.
A brit mögött a csapattárs, Ricciardo ért célba, majd Gasly, Alonso, Sainz, Vettel és Lance Stroll tette teljessé a pontzónát.
A futam végeredménye:
Poz. |
# |
Versenyző |
Csapat |
Körök |
Kül. |
1. |
33 |
Max Verstappen |
RED BULL RACING |
53 |
1:27:25.770 |
2. |
44 |
Lewis Hamilton |
MERCEDES |
53 |
+2.904 |
3. |
11 |
Sergio Perez |
RED BULL RACING |
53 |
+8.811 |
4. |
77 |
Valtteri Bottas |
MERCEDES |
53 |
+14.618 |
5. |
4 |
Lando Norris |
MCLAREN |
53 |
+64.032 |
6. |
3 |
Daniel Ricciardo |
MCLAREN |
53 |
+75.857 |
7. |
10 |
Pierre Gasly |
ALPHATAURI |
53 |
+76.596 |
8. |
14 |
Fernando Alonso |
ALPINE |
53 |
+77.695 |
9. |
5 |
Sebastian Vettel |
ASTON MARTIN |
53 |
+79.666 |
10. |
18 |
Lance Stroll |
ASTON MARTIN |
53 |
+91.946 |
11. |
55 |
Carlos Sainz |
FERRARI |
53 |
+99.337 |
12. |
63 |
George Russell |
WILLIAMS |
52 |
+1 kör |
13. |
22 |
Yuki Tsunoda |
ALPHATAURI |
52 |
+1 kör |
14. |
31 |
Esteban Ocon |
ALPINE |
52 |
+1 kör |
15. |
99 |
Antonio Giovinazzi |
ALFA ROMEO RACING |
52 |
+1 kör |
16. |
16 |
Charles Leclerc |
FERRARI |
52 |
+1 kör |
17. |
7 |
Kimi Räikkönen |
ALFA ROMEO RACING |
52 |
+1 kör |
18. |
6 |
Nicholas Latifi |
WILLIAMS |
52 |
+1 kör |
19. |
47 |
Mick Schumacher |
HAAS |
52 |
+1 kör |
20. |
9 |
Nikita Mazepin |
HAAS |
52 |
+1 kör |
|