6. Azeri Nagydíj
Verstappen drámája után Pérez nyert Bakuban
Magabiztosan haladt újabb győzelme felé Max Verstappen, de Lance Strollhoz hasonlóan defektet kapott, így Sergio Pérez ölébe hullott a győzelem. Drámai körülmények között esett ki Lewis Hamilton is, így Sebastian Vettel és az Aston Martin, valamint Pierre Gasly és az Alpha Tauri is ünnepelhet.
A betétfutamokon és az F1-es időmérőn látottak alapján roncsderbire lehetett számítani a versenyen, a rajttól viszont Lance Stroll és Mick Schumacher kisebb koccanásától eltekintve simán eljöttek a pilóták, az élmezőnyben ráadásul nagyobb mozgás sem volt. Charles Leclerc megtartotta a vezetést Lewis Hamilton és Max Verstappen előtt, Sergio Pérez pedig felzárkózott a dobogósok mögé.
Hamilton viszont nem hagyta annyiban, nem sokkal később a célegyenesben átvette a vezetést Leclerc-től, a Ferrari pilótája viszont a nyomában maradt, és a szélárnyékot, valamint a DRS-t használva őrizte a 2. helyet a rohamozó Verstappennel szemben. Ez egészen a 7. kör elejéig sikerült neki, a Red Bull pilótája ekkor 1,2 másodperces hátránnyal Hamilton nyomába eredhetett.
Verstappent a következő körben Pérez is követte, remek rajtja után feljött a 3. helyre, így csapattársa hátvédje lehetett, közben Hamilton a balanszra kezdett panaszkodni, de a holland pilóta nem tudott érdemben közelíteni hozzá.
A rajt vesztese Lando Norris volt, a 9. helyről indulva átmenetileg a 13. helyre esett vissza, még Daniel Ricciardo mögé is került, majd beszorult a 10. helyezett Valtteri Bottas mögé, aki az időmérőhöz hasonlóan beleszürkült a mezőnybe, és a rajt által kínált lehetőséget sem tudta kihasználni. Sebastian Vettel ezzel szemben két helyet javított.
Norrist a 8. kör elején kimentették Bottas mögül, kemény gumikra váltott (ezzel hasonló taktikára került a keménnyel rajtoló Stroll-lal, aki ekkor a 11. helyezett volt). Többen is korán kereket cseréltek, George Russell már az első kör végén lecserélte a közepes keverékű gumikat keményekre, így tett Antonio Giovinazzi is, majd követte őket Mick Schumacher és Fernando Alonso is. Korán kiállt a bokszba Esteban Ocon is, motorhiba miatt azonban ő ott is maradt.
Az élmezőnyben Leclerc cserélt először kereket a 9. kör végén, keményekkel folytatta a 10. helyen (kivárták, amíg visszaér a közepesekkel rajtoló Kimi Räikkönen elé), a kivezető körén rácsúszott a záróvonalra. Egy körrel később Carlos Sainz is kiállt a bokszba, ő viszont csak a finn pilóta mögé ért vissza, közben Norris visszaelőzte Alonsót, aki a korai kerékcserével átmenetileg elé tudott kerülni.
Sainznak nem hozott szerencsét az új gumi, kicsúszott és visszaesett a 15. helyre, közben a 12. körben mindkét Mercedesen kereket cseréltek. Hamilton autójával csak 4,6 másodperc alatt végeztek, mert a gyors sávban Pierre Gasly (Alpha Tauri) érkezett, akit meg kellett várniuk, így Vettel mögé a 4. helyre ért vissza, Bottas pedig a 11. helyezett volt.
Verstappent a következő körben ki is hívták kerékcserére, a papírformának megfelelően visszaért Hamilton elé, ráadásul ez Péreznek is sikerült, pedig az ő bokszkiállása is 4,3 másodpercig tartott. Ennek köszönhetően az F1 történetében először egy Aston Martin vezette a versenyt Vettel révén, és egészen a 19. körig tartotta magát az élen.
A német pilóta kiállása után is maradt az Aston Martin az élcsoportban, Stroll a kemény gumikkal megnyújtotta az első etapját, ebben a kezére játszott, hogy a várakozásokkal ellentétben a többiek kerékcseréjéig még sárga zászló is alig jelent meg, így jó döntésnek bizonyult, hogy a 19. helyről vállalták a rajtot a kemény gumikkal.
Az élen közben Verstappen zavartalanul rótta a köröket, a 24. körben 3,5 másodperc volt az előnye Pérez előtt, aki megfutotta a leggyorsabb kört és leszakította magáról Hamiltont. A brit pilóta 2,8 másodperces hátrányba került, hiába igyekezett az egyenesben a szélárnyékot használva, a középső szektorban nem tudta tartani a Red Bull tempóját.
Küszködött Bottas is, beragadt a 10. helyen Norris mögé, mérnöke hiába biztatta, hogy egy előzés esetén az 5. helyért küzdhetne, ezzel csak azt érte el, hogy a finn pilóta túlfusson egy kerékvetőn és lemaradjon a McLaren mögött. A 26. körben a dobogósok mögött Stroll, Gasly, Leclerc, Vettel, Cunoda, Norris és Bottas volt a pontszerzők sorrendje, de Stroll még nem volt kerékcserén.
A verseny második felénél egyre jobbnak tűnt a helyzet Stroll számára, bár a visszajátszásokon már látszott, hogy kopnak a kemény abroncsai, még mindig versenyképes tempót diktált. Ez a 31. körig tartott, ekkor a célegyenesben defektet kapott és nagy sebességgel a falnak csapódott. Az Aston Martin teljesen összetört, de a versenyző szerencsére nem szenvedett sérüléseket.
A versenyigazgató a 34. körig lezárta a bokszutcát, így a pilóták nem tudtak azonnal kiállni kereket cserélni, később pedig már csak az alsóházban szereplő Alonso, Giovinazzi és Russell és Schumacher számára volt vonzó a lehetőség. A német pilóta viszont nem tudott visszatérni a pályára, mert a bal első kerekét nem rögzítették rendesen az autóján.
A verseny a 36. körtől indult újra: a dobogós helyen autózók résen voltak, Verstappen tartotta a vezetést Pérez és Hamilton előtt, a mexikói pilótának átmenetileg védekeznie kellett, de visszaverte a támadásokat. Mögöttük Vettel ismét remekelt, a négyszeres világbajnok gyorsan feljött az 5. helyre, majd megelőzte Gaslyt is, és az újabb abroncsainak is köszönhetően a 4. helyre lépett.
Hátrébb folytatódott Bottas vesszőfutása, az újraindítás után visszacsúszott a 13. helyre, így nemhogy az 5. helyért, a pontszerzésért sem volt versenyben, nem sokkal később Giovinazzi is megelőzte őt az új lágy abroncsaival, majd üldözőbe vette utódjelöltje, Russell is.
A verseny a 46. körig nyugodt mederben folytatódott, ekkor Verstappen autóján is felmondta a szolgálatot a bal hátsó gumi a pályán ugyanott, a célegyenes elején. A Red Bull pilótája tehetetlen volt, a falnak csapódott és bár egyenes útja volt a győzelem felé, kénytelen volt feladni a versenyt.
A Red Bull szerint nem volt előjele a hibának, ezért Jonathan Wheatley sportigazgató javasolta, hogy állítsák le a versenyt, Michael Masi versenyigazgató meg is fogadta az ötletet, három körrel a verseny vége előtt megszakították a futamot. Bár a szabályok lehetővé tették volna, hogy győztest hirdessenek, az Azeri Nagydíjat végül újraindították.
A mezőny vasárnap másodszor is felsorakozott a rajtrácsra, Hamilton előtte a rádión azt mondta, az idei világbajnokságot maratonnak, nem sprintnek tekinti, ebből arra lehetett következtetni, hogy nem feltétlenül akar kockázatos csatába kezdeni a győzelem megszerzése érdekében. A szabályok szerint a pilóták kereket cserélhettek, így mindenki nagyjából új, lágy szettekkel készülhetett a kétkörös sprintfutamra.
Az új rajthoz a mezőny Pérez, Hamilton, Vettel, Gasly, Leclerc, Cunoda, Norris, Sainz, Ricciardo, Alonso sorrendben állt fel a pontszerző helyeken. A lámpák kialvását Hamilton kapta el a legjobban, de a fékjei túlmelegedtek, nem tudott befordulni az 1-es kanyarban, így visszaesett a mezőny végére.
Pérez tehát megőrizhette az elsőséget az új rajt után, a második helyre pedig Vettel jött föl, aki ezzel megszerezte első dobogóját a visszatérő Aston Martinnal. Dobogóra állhatott még Gasly is, miután megvédte pozícióját Leclerc-rel szemben (aki egyszer még elé is került kettejük összecsapása során).
A Ferrari monacóiját Lando Norris követte, majd az utolsó két körön számos pozíciót nyerő Fernando Alonso futott célba. Cunoda végül hetedik lett, Sainz nyolcadik, a futamon pedig Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen is pontot szerzett. Hamilton bocsánatot kért a rádión, de tehetetlen volt, az utolsó helye azt jelentette, hogy a Mercedes pont nélkül zárta az Azeri Nagydíjat.
Pérez pályafutása második futamgyőzelmét érte el, az elsőt a Red Bull színeiben, az Aston Martin története első dobogós helyét szerezte meg, Pierre Gasly pedig idén először állhat fel a dobogóra az Alpha Taurival. Leclerc 4. helye és Norris 5. pozíciója révén továbbra is nyílt a küzdelem a konstruktőri világbajnokság 3. helyéért, az élen a Red Bull végül növelte az előnyét a Mercedesszel szemben, az egyéniben pedig továbbra is Verstappen vezet Hamilton előtt.
A futam végeredménye:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
másodperc |
1. |
Sergio Pérez |
Red Bull-Honda |
|
|
2. |
Sebastian Vettel |
Aston Martin-Mercedes |
+01,385 |
+01,385 |
3. |
Pierre Gasly |
Alpha Tauri-Honda |
+02,762 |
+02,762 |
4. |
Charles Leclerc |
Ferrari |
+03,828 |
+03,828 |
5. |
Lando Norris |
McLaren-Mercedes |
+04,754 |
+04,754 |
6. |
Fernando Alonso |
Alpine-Renault |
+06,382 |
+06,382 |
7. |
Cunoda Juki |
Alpha Tauri-Honda |
+06,624 |
+06,624 |
8. |
Carlos Sainz |
Ferrari |
+07,709 |
+07,709 |
9. |
Daniel Ricciardo |
McLaren-Mercedes |
+08,874 |
+08,874 |
10. |
Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo-Ferrari |
+09,576 |
+09,576 |
11. |
Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo-Ferrari |
+10,254 |
+10,254 |
12. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
+11,264 |
+11,264 |
13. |
Nicholas Latifi |
Williams-Mercedes |
+12,379 |
+12,379 |
14. |
Mick Schumacher |
Haas-Ferrari |
+14,241 |
+14,241 |
15. |
Nyikita Mazepin |
Haas-Ferrari |
+14,315 |
+14,315 |
16. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
+17,668 |
+17,668 |
17. |
George Russell |
Williams-Mercedes |
kiesett |
|
18. |
Max Verstappen |
Red Bull-Honda |
kiesett |
|
19. |
Lance Stroll |
Aston Martin-Mercedes |
kiesett |
|
20. |
Esteban Ocon |
Alpine-Renault |
kiesett |
|