5. Monacói Nagydíj
Verstappen majdnem lekörözte Hamiltont Monacóban, győzelmével élre állt a pontversenyben
Max Verstappen nyerte a Monacói Nagydíjat, miután Charles Leclerc már a rajt előtt kiesett előle. A holland pilóta átvette a vezetést a pontversenyben az egész versenyen szenvedő Lewis Hamiltontól. A második helyen Carlos Sainz, a harmadikon Lando Norris végzett.
Még el sem kezdődött a 78. Monacói Nagydíj, máris drámai eseményeknek lehettünk szemtanúi. Az időmérő edzést a falban befejező, ám a pole pozíciót így is megszerző Charles Leclerc a rajtrácsra vezető körében kétségbeesett hangon szólt a rádióba, közölve, hogy a váltója nem működik megfelelően. A baleset miatt a Ferrari amennyire tudta, átvizsgálta azt a futam előtt, majd úgy döntöttek, hogy nem kell 5 helyes rajtbüntetés fejében kicserélni. Mint kiderült, rossz döntést hoztak.
Miután Leclerc visszatért a garázsba, a szerelők elkezdték vizsgálni az autót, majd előbb az dőlt el, hogy a 16-os rajtszámú Ferrari nem állhat fel a rajtrácsra, mivel nem tudta elhagyni a bokszutcát annak bezárásáig, majd röviddel ezután a csapat közölte, hogy a bokszutcából sem fog tudni elindulni, mivel nem tudják ilyen rövid idő alatt orvosolni a kardántengellyel felmerülő problémát. Katasztrófa a hazai futamán a rajtot a pole-ból váró Leclerc-nek, a 2019-es Brazil Nagydíj óta először élről induló Ferrarinak és a megannyi monacói Ferrari-drukkernek, akik a versenyzői parádé alatt az ablakokból csüngve buzdították kedvencüket.
Az élet ezzel azonban nem állt meg, hiszen várt a pilótákra 78 kör. A rajtrácson mindenki előrébb jött eggyel, de csak ami a sorrendet illeti, helyet ugyanis nem változtattak (a Red Bull azért bepróbálkozott Michael Masi versenyigazgatónál, hogy Verstappen átvehesse az első rajtkockát, de természetesen nem tehette meg).
Az első tízet leszámítva csak a 11. helyről induló Antonio Giovinazzi, valamint a mezőny végéről kezdő két Haas rajtolt a legjobb tapadást biztosító lágy gumin, ketten, a 13. helyről rajtoló Stroll és a 16. helyről startoló Cunoda Juki pedig egyenesen a kemény keveréket választották. Ricciardo, Räikkönen, Russell, Alonso és Latifi közepes gumikon volt.
A rajtnál Verstappen viszonylag simán maradt a megörökölt első helyen, mindössze egy kicsit kellett rálegyeznie Valtteri Bottasra, hogy a finn pilóta besoroljon mögé. Sainz maradt a harmadik, Norris pedig a negyedik, mögöttük Gasly, Hamilton, Vettel, Pérez, Giovinazzi és Ocon volt az első tíz rajthoz képest változatlan sorrendje. A mezőny végén Mick Schumacher mutatott be vakmerő előzést Nyikita Mazepinen a Fairmont-hajtűben, szerencséjére az orosz együttműködő volt, és miután egy pillanatra elgondolkodott rajta, hogy rácsukja a kaput a csapattársára, végül utat engedett.
Miként arra számítani lehetett, a sorok rendeződése után mindenki felvette az "utazósebességet" és egymástól tisztes távolságra belefogott a gumik pátyolgatásába. Az első hatos Hamiltonnal bezárólag úgy-ahogy együtt maradt, a hétszeres világbajnok után autózó Vettel viszont a 12. körre már 7 másodperccel lemaradt.
Az első 20 körben a Mazepinnek és Norrisnak belengetett fekete-fehér zászlón kívül semmi nem történt. Mindketten az alagút utáni sikán kétszeri átvágásáért kaptak figyelmeztetést, a következőért pedig már büntetés járt volna.
Ahogy közeledtek a kerékcserék, úgy reménykedhettünk valamiféle izgalomban. Hamiltonnak a 24. körben szóltak a fülére, hogy hamarosan beindulhat a keringő. Bottas eközben egyre többet panaszkodott a gumijaira, ami akár színjáték is lehetett a Red Bullnak, hogy nyugodtan hívják be az ekkorra már 5 másodpercre ellépő Verstappent. A kerékcserék sorát azonban a 6. helyen autózó Hamilton kezdte a 29. körben, majd őt egy körrel később követte Bottas a második helyről. Utóbbi azonban soha többet nem hagyta el a bokszutcát, menetes lett ugyanis a kerékanyája a csavarkulcstól, a jobb első kerekét ezért nem tudta levenni a csapat. Egy ideig próbálkoztak, majd feladták, és betolták a finn pilóta W12-esét a garázsba.
Eközben a "garázs másik oldalán" sem volt fenékig tejfel az élet, Hamilton ugyanis nemhogy nem nyert pozíciót a kerékcserével, hanem a valamivel tovább kint maradó Sebastian Vettel és Sergio Pérez is átugrotta, így Bottas kiesése ellenére a hetedik helyen találta magát. A kiállások után Verstappen, Sainz, Norris, Pérez, Vettel, Gasly, Hamilton volt a sorrend az elejében, míg hátrébb a közepeseken és keményeken rajtolók közül még jó páran akadtak, akik nem látogatták meg a szerelőiket.
Miután ezt a kemény gumin rajtoló Strollon és Cunodán kívül mindenki megtette, újra beállt a mezőny az első szakaszban látott vonatozásra, azzal a különbséggel, hogy most már jóval nagyobbak voltak a különbségek. Verstappen kényelmesen autózgatott az élen (egy ponton be is jelentkezett nála a mérnöke, hogy minden rendben van-e, olyan rég beszéltek), mögötte Sainzcal és Norrisszal. A mezőnyt a két Haas zárta, de már Mazepin volt előrébb, miután a kerékcserék előtt technikai probléma lépett fel Schumachernél, és annak megoldásáig az orosz elengedésére kérték őt, hogy ne tartsa fel a csapattársát. Schumacher jókora hátrányba is került, de a lekörözések alatt visszazárkózott a másik fehér autóra.
Az Aston Martin nemcsak Vettellel, hanem Stroll-lal is nagyot húzott, hiszen miután a kanadai is meglátogatta a szerelőit, a nyolcadik helyre tért vissza friss lágy gumikon, majd azt is megúszta, hogy vizsgálták a bokszutcából kivezető sárga vonalra hajtásért.
Az utolsó körökre Pérez és Norris "csatája" emelhette meg leginkább a McLaren tagjainak pulzusát, a mexikói pilóta ugyanis utolérte a vezethetetlen autóval küszködő britet, de ez csak arra volt jó, hogy szorosan kövesse, előzni nem tudott.
A Mercedes még mentve a menthetőt kihívta lágy gumikért Hamiltont a 68. körben, amin a hétszeres világbajnok meg is autózta az addigi leggyorsabb kört (egyben körrekordot), miközben megtartotta a hetedik helyet (68 másodperccel Verstappen mögött ért célba, azaz kis híján kört kapott legfőbb riválisától, de ebben persze az extra kerékcsere is benne volt).
Sovány vigasz volt ez azonban, győzelmével Max Verstappen ugyanis átvette a vezetést a pontversenyben (105 pontja van Hamilton 101-ével szemben), és nem mellesleg első hollandként áll az élen a táblázaton. A Red Bull nemcsak emiatt, hanem a csapat miatt is boldog lehetett, hiszen ők a konstruktőri versenyben álltak az élre a Mercedes előtt.
A második helyre Sainz jött be, aki először állhatott dobogóra a Ferrarival, a harmadik helyet pedig Lando Norris szerezte meg. A negyedik helyen a szépet mentő Pérezt, mögötte pedig a remek futamot teljesítő Sebastian Vettelt intette le a kockás zászló. A további sorrend: Gasly, Hamilton, Stroll, Ocon, Giovinazzi, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Russell, Latifi, Cunoda, Mazepin, Schumacher.
A Monacói Nagydíj végeredménye:
Poz. |
# |
Versenyző |
Csapat |
Körök |
Kül. |
1. |
33 |
Max Verstappen |
RED BULL |
78 |
1:38:56.820 |
2. |
55 |
Carlos Sainz |
FERRARI |
78 |
+8.968s |
3. |
4 |
Lando Norris |
MCLAREN |
78 |
+19.427 |
4. |
11 |
Sergio Perez |
RED BULL |
78 |
+20.490 |
5. |
5 |
Sebastian Vettel |
ASTON MARTIN |
78 |
+52.591 |
6. |
10 |
Pierre Gasly |
ALPHATAURI |
78 |
+53.896 |
7. |
44 |
Lewis Hamilton |
MERCEDES |
78 |
+68.231 |
8. |
18 |
Lance Stroll |
ASTON MARTIN |
77 |
+1 kör |
9. |
31 |
Esteban Ocon |
ALPINE |
77 |
+1 kör |
10. |
99 |
Antonio Giovinazzi |
ALFA ROMEO |
77 |
+1 kör |
11. |
7 |
Kimi Räikkönen |
ALFA ROMEO |
77 |
+1 kör |
12. |
3 |
Daniel Ricciardo |
MCLAREN |
77 |
+1 kör |
13. |
14 |
Fernando Alonso |
ALPINE |
77 |
+1 kör |
14. |
63 |
George Russell |
WILLIAMS |
77 |
+1 kör |
15. |
6 |
Nicholas Latifi |
WILLIAMS |
77 |
+1 kör |
16. |
22 |
Yuki Tsunoda |
ALPHATAURI |
77 |
+1 kör |
17. |
9 |
Nikita Mazepin |
HAAS |
75 |
+3 kör |
18. |
47 |
Mick Schumacher |
HAAS |
75 |
+3 kör |
– |
77 |
Valtteri Bottas |
MERCEDES |
29 |
Kiesett |
– |
16 |
Charles Leclerc |
FERRARI |
0 |
Nem indult |
|