2.Emilia-Romagna Nagydíj
Verstappen nyert, a piros zászló megmentette Hamilton versenyét
Győzelemmel törte meg az olaszországi balszerencse-sorozatát Max Verstappen az Emilia Romagna Nagydíjon: a Red Bull pilótája lerajtolta Lewis Hamiltont, aki később egy koccanás miatt vissza is esett. Valtteri Bottas és George Russell csúnya balesetet úszott meg, Lando Norris remek versenyzéssel lett dobogós Imolában.
Az F1-es csapatok rémálma fogadta a mezőnyt az idei szezon második versenye, az Emilia Romagna Nagydíj előtt, az előrejelzéseknek megfelelően esni kezdett az eső Imola térségében, nem is akárhogy: a célegyenesben és környékén erősen, a pálya másik két szektorában viszont eleinte száraz maradt a pálya, ami a gumiválasztás és a taktika szempontjából komoly dilemma elé állította a mérnököket.
Nem is beszélve a versenyzőkről: a nedves pályán még a kétszeres F1-es világbajnok Fernando Alonso is bajba került, a Tosa-kanyarban a védősávnak koccant, ezért új első vezetőszárnyra volt szüksége, a két Aston Martinon pedig a hátsó fékek melegedtek túl, ezért a szerelők sietve munkához láttak, hogy a normális esetben időigényes javítást még a rajt előtt el tudják végezni. Ez Sebastian Vettel esetében nem sikerült, a négyszeres világbajnok csak a bokszutcából kezdhette meg a versenyt.
A rajt előtti körülmények az időmérős gumitaktikát is lesöpörték, hiszen a szabályok szerint innentől már nem kellett figyelembe venni, hogy az első 10 helyről rajtoló versenyzők közül ki használt lágy és közepes keverékű abroncsokat a Q2-ben. Pierre Gasly, Esteban Ocon, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin extrém esőgumit kapott a rajthoz, a többiek intermediate-en kezdtek.
Vetteltől eltekintve a rajtsorrend változatlan maradt és a nedves pálya még nagyobb izgalmakat ígért azután, hogy többen is a vártnál gyengébb eredményt értek el az időmérőn, például Valtteri Bottas csak a 8. helyezett lett, Cunoda Juki pedig a szombati balesete és a szükséges alkatrészcserék miatt csupán az utolsó kockából indulhatott.
A rajt az élmezőnyben Max Verstappennek sikerült a legjobban, a holland pilóta 2-es sebességi fokozattal indult, ennek köszönhetően jobban gyorsított ki Lewis Hamiltonnál, majd a Tamburellónál a külső ívre szorította a Mercedest, Hamilton kénytelen volt átugratni a lassító bukkanókon, és sérült első szárnyvéglappal besorolni a 2. helyre.
Verstappen gyorsan elhúzott, és úgy tűnt, a rossz látási viszonyok ellenére a mezőny simán megkezdi a versenyt, de nem így történt: Nicholas Latifi először kicsúszott, majd visszatért a pályára, de nem figyelt jobbra, leszorította Nyikita Mazepint, aki végül a falhoz lökte a Williamst, és az alaposan összetört autó miatt pályára küldték a biztonsági autót.
A mezőnyt egészen a 6. kör végéig visszafogták, közben Mick Schumacher is a falnak ment a célegyenes végén, de folytatni tudta a versenyt, Vettel pedig kereket cserélt, és a 17. helyen ment tovább. Az újraindítás után Hamilton támadta Verstappent, de a holland pilóta tartotta a vezetést és ismét faképnél hagyta a Mercedest, amit Charles Leclerc is támadni kezdett.
Leclerc még a biztonsági autó előtt használta ki Sergio Pérez megingását, és átvette a 3. helyet, a Red Bull pilótája mögött Lando Norris, Pierre Gasly és Daniel Ricciardo következett, de a 8. kör elején óriási csata alakult ki a 6-10. helyezett versenyzők között, meglepetésre a sor végén a mezőnybe teljesen beleszürkülő Valtteri Bottas haladt a Mercedesszel.
Bottas a 12. kör elején kezdett mutatni valamit, megelőzte az extrém esőgumikon egyre inkább küszködő Gaslyt, ezzel párhuzamosan Hamilton is gyorsult, az újraindítás után szárnyaló Verstappenhez képest csökkentette a hátrányát. A Red Bull versenyzője egymás után futotta a leggyorsabb köröket, 5 másodperc fölé növelte az előnyét, Hamilton később átvette a kezdeményezést és a 13. körre 4,3 másodpercre csökkentette a különbséget, ekkor a holland pilóta ismét fokozta a tempót és újabb leggyorsabb kört futott.
A Red Bullnál nem örülhettek felhőtlenül, Pérez 10 másodperces időbüntetést kapott, mert egy kicsúszás után előzött a biztonsági autós fázis alatt, ezt végül az első kerékcseréje alkalmával töltötte le. A táv negyedéhez közeledve Verstappen vezetett Hamilton, Leclerc, Pérez, Ricciardo, Norris, Sainz, Stroll, Bottas és Russell előtt.
Türelemjáték az időjárásra várva
A verseny első harmadához közelítve, a 20. kör környékén a pilóták és a csapatok egyre inkább dilemmába kerültek azzal kapcsolatban, hogy milyen gumitaktikát kövessenek. Senki sem szeretett volna az elsők között kereket cserélni, ráadásul azt sem tudták, hogy milyen abroncsot válasszanak, hiszen a pálya száradt, de az eső továbbra is szemerkélt.
A 18. körben a McLarenek csapatutasítás után helyet cseréltek, Norris három kör alatt 6,6 másodpercet vert Ricciardóra az 5. helyen, de mérnöke figyelmeztette, hogy spóroljon az abroncsokkal, mert nem tudták, hogy meddig kell várniuk a kerékcserére. Az élen 4,5 másodperc körül stabilizálódott a különbség Verstappen és Hamilton között, Leclerc a 22. körben már 23 másodpercre volt Leclerc-től, vagyis még mindig nem volt elegendő előnye egy bokszkiálláshoz.
A várakozást az Aston Martin adta fel először, Vettelt a 21. kör elején kihívták közepes keverékű gumikért, ez még korainak tűnt, mert a német pilóta láthatóan csúszkált a pályán. Neki azonban már mindegy volt, mert a rajt előtti fékhiba miatt a szerelők nem rakták fel az autójára időben a gumikat, ezért stop & go büntetést kapott, és lényegében minden esélye elszállt még a pontszerzésre is.
A büntetés letöltése után Vettel pont az élen álló Verstappen elé ért vissza, őt és Hamiltont is feltartotta a lekörözés közben, de a száradó pályán a Mercedes egyébként is feljavult, a 26. körre 2, másodpercre csökkentette a hátrányát, ami a rajt óta a legkisebb különbség volt. A 26. kör végén Cunoda is közepes keverékű gumikra váltott, de Hamilton szerint még mindig nedves volt a pálya.
A kerékcserék után a feje tetejére állt a verseny
Verstappen és a Red Bull a 27. körig bírta, ekkor közepes keverékű gumikra váltottak. A szerelők 2,2 másodperc alatt végeztek, szerencséjükre a Mercedes is csak egy plusz kört hagyott Hamiltonnak a pályán, a brit pilóta jobb első kerekének rögzítésével viszont gondok akadtak, ezért csak 4 másodperc alatt zajlott le a művelet, így Verstappen visszaszerezte a vezetést.
Ekkor még nem tudta, de a helyzete nem sokkal később pozitív fordulatot vett, mivel George Russell lekörözése közben Hamilton a nedves íven megcsúszott és Alonso verseny előtti bakijához hasonlóan a Tosában a falnak koccant, majd sokáig vesztegelt, mire vissza tudott tolatni a pályára. Új orrkúpra volt szüksége, a cserével együtt már körhátrányba is került.
Pillanatokkal később viszont ennél is nagyobb baj ütött be a Mercedesnél, a célegyenesben Russell támadta Bottast, a két pilóta nagy sebességgel összeütközött és az irányíthatatlan autóik a falnak csapódtak. A törmelékek és a sérült védősáv miatt a futamot leállították és csak hosszadalmas kényszerszünet után indították újra.
A futam gördülő rajttal folytatódott a 35. körtől, Hamilton visszavehette a körhátrányát, viszont Verstappen továbbra is vezetett Leclerc, Norris, Pérez, Sainz, Ricciardo, Stroll, Hamilton, Cunoda és Räikkönen előtt. Norris, Pérez, Ricciardo és Cunoda lágy gumikkal folytatta a versenyt, a pontszerző helyeken a többiek közepeseket kaptak a folytatásra.
Újabb hibák a középmezőnyben
Cunodának nem hozott szerencsét a lágy gumi, rögtön kicsúszott a rajt után, Norris viszont szárnyalt, megelőzte Leclerc-t és Verstappen nyomába eredt, de a McLaren így sem volt elég gyors ahhoz, hogy tartósan gondot okozzon a Red Bullnak. Küszködött Pérez is, a 37. körben kicsúszott és visszaesett a 14. helyre, és később is nehezen vezethetőnek tűnt az autója.
Pérez hibája jól jött Hamiltonnak, aki nem sokkal később megelőzte Strollt is, ezzel a 6. helyen haladt, a 41, körre már Ricciardo mögött is lőtávolba került, a 42. elején pedig meg is előzte a McLarent, ezzel már az 5. helyezett volt. A felzárkózásának üteme ettől kezdve kissé lassult, de az 50. körben megelőzte Sainzot a 4. helyért és a 2. helyezett Norris is elérhető volt a számára, mivel a McLaren pilótája a lágy gumikon egyre inkább feltartotta a 3. helyezett Leclerc-t.
A monacói pilóta sem tudott ellenállni Hamiltonnak, a második próbálkozásra a Mercedes átvette a 3. helyet, majd a hétszeres világbajnok keményen támadni kezdte fiatal honfitársát. Norris először azt kérte a rádión, hogy a lekörözöttek ne tartsák fel őt, majd a kuplunggal küszködött, de így is hősiesen védekezett Hamilton ellen, egészen a 60. kör elejéig, amikor a DRS segítségével a Mercedes visszaszerezte a 2. helyet.
Verstappen ekkor már 20 másodperces előnybe került a lényegében felszáradt pályán, így a győzelem már fel sem merülhetett Hamilton számára, de a piros zászlónak és utána a taktikus versenyzésnek köszönhetően így is óriásit mentett az Emilia Romagna Nagydíjon.
Norris dobogóra hozta a McLarent a két Ferrari és csapattársa, Ricciardo előtt, Stroll szintén pontokat mentett a sebességváltóval és a brake-by-wire rendszerrel is szenvedő Aston Martinnal. A 8. helyen Pierre Gasly ért célba az Alpha Taurival, a 9. Kimi Räikkönen lett, de őt még a verseny után vizsgálják a sportfelügyelők, így lehetséges, hogy a 10. helyezett Ocon és a 11. helyezett Fernando Alonso is előrébb léphet.
Végeredmény:
# |
Versenyző |
Csapat |
Diff. |
1 |
Max Verstappen |
Red Bull |
|
2 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
22.000 |
3 |
Lando Norris |
McLaren |
23.702 |
4 |
Charles Leclerc |
Ferrari |
25.579 |
5 |
Carlos Sainz Jr. |
Ferrari |
27.036 |
6 |
Daniel Ricciardo |
McLaren |
51.220 |
7 |
Lance Stroll |
Aston Martin |
51.909 |
8 |
Pierre Gasly |
AlphaTauri |
52.818 |
9 |
Kimi Raikkonen |
Alfa Romeo |
1:04.773 |
10 |
Esteban Ocon |
Alpine |
1:05.704 |
11 |
Fernando Alonso |
Alpine |
1:06.561 |
12 |
Sergio Perez |
Red Bull |
1:07.151 |
13 |
Yuki Tsunoda |
AlphaTauri |
1:13.184 |
14 |
Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
1 kör |
15 |
Sebastian Vettel |
|
1 kör |
16 |
Mick Schumacher |
Haas |
2 kör |
17 |
Nikita Mazepin |
Haas |
2 kör |
|
Valtteri Bottas |
Mercedes |
DNF |
|
George Russell |
Williams |
DNF |
|
Nicholas Latifi |
Williams |
DNF |
|