GQ Espana interj 2019
A Dakar
Kvetkez kihvsa az arab homokba viszi t, hogy rszt vegyen a Dakar Rally-n. Olyan vad rlet, mint egy gyorsulsi verseny golfkocsikkal: "Az igazsg az, hogy ez valsznleg a legnehezebb kihvs, amellyel a karrierem sorn szembesltem"-mondja neknk, mikzben vesznk egy kis szendvicset egy kis brban a Circuit-Museum kzelben.
"Ezt a rali versenyt tekintik a bolyg egyik legnehezebb rallyjnak. Drasztikus klnbsget jelent szmomra a vezets szempontjbl, mert szerintem semmi sem ll olyan tvol egymstl mint a Forma-1 s a Dakar. Ez egy rdekes kihvs, termszetesen papron lehetetlen, de szembe akarok nzni vele, tanulni s felkszlni, amelyet ezekben a hnapokban vgzek, jobb piltv tesz engem, amikor szembe kell nznem az ilyen tpus kihvsokkal: "jobb vllni a befejezsekor".
Fernando gy magyarzza, mintha termszetes dolog lenne, ami a munkjhoz tartozik s alzatossggal vgzi az utbbi idben, mint egy 'jonc'. t hallgatva, egy asztalnl lve egy kvval s tortillval, a Dakar megnyerse olyan egyszernek tnhet. De nem az, mert nem az Indy 500 mrfldesen kell vezetni vagy gyzni a La Sarthe versenyplyn. "Ez egy nagy cl, karrierem szempontjbl egy nagyon fontos verseny s remlhetleg egy nap meg tudom nyerni"-mondta az amerikai versenyrl.
Valjban a Dakar-kihvs olyan nagy, hogy Fernando, ellenttben a Hrmas Koronval, inkbb nem gyakorol nyomst: "Nem gondolkoztam egyrtelm teljestmnyclon, az els clom termszetesen az lenne, hogy befejezzem a tizenkt napos rally-t. Nem szeretnm a msodik vagy harmadik napon egy hlye hiba miatt feladni a versenyt, vagyis nyugodtnak kell maradnom. Ugyanakkor a Dakar kevsb ignyel pontossgot, ennlfogva a tapasztalatlansgom kevsb szrevehet, mert egyik nap nyersz 20 percet, a msikon pedig vesztesz 40-et... Ez egy rally, amely szintn egytt jr egy j navigcival, kevs problmval, s nekem ott van Marc navigtornak, aki biztosan tbb szzezer kilomtert tett meg ilyen krlmnyek kztt. Teht, nagy mrtkben tmaszkodok r, hogy ne kerljek sokszor bajba s remlhetleg fokozatosan elbbre kerlk a rangsorban".
Megkrdeztk Fernandt, hogyan merlt fel egy olyan rlt tlet, mint a Dakar-Rally-n val induls: "Ez a vletlen s az ambci keverke volt. Miutn megnyertem a Le Mans-i 24 rst a Toyotaval, ugyanebben az vben, 2018-ban, a Toyota megnyerte a rali vilgbajnoksgban a konstruktri cmet a Toyota Yarisszal s gyztt a Dakaron Nasserel, hrom Toyota Gazoo Racing azonos sznekkel. Arra gondoltam, hogy nem folytatom a WEC-et, meg kell nyernem a vilgbajnoki cmet s a 24 rsat, de nem folytatom tovbb, s jtt egy drasztikus s ms kihvs, kz a kzben a Toyotval s ez a karrierem j szakasza a Dakar kiprblsa, nhny hnapos felkszlssel, ami olyan volt, mint valamit a semmibl kezdeni. s itt szletett az tlet. Beszltem a Toyotaval s azt mondtam nekik, hogy szeretnm kiprblni a Dakart, s egy nap megnyerni a Toyotanak. s termszetesen tgra nylt a szemk s azt mondtk nekem: 'te, a Dakar...?' s azt mondtam: 'igen, legalbb ki akarom prblni'. s aztn csinltunk egy tesztet s nagyon jl ment, teht folytattuk a kalandot".
Szerinted mi kell ahhoz, hogy piltaknt versenykpes legyl a Dakaron?
Hinyzik az az intuci, amely ennek a sportnak a nagyszersgt jellemzi. 150 km / h sebessggel haladhatnak egy rten, s tudjk, hol lesz egy kis rok, hol lesz egy kis bukkan, s sokukat megkrdeztem, hogy mirt lltak meg itt, mert n nem lltam meg, s azt mondtk nekem: 'Mivel lttk, hogy mskpp van vgva a f, a dnknl is rnykokat lttak ahogy kzeltettek...' Olyan dolgokat tudnak, amelyek velem megtrtnhetnek.
Ez lesz az els alkalom, hogy valaki l melletted...
Igen (nevet), igen, az az igazsg, hogy az utbbi vekben j tapasztalatok rtek, elszr Le Mans-ban, mert ez volt az els alkalom, hogy megosztottam egy autt. s most a msodik sokk az, hogy valaki melletted l, s megmondja neked, hov kell menned s tenned. De, az els naptl kezdve jl rzem magam vele s eljn egy pillanat, amikor annyira bonyolult, hogy olyan, mintha nmagaddal beszlnl, de hangosan, s megosztjtok az rzseiteket az autban s ltod, hogy a msik szemlynek is ugyanazok vagy egyb aggodalmai vannak, s azt hiszem ez egy j kmia, ami a rali alatt lejtszdik, klnsen a hossz tv esemnyeken.
Megijesztetted nagyon Marcot?
Nem, az az igazsg, hogy nem nagyon retteg...(nevet) Egyszer Giniel de Villiersel mentem navigtorknt, hogy tudjam, mit lehet csinlni az autval s nem tudom mit csinl a navigtor, mert a pilta szmra ez valban nagyon knyelmetlen hely, mivel nem tudod, hogy mit csinl a msik, te valami mst szeretnl csinlni s ez knyelmetlen. De az igazsg az, hogy Marc jelenleg nem panaszkodott. St, nha laztok egy kicsit s klns figyelmet fordt arra, hogy mondja nekem: 'adjad, adjad, adjad', a vnkban van a sebessg.
Nem szemlyes, csak zleti
Fernando higgadsg s szakmaisg keverkvel nz szembe a hossz fotzssal. Tudja, hogy a pzols nem az dolga, s ezen a ponton nem fog gy tenni, mintha tetszene neki (valami, amit azonnal megtanulsz Fernandotl, az az, hogy azt kapod amit ltsz). Ugyanakkor szorgalmasan kveti a fots utastsait, s arra trekszik, hogy nyugodt lgkrt teremtsen. Csak tiltakozik - kedvesen s nevetssel -, amikor megprblunk becsempszni mg egy fnykpet, amely nem volt a programban. Br rvid tvolsgon Alonso sokkal szrakoztatbb s vidm ember, mint amilyennek a gylli belltjk, ezrt van mg mindig a fejben egy Excel tblzat, egy F1-es pilta mentalits az idk s a feladatok mrsre. Bevallotta, hogy Marc Comat az rletbe kergette a matematikai szmtsaival.
Biztostott minket, hogy sokkal nyugodtabb mdon l, amita elhagyta a motosport kirlykategrijt. "Most magam hozom meg a dntseket. Mg mindig sokat utazok, tovbbra is a motorsportnak szenteltem magam s mindig kerestem dolgokat, hogy aktv legyek, de tbb-kevsb azrt csinlom, mert tetszik. gy dntttem, hogy Dakarba megyek vagy most a Marokk Rally-ba. Elkldtek nekem egy tesztnaptrat s gy dntttem, hogy Lengyelorszgba megyek, mert azon a hten szabad vagyok. A Forma-1-ben egy alkalmazott vagy...nem egy rabszolga, nem tudnm, mi a helyes sz (nevet), de a csapat bbja vagy, mindent megteszel, amit minden nap mondanak neked: milyen edzst vgezz, mit egyl, mikor aludj...Az leted sok pillanatt veszik el ezzel".
Megszabadulva attl a vasfegyelemtl, ha Alonso valaminek a rabszolgja, akkor az a sajt ambcija s szmos zleti kalandja, mint pldul a gokartiskolja, az eSports csapata s a Kimoa ruhzati mrkja, amelyet nhny fnykpen lehet ltni. "Teljes mrtkben rszt veszek az zleti letben. Nagyon magas a kvetelmnyi szintem mindenben, amit csinlok. s bizonyos mrtkig ezt vrom el a krlttem lv emberektl", komoly mozdulattal mondja el neknk, s igazolhatjuk, hogy ez gy van: mivel a vele tlttt id alatt lthattuk, hogy a Kimoa csapattal egytt fellvizsglja a sportszemveg prototpust, rszt vesz (telefonon vagy szemlyesen) vllalata szmos gyben, st megfog egy kulcsot a mhelyben, hogy kijavtsa az egyik gokart tengelyt, szrakozottan babrlt vele, ami nem forog egyenletesen. "Idnknt ezt tvesen rtelmeztk a Forma-1-ben, amikor a maximumot kveteltem egy csapattl. Szmomra azok az emberek, akik itt vannak a plyn, a Kimoanl vagy az e-sportban, olyanok mint a csapatom, s nagyon szeretem a rszleteket, a munkafegyelmet, a szigort mindenben, amit csinlunk. Nagyon ignyes vagyok s bekapcsoldok mindenbe, mert br minden gazatban olyanokat bzok meg, akik rtenek hozz, igyekszem egy 'ketts ellenrzst' vgezni mindenben".
Belertve a divat kollekcit? "Igen, n is odajutok. Nagyon kicsik vagyunk ms sportolkhoz kpest, akik valamilyen ms mrkhoz trsultak. Ha sapka kollekcit ksztnk, s ha el kell tvoltani 20-at, akkor nem kerl nekem semmibe, szmtgpen megvizsglom a 60 modellt, s 30-at a kedvenceim kz teszek. Aztn megltjk, mi lehetsges, mi nem lehetsges vagy mit tbb-kevsb knny ellltani, de igen, tudok mindenrl, s azt hiszem, hogy minden, ami megjelenik a Kimoanl, egy ponton tment a szrmn. Legyen sz vgs dntsrl vagy a kezdetirl, arrl hogyan mennek a dolgok, igen, teljes mrtkben rszt veszek benne".
ltalban nem tartasz ilyen divatbeszlgetseket. Mit gondolsz errl?
Nos...(nevet) Nagyon jl reztem magam. Igaz, hogy nem voltam sok televzis msorban s egy ideje nem nagyon voltam a magazinokban. Megrtem azt is, hogy most a vilg ms, hogy kapcsolatba lpsz a rajongkkal a kzssgi oldalakon keresztl is, tudod mit szeretnek, mit olvasnak, mit szeretnnek. s azt hiszem, ez j alkalom volt egy kis sszefoglal elksztsre, s hogy els kzbl tudjk, hol vagyok, milyen vagyok, az rzseimet.
Gondolod, hogy egy ideje mr megtanultad jobban kezelni a rlad kialakult kpet?
Fejldtem, redtem, klnbz pillanatot mskpp kezeltem, de mg mindig egy kicsit ugyanazt gondolom arrl, ami krlvesz egy sportolt vagy egy karaktert az egsz mdiakrnyezetben. gy gondolom, hogy ha most a Forma-1-es vilgbajnoksgrt harcolnk, akkor sok hr, interjk irnti igny lenne...de nem tudnk mindenkit kielgteni, s egy kicsit ez trtnt 2004-ben, 2005-ben s 2006-ban. Minden nap a televziban voltam a reklmokban, mindenhol voltam, s az egyetlen mdja megbirkzni a helyzettel az, hogy elszigeteld magad. Nem vdekezni, hanem egy kicsit elszigetelni magad s nem elfogadni mindent, amit jtszadozni akarnak veled. Egy 23 ves szemlynek ezt nagyon nehz kezelni, most sincs mskpp, de eltr mdon kezelem s kicsit tudom, hogy mit akarnak az emberek s a mdia s megprblom olyannak mutatni magam, amilyen valjban vagyok.
A versenyek
Jackie Stewart gy beszlt az autsport aranykorrl, mint "amikor a szex biztonsgosabb volt a versenyzsnl". Alonso soha nem nosztalgizott ezekrl az idkrl, amikor hall leselkedett minden nagydjra. "A bajnoksgot 20 piltval kezdtk s 18-al befejezni nem volt normlis"-mondta. Megtanulta azonban csodlni azokat a legends hsket, akik, mint Jim Clark, kpesek voltak rvnyeslni nagyon klnbz autkban s kategrikban ugyanazon vben. Br nha a halhatatlansgrt a sajt letvel kellett fizetni. Fernandonak egyrtelm, annak ellenre hogy a gyzelem megszllottja, hogy egy dolog az letk kockztatsa s egy msik hogy ljenek. "Szeretek vezetni, szeretem a sportot, s ha tehetem, minden nap gyakorlom, de ugyanakkor tudom, hogy ez csak szenvedly, nem az letem. Az letem a csaldommal, a bartaimmal, a jvbeni projektekkel van, s ez az, ami igazn kitlt engem. Aztn a szabadidben nhnyan teniszeznek, msok krtyznak, egyebeknek a meglhetsrt kell dolgozniuk s n megprblom lvezni azt, amit szeretek, ami a motorsport, de nem ez a legfontosabb".
A Forma-1-es nagy versenytrsai kzl elszr a Schumacher elleni prbajokat emti: " volt a legnagyobb rivlisom. Amikor megrkeztem, uralta a sportot, olyan volt, mint egy legenda ellen versenyezni, s a Schumacherrel val kerk-kerk elleni versenyzs rzse nagyon klnleges volt". s akkor termszetesen a kutyaszer szezon Hamiltonnal: "Egy csapatban voltunk, s nagyon feszlt v volt, sok kzdelemmel, sok adrenalinnal. Az vek sorn bebizonyosodott, hogy egy klnleges pilta, nagyon tehetsges. A Hamilton elleni harc a msodik helyen van, az rzelmek szempontjbl".
Az F1 elhagysa ta kedveltebb szemy lettl?
Kedveltebb s tiszteletremltbb. szreveszem, hogy amikor paddockba vagy versenyre megyek, vagy brmelyik csapatfnkkel tallkozom, termszetesen tisztelnek azrt, amit a Forma-1-ben tettem, de jobban tisztelnek azrt, amit azon kvl tettem. gy gondolom, hogy ha hrom vagy ngy Forma-1-es vilgbajnoksgot nyertem volna, akkor is tisztelnnek engem, de nem olyan szinten, mint most. Sajnos. Emlkszem, hogy Patrick Dempsey, aki Le Mans-ban a szomszdos boxban volt, felhvott engem az jszaka kzepn a 24 rson. Reggel hrom ra volt. Azt mondta egy szerelnek, hogy hvjon fel. Odamentem hozz s azt mondta: 'Csak kezet akartam rzni veled, mert amit a motorsportban csinlsz, az valami, ami eltt kalapot emelek'. Nem ltem t ilyen dolgokat, amikor ktszeres F1-es vilgbajnok voltam, s most mr rzem, teht azt hiszem, hogy ezek az vek nagyobb rtket teremtettek karrierem sorn.
Lehet, hogy korbban inkbb egy agyalsabb pilta voltl, s most mr romantikusabb?
Igen, egyetrtek. Most kicsit romantikusabbak vagyok. Az vek sorn a tapasztalatokkal kinylt az letrl s a sportrl szl elkpzelsem. Minden szempontbl rettebb vagyok s elkezdtem kedvelni azt, amit msknt csinlok, nem csak versenykpes s sport mdon. Elkezdtem ms dolgokat ltni. Taln igen, most tbb szenvedlyt rzek a sportom irnt, mint 25 ves koromban, amikor az csak a munka, a szmok s az eredmnyek voltak. Most inkbb 360º-n lek s jobban lvezem. De mg mindig F1-es pilta vagyok, br most ms kategriban vagyok, a mentalitsom, a megkzeltsem a dolgokhoz nagyon Forma-1-es.
Sajnltad, hogy elhagytad az F1-et?
Nem sajnltam. Nha gy rzed, hogy itt az ideje kiprblni ms dolgokat, elengedni azt amit mr tudsz, vllalkozni valami jra. A Forma-1 is nagyon intenzv, egsz vben nagyon kevs a szabadnap. Soha nem pihentetheted a fejed, mg a nyaralson sem. gy gondolom, hogy nhny sport, ahogy az F1 is, egy bizonyos szellemi szintet ignyel s 18 v elteltvel ki kellett lpnem ebbl a vilgbl, abbl a buborkbl, amelyben nem valdi dolgokat lsz t s friss levegre van szksged.De, ahogy azt a 2018-as Abu Dhabi Nagydjon mondtam, ez egy ksbb tallkozunk volt, mert nincs kristlygmbm, hogy tudjam visszatrek-e egy nap. Tudom, hogy minden vben nehezebb lesz a korom miatt, de nem ltom lehetetlennek a Forma-1-be val visszatrst, egy friss levegvtellel, mert most kiszellztetem a fejem s a legfelszabadultabb elmvel vissza tudok trni, hogy lvezhessek valamit, ami az utbbi vekben szmomra nehz volt.
Az let
Otthagytuk Fernandot, hogy enni tudjon. A szlei s a csapata egy nagy asztalnl vrtak r. Ott, az emberei kztt Alonso csak egyel tbb szemly. Nyoma se volt csillagnak vagy legendnak, az elmlt percekben ksztett nhny kpet az extzisban lv rajongkkal. 38 ves korban a spanyol azt a benyomst kelti, hogy megtallta az tjt. Mr nem azrt l, hogy dolgozzon, hanem dolgozik hogy ljen. s a legjobb benne.
Sajt fordts!
|