17.Japán Nagydíj
Hamilton nyerte a Japán Nagydíjat Bottas előtt, Vettel összeütközött Verstappennel
Lewis Hamilton nagyon magabiztosan nyerte meg a 2018-as Japán Nagydíjat, miközben Sebastian Vettel egy újabb erősen kérdéses manővert vállalt be, ezúttal Max Verstappen ellen a harmadik helyért, de az ismét nagyon sokba került számára. Óriási a brit előnye a bajnokságban, és már a közelgő Amerikai Nagydíjon bajnok lehet.
Az időmérő edzésen nem született meglepetés, legalábbis az első sort illetően. Hamilton diktálta a tempót, aki közvetlen Bottas előtt zárt. A Mercedes szempontjából a lehető legjobb forgatókönyv valósult meg, ellentétben Szocsival, amikor a finn versenyző a pole-ból indult, és végig a kezében tartotta a versenyt, de azt végül egy csapatutasítás miatt nem nyerhette meg.
A németek tanultak az Oroszországban történtekből, és a szuzukai start előtt tisztázták a helyzetet a pilóták között.
További jó hírt jelentett Hamilton számára, hogy a közvetlen riválisa, Vettel a Ferrari rossz taktikai döntése és a hibája miatt csak a 8. rajtkockára állhatott fel, de Räikkönen sem volt ott a legjobb háromban. A finn "Jégember" közvetlen Verstappen mögül indulhatott a negyedik pozícióból. A másik Red Bullal Ricciardo csak a rajtrács utolsó felében kapott helyet. Az ausztrál egy technikai hiba végett esett ki a Q2-ből, amiért tőle nem megszokott módon rendkívül dühös volt.
Hamilton a versenyt megelőzően 50 ponttal számolt többet a bajnokságban, mint Vettel.
START - Vettel már az első kör végén negyedik volt
A versenyzők egy teljesen száraz aszfaltcsíkra állhattak fel vasárnap, verőfényes napsütésben és melegebb időben. Az eddigi legjobb időjárási körülmények fogadták a versenyzőket. A levegő hőmérséklete közel 30°C volt, addig a pálya hőmérői 40°C-ot mutattak.
Hamilton és Bottas lágyon, Verstappen és a Ferrarik szuperlágy gumiikkal felvértezve gurultak fel a rajtrácsra.
A rajt meglehetősen sima volt. Hamilton könnyedén jött el az élen Bottas, Verstappen és Räikkönen előtt. Vettel pár méteren belül rögtön két pozíciót is javított. A német világbajnok az első körben azonban nemcsak a Toro Rosso-Hondák mellett ment el. Grosjean Haas gépét is bedarálta. Sőt, még a második kör megkezdése előtt Räikkönen szintén megvolt neki. A finn nem hibázott, hanem Verstappen elfékezte magát, majd leszorította 2007 bajnokát, akinek megsérült az autója. A versenybíróság 5 másodperces időbüntetéssel sújtotta Maxet, aki káromkodva ("Mi a f*sz?!") vette tudomásul a döntést, és azt mondta, Räikkönennek meg kellett volna várnia, míg ő visszatér a pályára.
Magnussen hamar felhívta magára a figyelmet. A dán versenyző egy szabálytalan védekezés végén defektet kapott, amikor Leclerc eltalálta őt hátulról a Sauberrel. "Magnussen h*lye, és h*lye is marad. Ez tény." - mondta a csapatrádión keresztül idegesen a versenyző.
A rajt egyik legnagyobb vesztese Hartley volt. Az új-zélandi a 6. helyről indult, de nagyon hamar már a TOP-10-en kívül találta magát. Egy nagyon gyenge startot tudhatott maga mögött. Ezzel szemben Gasly maradt a 7.
Az 5. körben biztonsági autós fázis volt érvényben Leclerc és Magnussen incidense miatt. Több nagyobb törmelék is a pályára került. A monacói kihasználván az SC-s fázist, nemcsak kereket cserélt, de egy új első légterelőt is kapott. Ekkor így nézett ki a TOP-10 sorrendje: Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Grosjean, Gasly, Pérez, Ocon, Ricciardo.
Vettel összeütközik Verstappennel - viszlát világbajnoki cím?
A verseny a 7. körben folytatódhatott tovább. A mezőny ekkor újra nagyon közel volt egymáshoz. A 8. körben jött a DRÁMA! Vettel és Verstappen ért össze egymással, miközben a német támadta a hollandot. A négyszeres világbajnok egészen a mezőny végére, a 19. helyre esett vissza. Csak Magnussen volt mögötte, aki még abban körben feladta a küzdelmet.
A visszajátszásokból kiderült, hogy Vettel és Verstappen is magabiztos volt. A Ferrari versenyzője idén már nem először ment bele egy olyan szituációba, ami igen nagy veszélyt hordozott magában. Ez a Francia és az Olasz Nagydíjhoz hasonlóan nagyon sokba került számára. Kissé érthetetlen volt tőle a próbálkozás a pálya azon pontján, hiszen a kanyar után jött volna a hosszú egyenes, ahol elmehetett volna a Red Bull mellett.
A folytatásban Vettel felzárkózása és a középmezőnyben dúló csaták jelentettek szórakozást. Utóbbiból volt bőven a rajttól kezdve, Fernando Alonso és Lance Stroll például mindketten 5 másodperces büntetést kaptak, Stroll azért, mert leszorította a spanyolt, Alonso pedig azért, amiért ezután a sikánon totálisan átvágva előnyt szerzett.
A Saubernél is volt kontakt, ráadásul a csapattársak között. Ericsson rosszul mérte fel a dolgot, és hátulról eltalálta Leclerc gépét. A svéd enyhén szólva sem volt a helyzet magaslatán. Ezzel mindkét autó megsérült.
A 14. körben Ricciardo szép csendben felzárkózott az 5. helyre. Grosjeant előzte meg egy könnyed kifékezéssel. Vettel ekkor a 15. helyen állt. A 18. körben Räikkönen állt be a friss közepes gumikért. Összesen közel 23 másodpercet töltött el a bokszban. A 10. helyre tért vissza Sainz és Hartley közé.
Verstappen a kiállását a 22. körben abszolváltva. A Red Bull a kiállása során az 5 másodperces büntetését is letöltötte, de még így is Räikkönen elé tért vissza a pályára negyedikként.
Bottas a 24. körben állt ki az új gumikért. A Mercedes 2.4 másodperc alatt cserélt. Ricciardo pár másodperccel később ugyanúgy teljesítette a kötelező kiállását. Egy körrel ezután Hamilton állt be a vezető helyről. 2.3 másodpercig tartott a csere, és simán visszatért az az első helyre.
Vettel a 27. körben hajtott be a bokszba. A német lágy gumikkal folytatta tovább a 16. helyen egy reménytelen helyzetben. Pár körrel ezután a 9. helyen haladt, megelőzve Ocont és Leclercet is a pontszerző helyekért. A 35. körben Grosjean is megvolt neki, csakúgy, mint az első körben. A 6. helyet vette el a franciától.
A 40. körben már Hülkenberg és Leclerc sem volt versenyben. Mindketten technikai gondok miatt álltak ki. A német a bokszban adta fel, addig a monacói nem jutott el odáig.
A 43. körben a VSC fázis után Verstappen megérkezett Bottasra. Ezzel megkezdődött egy újabb harc, ezúttal a második helyért.
Újabb Hamilton-győzelem, újabb súlyos vereség Vettel neve mellett
A versenyt Hamilton nyerte, nagyon simán, amivel növelte az előnyét a bajnokságban, ráadásul úgy, hogy a közvetlen riválisa még csak a dobogóra sem tudott felállni. A második helyen Bottas ért célba a másik W09 volánja mögött, „bekísérvén” a csapattársát. Ezúttal nem volt szükség csapatutasításra, mert a finn teljesen esélytelen volt a győzelemre, csakúgy, mint Verstappen, aki harmadik lett, az 5 másodperces időbüntetése ellenére. Az utolsó körökben a második helyre is volt sansza, de Bottas nem hagyta magát.
A Red Bull szépen termelt, miután Ricciardo a mezőny hátsó feléről a negyedik helyig zárkózott fel, legyőzvén mindkét Ferrarit. Räikkönen a rajthelyéhez képest egy pozíciót veszített, de ebben közrejátszhatott a sérült autója is. És csak utána következett Vettel. A Ferrari nem döntött a helycsere mellett, talán a távolság és a nagy bajnoki hátrány miatt sem.
Pontszerző volt még Pérez, Grosjean, Ocon és Sainz. Ezzel a Force India volt a legjobb középcsapat, ráadásul mindkét autójával a TOP-10-ben végzett. Gasly a Honda hazai pályáján az új motorral az egy bajnoki egységet érő 10. helyet három körrel a leintés előtt vesztette el.
Ez volt Hamilton pályafutása 71. győzelme. Az erős formáját jól mutatja, hogy a legutóbbi 7 versenyből 6-ot megnyert. Japánban már ötödik alkalommal tudott nyerni, amivel egy sikerre megközelítette Schumachert az örökranglistán. A hétszeres világbajnok az aktív karrierje során hatszor ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán az ázsiai eseményen.
Hamilton már 67 ponttal vezet Vettel előtt. Ha Amerikában is nyer Bottas előtt, hivatalosan is övé a 2018-as cím.
Japán Nagydíj – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1 ó p , mp |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
+12,919 mp |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
+14,295 mp |
4. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
+19,495 mp |
5. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+50,998 mp |
6. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
+1 p 09,873 mp |
7. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
+1 p 19,379 mp |
8. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
+1 p 27,198 mp |
9. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
+1 p 28,055 mp |
10. |
Carlos Sainz |
Renault |
+1 kör |
11. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
+1 kör |
12. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
+1 kör |
13. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
+1 kör |
14. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
+1 kör |
15. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
+1 kör |
16. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
+1 kör |
17. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
+1 kör |
18. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
kiesett |
19. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
kiesett |
20. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
kiesett |
|