16.Orosz Nagydíj
Csapatutasítással a címvédés felé: Hamilton harmadszor is nyert
Valtteri Bottas a 25. körben egy csapatutasítás végén adta át a vezető helyét Lewis Hamiltonnak, aki ezzel nemcsak hogy megnyerte az Orosz Nagydíjat, de növelte is az előnyét a bajnokságban. A hátralévő futamokon már a második hely is elegendő számára a bajnoki címhez, miközben Vettel végig nyer. Minden eddiginél nehezebb helyzetben a Ferrari.
A legjobb helyről Bottas várhatta a startot a szombati sikere után, ami meglepetés volt, tekintve, hogy Hamilton milyen formában van. Igaz, a brit világbajnok elrontotta az utolsó Q3-as körét, így esélye sem volt arra, hogy jobb időt menjen a csapattársánál.
Vettel, aki a verseny előtt 40 pontos hátrányt számolt Hamiltonnal szemben, csak a harmadik rajtkockát szerezte meg. A két SF71H nagyon messze volt a tempót tekintve a W09-től, míg a Red Bullok a rajtbüntetések miatt a rajtrács végére kerültek. Ennek köszönhetően indulhatott nagyon jó helyről Magnussen és Ocon a Haas, valamint a Force India színeiben.
A délelőtti F2-es versenyen még az eső is leszakadt, de az F1-es startot semmiben nem befolyásolta. A versenyzők slick gumikon rajtolhattak el 23°C-os levegő és 24°C-os aszfalthőmérséklet mellett. A zöld jelzés előtt 40% volt az esély az esőre.
A Mercedesek és a Ferrari ultralágyon vágtak neki a távnak, miután a Q3-ba a hétvége második leggyorsabb keverékén jutottak be, taktikai okok miatt. A mögöttük helyet foglalók azonban már hiperlágyon érkeztek, amik körönként 0.8 másodperccel gyorsabbak. A Renault és a Red Bull például a lágy mellett tette le a voksát, ami a hétvége legkeményebb abroncsa.
A rajt mondhatni egészen sima volt, mindenki versenyben maradt. Bottas és Vettel is jól kapta el a rajtot, míg Hamilton kevésbé. A német világbajnok be tudott menni mellé, de a brit kivédekezte őt, aki így maradt a harmadik helyen, közvetlen Räikkönen, Magnussen és Leclerc előtt. A monacói ezzel rögtön előzött egyet a Sauberrel. Az első kör után azonban már 6 másodperc volt a hátránya. Egy körrel ezután Leclerc újra lecsapott és Magnussent is bedarálta. Ekkor az 5. helyen állt a jövőre a Ferrarival versenyző pilóta.
A legnagyobbat azonban a születésnapos Verstappen rajtolt. A Red Bull pilótája a 3. körben már a pontszerző 9. helyen állt. Ricciardo ezzel szemben öt hellyel volt hátrébb. A 21 esztendős ünnepelt a 6. körben a 6. helyen haladt, 13 pozíciót előrelépvén, miközben a jövőbeni csapattársa, Gasly már a garázsban ült egy fékhiba miatt. Hartley ugyanazon okok miatt állt ki a másik Toro Rossóval, így egy körön belül mindkét Honda motorral hajtott autó búcsúzott.
A 8. körben Verstappen egy újabb előzést abszolvált. Leclerc mellett úgy ment el, mintha csak egy másik kategóriában versenyezne. Igaz, ez a közép-és az élmezőny között meg is van. A Red Bull versenyzőjének 20 másodperc volt a hátránya az élen autózó Bottashoz képest.
VETTEL A BOKSZKIÁLLÁS UTÁN MEGELŐZTE HAMILTONT, MAJD ISMÉT HARMADIK LETT
Bottas a 12. körben állt ki, lecserélvén az ultralágy abroncsokat a lágy keverékre. A kiállása 2.9 másodpercig tartott, ami nem volt túl gyors. Ezzel ideiglenesen Hamilton vette át a vezetést. Vettel 2 másodperccel követte a Mercedest. A német a 13. körben hajtott be a bokszba. Ez a csere sem volt villámgyors: 2.8 másodpercig tartott. Az SF71H Bottas mögé állt vissza, 4 másodperccel.
Hamilton egy körrel ezután szintén beállt a bokszba a friss lágy gumikért. A szerelők igen gyorsak voltak. 2.5 másodpercig tartott csak a csere. A visszajátszásokból kiderült, hogy a rekorder behajtása nem volt túl sima, de az FIA végül nem büntette meg őt. A szövetség Vettel manőverét sem szankcionálta, miután Hamilton a rádión keresztül jelezte, hogy a riválisa kétszer is bemozdult előtte az előzési kísérlet közben.
A címvédő elvesztette a helyét a Ferrarival szemben, így Vettel a két Mercedes közé került. Ők hárman rendkívül közel voltak egymáshoz. A németek csak vakarták a fejüket, hogy ezt miként sikerült elszúrniuk, amiért Hamilton is felelősségre vonta őket.
A 16. körben Hamilton visszaelőzte Vettelt, amivel a német újra csak a harmadik volt. A Mercedes versenyzője egy váratlanabb manőver végén vette vissza a helyét, amire az ellenfele már nem tudott válaszolni. Räikkönen a 18. körben ment ki a gumikért. Az ő kiállása volt a leggyorsabb a legjobbak közül: 2.4 másodperc.
Szándékos helycsere Bottas és Hamilton között
A 24. körben Verstappen még mindig az élen volt, kiállás nélkül. Bottas, Hamilton és Vettel követte őt. A Ferrari pilótája nem szakadt le a két W09-ről, 2 másodpercen belül volt hozzájuk képest. A 25. körben Bottas szándékosan helyet cserélt Hamiltonnal, hogy feltartsa Vettelt. Ez egyértelmű taktika volt a Mercedes részéről.
A 40. körben a 6. helyről Ricciardo ment ki a bokszba, először. Az ausztrál egy új orrkúpot is kapott. Ez magyarázatot jelenthetett arra, hogy miért volt ennyivel lassabb, mint a csapattársa. Az ultralágy tappancsokon a 6. helyen folytathatta tovább, a senki földjén.
Hamilton a 42. körben érte utol Verstappent, aki a vártnak megfelelően nem engedte el a Mercedes világbajnokát. 10 körrel a leintés előtt a holland kiállt a bokszba az ultralágy gumikért. A 2.4 másodperces kiállás után a 6. helyen vette üldözőbe Räikkönenet, aki 14 másodpercre volt tőle.
HAMILTON ÚJABB GYŐZELME, VETTEL ÚJABB VERESÉGE
A Mercedes kettős-győzelemmel hangolt a következő hétvégén megrendezésre kerülő Japán Nagydíjra. Ezzel Hamilton minden eddiginél nagyobb lépést tett meg az ötödik címe felé, főleg azok után, hogy Vettel csak harmadik lett, és egyik W09-et sem sikerült megelőznie. Öt futam maradt hátra, de immáron minden a címvédő mellett szól.
Ötödikként Räikkönen szelt át a célvonalat a másik SF71H-val. 2007 Forma-1 bajnoka egy nagyon csendes és eseménytelen versenyt zárt, szerezve pár fontos pontot a konstruktőri bajnokságban.
Bottasnak röviddel a leintés előtt volt egy kérdése a csapathoz, hogy miután elengedte Hamiltont, és biztossá vált a sikerül, visszakaphatná-e az első helyet. A Mercedes nagyon hamar leterelte őt a témáról, mondván, hogy a futam után megbeszélik a dolgot. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke annyit mondott a rádión keresztül a versenyzőjének, hogy egy nehéz vasárnapon vannak túl, és amikor már mindenki lenyugodott, beszélgessenek a négy fal között.
A nagydíj legnagyobb sztárja nem a dobogósok közül került ki. A mezőny végéről indult Verstappen egészen a 6. helyig zárkózott fel egy maratoni etappal a lágy gumikon.
A középmezőnyből a legeredményesebb versenyző Leclerc volt. A Sauber versenyzője pályafutása második legjobb helyezését érte el. Ezzel közvetlen Magnussen, Ocon és a szintén még pontszerző Pérez előtt intették le, így a két Renault, valamint többek között Grosjean sem végzett a pontszerzők között.
Orosz Nagydíj – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1 ó 27 p 25,181 mp |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
+2,545 mp |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
+7,487 mp |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+16,543 mp |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
+31,016 mp |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
+1 p 20,451 mp |
7. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
+1 p 38,390 mp |
8. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
+1 kör |
9. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
+1 kör |
10. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
+1 kör |
11. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
+1 kör |
12. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
+1 kör |
13. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
+1 kör |
14. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
+1 kör |
15. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
+1 kör |
16. |
Carlos Sainz |
Renault |
+2 kör |
17. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
+2 kör |
18. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
+2 kör |
19. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
kiesett |
20. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
kiesett |
|