11.Német Nagydíj
Átok ül Vettelen Hockenheimben, Hamilton a 14. helyről nyert!
Egy apró hiba a kavicságyba és a mélybe rántotta Sebastian Vettelt. Vezető pozícióból kiesve érte utol őt a hockenheimi átok. Lewis Hamilton az eső és egy csapatutasítás segítségével a 14. helyről nyert, és nagy előnnyel újra a bajnokság éllovasa!
A szombat déli esőzés után nagy kérdés volt, mik a tervei az időjárásnak a hockenheimi versennyel. A rajtot megelőzően víznek nyoma sem volt, a sötét felhők és a szél viszont fenyegettek, az előrejelzések pedig 60%-os esélyt jósoltak a zivatarokra. A gumik pénteki forróságban látott hólyagosodása és a szombati időmérő uralkodó viszonyok megmutatták, a körülmények változása akár szárazon is meghatározhatják az erőviszonyok alakulását. Az aszfalt hőmérséklete inkább a szombatit idézte, 8-10 fokkal elmaradt a gumigyilkos péntekitől.
Két hete Lewis Hamilton indult az élről hazai versenyén, ám Sebastian Vettel elrontotta az ünnepét. A visszavágás esélyét most a brit 14. rajtkockája nehezítette. A címvédő a verseny előtt meg is jegyezte: „A haditerv, hogy előre jussak. Valahogyan el kell kapnom Sebastiant. Mondtam Valtterinek, hogy menjen, és nyerje meg a versenyt. Számítok rá.”
A rajtot a Hockenheimben pályafutása során eddig mindössze három körig élen álló, ott sosem nyerő Sebastian Vettel várta a legkedvezőbb helyzetből – abban a tudatban, hogy a Ferrari Kanada óta az indulásoknál is előnyben van a Mercedesszel szemben. Valtteri Bottasék fogadkoztak, Silverstone óta sokat javítottak helyzetükön, és bár ezúttal valóban nem is ragadt be, az első kanyarig hátralévő kevesebb mint 200 méteren esélye sem volt pozíciót nyerni.
Helyette támadott viszont a remekül reagáló Max Verstappen, aki a lendületet vesztő Kimi Räikkönent nyúzta kanyarokon keresztül. A rutinos finn remekül zárta a szögeket, a stadionrésznél visszaverte az utolsó támadást is, és megőrizte a harmadik helyét.
Vettel a sima rajt után nekilátott a mostanában sikeresen alkalmazott taktikája megvalósításának: egy kör alatt másfél, három kör után három másodpercre húzott el Bottastól, majd 3,5 körül megállt, és felvette az utazó sebességet.
Ahogyan várható volt, a verseny első harmada a mezőny sűrűjéből rajtoló Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo előretöréséről szólt. A lágyon induló mercedeses a rajtnál ugyan bukott egy helyet Szergej Szirotkinnel szemben, ezt a stadionba érve hamar vissza is hozta, és innentől úgy ment át a mezőnyön, mint kés a vajon. 14 kör alatt letudta Ocont, Alonsót, Leclerc-t, Sainzot, Grosjeant, Pérezt, Hülkenberget és Magnussent is, ám mire feljött az 5. pozícióba, a hátránya már bő 25 másodperc volt az élen álló Vettellel szemben.
Ricciardo lényegesen lassabban kapaszkodott, amiben az is közrejátszott, hogy a közepes típuson indult. A legtovább Alonso mögött időzött. Az ausztrál a 19. körében állt először pontszerző helyen, Charles Leclerc megelőzésével került oda.
A Pirelli a 20. körre jósolta az ultralágyon rajtolók első kiállását, emiatt kisebb meglepetés volt, hogy a Ferrari már a 15. kör végén a boxba invitálta a harmadik helyen álló Räikkönent. Lágy keveréket kapott, és a pályára visszatérve kiderült, mi lehetett a hátsó gondolat: éppen Hamilton elé jött vissza, akinek fölzárkózása ezzel megtorpant kicsit. Igaz, miután a „Jégember” valamivel gyorsabb volt nála, feltartásról túlzás lenne beszélni. Räikkönen mindenesetre ezzel Vetteltől eltérő taktikára került, eggyel több kiállással.
A versenynek ez volt az az időszaka, amikor a lágyas Hamilton már egyértelműen gyorsabb volt az élen ultralágyon haladóknál, és hátrányát fokozatosan csökkenteni tudta. A trend a 25. kör végére jutott odáig, hogy Vettelék reagáljanak: a német is megejtette kerékcseréjét, s miután lágy gumit kapott, pont Räikkönen mögé, de Hamilton elé tért vissza.
Kiállása előtt 5 másodperc volt az előnye Bottasszal szemben, aki viszont nem reagált azonnal, csak három körrel később. A mercedeses ezzel visszatérésekor Hamilton mögé került, hátránya 10 másodpercre nőtt Vettelhez viszonyítva, viszont három körrel frissebbek voltak a gumijai, miközben Vettel már etapja elején bemutatott egy csúnya blokkolást a hajtűben.
Az élbolyból utolsóként Max Verstappen kerített sort a kerékcseréjére: a 29. köre végén ő is lágyat kapott, és Bottas mögé tért vissza. Ezek után a két kiálláson lévő Räikkönen vezette a versenyt, Vettel 1 másodperccel ott loholt a nyomában, míg Hamilton kiállás nélkül volt harmadik.
A közepesen induló Ricciardo stratégiája ekkor, a sok kiállás után kezdett volna el működésbe lépni, csakhogy a Red Bulljának más tervei voltak. „Erőt veszítek” – jelentette a peches ausztrál, aki Ausztria után újabb versenyt volt kénytelen feladni.
A Ferrari a stratégia megosztásával talán az ellenfeleket próbálta sakkban tartani, a 30. kör után egyre inkább úgy tűnt, önmagát hozza patthelyzetbe. Räikkönen hólyagosodást jelentett, és lassabb volt a Mercedeseknél. A boxfal viszont nem szólította fel csapattársa elengedésére. Vettel már az etap elején jelezte, túlmelegszenek a hátsó gumik a turbulens légáramlatokban. Mérnöke megkérdezte, milyen köröket tudna menni, Vettel 1:17-es köröket lőtt be.
Maurizio Arrivabene egyre dühösebben sétálgatott a garázsból a boxfalra, Vettel pedig a 38. körben föltette a kérdést: „Látjátok a gumik hőmérsékletét? Mire várunk?” Ez varázsütés volt: a következő körben Jock Clear vezető mérnök virágnyelven Vettel elengedésére szólította fel Räikkönent, aki bár hiányolta a nyíltságot, kinyitotta az ajtót a hajtűben.
Vettel szavához tartva magát 1:17 alsó tartományában autózott, és hamar elhúzott a másik Ferraritól.
A Scuderia tétovázását a fenyegető eső is magyarázta. A radarok negyed órán belül érkező záport mutattak, emiatt mindenki kivárásra játszott. Räikkönen és Hamilton gumija is a végét járta már, a finnt viszont taktikai okokból kint tartották. Hamiltonnal ellenben nem várhattak tovább: a 42. köre végén friss ultralágyat kapott.
A 44. körben pedig elkezdett esni a hajtűkanyarban…
Ezzel megkezdődött az őrület! A reményt látó Leclerc, Alonso és Gasly azonnal reagált. Előbbi kettő köztes esőgumit kapott, utóbbi extrém esőset, két kör múlva pedig Verstappen is köztesre váltott. Aztán újabb két kör múlva valamennyien visszaváltottak slickekre, mert a pálya túl száraz volt.
Úgy tűnt, a maradók választottak jól, de az eső újra rákezdett. Räikkönen a lekörözöttektől összezavarodva elhagyta a pályát, és Bottas megelőzte őt. Ocon és Leclerc is piruettezett a pálya elején, Vettel viszont az élen magabiztosnak tűnt, és tartotta a 9 másodperces előnyét.
Egészen az 52. körig, amikor a stadionba érve egészen apró hibát vétett. Ferrarija megcsúszott, a kavicságyba került, és a gumifalba koccant. Nem volt visszaút! A kormányát ütve szidta önmagát, majd magát elsírva kért bocsánatot csapatától a rádión.
Hockenheim átokkal sújtotta őt, Hockenheim valamiért nem kedveli őt.
A pályára küldték a biztonsági autót, a vezetést megöröklő Bottas a bokszba hajtott, ám szerelőinek fogalmuk sem volt, milyen gumit adjanak neki. Ultralágy lett belőle. Egy körrel később Räikkönen is követte példáját, míg Hamilton előbb elindult befelé, majd az utolsó pillanatban mégis maradásra szólították fel. A boxbejáratot átvágva tért vissza a pályára.
Az újraindítás előtt így Hamilton, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon, Ericsson, Hartley és Grosjean volt a legjobb tíz sorrendje.
A pálya ugyan felszáradt, az eső elvonult, de az újraindítás így is tartogatott izgalmakat. Bottas a friss gumin azonnal támadni kezdte Hamiltont a vezetésért. Kanyarokon át tartó csatájukat a brit nyerte. Ezt követően Hamilton látványosan felgyorsult, csapattársa jelentősen leszakadt. James Vowles főstratéga bejelentkezett: „Valtteri, tartsd a pozíciód!”
A Mercedes döntött a győzelem sorsáról, és bár az utolsó körökre még fenyegetett az eső, végül az időjárás is megkegyelmezett. A csapattársa és Räikkönen előtt célba érő Hamilton előzetesen nem hitt az előzés lehetőségében, nehéznek gondolta a dobogós helyet is, és Bottas segítségét kérte Vettel elkapásában, végül mégis ő szerezte meg idei 4. győzelmét, legfőbb riválisa hazai pályáján.
Vettel Hamilton silverstone-i hétvégéjéhez hasonlóan szintén nyerő helyzetből bukott, de neki jutott a fájóbb csapás: 8 pontos előnyéből egy csapásra 17 pontos hátrány lett az összetettben.
Folytatás nem akárhol: hazánkban, mégpedig már a következő hétvégén, a Hungaroringen!
A Német Nagydíj végeredménye:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1 ó 32 p 29,845 mp |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
+04,535 mp |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+06,732 mp |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
+07,654 mp |
5. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
+26,609 mp |
6. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
+28,871 mp |
7. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
+30,556 mp |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
+31,750 mp |
9. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
+32,362 mp |
10. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
+34,197 mp |
11. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
+34,919 mp |
12. |
Carlos Sainz |
Renault |
+43,069 mp |
13. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
+46,617 mp |
14. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
+1 kör |
15. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
+1 kör |
16. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
+1 kör |
17. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
kiesett |
18. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
kiesett |
19. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
kiesett |
20. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
kiesett |
|