4.Azeri Nagydíj
Dráma dráma hátán Bakuban: Hamilton mindent vitt!
Dráma, dráma és dráma! Elképesztő fordulatokat hozó versenyen született meg a Mercedes és Lewis Hamilton első idei győzelme. A Red Bullok kiütötték egymást, Sebastian Vettel elhamarkodottsága áldozata lett, Kimi Räikkönen pedig rajt utáni balesete ellenére is dobogóra állhatott – Sergio Pérez társaságában!
Sokat elárul a bakui pálya időjárási viszontagságairól, ha már a rajtrácsra vezető körök meghozzák az első vezetői hibákat… A rajtceremónia előtt Kimi Räikkönen hajszál híján a falat koccantotta le (a frászt hozva csapatára), míg a két Sauber és Max Verstappen az egyik bukótérből volt kénytelen visszakanyarodni. A korábban ígért erős széllökések megérkeztek Bakuba, és ennek láttán Fernando Alonso előre megjegyezte: „Ez a verseny a túlélésről fog szólni.”
A rajt valóban igazi túlélő show lett. Az élmezőny tagjai meglepően barátságosan bántak egymással, Sebastian Vettel könnyen védte meg az első helyét, helycsere nem is történt az első ötösben. Hátrébb viszont beindult egy láncreakció. A Williams két versenyzője egymással csatázott az első kanyar után, Szergej Szirotkin pedig nagy igyekezetében későn lépett a fékre, és hátulról belerohant Sergio Pérezbe, aki így meglökte Kimi Räikkönent. A lendületet vesztő finnre lecsapott Esteban Ocon, akit a következő balosban a finn belülről próbált visszaelőzni. Összeütköztek, a rózsaszín autó a falban végezte, a Ferrarinak a vezetőszárnya sérült.
Hátrébb Szirotkin is nehéz helyzetbe került. Nico Hülkenberg jobbról, Fernando Alonso balról próbálta előzni. A Renault kereke hozzáért a Williamshez, amely rápattant a McLarenre. Első szárnya kivágta a kétszeres világbajnok jobb első gumiját, aztán később a jobb hátsó is felrobbant. Alonso két keréken evickélt vissza a boxba, és bár új gumikat kapott, sérült padlólemezzel folytatta.
Hátrébb eközben Marcus Ericsson és Kevin Magnussen is összekoccant, amiért később a svéd 10 másodperces időbüntetést kapott.
A pályára került sok törmelék miatt beküldték a biztonsági autót, mely 5 körön keresztül fogta vissza a mezőnyt. Fordított felállásból jött az újraindítás, mint 2017-ben: Vettel elől taktikázott, Hamilton mögötte próbált nem belerohanni. A német kiváló ütemben lépett a gázba, a Mercedeseknek esélyük sem volt támadni őt. Nem úgy hátul Max Verstappennek, aki csapattársát kóstolgatta. Daniel Ricciardo az első kanyarban még kivédte a támadást, a következőben már nem tudta.
Sőt, az ausztrált az ultralágy gumin rajtoló, s így tapadáselőnyben lévő Carlos Sainz is lehagyta, majd a következő három körben két sikertelen szélárnyékos támadás után harmadszorra kifékezte Verstappent az első kanyarban. Ezzel szinte egy időben csapattársa, Nico Hülkenberg is megelőzte Ricciardót – szintén az ultralágyas előny segítségével –, majd a következő körben az elektromotor teljesítményét hiányoló Verstappent is letudta. A két sárga autó ezzel a 4-5. helyre verekedte előre magát! Örömük azonban nem sokáig tartott: Hülkenberg nem sokkal később nekikoccant a falnak, és sérült bal hátsó kerékkel feladta a küzdelmet.
Verstappen a következő körökben sem tudott pihenni: Ricciardo kezdte támadni őt a célegyenes végén. A 12. körben már az ausztrál volt előrébb az első kanyarnál, ám a holland későn fékezve visszacsúszott mellé. A kigyorsításnál még az első kerekek is összekoccantak. Ezek után már Ricciardo is az akkumulátor működésére panaszkodott. A két Red Bull ekkor már 26 másodpercre volt Vetteltől, azaz nagyjából máris kiállási távolságba kerültek.
Az újraindítás után a szuperlágyak a Mercedeseken is lassan keltek életre, Vettel ezt kihasználva egyből 3 másodperces előnyre tett szert, így kikerült a DRS-veszélyből. Hamilton ezt követően ugyan sorra futotta a leggyorsabb köröket, a bajnoki éllovas könnyedén reagált erre, és a 15. körre már 4,5 másodperces előnyt autózott ki. Bottas is tisztes távolból követte csapattársát, 5,5 másodpercre szakadt le tőle.
A 16. körben a verseny elejének meglepetésembere, Sainz alatt elfogytak az ultralágy Pirellik, így friss lágy garnitúrára váltott. Ezzel a 13. helyre esett vissza, Räikkönen két előzéssel előrejött 6.-nak, Charles Leclerc pedig a 7. pozícióban találta magát a Sauberrel, Lance Stroll előtt. Őket Sergio Pérez, Romain Grosjean és Fernando Alonso követte.
A csaták után a taktikázásra tolódott a hangsúly a folytatásban. Vettel és Hamilton egymást kínálgatták a leggyorsabb körökkel, ám a 4 másodperc körüli különbség még úgy is megdermedt, hogy a brit a körök teltével egyre inkább faragni tudott pár tizedet. Amikor pedig már úgy tűnt, elkezd közeledni a Ferrarihoz, jött a fordulat: mindkét első kerekét kockásra fékezte az első kanyarban, kicsúszott a bukótérbe, és lemaradása 8,3 másodpercre nőtt. Tönkretett gumija korai kerékcserére kényszerítette, mely után Bottas örökölte meg a 2. helyet.
Hamilton lágy gumit kapott, ám mivel lemaradása 30 másodperc körül volt Vettelhez képest, a Ferrari nem reagált, 9 további körig kint tartotta a németet. Bár Vettel abroncsai ekkor már érezhetően elfogytak, a csapatnak el kellett döntenie, melyik Mercedesszel foglalkozzon inkább. Bottas fokozatosan közelített, s a 30. körben már 10 másodpercen belülre került, amikor Vettel végül friss lágyakért a boxba fordult. A második helyre, 8 másodperccel Hamilton elé tért vissza, Bottas pedig 12 másodperces előnybe került, és mivel Vettelnél gyorsabb, 1:45-ös körökre volt képes, elkezdhetett azon gondolkodni, a lágy gumikért álljon-e ki, vagy megkockáztassa a hajrában „ricciardói” felzárkózással kecsegtető ultralágyat.
Hasonló taktikát vett célba a Red Bull is, igaz, náluk előbb még a két versenyző is megvívta a különversenyét – emlékezeteset és színvonalasat. Ricciardo korai szélárnyékos előzési kísérletei rendre sikertelennek bizonyultak, aztán pár kör pihenő után a 27.-ben újra próbálkozott. Az első kanyarban már elsőként fordult, de nem tudta lezárni az utat Verstappen előtt, aki a belső íven visszatámadott, majd agresszív izmozás után kifékezte a kínai győztest. Ricciardo újabb támadásáig 8 további körnek kellett eltelnie, ám ekkor már siker koronázta bevetődését, és feljött 4.-nek. Akkor még nem sejtette, hogy ez csak részsiker.
A 38. körben Ricciardo fordult ki először ultralágy gumikért, egy körrel később Verstappen követte példáját, és visszatérve ismét a gumiját nehezen melegítő csapattársa előtt találta magát.
A Red Bullnál ez a vég kezdete volt. A következő körben Ricciardo újabb szélárnyékozással próbált revánsot venni, ám a vége a 2010-es Török Nagydíjat idéző ütközés lett. Ricciardo kívülről akart támadni, Verstappen jobbra húzott. Ricciardo ezt látva balra vágott át, ám ellenfele erre szintén balra mozdult. Közeledett féktáv, a 3-as rajtszámú autó hátulról a 33-asba rongyolt, és mindketten kiestek.
„Addig nem mondok semmit, míg nem beszéltem kettejükkel” – mondta rendkívül dühös Christian Horner a sajtó munkatársainak, miközben a motorhome felé viharzott.
Azonnal beküldték a biztonsági autót, ami kapóra jött Bottasnak. A tempó visszafogása miatt a kerékcseréjével a szokásosnál kevesebb időt veszített, így miután föltették a friss ultralágy gumiját, könnyedén visszatért Vettel elé az élre. Mivel a többség követte példáját, a hajrá izgalmasnak ígérkezett: Bottas használt, Vettel, Hamilton és a 4.-nek fölzárkózó Räikkönen friss ultralágy abroncson volt.
Az újraindítás ugyanakkor késett. Romain Grosjeant mérnöke arra kérte, hogy a lekörözöttek elengedése miatt a megszokottnál jobban melegítse a gumiját. Ezt olyannyira komolyan vette, hogy igyekezetében a falnak csapta a Haast, ami miatt Bernd Mayländer túlórázott.
Bár Lewis Hamilton ekkor azt javasolta, inkább intsék le a futamot, az FIA a szurkolók pártján állt: 4 körrel a vége előtt behívta a biztonsági autót.
Az újraindításnál Bottas rafinált volt, egérutat nyert a beragadó Vettellel szemben, aki Hamilton szorításában úgy döntött, egyszer él és megpróbálja. Füstölős fékezéssel csúszott be hideg gumiján a Mercedes mellé – majd ki a bukótérbe. Vettel ezzel Hamilton és Räikkönen mögé került, majd kockásra fékezett gumiján tehetetlen volt Pérez ellen is.
Ekkor úgy tűnt, kettős Mercedes-siker születik, ám máris jött az újabb dráma: két körrel a vége előtt a Red Bullok által hátrahagyott törmeléken áthajtó Bottas jobb hátsó kereke defektes lett! A finn kiesett, így Hamilton az első, Räikkönen a második, Pérez pedig a harmadik helyet örökölte meg. Bár Vettel még próbált visszatámadni, be kellett érnie a negyedik hellyel. Mögötte Sainz, az első pontjait szerző Leclerc, Alonso, a Williams első egységeit gyűjtő Stroll, Vandoorne és Hartley futott célba.
Nem akármilyen körülmények között aratta 2018-as első sikerét a Mercedes, a biztonsági autó mögött még a leállást kérő Lewis Hamilton pedig az 1. hely mellé a bajnoki vezetést is megörökölte. Megfelelő törlesztés volt ez számára a sorstól a tavalyi vereségért.
Hogy is mondta Alonso? Ez a verseny valóban a túlélésről szólt! A legnagyobb túlélő pedig Hamilton lett. Mi lesz itt a folytatásban? Két hét múlva a Spanyol Nagydíjon kiderül!
Az Azeri Nagydíj végeredménye:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1 ó 43 p 44,291 mp |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+2,460 mp |
3. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
+4,024 mp |
4. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
+5,329 mp |
5. |
Carlos Sainz |
Renault |
+7,515 mp |
6. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
+9,158 mp |
7. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
+10,931 mp |
8. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
+12,545 mp |
9. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
+14,152 mp |
10. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
+18,030 mp |
11. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
+18,515 mp |
12. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
+24,720 mp |
13. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
+30,663 mp |
14. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
kiesett |
15. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
kiesett |
16. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
kiesett |
17. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
kiesett |
18. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
kiesett |
19. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
kiesett |
20. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
kiesett |
|