11.Magyar Nagydíj
Raikkönen megvédte Vettel győzelmét a Magyar Nagydíjon
Sebastian Vettel kibekkelte! Hiába küzdött a versenytáv kétharmadán keresztül problémákkal, a Ferrari nem hagyta, hogy kicsússzon a győzelem a kezéből. A Mercedes így sem tudott mit kezdeni a vörösökkel – az utolsó kanyarban pedig sportszerűségéről is tanúbizonyságot tett!
A Ferrarinak és a Mercedesnek is kijutott a kapkodásból a Magyar Nagydíj rajtja előtt. Sebastian Vettelnél még délelőtt észleltek hidraulikus problémát a váltónál, amit a szerelőknek feszített tempóban kellett megoldaniuk; Lewis Hamilton gépe eközben már az 55 Celsius-fokos aszfalton várakozva melegedett túl, mivel gondok voltak a hűtő aggregátokkal. A brit emellett a rádión már a rajt előtt jelezte, aggódik a hátsó gumik miatt a szombatinál nagyobb hőségben.
„Mindent meg fogunk próbálni, elévágást, fordított elévágást, talán a két kiállást is. De tartok tőle, hogy ez sem lesz elég, a Ferrari annyira gyors, annyival jobban bánik a gumikkal” – kisebbítette esélyeiket Niki Lauda a verseny előtt.
Csapatának a rajt kínálta a legnagyobb lehetőséget a javításhoz, ám az első kanyarig vezető 600 méteren mégsem ők támadtak, hanem a Red Bullok – őket. Max Verstappen kiváló ritmustban jött el, ám az első kanyarban külső ívre sodródott. Ekkor még úgy tűnt, hogy ő és Daniel Ricciardo is sikerrel előzte meg Lewis Hamiltont, ám a 2-es kanyarban a holland elfékezte magát, és csapattársába csúszott oldalról. Ricciardo jobb hátsó defektet kapott, és a hűtőrendszere is sérült. Azonnal föl kellett adnia a versenyt, és még annak örülhetett, hogy a mögötte érkező Jolyon Palmer nem rohant bele, miközben keresztbe állt.
Az FIA a kifolyt hűtőfolyadék miatt beküldte a biztonsági autót, egyúttal pedig jelezte, vizsgálatot indít a túl agresszív holland ellen. Pár kör alatt döntöttek: 10 másodperces büntetés lett a büntetés.
Miért lassul Vettel?
A biztonsági autó az 5. kör végén ment ki a pályáról, Verstappen erre reagálva máris Bottast kezdte támadni. Csakhogy rontott az utolsó kanyarban, így megkapta a nyakába Hamiltont. A brit két kanyaron keresztül támadta őt – eredménytelenül. Eggyel hátrébb Fernando Alonso is tett egy próbát Carlos Sainzcal, az első kerekek összekoccantak az első kanyarban, ám az FIA nem szabott ki büntetést.
A következő körökben kezdett kialakulni a Hamilton által szombaton jósolt vonatozás. Vettel eleinte leggyorsabb körökkel lépett el 3 másodpercre Räikkönentől, aki azonban tucatnyi kör elteltével nem volt hajlandó leszakadni róla.
Sőt, szép csendben visszalopta magát 3 másodpercen belülre, a 22. körben pedig már csak 2,3-ra volt tőle. Hamar kiderült, mi a probléma a négyszeres bajnoknál. „Ellenőrizzétek a kormányt, mert balra húz. És egyre rosszabb lesz” – közölte a rádión, miközben a célegyenesben enyhén elfordított kormánnyal haladt egyenesen…
A német lassulását az is jelezte, hogy a korábban 9 másodpercre leszakadó Bottas hátránya is minimális mértékben fogyatkozni kezdett. Hamilton számára eközben Verstappen volt a probléma, aki ellen képtelen volt támadást indítani. 22 kör után már 14 másodpercre volt az első helytől.
Hátrébb Romain Grosjean megkezdte a kerékcserék sorát a 21. köre végén, ám alig, hogy visszatért a pályára, máris megállt alatta a Haas. A Renault-nál ekkor egy csapatutasítás szemtanúi lehettünk: Jolyon Palmert arra kérték, hogy húzódjon félre a gyorsabb Nico Hülkenberg elől. A német ezt kihasználva fokozatosan fölzárkózott Esteban Oconra, aki az utolsó pontszerző helyen haladt.
Räikkönen szorult helyzetben
A 26. körben Vettel előnye már 2 másodpercnél kisebbre csökkent, ám ezzel Räikkönen is kezdett szorult helyzetbe kerülni. Bottas két kör alatt két másodpercet hozott a Ferrarikon, és hiába figyelmeztették erre a „Jégembert”, közölte: „Igen, de beragadtam Seb mögé.”
Ezt látva Bottas az élmezőnyből elsőként állt ki kerékcserére a 30. köre végén, majd a következő körben Hamilton, aztán Vettel és a 33.-ban Räikkönen is követte példáját. A sorrend nem változott közöttük, ám a Ferrari problémája nem oldódott meg: sűrűsödött az élmezőny.
Räikkönen egyre idegesebbnek tűnt. Kiállása előtt a lekörözött Paul di Restát szólta le: „Mi a fenét csinál? Ha nem lát, akkor inkább maradna ennél a riporteres dolognál!” A csere után nehezményezte, hogy kihívták, miközben ő még ment volna pár jó kört a szuperlágy gumin. A 39. körben a csapattársát másfél másodperces távolságból követő 2007-es világbajnok elkezdte győzködni a Scuderia boxfalát: gyorsabban kéne mennie, mert a Mercedesek már ott vannak a nyakán… „Bárhogy is döntötök, ne sodorjatok veszélybe a Mercedesszel fölöslegesen” – kérte a sorrendhez láthatóan ragaszkodó csapatát.
Max Verstappen a 43. körig az élen állt a szuperlágy gumikon, majd miután letöltötte büntetését, az 5. helyre esett hátra, visszaadva a vezetést Vettelnek.
A 44. körben 5 másodpercen belül volt egymáshoz képest a vezető négyes, és Hamilton is bevetette politikai nyomásgyakorlását. „Egy csomó tartalékom van még, hagyjátok, hogy használjam! Nem tudom, miért lassúak a Ferrarik. Ha nem tudom elkapni őket, hagyom, hogy Valtteri visszaelőzzön” – hangzott a kérése. A 46. körben Bottas félre is húzódott az első kanyarban, a brit pedig megkezdte a fölzárkózást a vörös autókra.
Nem ment könnyen, de sikerült zavart okoznia. Újra Räikkönen kezdett bősz rádiózásba; Vettellel közölték, legyen gyors, de maradjon távol a kerékvetőktől; Hamilton pedig 5 kört kapott a támadásra. „Semmi nyomást!” – mondta mérnökének.
Räikkönen már folyamatosan DRS-távolságon belül volt Vetteltől, de a turbulencia nem tett jót a gumijának. „Tönkreteszem a gumikat. Tényleg ezt akarjuk?” – kérdezte. Hamilton a csapattól kapott öt kör 4. fordulójában már szintén bekacsintott 1 másodpercen belülre, és ez elegendő volt ahhoz, hogy kapjon újabb 5 kört a boxfaltól. Bottas ekkor már 4 másodpercre volt tőle, így kérdéses volt, a brit sikertelensége esetén valóban sor kerül-e visszacserére.
Miközben Hamilton hiába üldözte a Ferrarikat, Bottasra egyre nagyobb veszélyt jelentett a 13 körrel frissebb lágy gumikon haladó Verstappen. Mögöttük Alonso már közel egyperces hátránnyal haladt. A spanyol az egyszerre elvégzett kerékcseréjük után újabb csatát vívott Sainzcal. Egyszer a sikánt vágta le, egyszer az első kanyarban futott a bukótérbe, de végül mégis átpofozta McLarenjét a Toro Rossón a 2-es kanyar külső ívén.
Pofozkodásból Hülkenbergnek is kijutott, aki Ocon után Magnussennel csapott össze. A dán a fűre szorította őt, visszaesett, egy körrel a leintés előtt pedig föl is adta a versenyt. 6 körrel később a Felipe Massát helyettesítő Paul di Resta is így tett, műszaki hibával hívták ki a garázsba.
Bár a feszültség végig nagy volt a boxfalakon, a 32. Magyar Nagydíj végül bizonyította, jogosan tartott attól a mezőny, hogy az idei autókkal a megszokottnál is nehezebb lesz előzni a Hungaroringen. Vettel végül a Ferrari és Räikkönen segítségével behúzta idei 4., pályafutása 46. győzelmét, és ezzel 13 ponttal növelte előnyét Hamiltonnal szemben, aki az utolsó körben látványosan visszalassított, majd az utolsó kanyarban rendkívül sportszerűen visszaadta Bottasnak a kölcsönadott 3. pozícióját.
Az ötödik helyen Verstappen ért célba, mögötte az utolsó körben a leggyorsabb kört megfutó, a leintés után napozó székes képéhez leülő Fernando Alonso és Carlos Sainz következett. A McLarennek összejött az áhított kettős pontszerzés, és ugyanez meglett az amúgy gyenge hétvégét produkáló Force Indiának is.
Ami a bajnokságot illeti, Vettel éllovasként vonulhat a Belga Nagydíj előtti háromhetes pihenőre, a Mercedes pedig abban bízhat, hogy Spa és Monza jobban fekszik majd az autójuknak.
Végeredmény
1. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Ferrari |
SF70H |
|
1ó39:46.713 |
|
|
70 |
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
SF70H |
+ |
0.908 |
|
|
70 |
3. |
|
Valtteri Bottas |
FIN |
Mercedes |
W08 |
+ |
12.462 |
|
|
70 |
4. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
Mercedes |
W08 |
+ |
12.885 |
|
|
70 |
5. |
|
Max Verstappen |
HOL |
Red Bull-TAG Heuer |
RB13 |
+ |
13.276 |
|
|
70 |
6. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
McLaren-Honda |
MCL32 |
+ |
71.223 |
|
|
70 |
7. |
|
Carlos Sainz Jr. |
SPA |
Toro Rosso-Renault |
STR12 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
8. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
Force India-Mercedes |
VJM10 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
9. |
|
Esteban Ocon |
FRA |
Force India-Mercedes |
VJM10 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
10. |
|
Stoffel Vandoorne |
BEL |
McLaren-Honda |
MCL32 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
11. |
|
Danyiil Kvjat |
RUS |
Toro Rosso-Renault |
STR12 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
12. |
|
Lance Stroll |
CAN |
Williams-Mercedes |
FW40 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
13. |
|
Kevin Magnussen |
DEN |
Haas-Ferrari |
VF-17 |
+ |
1 kör |
|
5 mp büntetés |
69 |
13. |
|
Jolyon Palmer |
GBR |
Renault |
RS17 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
15. |
|
Pascal Wehrlein |
GER |
Sauber-Ferrari |
C36 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
16. |
|
Marcus Ericsson |
SWE |
Sauber-Ferrari |
C36 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
17. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Renault |
RS17 |
+ |
3 kör |
|
|
67 |
|
18. |
|
Paul di Resta |
GBR |
Williams-Mercedes |
FW40 |
+ |
10 kör |
|
műszaki |
60 |
19. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Haas-Ferrari |
VF-17 |
+ |
50 kör |
|
kerékenya |
20 |
20. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Red Bull-TAG Heuer |
RB13 |
+ |
70 kör |
|
ütközés |
0 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Fernando Alonso |
1:20.812 |
|
|
69 |
|