8.Azeri Nagydíj
Ricciardo, Bottas és Stroll a káoszfutam dobogóján!
Vettelt veszélyes vezetés „hátráltatta", Hamiltont pedig a fejvédője vette le a győzelmi esélyesek listájáról...
A Forma-1-es közvetítések vezető kommentátora, Szujó Zoltán még azt taglalta az Azeri Nagydíj felvezető köre alatt, hogy a Ferrarinak valószínűleg van taktikája arra, hogyan cseréljék meg versenyzőiket a rajtrácson elfoglalt helyükhöz képest.
A Scuderia versenyzői között a világbajnoki pontversenyt illetően a sorrend ugyanis messze nem volt ideális, hiszen a tabella élén álló Sebastian Vettel épp márkatársa, Kimi Räikkönen mögé sorakozhatott csak fel a 4. helyre.
A futam a második kanyarban azonban megoldotta a nehéz kérdést. Valtteri Bottas és a Ferrari finnje ugyanis összekoccantak kicsit, ami zöld jelzést adott Vettelnek egészen fel a második helyig, legnagyobb riválisa, Lewis Hamilton mögé.
Räikkönen egész jól megúszta, Perez és Verstappen mögé az 5. helyre csúszott vissza, Bottas viszont a mezőny végén találta magát.
Az élen, Vettel ajándékfelzárkózása ellenére sem alakult ki pozíciócsata. A német szép lassan lemaradt riválisától, amely hátrány aztán a futam 1/5-énél Danyiil Kvjat parkoló autója okán beküldött Safety Car miatt semmissé vált. A mezőny a biztonsági autós periódus alatt kereket cserélt, így nagyjából maradt a korábbi sorrend.
Az „újraindításnál” Hamilton azonnal meglépett Vetteltől... mindhiába! A biztonsági autó ugyanis fél körig maradt csak a bokszban, miután Räikkönen sérült autójáról még a célegyenesben lerepült a bargeboard. És még ezen túl is voltak törmelékek a pályán.
A sorrend ekkor: Hamilton, Vettel, Perez, Massa, Ocon, Räikkönen, Stroll (igen, Stroll), Hülkenberg, Ricciardo és a csapata által előnyben nem részesített Kevin Magnussen.
Hogy hová tűnt Max Verstappen? Ő a biztonsági autós periódus előtt épp nagy csatába akart keveredni Sergio Pérezzel a 3. helyért, de végül a Renault motorja meghiúsította dobogós reményeit.
Na, de vissza a biztonsági autóhoz! Merthogy amint a második periódus is véget ért, elindult a harmadik is.
Vettel még a 2. periódus alatt nekikoccant Hamiltonnak, amikor az talán indokolatlanul lassan hajtott. A német nagyon begurult a történtek miatt, és a brit mellé zárkózott, átintegetett, majd ráhúzta a kormányt olyannyira, hogy koccantak ismét egyet.
Aztán elindult a futam, Vettel autójáról le is esett egy kis darab a célegyenesben, majd Ocon ütközött Perezzel, ami miatt Räikkönen defektet kapott, és Charlie Whiting már nyomta is a Safety Car gombot.
Mivel a fél mezőny autója ürített a pályára alkatrészeket, a döntés végül piros zászló lett. A Mercedes nekilátott foldozni Hamilton diffúzorát, a Ferrari pedig Vettel első szárnyát, a nézők pedig minden elképzelhető szögből megtekinthették kettejük kétszeres koccanását, és oda-vissza integetését.
Ismét egy újraindítás, Hamilton ismét trükközött, ahogy ilyenkor az első helyen hajtónak illik, de Vettel felzárkózott mögé az indítás pillanatában is! Aztán mindkettőjüket hátraküldte kicsit az élet. Azaz Vettelt a versenybírák veszélyes vezetésért, Hamiltont pedig az autója, amelyen a fejvédő készült elrepülni.
Mindketten a bokszba hajtottak, amiből végül Vettel jött ki jobban. A biztonsági autós indulás miatt a mezőny egészen egyben volt, így a két rivális a középmezőny elejére ért csak vissza. Az egészből Vettel jött ki jobban, aki a hetedik helyre csatlakozott be, míg Hamilton a nyolcadikra.
És ami ennél még érdekesebb! a következőképpen festett a verseny 35. körében a sorrend: Ricciardo, Stroll Magnussen, Ocon, Bottas, majd Vettelék...
Innentől pedig már csak az volt a kérdés, hogy a listavezetők felérhetnek-e a dobogóra, avagy, hogy milyen sorrendben. Végül azonban sem kettejük sorrendje nem változott, sem a dobogó elérése nem sikerült.
Oda ugyanis a cipőből ivás nagymestere, Daniel Ricciardo állt fel elsőként. Szinte hihetetlen, de a Red Bull versenyzőjét a kanadai futamig folyamatosan negatív kritikával illetett Lance Stroll követte volna a második helyen, ha az utolsó kör végén a célegyenesében meg nem előzi őt a futam elején ütköző Valtteri Bottas. De így is csodás a kanadai dobogós végeredménye...
Vettel végül negyedik, Hamilton pedig ötödik lett. Az az Ocon követi Vetteléket a sorban, aki a futam közepe táján ütközött csapattársával, ami incidens miatt lehetséges, hogy a Force India egy kettős győzelmet dobott el. Kevin Magnussen lett a hetedik, Sainz a nyolcadik, és Alonso. Fernando Alonso megszerezte a McLareln-Honda idei első pontját. Sőt, pontocskáit, hiszen a spanyol a kilencedik pozícióban végzett. A 10. helyet pedig Pascal Wehrlein vitte el, vagyis a Sauber dupla pontszerző az azeri hétvégén.
Lewis Hamilton tehát nem tudta átvenni a vezetést a pontversenyben, sőt, végül Vettel ismét hozott rajta 2 pontot.
A következő futamot Ausztriában rendezik majd két hét múlva, ahová kommentátor párosunk is kiköltözik a versenyhétvégére, így helyszíni közvetítéssel tolmácsoljuk az ott történteket.
Végeredmény
1. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Red Bull-TAG Heuer |
RB13 |
|
2ó03:55.570 |
|
|
51 |
2. |
|
Valtteri Bottas |
FIN |
Mercedes |
W08 |
+ |
3.904 |
|
|
51 |
3. |
|
Lance Stroll |
CAN |
Williams-Mercedes |
FW40 |
+ |
4.009 |
|
|
51 |
4. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Ferrari |
SF70H |
+ |
5.976 |
|
|
51 |
5. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
Mercedes |
W08 |
+ |
6.188 |
|
|
51 |
6. |
|
Esteban Ocon |
FRA |
Force India-Mercedes |
VJM10 |
+ |
30.298 |
|
|
51 |
7. |
|
Kevin Magnussen |
DEN |
Haas-Ferrari |
VF-17 |
+ |
41.753 |
|
|
51 |
8. |
|
Carlos Sainz Jr. |
SPA |
Toro Rosso-Renault |
STR12 |
+ |
49.400 |
|
|
51 |
9. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
McLaren-Honda |
MCL32 |
+ |
59.551 |
|
|
51 |
10. |
|
Pascal Wehrlein |
GER |
Sauber-Ferrari |
C36 |
+ |
1:29.093 |
|
|
51 |
11. |
|
Marcus Ericsson |
SWE |
Sauber-Ferrari |
C36 |
+ |
1:31.794 |
|
|
51 |
12. |
|
Stoffel Vandoorne |
BEL |
McLaren-Honda |
MCL32 |
+ |
1:32.160 |
|
|
51 |
13. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Haas-Ferrari |
VF-17 |
+ |
1 kör |
|
|
50 |
14. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
SF70H |
+ |
5 kör |
|
sérült autó |
46 |
|
15. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
Force India-Mercedes |
VJM10 |
+ |
12 kör |
|
törött ülés |
39 |
16. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Williams-Mercedes |
FW40 |
+ |
26 kör |
|
futómű |
25 |
17. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Renault |
RS17 |
+ |
27 kör |
|
baleset |
24 |
18. |
|
Max Verstappen |
HOL |
Red Bull-TAG Heuer |
RB13 |
+ |
39 kör |
|
műszaki hiba |
12 |
19. |
|
Danyiil Kvjat |
RUS |
Toro Rosso-Renault |
STR12 |
+ |
42 kör |
|
műszaki hiba |
9 |
20. |
|
Jolyon Palmer |
GBR |
Renault |
RS17 |
+ |
44 kör |
|
műszaki hiba |
7 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Sebastian Vettel |
1:43.441 |
|
|
47 |
|