7.Kanadai Nagydíj
Hamilton duplázott: Rosberget kiszorította, Vettelt visszaverte – beindult a címvédő!
Már ez is győzelmi sorozat! Lewis Hamilton Kanadában is nyerni tudott, s a rajt után fűre tett csapattársa újabb botlását kihasználva tovább faragta bajnoki hátrányát. Sebastian Vettelék alternatív taktikája a második helyre volt elég – a Williams megszerezte első dobogós helyezését!
„Úgy érzem, akár még havazhat is” – nyilatkozta erős túlzással Daniel Ricciardo, miután megérkezett a pályára vasárnap délután. Mindez sokat elárult arról, milyen időjárás fogadta a mezőnyt: borús ég, szél, hideg, no meg az időről időre nekikezdő, majd elálló csepergő eső. „Nagyon nehéz lesz, mivel túl hideg van” – állapította meg Niki Lauda, rámutatva, hogy az egész hétvégén nehezen melegedő gumik alighanem a versenyen még nagyobb fejtörést okoznak majd a résztvevőknek.
Na de ott volt még az első kanyar is, melyig az átlaghoz képest egészen rövid út vezet. S melyről Niki Lauda előzetesen elmondta: „Az első kanyarban – akárki is éri el elsőként – könnyen letolhatják egymást a fűre. Ez könnyen megtörténhet, és így Vettel simán elmehet.”
Csupán egyben tévedett: Sebastian Vettel a harmadik kockából már az első métereken bebújt Lewis Hamilton mellé a belső íven, s már rég a két Mercedes előtt volt, amikor a címvédő a fűre tette külső ívre szorult tehetetlen csapattársát. Nico Rosberg egészen a 10. helyig csúszott vissza, miközben legfőbb ellenfele Vettelt követte a Daniel Ricciardo elé kerülő Max Verstappen előtt.
Hamilton megmozdulása a tavalyi szuzukai és austini manővert idézte – a német kezdhetett kapaszkodni. A második körben Fernando Alonsón könnyen átjutott, a szintén Mercedes-motort használó Nico Hülkenberggel már nehezebb dolga volt. A 7. körben az utolsó sikánt is levágta igyekezetében, aztán négy körrel később nagy nehezen áthámozta magát rajta.
Valamivel előrébb eközben a Red Bullnál Daniel Ricciardo jóval gyorsabbnak tűnt Max Verstappennél, aki meg is kapta az üzenetet: „Ne tartsd föl Danielt, kérlek.” Elengedés helyett egy gyorsabb körrel válaszolt…
A Ferrari rászánta magát – kezdődik az őrült száguldás!
A 11. körben Jenson Button füstölgő McLarennel parkolt le a célegyenesben, ami miatt életbe lépett a virtuális biztonsági autós fázis. Ezzel egy időben Sebastian Vettel Ferrarija tűnt fel a boxutca bejáratánál: az olaszok meglepő húzással szuperlágyra cserélték az ultralágyakat (Kimi Räikkönen ugyanezen körben állt ki ugyanígy), s a négyszeres bajnok a két Red Bull mögé tért vissza a pályára.
Helyzete nyilvánvaló volt: miután a lágy keverék kötelezően használandó gumi volt a versenyen, a két Ferrari részéről biztossá vált, két kiállással próbálkoznak, miközben a többiek az egyetlen cserére játszanak. Vettel ekkor 11 másodpercre volt az éllovas Hamiltontól.
Tanulva Monacóból, ahol körökön át Felipe Massa tartotta föl, igyekezett gyorsan áthámozni magát a Red Bullokon. A 17. körben a DRS-zónában egy körrel korábban komoly ellenállást mutató Ricciardo mellé kőkeményen szúrt be a hajtűben, s miközben blokkolta kerekét, sikerült külső íven tartania ellenfelét. Egy körrel később a hosszú egyenesben Verstappent már csak egyszerűen kikerülte a DRS által kínált tempófölénynek köszönhetően. Eközben valamivel hátrébb Kimi Räikkönen is előzte ellenfeleit.
Miután szabad lett előtte az út, Vettel sorra autózta a jobbnál jobb köröket, s nagy ütemben csökkentette hátrányát. Hamilton a 24. körben szánta rá magát a kiállásra, miután utolsó körében már 1,3 másodpercet kapott a Ferraritól.
Ahogy várható volt, az élmezőnyben a többség az ultralágy, lágy gumis, egykiállásos taktikával próbálkozott – a cserék után Vettel visszaszerezte az első helyet, 13 másodperces előnnyel Hamilton előtt. Mögöttük Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Rosberg volt a sorrend. A 8. helyen a lágy gumin rajtoló Sergio Pérez még kiállás nélkül állt.
Működik ez?
Miután a Mercedesek kellően fölmelegítették a sárga jelölésű lágy gumikat, azonnal jelezték, hiába az egy fokkal lágyabb gumi, Vettel aligha fog elhúzni tőlük. Nico Rosberg már etapja elején egy 1:16-os időt autózott, Hamilton pedig a 37. körben már 10 másodpercen belülre lopta magát az éllovashoz képest.
Kimi Räikkönennél nem egészen mentek terv szerint a dolgok. Az egyre lassuló Ferrari maga mögé gyűjtötte Ricciardo, Bottas és Rosberg hármasát. A vonat „mozdonyától” csak a 33. kör végén szabadult, amikor is a finn sort kerített második kiállására. A vörös gépre fölkerültek a kötelező lágy abroncsok.
Vettel négy körrel később érkezett, amikor Hamilton már 0,8-del gyorsabb időre volt képest. A brit mögé érkezett, s kihasználva abroncsai frissességét fokozatosan faragott hátrányából.
Daniel Ricciardo a 37. köre végén látványosan elfékezte magát az utolsó sikánban, melynek levágása után Valtteri Bottas azonnal megelőzte őt. Amikor a szintén megérkező Nico Rosberg is megtette volna, ő a boxba hajtott. Másodszor. Mégsem működik a lágy gumi, amelyről előzetesen azt hitték, végigbírja a verseny kétharmadát, s lehetővé teszi a sima egykiállásos taktikát?
Kiderült, Ricciardo kiállását nem tervezték: az ausztrál kockásra fékezte gumiját, s emiatt érezték szükségét a cserének. Más kérdés, hogy a 47. körben aztán csapattársa, Max Verstappen is érkezett – és ultralágy gumit kapott!
Bajban a bajnoki éllovas
A Red Bullok újabb kiállásával Valtteri Bottas a harmadik helyre lopakodott előre, nyomában a vele nemigen bíró Nico Rosberggel. A német versenye már az első kanyarban rossz vágányra tévedt, és hiába az időnként jó tempója, sorra jöttek az újabb csapások. A 46. körben segítséget kért csapatától, miután a kormányán hibajelzéseket látott. Az 52. körben aztán már csapata szólt neki, hajtson a boxba új lágy gumiért, mivel lassú defektet észleltek jobb elsőjén.
A kiállás után a 7. helyre tért vissza, de friss gumijának köszönhetően támadó üzemmódba kapcsolhatott. Az 55. körben Daniel Ricciardót előzte meg, az 58. körben Kimi Räikkönent, majd legjobb köröket autózva egy-másfél másodperces lépésekkel lopta a távolságot az ultralágyon lévő Max Verstappennel szemben.
A 64. körben érte támadta először a hollandot, ám az kőkeményen zárta az íveket az első kanyarnál, majd egy körrel később az első DRS-zóna végén, az utolsó sikánnál is. A bajnoki éllovasnak ez lendületét is szegte – az eleinte még nagy tempókülönbség után egy kőkemény csatába bonyolódott, mely odáig vezetett, hogy a verseny utolsó körében az utolsó sikánban előzési kísérlete végén megpördült. Meg kellett elégednie az 5. hellyel.
Hamilton beosztotta, Vettel lendülete elfogyott
A hajrában Sebastian Vettel igencsak sietett. Kiállása után tudhatta, frissebb gumiját kihasználva, a pályán kell megelőznie Lewis Hamiltont, ha nyerni akar. Hosszú ideig 3-4 tizedekkel faragta hátrányát, az 57. körben már 4,9 másodpercre volt a brittől, ám ekkor elfékezte magát az utolsó sikánban. Aztán még többször is lerövidítette azt – a gumielőny már odavolt.
Hamilton ráadásul pár gyors 1:16-os körrel adta tudatára, okosan osztotta be gumiját, s hiába állt ki jóval korábban, képes ugyanolyan tempóra, mint a Scuderia bajnoka. A győzelem már nem is forgott veszélyben – Monaco után újra őt intették le elsőként, ötödik kanadai sikerével pedig további 15 pontot faragott Nico Rosberggel szembeni ponthátrányából.
A harmadik helyen a tavalyi montreali dobogós, Valtteri Bottas ért célba. Hiába tehát Felipe Massa korai motorhiba miatti kiesése, a Williams így is ünnepelhetett – első 2016-os dobogóját.
Mögötte a Ricciardót ezúttal árnyékba szorító Verstappen, a kissé halovány Räikkönen, Ricciardo, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz és Sergio Pérez zárt – Fernando Alonso pedig annak ellenére beért a célba a 11. helyen, hogy öt körrel a leintés előtt, amikor már csak 12. volt, a rádión azt kérdezte, „nem állhatok ki?" Utólag azt állította, nem feladni akarta a versenyt, csak egy kerékcserére gondolt, hátha hagyják, hogy a végén friss gumikon élvezkedjen egy kicsit. „Úgysem szerezhettünk pontot" – mutatott rá. „55 kört kellett megtennem ugyanazzal a szett gumival, a többiek sokkal újabbakkal támadtak, ezért kérdeztem meg, hogy ne álljunk-e ki újakért. Azt mondták, ne."
A következő futamot, az Európa Nagydíjat a jövő hétvégén Azerbajdzsánban rendezik meg – melynek eseményeit ismét a Duna közvetíti.
Végeredmény
1. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
Mercedes |
W07 |
|
1ó31:05.296 |
|
|
70 |
2. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Ferrari |
SF16-H |
+ |
5.011 |
|
|
70 |
3. |
|
Valtteri Bottas |
FIN |
Williams-Mercedes |
FW38 |
+ |
46.422 |
|
|
70 |
4. |
|
Max Verstappen |
HOL |
Red Bull-TAG Heuer |
RB12 |
+ |
53.020 |
|
|
70 |
5. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Mercedes |
W07 |
+ |
62.093 |
|
|
70 |
6. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
SF16-H |
+ |
63.017 |
|
|
70 |
7. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Red Bull-TAG Heuer |
RB12 |
+ |
63.634 |
|
|
70 |
8. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Force India-Mercedes |
VJM09 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
9. |
|
Carlos Sainz Jr. |
SPA |
Toro Rosso-Ferrari |
STR11 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
10. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
Force India-Mercedes |
VJM09 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
11. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
McLaren-Honda |
MP4-31 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
12. |
|
Danyiil Kvjat |
RUS |
Toro Rosso-Ferrari |
STR11 |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
13. |
|
Esteban Gutiérrez |
MEX |
Haas-Ferrari |
VF-16 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
14. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Haas-Ferrari |
VF-16 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
15. |
|
Marcus Ericsson |
SWE |
Sauber-Ferrari |
C35 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
16. |
|
Kevin Magnussen |
DEN |
Renault |
RS16 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
17. |
|
Pascal Wehrlein |
GER |
Manor-Mercedes |
MRT05 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
18. |
|
Felipe Nasr |
BRA |
Sauber-Ferrari |
C35 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
19. |
|
Rio Haryanto |
INS |
Manor-Mercedes |
MRT05 |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
|
20. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Williams-Mercedes |
FW38 |
+ |
35 kör |
|
motor |
35 |
21. |
|
Jolyon Palmer |
GBR |
Renault |
RS16 |
+ |
54 kör |
|
vízszivárgás |
16 |
22. |
|
Jenson Button |
GBR |
McLaren-Honda |
MP4-31 |
+ |
61 kör |
|
motor |
9 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
N.Rosberg (Mercedes)
|
1:15.599 |
|
|
|
|