5.Spanyol Nagydíj
A Mercedesek ütköztek, Verstappen nyerte a Spanyol Nagydíjat
A verseny fantasztikusan izgalmas stratégiai és kerék-kerék elleni párharcot hozott a Ferrarik és a Red Bullok között, miután Hamilton és Rosberg az 1. körben kiestek. Végül a két kerékcsere jobbnak bizonyult a háromnál, és a Red Bullhoz csak most előléptetett, 18 éves Verstappen a célig maga mögött tartotta a kétszer olyan idős Räikkönent.
A Red Bullhoz csak a legutóbbi verseny után előléptetett, mindössze 18 éves Max Verstappen a Forma-1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, amikor a Mercedesek ütközését és a két kiállásos stratégia előnyét kihasználva megnyerte a Spanyol Nagydíjat, maga mögött tartva Kimi Räikkönent, aki éppen kétszer annyi idős, mint ő. Habár előzőleg a csapattársaik voltak előrébb, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo háromszor cseréltek kereket, így végül csak a 3-4. helyen értek célba a négy éllovas között páratlanul kiélezett stratégiai és kerék-kerék elleni harcot hozó barcelonai versenyen.
Egy ütközés jóvoltából végre kiderült, hogy a Forma-1 milyen izgalmas lehetne a Mercedes dominanciája nélkül.
Habár a pole-ból induló Lewis Hamilton nem rajtolt rosszul, Nico Rosberg a nyomában maradt, és a hosszú célegyenesben szélárnyékból ügyesen az első kanyar külső ívére helyezkedve simán megelőzte a csapattársát. Hamilton nem hagyta annyiban, és a 3-as kanyar belső ívén visszatámadott, de a keményen védekező Rosberg a fűre szorította, ahol az autója megcsúszott, és keresztbe állva lendületből kiütötte a másik Mercedest is.
A két csapattárs egymáshoz sem szólva, a sisakját is magán hagyva tért vissza a paddockba, ahol hamarosan az egész istálló válságértekezletet tartott. Niki Lauda, a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke Hamiltont tartotta hibásnak. A párosnak a futam után el kellett látogatnia az esetet kivizsgáló sportfelügyelőkhöz, akik végül versenybalesetnek minősítették az esetet.
Az ütközés miatt pályára kellett küldeni a Safety Cart, és amikor a 3. kör végén a versenyirányítás újra elengedte a mezőnyt, a Red Bull és a Ferrari egymásnak feszülhetett. Az élen azonban Ricciardo és Verstappen állt, és szerencséjükre hátvédnek ott volt mögöttük a családtagnak számító Carlos Sainz. Mire őt Vettelnek – aki jól startolt, csak aztán megcsúszott, és hátrébb esett – a 7. körben sikerült megelőznie, Ricciardo már 6 másodperccel vezetett előtte. Räikkönen még 3 körrel később gyűrte le a Toro Rossót, úgyhogy ő a saját csapattársától is további 4 másodperccel lemaradt.
Ricciardo nem tudta lerázni Verstappent, és már korán, a 11. körben beállt a bokszba, hogy lecserélje az első szett lágy gumiját. A fiatal holland, illetve az éllovasokhoz egyre közeledő Räikkönen 1 körrel később követte a példáját, míg Vettel további 4 körig várt a kiállásával. Ricciardo másodszor, még mindig az élről, a 28. körben cserélt kereket, de megint a lágy Pirellikre váltott, ami garantálta, hogy harmadszor is be kell majd mennie a bokszba. A Ferrari Vettellel lemásolta az ausztrál stratégiáját, Räikkönent viszont kint hagyta a pályán, akárcsak a Red Bull Verstappent.
Ez hozta el a döntő fordulatot a párosok között, a bokszba másodszor csak a 34-35. körben beálló Verstappen és Räikkönen ugyanis kibírta a célig újabb kerékcsere nélkül. Vettel egy rövid, alig 8 körös etap végén sort kerített harmadik kiállására, és ezzel megelőzte Ricciardót, akit a Red Bull csak 6 körrel később, a 43. körben hívott be utoljára a bokszba. Így visszaesett az 1. helyről a 4.-re, s bár a frissebb gumikon utolérte, majd keményen támadta Vettelt, egy hihetetlenül rövid féktávot követően majdnem össze is ütközve vele, 2 körrel a leintés előtt defektet kapott. Szerencséjére olyan nagy volt az előnye az 5. helyezett Valtteri Bottashoz képest, hogy egy negyedik kerékcsere után is meg tudta tartani a pozícióját.
Miután Ricciardo és Vettel bement előlük a bokszba, Verstappen és Räikkönen állt az élre – a kérdés csak az volt, hogy kibírják-e a gumijaik a fennmaradó 31-32 kört. A finn versenyző hamar, már a 43. körben DRS-távolságra ért a fiatal hollandhoz képest, akinek azonban nem remegett meg a keze, és végig maga mögött tartotta az ellenfelét, kihasználva, hogy a pálya utolsó szektorának lassú kanyarjaiban a Red Bull jobban tapadt a Ferrarinál. Miután szombaton megkaparintotta a 4. rajtkockát, Verstappen azt mondta, nem álmodozik a dobogóról, ma mégis történelmet írt.
A Red Bull örömét az tette teljessé, hogy Carlos Sainz a 6. helyen ért célba, megismételve Verstappen bahreini eredményét, a verseny leggyorsabb körét pedig a Toro Rossóhoz száműzött Danyiil Kvjat futotta meg. Az utoljára későn kereket cserélő orosz a friss gumikkal hosszú körökön át közvetlen közelről üldözte az egymással csatázó Vettelt és Ricciardót a verseny végén, sőt gyorsabbnak is tűnt náluk, csak nem akart belezavarni a párharcukba.
A Williams hozta a kötelezőt a Red Bullok és a Ferrarik mögött, bár a csapat számára lehangoló lehetett, hogy Ricciardo még négy kerékcserével is Bottas előtt tudott végezni. A másik Williamst vezető Felipe Massa nem unatkozott ennyire: az elrontott időmérő miatt a 18. kockából kellett indulnia, ahonnan felkapaszkodott a 8. helyre, és ő volt az utolsó, akit nem köröztek le.
Mögötte Jenson Button ért célba az egyetlen talpon maradt McLarennel, Fernando Alonso ugyanis hajtáshiba miatt a 46. körben kiesett a hazai versenyéről.
A verseny egyik legbizarrabb jelenete az volt, amikor a 21. körben Nico Hülkenberg a beavatkozó bírótól elvett poroltóval saját kezűleg próbálta megfékezni a Force Indiájából előcsapó lángokat. A tűzeset miatt neki nem sikerült pontot szereznie, Sergio Pérez viszont a 7. helyen ért célba, aminek köszönhetően a Force India megelőzte a McLarent a konstruktőri összetettben.
Végeredmény
1. |
|
Max Verstappen |
HOL |
Red Bull-TAG Heuer |
RB12 |
|
1ó41:40.017 |
|
|
66 |
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
SF16-H |
+ |
0.616 |
|
|
66 |
3. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Ferrari |
SF16-H |
+ |
5.581 |
|
|
66 |
4. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Red Bull-TAG Heuer |
RB12 |
+ |
43.950 |
|
|
66 |
5. |
|
Valtteri Bottas |
FIN |
Williams-Mercedes |
FW38 |
+ |
45.271 |
|
|
66 |
6. |
|
Carlos Sainz Jr. |
SPA |
Toro Rosso-Ferrari |
STR11 |
+ |
1:01.395 |
|
|
66 |
7. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
Force India-Mercedes |
VJM09 |
+ |
1:19.538 |
|
|
66 |
8. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Williams-Mercedes |
FW38 |
+ |
1:20.707 |
|
|
66 |
9. |
|
Jenson Button |
GBR |
McLaren-Honda |
MP4-31 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
10. |
|
Danyiil Kvjat |
RUS |
Toro Rosso-Ferrari |
STR11 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
11. |
|
Esteban Gutiérrez |
MEX |
Haas-Ferrari |
VF-16 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
12. |
|
Marcus Ericsson |
SWE |
Sauber-Ferrari |
C35 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
13. |
|
Jolyon Palmer |
GBR |
Renault |
RS16 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
14. |
|
Kevin Magnussen |
DEN |
Renault |
RS16 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
15. |
|
Felipe Nasr |
BRA |
Sauber-Ferrari |
C35 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
16. |
|
Pascal Wehrlein |
GER |
Manor-Mercedes |
MRT05 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
17. |
|
Rio Haryanto |
INS |
Manor-Mercedes |
MRT05 |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
|
18. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Haas-Ferrari |
VF-16 |
+ |
10 kör |
|
műszaki |
56 |
19. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
McLaren-Honda |
MP4-31 |
+ |
21 kör |
|
hajtás |
45 |
20. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Force India-Mercedes |
VJM09 |
+ |
46 kör |
|
tűz |
20 |
21. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Mercedes |
W07 |
+ |
66 kör |
|
ütközés |
0 |
22. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
Mercedes |
W07 |
+ |
66 kör |
|
ütközés |
0 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Danyiil Kvjat |
1:26.948 |
|
|
53 |
|