A mai napon nnepelte 34. szletsnapjt Fernando Alonso. A szebb napokat is ltott spanyol manapsg ktszeres bajnokknt prbl elszakadni a mezny vgrl – plyafutsa elejn viszont mr bven volt alkalma tapasztalatot szerezni a lekrzsek nehzsgrl. Rleltnk egy 2001 decemberben, a spanyol F1Es.net cm oldal ltal kzztett interjra, melyben az akkor mg csak 20 esztends versenyz (aki ekkor mr tudta, a kvetkez vben a Renault tesztversenyzje lesz) els F1-es idnyrl beszlt – a tle ma is ismert kendzetlen stlusban. rdekes visszaolvasni, hogy hiba telt el 14 esztend, s vlt azta a mezny egyik legelismertebb, legsikeresebb tagjv, Alonso bizonyos tekintetben mit sem vltozott. Ms szempontbl persze nagyon is sokat! Mltidzsre fel!
Hogy lehetsges, hogy valamennyi edzsen mr a legels pillanattl kezdve azonnal tmadsz? Mire j ez?
Fernando Alonso: Amikor az autban vagyok, nem akarok csak gy krzgetni, mint a tbbiek teszik, vagy tesztelni pntekenknt, bemelegteni s hasonlk.
k csak vesztegetik az idejket?
Alonso: Nem. Nzd, ez j dolog, de n nem vagyok kpes r. (nevet). Nem tudok lassan vgigmenni egy kanyaron gy, hogy hatvan mterrel eltte fkezek, mikzben tudom, hogy tven mterrel eltte is megtehetnm. Inkbb fkezek tven mternl, s mindig gy csinlom. Jobban szeretek a hatron lenni. Az aut belltsakor is mindig megclzom a kitztt idt, hiszen gy bukkanhatsz csak r a problmkra. Pldul ha egy plyn 1:20-as krt lehet menni, de te csak 1:23-ast msz, az autt tkletesnek rzed. Megrkezel a kanyarba, tkletesen reagl, j a kigyorstsa. Aztn amikor 1:20-as krt msz, az aut ide-oda csszkl, s gy sokkal knnyebb megrteni, mi s a gond, amit aztn kzlhetsz is a mrnkddel.
Szval ez segt a j idmrkr elrsben?
Alonso: Nem knny, az idmrs kr mindig bonyolult, de alapveten egy tlagos kr. Vannak versenyzk, akik csak 1:23-as idt mennek pnteken, aztn szombaton 1:18-at. Ez elg nagy ugrs.
Mindig azt halljuk, hogy htrny, amikor egy versenyz egy szmra j plyra rkezik, viszont nlad lthatjuk, hogy tkletesen alkalmazkodsz ehhez. Ezt mivel magyarzod? A motivciddal, az akaraterddel, a gondolkodsoddal, hogy sszeszedett vagy? Hogy csinlod ezt?
Alonso: Nem tudom, mirt van gy, de mindig is gy volt. Mg amikor a videojtkon megyek egy ismeretlen plyn, egy kr megttele utn akkor is ismerem minden kanyarjt. Aztn jn a bartom, prblkozik, s egyetlen kanyarra sem emlkszik. Szmomra ez knnyen megy. A gokartban mindig j plykon versenyeztem, a Forma–Nissan-bajnoksgban, az F3000-ben szintn. Idn t-hat helyszn volt j szmomra, s egsz jl ment rajtuk. De tnyleg nem tudnm ezt megmagyarzni.
Az eredmnyeid tetszetsek, mindent megnyertl, ahol csak elindultl, helyi, nemzetkzi bajnoksgokat a gokarttl kezdve a Nissan-sorozatig…
Alonso: H, idn nem nyertem!
Az igaz, de nem is volt valami j autd. Szerinted ha a Minardinak mondjuk tbb lereje lenne, minden ms lett volna?
Alonso: Igen-igen, ebben biztos vagyok.
n gy vlem, a Minardi aerodinamikai szempontbl j alapokkal rendelkezik, a legnagyobb problmt a motor s a megbzhatsg jelentette.
Alonso: Kezdjk a hibkkal, mivel ezek miatt panaszkodtam a legtbbet. Szmomra mindegy, hogy utols vagyok-e, de azt mr az v elejn megrtettk, hogy gy nem juthatunk elrbb. Nos, szvesebben rtnk volna el ennl tbbet, de erre szmtani lehetett. A hibk fknt a kltsgvetsnkbl erednek, hiszen nincs elg tartalk alkatrsznk, nincs pnznk jak gyrtsra, hogy jtsokkal lljunk el minden egyes versenyen. Emiatt a rgi alkatrszeket kell hasznlnunk pnteken s szombaton, melyeket mr korbbi futamokon is bevetettnk, s az jakat csak vasrnap tesszk fel. Ami a motort illeti, 110, 120 ler hinyzott, hiszen mikzben mi 730 lervel rendelkeztnk, a BMW a mrsek alapjn 860 lervel. Ez 130 lers htrny a Williamsszel szemben, s 100 a Renault-val, de mg a Jordannel szemben is. 800-810 lervel minden ms lett volna. Taln egy szinten lehettnk volna a Prosttal, akik nem voltak olyan messze, de az idmrn volt, hogy Frentzen 11-12. lett, st, Belgiumban a krlmnyek is a kezre jtszottak s gy lett tdik (valjban negyedik volt a spi kvalifikcin – a szerk.).
Vagyis egy kzepes motorral s nagyobb kltsgvetssel versenykpesek lettetek volna?
Alonso: Nem! Ehhez az aut sem volt elg j. Mivel a Minardi… egyetrtek veled, jk voltak az alapok, de csak ahhoz a motorhoz, amit ppen hasznltunk. Itt sz sincs arrl, hogy beteszel egy msik motort, s mris minden mkdik. Mihelyst gy teszel, az aerodinamikval lennnek problmk, mert azt gy alaktottk, hogy gyorsak legynk a clegyenesekben, de nem volt tl nagy leszorternk. Tudtuk, hogy a motorunk miatt lassak lesznk az egyenesekben, ezrt Gustav Brunner gy tervezte meg az autt, hogy kicsi legyen a lgellenllsa. Viszont a kanyarok emiatt gondot okoztak. Igyekeztnk egyenslyba hozni a csomagot. Ha egy, az egyenesekben ers motort hasznlnnk, biztosra veszem, hogy minden rekordot megdntennk a cscssebessgek tern, de mihelyst megrkeznnk a kanyarba, nem lenne elg leszorternk, gy eslynk sem. Jvre gyantom, hogy a Minardi is elgondolkodik ezen. Nem tudom, mik a tervek. Ha Asiatech-motorra vltanak, az autn is vltoztathatnak, hogy nagyobb leszortereje legyen.
Tavaly mg Marc Gen 2000-es autjt tesztelted, de az idei kocsit az j szablyokhoz igaztottk, s gyantom, hogy jobbak is lettek egyes elemek, s…
Alonso: Nem, az idei aut rosszabb volt. Tudtk ezt mr a szlcsatornban is. Lttk, hogy a tavalyi autnak nagyobb volt a leszortereje.
Szndkosan vesztettek belle?
Alonso: Nem, nem akartk, de az j orral, az j szrnyakkal s padllemezzel… Az egyenesekben hasonl volt a helyzet, mint tavaly, de a kanyarokban sokat vesztettnk.
Ausztrliban lthattuk, hogy te s Tarso (Marquez, a csapattrsa) alatt is sokat ficnkolt az aut. Az j szablyok miatt volt?
Alonso: Igen, emiatt is, de az is igaz, hogy nem mentnk tl sokat az autval. Mi voltunk a leglassabbak, de neknk is volt a legkisebb a leszorternk.
Szval az eredmnyed elssorban a versenyzn mlt. (A bemutatkoz versenyn elrt 12. helyre utal.)
Alonso: Nem, a helyezsemet a szerencsnek s msok hibinak ksznhetem, hiszen ha k nem hibznak a belltsok tern, mi sosem gyztk volna le ket.
De az olyan versenyeken, mint a spanyolorszgi vagy a japn, lthat volt, hogy hihetetlen sznvonalon teljestettl. Spanyolorszgban euforikus hangulat volt. (Alonso Spanyolorszgban a kt Benettont legyzve lett 13., Japnban pedig a 11. helyen rt clba, egy Prostot, kt BAR-t, valamint az Arrowsokat s minardis csapattrst, Alex Yoongot megelzve – a szerk.)
Alonso: Klnleges volt. Nem is tudom. Pnteken mris megtalltuk a megfelel belltst, s az utols hrom versenyen mg jtsaink is voltak. Emellett a tbbiek is hibzgattak. Feltnt, hogy az Arrows s a Prost auti nagyon kevs zemanyaggal mentek. Volt, aki szz kilogrammal ment, msok kettvel. Kiprblod az autdat pnteken, minden tkletesen mkdik, aztn szombaton mindenki kt kilogrammot tlt a tankba, s megelzd ket. Akik kevs benzinnel mentek, magukat csaptk be pnteken. Ilyenkor aznap jl alszol, de szombaton mr kevsb fogsz… (nevet)
De ezeket csak a hrvers miatt csinljk.
Alonso: Igen, pontosan.
Beszljnk a tbbi versenyzvel val kapcsolatodrl. Pedrval (de la Rosa) jl kijttk?
Alonso: Igen.
Ralf Schumacher nyilatkozott olyat is, hogy amikor lt tged a paddockban, fel sem ismer.
Alonso: Nos, Ralf.
Ralf s Irvine ltalban elg ingerltek, amikor egy Minardit kell lekrznik. Mr-mr azt akarjk, hogy hagyjk el a plyt is.
Alonso: Ralf korbban soha semmit sem mondott a versenyzi megbeszlsen, aztn miutn megnyerte az els versenyt, elkezdett panaszkodni a lekrzttekre. Ez a plytl is fgg. A szablyok kimondjk, hogy amikor msfl msodperccel vannak mgtted, lendl a kk zszl, s van harminc msodperced elengedni ket. Vannak plyk, ahol msfl msodpercnl mutatjk a kk zszlt, de aztn harminc msodperc mlva mg 1,4 msodperccel vagy elttk. Ms helyszneken mr tz msodperc utn helyet csinlsz nekik, mert annyira kzel vannak. Nincs okuk panaszkodni.
Milyen, amikor ppen le akarnak krzni?
Alonso: A legrosszabb dolog. Mindig ilyenkorra idztjk a kerkcserket. A mrnkk kemnyen szmolnak, mert egy ilyen helyzetben ngy-t msodpercet is veszthetsz.
Felttelezem, hogy frusztrl, amikor ltod, hogy semmi vltozs s fejlds az autdon, s mindig csak a rajtrcs vgn vagy.
Alonso: Igen, lekrzttnek lenni elgg kellemetlen. Pldul akik a tvt nzik, arra gondolnak: h, hogy mennek azok az autk, s lekrznek tged. De ha gy akarnd, lehet, hogy az egsz versenyen nem elznnek meg, mert ugyan gyorsabbak, de mgsem annyival. Ma minden a szrnyakrl szl, s ha a hts aut zavaros levegbe kerl, akkor nem jl reagl. Ha valaki mgtt haladsz, korbban kell fkezned, msklnben elvted a kanyart. Szval mg ha gyorsabbak is nlad az egyenesben, a kanyarban nem tudnak elkapni. Viszont termszetesen ha ltod a kk zszlt, akkor a bntetstl tartva inkbb elengeded ket.