Pályafutása-A fiatal versenyző
2001
Debütálás a Minardival
Teljesítménye nyomán felfigyelt rá a Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore és menedzseri szerződést kötött vele 2000 decemberében. "Fernando hatalmas tehetség"-mondta Briatore abban az időben. "Lehet, hogy az egyik legjobb és a F1-ben az egyik legjobbá válik." Rögtön be is juttatta Fernandot a Formula 1-be, így a spanyol versenyző a 2001-es szezont-mindössze 19 évesen-már mint a Minardi csapat versenyzője kezdhette meg, március 4-én a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. 2,5 másodperccel volt gyorsabb, mint csapattársa, Tarso Marques és megelőzte mindkét Prostot és a Jaguárokat is. Problémája akadt és a versenyt 12-ént fejezte be.
"Szezon eleje nagyon nehéz volt számomra, mert új voltam a Forma 1-ben és a csapatnak gyakorlatilag nem voltak téli tesztek. Egy új autóval mentünk Ausztráliába, két új versenyzővel és futásteljesítmény nélkül. De fejben nagyon erősnek kellett lenned a Minardi vezetéséhez, mert mindig hátul voltál, az eredmények nem jöttek"-mondta Fernando.
A Minardi a mezőny leggyengébb autója volt, és Fernando nem tudott vele pontot szerezni, de az edzéseken rendre csapattársa előtt végzett, többször erősebb autókat megelőzve. Debütáló évének legnagyobb eredménye, hogy Formula 1-es tapasztalatokra tehetett szert egy viszonylag nyomás nélküli környezetben.
2002
Tesztpilótáskodás a Renaultnál
2002-ben menedzsere, Flavio Briatore úgy döntött, hogy a Renault-hoz viszi, mint tesztpilótát. Ő nem örült annak, hogy nem versenyezhet, ám Briatore úgy ítélte meg, hogy hasznos lesz a fiatal versenyző számára, ha egy évig ismerkedik a csapattal és az autóval, mielőtt versenyzői állást kapna.
"Azt hiszem, ez az év egy rémálom lesz. De, majd fejleszteni fogom az autót, a legjobban ahogy csak tudom és hagyom, hogy Jarno és Jenson nélkülem elinduljon. Tesztelni a Renaulttal jobb, mint versenyezni a Minardival. Csak 20 éves vagyok, sok időm van arra, hogy megpróbáljam elérni a célomat: hogy egy nap bajnok legyek"-mondta akkor Fernando.
Több mint 4500 mérföldet tett meg 33 tesztnap alatt a Renaulttal-köztük egy nap Jaguárral Silverstone-ban. Ebben az időben, még mindig a szüleivel élt Spanyolországban, de bérelt lakást Oxfortban, hogy közel legyen a csapat Enstone-i központjához és hogy javítson az angolján.
Nyáron bejelentették, hogy 2003-ra versenyző ülést fog kapni. "Spanyolországban a Forma 1 gyakorlatilag ismeretlen sport volt. Csak a foci és a kerékpár számított. És a futamokat nem közvetítették élőben. Lehet, hogy a brit versenyzők másként látják a dolgokat. Ők már egy Forma 1 világba nőttek fel, én nem. A Forma 1 normális, semmi különlegeset nem jelent számomra. Ez a munkám, mint dolgozni, mint egy banktisztviselő"-mesélte Fernando.
2003-2004
Visszatérés versenyzőként
2003-ban a Renault-nál az olasz Jarno Trulli volt a csapattársa. A Maláj Nagydíjon megszerezte az első rajtkockát, amivel ő lett a Formula–1-es történelem addigi legifjabb pole pozíciósa – Rubens Barrichello rekordját döntve meg. Aznap este a menedzsere Adrian Campos, nem tudta leplezni örömét: "Fernando pokoli teljesítménye bebizonyította, hogy megérdemli a helyét az F1-ben."
A következő napon, infulenzával és ötödik fokozat nélkül a fiatal spanyol egy újabb rekordot állított be. Ő lett a legfiatalabb, aki valaha is dobogóra állt, a harmadik helyen.
Később a szezon során, a Magyar Nagydíjon pályafutása első futamgyőzelmét is learatta – ez szintén rekord volt: Bruce McLarentől vette át a legfiatalabb futamgyőztes címet. A szezon végén az 55 pontjával hatodik volt a világbajnoki pontversenyben. (2008.09.13-án, az Monzában döntötte meg pole pozíciós rekordját Sebastian Vettel, aki a vasárnapi futamon a legfiatalabb futamgyőztes címét is átvette tőle.). Jellemző volt az RS 23 kódjelű motor megbízhatatlansága, jól példázza ezt, hogy 5 kiesésből 4 motorhiba volt, illetve a Francia Nagydíjon előbb Fernando, majd 2 körrel késöbb, csapattársa Trulli esett ki motorhiba miatt.
A 2004-es szezonban nem nyert versenyt – csapattársa, Jarno Trulli azonban győzött Monacóban. Általában véve is a szezon elején Trulli tette az erősebb Renault-pilóta benyomását. Az év második felében azonban Trulli eredményei egyre gyengébbek lettek, végül három futammal a szezon vége előtt elbocsátották a csapattól, noha ekkor még több ponttal rendelkezett a világbajnoki pontversenyben, mint ő. 59 ponttal végül a világbajnokság negyedik helyét szerezte meg. Az R24-es autó már megbízhatóbb volt, mert 5 kiesése volt, ebből Kanadában műszaki hiba miatt, Belgiumban motorhiba miatt esett ki.
(Saját fordítással kiegészítve!) |