Santander karácsony-Interjú 2013.
Fernando: Nos, mondhatni eléggé nyilvánvaló az információ hiánya, az új csapattársammal kapcsolatban, minden nap lehet olyanokat olvasni, amiket mondtam és valójában mégsem mondtam. Az hiszem, fontos eleme lehet a következő szezonnak, hogy Kimivel van már egy 12 éves Formula-1-es tapasztalatunk és reméljük ez a segítségünkre lesz amikor az autó bizonyos új részeit egészében fejlesztjük.
Kimiről nem tudok véleményt mondani, mert nem ismerem. Vannak emberek, akik úgy tudnak véleményt mondani másokról, hogy nem ismerik őket, de én ugyanezt nem tudom megtenni, mivel nem ismerem, soha nem voltunk egy csapatnál és 10 percnél többet sem töltöttem el vele, így nem tudom megmondani milyen, sem azt, hogy ki ő valójában. Örülök, hogy vele dolgozhatok, mert egy kihívás lesz. Ő egy olyan pilóta, aki rendkívüli tehetséggel bír és ezt megmutatta a karrierje során, valamint ő az a pilóta, aki utoljára vb-t nyert a Ferrarival, ezért is becsülik meg őt annyira. Az utóbbi években a Lotussal a világbajnokságért küzdött azokkal az eszközökkel, amik a kezében voltak, ezért hiszem, hogy sokat tanulhatok tőle és hogy teljesre egészíti a Ferrari csapatot.
Felipevel 4 évet osztottunk meg és szerintem egy jó ember. Négy évet dolgoztunk együtt a Ferrarinál azt hiszem elég hatékony és profi módon, és ahogy már mondtam egy jó ember, azt hiszem Kimi is jó lesz, de nehéz most véleményt mondani, a legfontosabb, hogy együtt fogunk dolgozni a Ferrarinak.
Nos, ami a számokat illeti, igen a 14-et fogom használni. Ez a szám, ami mindig szerencsét hozott nekem '96-tól kezdve, amikor 14 évesen július 14-én a 14-es rajtszámú gokarttal világbajnokságot nyertem és azóta mindig a 14-t használom az életem fontos pillanataiban, vagy amikor foglalást intézek mindig a 14-esnek kell lennie habár annyira nem érint meg a dolog, de majd jövőre meglátom, hogy szerencsét hoz-e a Ferrarival és jó évünk lesz-e.
Ebben az évben a szomorúság és a katasztrófa évét éltük, ez az, amit érzek. De azt hiszem, az oka annak, hogy továbbra is optimista vagyok az, hogy a Ferrarinál versenyzem. Ez egy top csapat, ami nagy dolgokra képes.
Az időmérés ugyanolyan fontos lesz, mint az utóbbi években, azonban mindent a pályán kell majd megoldani azokkal az előnyökkel, amiket a motorból nyerhetsz, úgy hogy spórolnod kell az utolsó körökre az elektronikából és az üzemanyagból és mindent fel kell tekerni, mintha időmérős köröket futnál, akár 3 autót is meg kell előzni az egyenesben ha a helyzet úgy adja, ezért a legfontosabb a következő évben az időmérésen kívül, hogy mindent a képességeinkkel kell megoldanunk.
Ami az izgalmas versenyeket illeti a kollégáink már elkészítették az idei statisztikákat. 937 előzés volt, ha jól tudom. Azt hiszem, hogy manapság kevés az olyan sport, ami olyan izgalmas, mint a Formula-1. Egyetértek abban, hogy régebben, amikor talán nem volt annyi boxkiállás, más szabályok voltak, ki milyen sorba megy az időmérőn, amikor csak a vonatozás ment unalmas volt, de az utóbbi évek a több, mint 900 pályán történő előzéssel, és azt hiszem ezzel az elég sok előzéssel és a rengeteg vitával, az esős versenyekkel, amikor minden összezavarodik és tudjuk, hogy káosz van izgalmasabb. Látok olyan futball mérkőzéseket, amik tényleg nagyon unalmasak, 0-0, 1-1, már nem tudod mit nézz. Látok más sportokat is amik nagyon untatnak. Látom a motorozást is, ami egészen idáig egy követendő példa volt a számunkra. Az a motorsport, ami korábban ezernyi előzéssel, utolsó körig tartó izgalmakkal volt tele, az elmúlt években nem annyira jó az F1-hez képest nézve. Most szerintem elképesztően izgalmas pillanatban vagyunk, amiben a rajongónak valójában jól kell éreznie magát, nekünk stresszesebb így egy kicsit, de a TV előtt azt hiszem ezek a szezonok elég izgalmasak (voltak).
Ron Dennis? Azt hiszem az összes megjegyzés, ami megjelent az utóbbi hónapokban, az amit korábban is mondtam, az információ hiánya. Logikus, hogy nem tudod minden nap megcáfolni, amit olvasol, mert nem egy ember foglalkozik ezzel, egyik nap Ron Dennis, másnap Galdeano, aztán Perez apja vagy valaki más a téma. Mindig van valaki, aki rólad beszél, véleményt mond rólad, de szólás szabadság van és a legfontosabbak úgyis mindig a hivatalos dolgok. Ami Ron Dennis-t illeti, ahogy mondtam már 4 vagy 5 hónapja ugyanaz a dal megy és a McLarenes dolog. Minden sajtótájékoztatón, amin részt veszek elmondom, hogy elégedett vagyok a Ferrarival és még mindig van egy 3 évre szóló szerződésem velük, de nem számít, a következő héten úgyis újra olvashatunk a McLarenes témáról, de nem megyek oda, és több türelmem van a témával kapcsolatban mint az újságíróknak.
Azt hiszem a 2012-es szezon volt életem legjobbja; az ideiben voltak pillanatok, amikor nem csináltam a dolgokat elég jól vagy egy kicsivel több alázattal, vagy vegyük a malajziai hibát, amikor ütköztem Vettelel és elvesztettem az első légterelőm. Vannak dolgok, amiket a jövőben nem szabad hagynunk hogy megismétlődjenek. Egy megközelítőleg olyan tökéletes évet kell találnunk, mint a 2012-es. Bármennyire is jó látni az újságokban, hogy az emberek értékelik a munkád én azt mondom a legfontosabb az, hogy magaddal legyél kibékülve. Azt gondolom, hogy most 2013-ban a birtokomban vannak dolgok és 2014-re még jobb leszek.
Gyerekek kérdései:
Amikor vezetsz mire vagy kire gondolsz?
Mire gondolok? Az attól függ. Ha egy rivális közelében megyek csakis rá gondolok és arra hogyan előzhetném meg. Ha van egy lélegzetvételnyi időm vagy néhány üres köröm sok mindenre gondolok: az emberekre, akik a lelátón ülnek vagy a családomra, a csapatra gondolok, akikkel egész verseny közben beszélgetek, mindig valami másra gondolok.
Szeretnél jobb lenni, mint Vettel?
Bárcsak, bárcsak le tudnám őt győzni. Jelenleg ő viseli az 1-es rajtszámot, és ő a legjobb, remélem, le tudjuk győzni.
Nagyon félsz a sebességtől?
Nem félek. Nem félek tőle, mert egy pályán megyek, ahol nincs más autó, nincsenek gyalogosok, biciklisek, nincsen semmi; egyedül vagyok ott és gyorsan kell mennem, de a normál életben a pályán kívül, természetesen én is félek a sebességtől. Nyugodtan kell vezetni.
Azok közül a pályák közül amiken mentél melyik a kedvenced?
Nos, szeretem Monacot, talán ez az év legjobb versenye ami a légkört illeti, és mint pálya talán Suzukat mondnanám a kedvencemnek.
Ha nem autóversenyző lennél milyen más munkát választanál?
Nos, nem tudom mit mondjak. Szeretem a sportokat és minden nap sportolok is valamennyit. Szeretem a kerékpározást, a focit épp ezért biztos valami más sportot űznék, nem tudok pontos választ adni.
Ki az, akivel jobban kijössz, Vettel vagy Hamilton?
2 nagyot választottál, de nagyon jól kijövök mind a kettőjükkel.
Miért kell kivenni az F1-es autók kormányát?
Jó kérdés. Azért vesszük ki, mert olyan kicsi a hely, hogy amikor betesszük a kormányt, már nem tudunk kiszállni. Pontosan azért kell, hogy kiszedjük a kormányt, hogy ki tudjunk szállni az autóból, mert így nyerünk egy kis helyet, ahogy eltávolítjuk azt. Vagyis azért, mert odabent az autóban minden olyan kicsi.
Melyik a kedvenc versenyed, amit megnyertél?
Különösen örültem a tavalyi valenciai győzelmemnek és az idei barcelonainak. Mindig, amikor Spanyolországban nyerek versenyt azt semmivel nem lehet összehasonlítani.
Jössz velem egy kört?
Persze. Amint itt végeztünk, megyünk egy kört, rendben?
Ha gyereked születik szeretnéd, hogy pilóta legyen úgy, mint te?
Nem tudok válaszolni. Nem tudom, nem tudom. Azt akarom, hogy boldog legyen: pilóta, teniszező, bankár vagy bármi legyen is.
Hány ló van az autódban?
Nos, megint egy kérdés, amire nem tudom a választ. A jövő évi autómat még nem próbáltam ki, így nem tudom, a tavalyiban 800 körül volt.
Megnyered a jövő évet?
Te mit szeretnél? Azt, hogy megnyerjem? Akkor megnyerjük, rendben?
Fordította: Szénási Katalin
|