9.Német Nagydíj
Vettel megtörte a német átkot, Räikkönen és Grosjean a dobogón!
Megtört az átok: Sebastian Vettel megnyerte élete első Német Nagydíját, s egyben pályafutása során első ízben diadalmaskodott július hónaban. A nürburgringi futam mindvégig kiélezett taktikai csatát hozott, amely végén a két Lotus állhatott még dobogóra, Räikkönen, Grosjean sorrendben. Fernando Alonso négy helyet javítva negyedikként futott be, míg a két Mercedest ismét kiütötte a meleg időjárás.
A hétvége eddigi legmelegebb napját hozta a vasárnap a Nürburgringen, amelynek aszfaltja egészen 41 fokig melegedett fel. Mindez kulcsfontosságú tényező volt az erőviszonyok alakulásában – a melegedő idő visszavetette a Mercedest, és segített a Lotus istállónak.
A futamot megelőzően kiderült, Charles Pic autójában váltót kell cserélnie a Caterham istállónak, így a franciát öt hellyel hátrasorolták a rajtrácson. Lewis Hamilton Mercedesével sem volt minden rendben: a szerelők a korai órákban lázasan dolgoztak az üzemanyag adagolón, és egyéb alkatrészeket is kicseréltek a Mercedesben.
Az angolon viszont nem segített ez a változtatás sem, amikor kialudtak a vörös lámpák. A rajtot ugyanis a két Red Bull kiválóan kapta el, Sebastian Vettel már az első métereken a kicsit beragadó angol mellé ért, míg az első kanyarban már Mark Webber a Mercedes előtt fordult el. Jól rajtolt a két Lotus is, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean az első kanyarokban szintén támadta Hamiltont, végül besoroltak mögé. Hátrébb Felipe Massa is előrelépett egy pozíciót, akit a hetedik helyen Daniel Ricciardo és Fernando Alonso követett. Sergio Perez is sok pozíciót nyert, Nico Rosberg viszont nemigen tudott mit kezdeni a 11. helyről.
Alig telt el három kör, és máris megvolt az első kiesésünk: Felipe Massa autójának hátulja a célegyenes végén kitört, a Ferrari megpördült, majd lefulladt. A brazil feladta a küzdelmet.
Egy körrel később megkezdődtek a kerékcserék. Előbb Paul di Resta és az általa a bokszban kis híján felöklelt Jean-Eric Vergne cseréltek kereket, majd egy körrel később Daniel Ricciardo, még egy forduló után pedig Lewis Hamilton váltott abroncsokat – lágyról közepesre. A Red Bull azonnal reagált az angol lépésére: Vettel egy körrel később ő is megkapta közepes keverékeit, és jó másfél másodperccel Hamilton elé tért vissza a pályára. Közéjük pedig máris beékelődött az eltérő stratégiát választó Rosberg.
A következő forduló újabb izgalmakat hozott: Mark Webbert is kerékcserére hívta csapata, a jobb hátsó kereket viszont nem sikerült megfelelően rögzíteni az RB9-re, amely az elindulást követően le is repült róla – eltalálva egy a bokszutcában tartózkodó operatőrt. Webbernek az esetet követően le kellett állítania autóját, amit aztán visszatoltak a garázs elé, hogy az ausztrál folytatni tudja a küzdelmet.
A kerékcserék első hullámai után Romain Grosjean állt az élre, aki meg is futotta a verseny addigi legjobb körét. Mögötte a közepes gumival Fernando Alonso haladt, Vettel friss gumival megelőzte az ideiglenesen harmadik Jenson Buttont, aki mögött pedig Nico Hülkenberg haladt. Nico Rosberg mindeközben kissé feltartotta csapattársát, valamint a már szintén kereket cserélő Kimi Räikkönent.
Alonso a 12. kör végén váltott gumit, Grosjean egy körrel később. A francia a lágy gumin pontosan öt körrel volt kint tovább finn csapattársánál, s végül a második helyre jött vissza, gyorsabb köröket futva a németnél. Közben Rosberg fokozatosan lassult, előbb Hamiltont engedte el maga mellett, majd Räikkönen is megelőzte – végül a 17. körben ő is kereket cserélt, s a 15. helyre tért vissza.
Hátrébb csapattársa is egyre nehezebb helyzetbe került, előbb a tapadás hiányára panaszkodott, majd pozíciót vesztett Räikkönennel szemben, később pedig nagy csatát vívott Alonsóval. A Mercedes érezhetően szenvedett a melegtől, Hamilton a 22. kör végén másodszor is a bokszba hajtott – egy körrel később, mint a közepes abroncsokon rajtoló Jenson Button az első kerékcseréjére…
A következő forró jelenetre a 24. körben került sor: Jules Bianchi autója lángra lobbant, és a pálya szélére parkolta azt. Miután a bírói segítség viszont késett, a magára hagyott Marussia önálló életre kelve hátrafelé gurult a pályán – végül egy pálya széli tábla állította meg. Charlie Whiting a bizarr jelentet látva berendelte a biztonsági autót, az élmezőny egy része pedig (Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Perez, Sutil, di Resta és Rosberg) kihasználva ezt ismét kereket cserélt.
A lekörözött Mark Webber felzárkózására váró biztonsági autó éppen féltávnál, a 29. kör végén hagyta el a pályát, ahol a mezőny Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Button, Hülkenberg, Hamilton, Maldonado, Perez, Sutil sorrendben vett repülőrajtot. Az újraindítás után a három élen álló hasonló tempót diktált, ám kis idő elteltével a melegben érezhetően megtáltosodó Lotusok másodpercen belülre kerültek a címvédőhöz képest – csaták ugyanakkor nem bontakoztak ki közöttük.
A taktikai csatában aztán Romain Grosjean szánta el magát először lépésre: a 40. kör végén kiállt kereket cserélni, és üres pályára, Hamilton mögé jött vissza. Egy fordulóval később Vettel is kiállt, és visszatért a francia elé. A vezetést Kimi Räikkönen örökölte meg, aki viszont a nagy hajrá érdekében igyekezett minél tovább halogatni utolsó kiállását. Erre végül a 47. körben került sor, amikor is a finn a lágyabb abroncsokat kapta meg.
Miközben 2007 bajnoka mindent megtett a felzárkózásért, a negyedik helyen hasonló taktikán lévő Fernando Alonso is az élen álló hármassal azonos tempót diktált a negyedik helyen. Vettel fokozatosan növelte előnyét a rádiójával küszködő Grosjeannal szemben, akit hat körrel a vége előtt csapattársa meg is előzött, Alonso pedig egyre komolyabban támadott.
Három körrel a leintés előtt Vettel előnye két másodperc volt Räikkönennel szemben, aki viszont körönként fél másodperccel jobb időkre volt képes. A címvédő pontosan egymásoderces előnnyel vágott neki hazai nagydíjának utolsó körének, az utolsó DRS-zónában viszont már aktiválási távolságon belülre került. Mindez azonban kevés volt, Vettel megnerte élete első Német Nagydíját hazai közönsége előtt, a két Lotus előtt. Fernando Alonso végül negyedik lett, míg Lewis Hamilton a végjátékban feltornázta magát az ötödik helyre egy Button ellen bemutatott előzéssel. Az utolsó pontszerző helyeken Webber, Perez, Rosberg és Hülkenberg osztozott.
Végeredmény
1. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
RB9 |
|
1ó44:316 |
|
|
60 |
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Lotus-Renault |
E21 |
+ |
1.000 |
|
|
60 |
3. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Lotus-Renault |
E21 |
+ |
5.800 |
|
|
60 |
4. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Ferrari |
F138 |
+ |
7.721 |
|
|
60 |
5. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
Mercedes |
W04 |
+ |
26.927 |
|
|
60 |
6. |
|
Jenson Button |
GBR |
McLaren-Mercedes |
MP4-28 |
+ |
27.996 |
|
|
60 |
7. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
RB9 |
+ |
37.562 |
|
|
60 |
8. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
McLaren-Mercedes |
MP4-28 |
+ |
38.306 |
|
|
60 |
9. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Mercedes |
W04 |
+ |
46.821 |
|
|
60 |
10. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Sauber-Ferrari |
C32 |
+ |
49.892 |
|
|
60 |
11. |
|
Paul di Resta |
GBR |
Force India-Mercedes |
VJM06 |
+ |
53.771 |
|
|
60 |
12. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Toro Rosso-Ferrari |
STR8 |
+ |
56.975 |
|
|
60 |
13. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Mercedes |
VJM06 |
+ |
57.738 |
|
|
60 |
14. |
|
Esteban Gutiérrez |
MEX |
Sauber-Ferrari |
C32 |
+ |
1:00.160 |
|
|
60 |
15. |
|
Pastor Maldonado |
VEN |
Williams-Renault |
FW35 |
+ |
1:01.929 |
|
|
60 |
16. |
|
Valtteri Bottas |
FIN |
Williams-Renault |
FW35 |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
17. |
|
Charles Pic |
FRA |
Caterham-Renault |
CT03 |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
18. |
|
Giedo van der Garde |
HOL |
Caterham-Renault |
CT03 |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
19. |
|
Max Chilton |
GBR |
Marussia-Cosworth |
MR02 |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
|
20. |
|
Jean-Eric Vergne |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
STR8 |
+ |
38 kör |
|
műszaki hiba |
22 |
21. |
|
Jules Bianchi |
FRA |
Marussia-Cosworth |
MR02 |
+ |
39 kör |
|
motorhiba |
21 |
22. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
F138 |
+ |
57 kör |
|
kicsúszás |
3 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Fernando Alonso |
1:33.468 |
|
|
51 |
|