20.Brazil Nagydíj
Button győzött, Alonso a legdurvább vb-döntőt bukta el
Kaotikus szezonzáró futamot hozott a Brazil Nagydíj, melynek startja után Sebastian Vettelt kiforgatták, nekimentek, de visszakapaszkodott és megnyerte a harmadik világbajnoki címét.
A 2012-es idényhez méltó, fantasztikus küzdelmet hozott a Brazil Nagydíj vasárnapi futama Interlagosban, ahol bizony az időjárás is jócskán hozzátett az izgalmakhoz.
Bár a verseny előtt fél órával még mindenki arról beszélt, száraz pályán futják majd a szezon utolsó versenyét, néhány perccel a rajt előtt elkezdett szemerkélni, és az eső az egész futam alakulására komoly hatással volt.
A pole pozícióból a McLaren Mercedes világbajnok versenyzője, Lewis Hamilton várhatta a piros lámpák kialvását, mellőle csapattársa, Jenson Button rajtolhatott. A bajnoki tabella éllovasa, Sebsatian Vettel a negyedik helyről várhatta a rajtot Interlagosban, míg kihívója, Fernando Alonso a hetedik kockában állhatott.
A start viszonylag simán zajlott, a McLarenek szépen eljöttek, az ötödik helyről induló Felipe Massa azonban parádés startot vett. Vettel számára nem indult jól a verseny, hiszen már az első kanyar előtt több pozíciót veszített, a 4-es kanyarban azonban valóra vált rémálma: a mezőny végére csúszott vissza, miután összeütközött a williamses Bruno Sennával.
Bár a Red Bull több ütést is kapott a balesetben, a címvédő folytatni tudta a küzdelmeket.
A hatodik körben elsőként Kimi Räikkönen érkezett a bokszba, a körülmények ugyanis egyre rosszabbá váltak: a finn megkapta a köztes esőgumikat, majd pár körrel később érkeztek az élmenők is.
Ekkor Jenson Button ugrott az élre, őt pedig Nico Hülkenberg követte a Force Indiával, mivel úgy döntöttek, megpróbálják slick-abroncsokkal túlélni a köztes időszakot. Taktikájuk végül helyesnek bizonyult, az eső ugyanis alábbhagyott.
A verseny 18. körében Nico Hülkenberg támadásba lendült, és egy kiváló manőverrel maga mögé utasította Buttont, átvéve ezzel a vezetést. Lewis Hamilton közben újra a bokszba látogatott – csapata visszarakta autójára a sima futófelületű abroncsokat.
A 20. körben Nico Rosberg Mercedese kapott defektet a pályán lévő törmelékek miatt. A versenyigazgatóság úgy döntött, nem kockáztat, így pályára küldte a biztonsági autót, Hülkenberg és Button emiatt 45 másodperces előnyt veszített el.
A Safety Car bentléte alatt az eső újra elkezdett szemerkélni. A biztonsági autó a 27. körben hagyta el a pályát – Hülkenberg szépen eljött az élről, Webber és Kobajasi pedig Sebastian Vettelt támadta. A Sauber japán pilótája sikeresen meg is előzte a németet, majd egy körrel később már a bajnoki cím másik esélyesét, Fernando Alonsót tolta le a pályáról.
Hamilton eközben Buttonnal vívott nagy csatát, és a 31. körben meg is előzte csapattársát. Hülkenberg folyamatosan növelte előnyét az élen, ekkor már 2,4 másodperccel vezetett a McLaren duója előtt.
Nem sokkal ezután Kobajasi már Alonsót előzte, ezzel feljött a negyedik pozícióba. A Ferrari spanyolja azonban nem hagyta magát, és a célegyenesben visszaelőzte a japán fenegyereket.
A 34. körben Felipe Massa érkezett a hatodik helyezett Vettel mögé, és egy bátor manőverrel maga mögé utasította a Red Bull kétszeres világbajnokát.
A 48. körben az addig magabiztosan vezető Hülkenberg az egyre vizesebb pályán hibázott: az egyik kanyarban megcsúszott, a kínálkozó lehetőségre pedig könyörtelenül lecsapott Lewis Hamilton, aki ezzel átvette a vezetést.
Bár az eső folyamatosan szemerkélt, Vettel újabb kerékcseréje során slick abroncsokat kapott.
A futam 54. körére Hülkenberg visszazárkózott Hamiltonra, majd a célegyenes végén előzési manőverbe fogott. A nyirkos pályán azonban autója megcsúszott, így kiütötte az élről az utolsó mclarenes versenyét futó angolt. A versenybírók ezért a balesetért később bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtották a németet.
Három körrel előző bokszkiállása után Sebastian Vettel ismét a depóba látogatott – ezúttal megkapta a köztes esőgumikat, majd nem sokkal utána érkezett Alonso és az élen álló Jenson Button is.
A 62. körben Felipe Massa átadta a második pozíciót csapattársának, majd két fordulóval később Sebastian Vettel Michael Schumachert előzte meg, ezzel feljött a hatodik helyre.
A körülmények egyre rosszabbá váltak, az aktuális állás szerint Sebastian Vettelt illette a bajnoki cím, ám még korántsem lehetett kijelenteni semmit.
Két körrel a leintés előtt aztán ismét pályára kellett küldeni a biztonsági autót, Paul di Resta ugyanis csúnyán a falnak csapta autóját.
A mezőny tehát a Safety Car bentléte alatt ért célba, és miután Vettel hatodik, Alonso pedig „csak” második lett, a Red Bull németje örülhetett harmadik világbajnoki elsőségének.
Vettel végül mindössze 3 ponttal múlta felül Fernando Alonsót az összesítésben, aki ismét az utolsó versenyen veszítette el a világbajnoki címet.
Az már korábban eldőlt, hogy a Red Bull Racing csapata idén is verhetetlennek bizonyult a konstruktőrök versenyében, a Ferrari azonban mai kettős dobogós eredményének köszönhetően megőrizte az ezüstérmes pozíciót a McLaren ellenében.
A Brazil Nagydíj végeredménye:
1. |
|
Jenson Button |
GBR |
McLaren-Mercedes |
MP4-27 |
|
1ó45:22.656 |
|
|
71 |
2. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Ferrari |
F2012 |
+ |
2.754 |
|
|
71 |
3. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
F2012 |
+ |
3.615 |
|
|
71 |
4. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
RB8 |
+ |
4.936 |
|
|
71 |
5. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Force India-Mercedes |
VJM05 |
+ |
5.708 |
|
|
71 |
6. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
RB8 |
+ |
9.453 |
|
|
71 |
7. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Mercedes |
W03 |
+ |
11.907 |
|
|
71 |
8. |
|
Jean-Eric Vergne |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
STR7 |
+ |
28.653 |
|
|
71 |
9. |
|
Kamui Kobajasi |
JAP |
Sauber-Ferrari |
C31 |
+ |
31.250 |
|
|
71 |
10. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Lotus-Renault |
E20 |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
11. |
|
Vitalij Petrov |
RUS |
Caterham-Renault |
CT01 |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
12. |
|
Charles Pic |
FRA |
Marussia-Cosworth |
MR01 |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
13. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Toro Rosso-Ferrari |
STR7 |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
14. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
Caterham-Renault |
CT01 |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
15. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Mercedes |
W03 |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
16. |
|
Timo Glock |
GER |
Marussia-Cosworth |
MR01 |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
17. |
|
Pedro de la Rosa |
SPA |
Hispania-Cosworth |
F112 |
+ |
2 kör |
|
|
69 |
18. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Hispania-Cosworth |
F112 |
+ |
2 kör |
|
|
69 |
19. |
|
Paul di Resta |
GBR |
Force India-Mercedes |
VJM05 |
+ |
3 kör |
|
|
68 |
|
20. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
MP4-27 |
+ |
17 kör |
|
ütközés |
54 |
21. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Lotus-Renault |
E20 |
+ |
66 kör |
|
kicsúszás |
5 |
22. |
|
Pastor Maldonado |
VEN |
Williams-Renault |
FW34 |
+ |
70 kör |
|
|
1 |
23. |
|
Bruno Senna |
BRA |
Williams-Renault |
FW34 |
+ |
71 kör |
|
ütközés |
0 |
24. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
Sauber-Ferrari |
C31 |
+ |
71 kör |
|
ütközés |
0 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Lewis Hamilton |
1:18.069 |
|
|
38 |
|