19.Amerikai Nagydíj
Hamilton előzéssel nyert, Alonso életben tartotta a vb-t
A McLaren-Mercedes világbajnoka, Lewis Hamilton nyerte az Amerikai Nagydíjat. Mögötte a Red Bull címvárományosa, Sebastian Vettel érkezett a célba, akit pedig legnagyobb riválisa, Fernando Alonso követett.
Lewis Hamilton győzelmét hozta a 2012. évi Formula-1-es világbajnoki sorozat utolsó előtti futama, az Amerikai Nagydíj. A McLaren Mercedes versenyzője a listavezető Sebastian Vettellel vívott elképesztő csatát az elsőségért Austinban. A dobogó legalsó fokára Fernando Alonso állhatott fel, aki ezzel az eredménnyel egészen az évadzáróig életben tartotta világbajnoki esélyeit.
A rajt problémamentesen zajlott a Texas közelében kialakított 5 és fél kilométeres pályán: Vettel remekül jött el a pole pozícióból, míg a poros oldalról induló Lewis Hamilton egy kicsit beragadt, így Mark Webber a másik Red Bull-lal már az első kanyarban átvette a második helyet.
Miután a ferraris Felipe Massa autójának váltóján megbontotta a plombát a csapat a verseny előtt, a brazil csak a tizenegyedik helyről startolhatott, ezzel csapattársa, Fernando Alonso előreléphetett egy pozíciót, és ami ennél is fontosabb, a tiszta oldalról rajtolt. Ennek meg is lett az eredménye, a spanyol ugyanis három pozíciót javított az első körben, miközben a lotusos Kimi Räikkönen sokat veszített, visszacsúszott a hetedik helyre.
Hamilton az első körökben mindent megtett azért, hogy visszanyerje pozícióját Webberrel szemben: keményen támadta az ausztrált, majd a negyedik körben sikeres manővert mutatott be, így üldözőbe vehette az élen álló Vettelt.
Az ötödik helyről rajtoló Michael Schumacher eközben nagyon szenvedett, folyamatosan csúszott hátra.
Elsőként a lotusos Romain Grosjean látogatott a bokszba: a francia pilóta már a kilencedik körben kerékcserére kényszerült, néhány fordulóval korábban ugyanis nagy igyekezetében megcsúszott, és gyakorlatilag megsemmisítette a Pirelli közepes keverékű abroncsait.
Räikkönen mindent megtett azért, hogy visszaszerezze azt, amit a rajtnál elvesztett: előbb Schumachert, majd a tizenharmadik körben egy fantasztikus manőverrel Nico Hülkenberget is maga mögé utasította.
A verseny egyik kulcsmomentuma aztán a tizenhetedik körben érkezett el, a harmadik helyen haladó Mark Webber autója ugyanis váratlanul megállt a pályán. Mint később kiderült, az RB8-as versenygépben ismét a generátor mondta fel a szolgálatot.
Vettelre mindeközben komoly nyomást gyakorolt a pokoli tempót diktáló Hamilton, ám előzésig nem jutott el az angol.
Az élmezőnyből ő, valamint az ekkor már a harmadik helyen autózó Alonso érkezett először kerékcserére, a Ferrari azonban hibázott, így a spanyol értékes másodperceket veszített a bokszban.
Egy körrel később Vettel is kiállt, majd senkitől sem zavartatva az élre állt vissza. A kerékcserék után világossá vált, a Ferrari egyike azon csapatoknak, mely a leginkább szenved a gumik felmelegítésével.
A 24. körben Hamilton megelőzte a még kerékcserére váró Räikkönent, és újra üldözőbe vette Vettelt. A két világbajnok elképesztő csatát vívott az élen, gyakorlatilag a verseny egészében 1-2 másodperc volt köztük a különbség.
A 42. körben aztán Hamilton döntésre vitte a dolgot: miután Vettel veszített a ritmusból az egyik lekörözés során, a McLaren angolja óriási lendülettel érkezett meg mögé a DRS-zónában, majd kívülről megelőzte a bajnoki tabella éllovasát.
Bár Vettel a verseny utolsó felében tartani tudta riválisa tempóját, visszaelőzni már nem tudta, noha az utolsó körben még a leggyorsabb versenykört is megfutotta.
Hamilton ezzel idei negyedik, Formula-1-es pályafutása huszonegyedik diadalát aratta, alig 6 tizedmásodperccel megelőzve Vettelt, aki három ponttal növelte előnyét a világbajnoki összetettben, miután bajnoki kihívója, Fernando Alonso harmadikként ért célba Austinban. Az egyéni trófea sorsa tehát az évadzáró Brazil Nagydíjon dől majd el, noha a konstruktőrök versenyében a Red Bull bebiztosította diadalát az Egyesült Államokban.
A negyedik helyen a hétvégén a legjobb csapatjátékos címet kiérdemlő Felipe Massa zárt, megelőzve a fordított taktikával a tizenkettedik helyről startoló Jenson Buttont. Őket a Lotus párosa követte Kimi Räikkönen – Romain Grosjean sorrendben, míg a nyolcadik helyért Nico Hülkenberg vívott nagy csatát Pastor Maldonadóval.
A legjobb tíz helyezett sorrendje Bruno Senna nevével egészült ki.
A Mercedes versenyzője, Nico Rosberg csak tizenharmadik lett, csapattársa, Michael Schumacher pedig tizenhatodik, így a brackley-i gárda sorozatban ötödik versenyhétvégéjén nem tudott pontot szerezni.
Folytatás egy hét múlva, az évadzáró Brazil Nagydíjjal.
Az Amerikai Nagydíj végeredménye:
1. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
MP4-27 |
|
1ó35:55.269 |
|
|
56 |
2. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
RB8 |
+ |
0.675 |
|
|
56 |
3. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Ferrari |
F2012 |
+ |
39.229 |
|
|
56 |
4. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
F2012 |
+ |
46.013 |
|
|
56 |
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
McLaren-Mercedes |
MP4-27 |
+ |
56.432 |
|
|
56 |
6. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Lotus-Renault |
E20 |
+ |
1:04.425 |
|
|
56 |
7. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Lotus-Renault |
E20 |
+ |
1:10.313 |
|
|
56 |
8. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Force India-Mercedes |
VJM05 |
+ |
1:13.792 |
|
|
56 |
9. |
|
Pastor Maldonado |
VEN |
Williams-Renault |
FW34 |
+ |
1:14.525 |
|
|
56 |
10. |
|
Bruno Senna |
BRA |
Williams-Renault |
FW34 |
+ |
1:15.133 |
|
|
56 |
11. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
Sauber-Ferrari |
C31 |
+ |
1:24.341 |
|
|
56 |
12. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Toro Rosso-Ferrari |
STR7 |
+ |
1:24.871 |
|
|
56 |
13. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Mercedes |
W03 |
+ |
1:25.510 |
|
|
56 |
14. |
|
Kamui Kobajasi |
JAP |
Sauber-Ferrari |
C31 |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
15. |
|
Paul di Resta |
GBR |
Force India-Mercedes |
VJM05 |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
16. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Mercedes |
W03 |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
17. |
|
Vitalij Petrov |
RUS |
Caterham-Renault |
CT01 |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
18. |
|
Timo Glock |
GER |
Marussia-Cosworth |
MR01 |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
19. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
Caterham-Renault |
CT01 |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
20. |
|
Charles Pic |
FRA |
Marussia-Cosworth |
MR01 |
+ |
2 kör |
|
|
54 |
21. |
|
Pedro de la Rosa |
SPA |
Hispania-Cosworth |
F112 |
+ |
2 kör |
|
|
54 |
22. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Hispania-Cosworth |
F112 |
+ |
2 kör |
|
|
54 |
|
23. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
RB8 |
+ |
40 kör |
|
műszaki |
16 |
24. |
|
Jean-Eric Vergne |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
STR7 |
+ |
42 kör |
|
ütközés |
14 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Sebastian Vettel |
1:39.347 |
|
|
56 |
|