18.Abu Dhabi Nagydíj
Kimi Räikkönen nyerte az Abu-Dhabi Nagydíjat!
Formula-1-es pályafutása tizenkilencedik futamgyőzelmét aratta a vasárnapi Abu-Dzabi Nagydíjon Kimi Räikkönen, a Lotus istálló világbajnok versenyzője. A finn pilóta nagyszerű versenyzést bemutatva Fernando Alonsót előzte meg, míg a dobogó legalsó fokára a bokszutcából rajtoló Sebastian Vettel állhatott fel.
Nem mindennapi küzdelmet láthattak azok, akik vasárnapi kikapcsolódásul a 2012. évi Formula-1-es világbajnoki sorozat tizennyolcadik versenyét választották.
A pole pozícióból a McLaren Mercedes versenyzője, Lewis Hamilton vághatott neki a futamnak, mellőle a Red Bull veteránja, Mark Webber várhatta a piros lámpák kialvását. Az Abu-Dzabi Nagydíj szombati időmérő edzésén a harmadik helyet megszerző Sebastian Vettel a bokszutcából volt kénytelen nekivágni az 55 körös futamnak, autójából ugyanis a kvalifikációt követően a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) mérnökei nem tudtak megfelelő mennyiségű üzemanyagmintát venni, ezért a német büntetést kapott.
A rajtot kiválóan kapta el Hamilton, míg a negyedik helyről startoló Kimi Räikkönen is szépen eljött: a finn Pastor Maldonadót, valamint Mark Webbert is maga mögé utasította az első kanyar előtt.
A második körben a 33 esztendős finn már a hideg gumikkal küszködő Lewis Hamiltont támadta, a brit azonban sikerrel védte pozícióját.
Vettel eközben a bokszból rajtolva próbált felzárkózni, ám nem volt könnyű dolga: miközben próbált átverekedni a mezőnyön, autójának vezetőszárnya meg is sérült.
A futam kilencedik körében horrorisztikus balesetnek lehettünk szemtanúi: a Mercedes AMG Petronas német versenyzője óriási tempóval belerohant Narain Karthikeyan versenygépébe, majd átrepülve afölött a gumifalba csapódva állt meg. Szerencsére mindkét versenyző sérülés nélkül úszta meg a bukást, ám a biztonsági autót a törmelékek miatt pályára kellett küldeni.
A safety car öt körön keresztül tartotta maga mögött a Formula-1-es mezőnyt, ám a verseny ezen fázisában is akadtak izgalmak, Vettel ugyanis majdnem nekiütközött az előtte haladó Daniel Ricciardo versenyautójának. A német el tudta kerülni az ütközést, ám az első DRS-zóna kezdetét jelző tábla nem úszta meg.
Az esetet követően a Red Bull a bokszba hívta a németet, ahol az előzőleg megsérült első szárnyat is lecserélte a csapat.
A biztonsági autó a 14. kör végén hagyta el a pályát, ezt követően Webber volt az, aki keményen támadta Alonsót, ám nem tudta megelőzni őt. Vettel közben újra megkezdte a felzárkózást, ám miután Romain Grosjeant a pályán kívül előzte meg, csapata arra kérte, engedje vissza a franciát.
A 20. körben újabb dráma következett: a versenyt magabiztosan vezető Hamilton alatt megállt a McLaren – a brit versenyző autójában a motor állt meg, így ismét egy lehetséges győzelemtől kellett elbúcsúznia.
Räikkönen tehát átvette a vezetést, majd Fernando Alonso keményen támadta a második helyre előrelépő Pastor Maldonadót: a spanyol végül sikeres manővert hajtott végre, és üldözőbe vette Räikkönent.
Maldonado mögé ekkor Mark Webber érkezett meg, az ausztrál azonban agresszíven rázárt a Williams versenyzőjére: a sportszerűtlen mozdulatnak ő itta meg a levét, autója ugyanis megpördült, így a mögöttük érkező Jenson Button lehetett a nevető harmadik.
Néhány körrel később kísértetiesen hasonló jelenet zajlott le: Webber ekkor már Massával kakaskodott, a két autó összeért, majd pillanatokkal később a Ferrari is megpördült a pályán. A történtek miatt a Red Bull ausztrálját nem büntették meg a versenybírók.
A kerékcserék sorát az élmezőnyben Fernando Alonso kezdte meg a 28. körben, majd a 31. fordulóban az élen autózó Räikkönen is érkezet. A finn senkitől sem zavartatva az első helyre érkezett vissza.
Vettel ekkor már a második helyen autózott, második kerékcseréjét a 37. körben ejtette meg, és a negyedik helyre tért vissza.
Egy körrel később ismét pályára kellett küldeni a biztonsági autót, újabb baleset történt ugyanis: Paul di Resta Romain Grosjeant előzte meg, majd érkezett Perez is, aki ugyanazon lendülettel a Force India pilótáját is megtámadta. A Sauber versenyzője aztán szélesen vette az egyik kanyart, majd miután visszatért a pályára, összeütközött Grosjean autójával, a balesetbe pedig Mark Webber is belekeveredett, így ő is feladta a futamot.
Az eset miatt Perez 10 másodperces stop and go büntetést kapott.
A biztonsági autó a 42. körben hagyta el a pályát, Räikkönen ezt követően az első helyen ellépett, Vettel pedig Button vette üldözőbe. A világbajnoki éllovas az 52. körben egy remekbe szabott mozdulattal megelőzte a mclarenest, ezzel átvette a harmadik helyet. Bár az utolsó körökben Alonso folyamatosan zárkózott fel Räikkönenre, végül nem tudta megelőzni a Lotus versenyzőjét, aki így visszatérését követően, már az első évben győzelemre vitte az enstone-i gárdát.
Második helyének köszönhetően Alonso 3 pontot faragott hátrányából a bajnoki tabellán, ám Räikkönennek győzelme ellenére már matematikai esélye sincs a végső diadalra.
A konstruktőri tabellán a Red Bull továbbra is vezet, előnye 82 pont a Ferrari előtt, miközben a hátralévő két versenyen még összesen 84 pont gyűjthető csapatonként.
A 2012. évi Formula-1-es világbajnoki sorozat két hét múlva, az Amerikai Nagydíjjal folytatódik.
Végeredmény:
1. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Lotus-Renault |
E20 |
|
1ó45:58.667 |
|
|
55 |
2. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Ferrari |
F2012 |
+ |
0.852 |
|
|
55 |
3. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
RB8 |
+ |
4.163 |
|
|
55 |
4. |
|
Jenson Button |
GBR |
McLaren-Mercedes |
MP4-27 |
+ |
7.787 |
|
|
55 |
5. |
|
Pastor Maldonado |
VEN |
Williams-Renault |
FW34 |
+ |
13.007 |
|
|
55 |
6. |
|
Kamui Kobajasi |
JAP |
Sauber-Ferrari |
C31 |
+ |
20.076 |
|
|
55 |
7. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
F2012 |
+ |
22.896 |
|
|
55 |
8. |
|
Bruno Senna |
BRA |
Williams-Renault |
FW34 |
+ |
23.542 |
|
|
55 |
9. |
|
Paul di Resta |
GBR |
Force India-Mercedes |
VJM05 |
+ |
24.160 |
|
|
55 |
10. |
|
Daniel Ricciardo |
AUS |
Toro Rosso-Ferrari |
STR7 |
+ |
27.463 |
|
|
55 |
11. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Mercedes |
W03 |
+ |
28.075 |
|
|
55 |
12. |
|
Jean-Eric Vergne |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
STR7 |
+ |
34.096 |
|
|
55 |
13. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
Caterham-Renault |
CT01 |
+ |
47.764 |
|
|
55 |
14. |
|
Timo Glock |
GER |
Marussia-Cosworth |
MR01 |
+ |
56.473 |
|
|
55 |
15. |
|
Sergio Pérez |
MEX |
Sauber-Ferrari |
C31 |
+ |
56.768 |
|
|
55 |
16. |
|
Vitalij Petrov |
RUS |
Caterham-Renault |
CT01 |
+ |
1:04.595 |
|
|
55 |
17. |
|
Pedro de la Rosa |
SPA |
Hispania-Cosworth |
F112 |
+ |
1:11.778 |
|
|
55 |
|
18. |
|
Charles Pic |
FRA |
Marussia-Cosworth |
MR01 |
+ |
14 kör |
|
műszaki |
41 |
19. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Lotus-Renault |
E20 |
+ |
18 kör |
|
ütközés |
37 |
20. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
RB8 |
+ |
18 kör |
|
ütközés |
37 |
21. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
MP4-27 |
+ |
36 kör |
|
hajtás |
19 |
22. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Hispania-Cosworth |
F112 |
+ |
48 kör |
|
ütközés |
7 |
23. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Mercedes |
W03 |
+ |
48 kör |
|
ütközés |
7 |
24. |
|
Nico Hülkenberg |
GER |
Force India-Mercedes |
VJM05 |
+ |
55 kör |
|
baleset |
0 |
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Sebastian Vettel |
1:43.964 |
|
|
54 |
|