19.Brazil Nagydíj
A Red Bull duplázott, de a szezonzárón Webber győzött
A pole pozícióból rajtoló Sebastian Vettel magabiztosan vezetett a Brazil Nagydíjon is, mígnem váltóprobléma lépett fel az idény nagy részében hibátlanul működő Red Bulljában. A világbajnoknak azonban szerencséje volt, mert csak annyira lassult le, hogy egyedül csapattársa, az idei első győzelmét megszerző Mark Webber előzte meg. A dobogó harmadik fokára Jenson Button állhatott fel a 2011-es idény utolsó eredményhirdetésén. A másik McLarennel Lewis Hamilton váltóhiba miatt nem ért célba.
A szezonzáró brazil futam előtt sokan esőt vártak, ehhez képest a rajt előtt csak néhány sötét felhő gomolygott a pálya közelében, de akkor még nem esett. A levegő 26, az aszfalt 45 fokos volt a rajt előtt.
Mivel a 71 körös futam második felére még megérkezhetett az eső, mindenki a jobb tapadást biztosító, gyorsabb gumikkal állt fel a rajtrácsra, hiszen ha valóban szükségük lesz majd az esőgumikra, akkor a keményebb slick gumikat már nem is kell használniuk a versenyen.
A rajt meglehetősen sima volt, Sebastian Vettel megtartotta első helyét, és bár Mark Webber nem rajtolt túl jól, ő is megőrizte a második helyet, a két Red Bull tehát az első két helyen fordult el az első kanyarban. Innentől kezdve ők ketten rövid idő alatt megnyugtató előnyre tettek szert, amikor a harmadik körtől kezdve használni lehetett az állítható hátsó szárnyakat, rájuk a többiek már akkor sem jelentettek veszélyt, hiszen bőven egy másodpercnél nagyobb volt az előnyük.
Jenson Button maradt harmadik, Fernando Alonso viszont Lewis Hamilton kárára feljebb lépett egy helyet, és ő lett a negyedik. A másik Ferrarival Felipe Massa is javított egy helyet, ő a 6. helyről rajtoló mercedeses Nico Rosberget utasította maga mögé.
A hazai közönsége előtt - nem elképzelhetetlen, hogy utolsó alkalommal - versenyző Rubens Barrichello viszont nagyon beragadt, szinte mindenki elmenet mellette a célegyenesben, aki mögüle rajtolt, a sokat ígérő 12. rajtkocka így hamar odalett.
Az első körökben az állítható hátsó szárnyakkal együtt sem alakultak ki nagy csaták, a pilóták nem kerültek előzési pozícióba.
Az első igazi párharcra az utolsó két pontszerző pozícióban autózó Michael Schumacher és Bruno Senna vállalkozott, de kísérletük a versenyfelügyelőknek adott munkát. A hátulról érkező Schumacher a 10. kör legelején a célegyenes végén kívülről már-már körbeautózta Sennát, de összeértek, majd a második kanyarban újra koccantak. Ez utóbbi kontaktus Schumacher bal hátsó kereke és Senna első légterelőkének jobb oldala közt jött létre, aminek egy defekt lett a következménye. Schumacher mire visszaért a bokszba, már csak körhátránnyal állt vissza a versenybe. Egy körrel később a Lotus Renault brazilja is kiment szerelőihez, de első légterelőkét nem cserélték le, csak friss gumikat kapott. A brazil körökkel később bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, amivel az ő versenyének is lőttek.
A 11. körben Alonso sikeres előzést hajtott végre, a spanyol Buttonon hámozta át magát, és ezzel fellépett a dobogóra.
16. körben Button kezdi a kerékcseréket az élmezőnyből, egy körrel később Alonso és Hamilton, újabb körrel később Vettel is érkezett. Webber sem húzta sokáig, Massa viszont körökön keresztül az élen állt, mert az élbolyból ő hagyta a legkésőbbre az első cserét. Vettel azonban nem tűrte sokáig azt, hogy valaki más vezet a versenyben, és még a pályán megelőzte Massát, akinek gumijai nyilvánvalóan már a végüket járták. A kerékcsere után Massa korábbi pozíciójába, a hatodik helyre állt vissza.
A mezőny végén poroszkáló Timo Glock versenye a 23. körben a bokszutca kivezető részén ért véget, szerelői ugyanis rosszul rögzítették bal hátsó kerekét, ami azonnal leesett, ahogy elindult. Az elszabaduló kerék szerencsére nem okozott problémát a pályán, de a csapat biztosan pénzbüntetést kap majd.
Vettel ugyan magabiztos előnnyel vezetett, de némi aggodalomra adhatott okot számára, hogy mérnökei folyamatosan arra kérték rádión, hogy a kettes és hármas sebességi fokozatokat kímélje. Mindez győzelmi esélyt teremtett Webber számára, a helycsere meg is történt a 30. kör legelején, a célegyenes végén.
A 31. kör végén Button másodszor is kereket cserélt, és mivel az eső csak nem akart megérkezni, már a közepes keverékű gumikat tették fel az autójára. Két körrel később csapattársa, Hamilton lágy gumit kapott, vagyis a pilóták némi taktikával próbáltak javítani helyezéseiken.
Alonso is kereket cserélt, a Red Bull viszont szólt Vettelnek, hogy perceken belül eső várható, ezért próbálja a lehető legtovább használni aktuális szettjét. Vettelnek ugyebár gondja volt a váltóval, de így sem maradt le túlságosan Webber mögött. Az ausztrál a 38. kör végén a boksz felé vette az irányt, ő tehát nem várt tovább az esőre, ahogyan az egy körrel később szervizelő Vettel is letett a vizes aszfalton való autózásról. Massa azonban még mindig kinn maradt a kopott lágy gumikon, és Hamiltont körökön keresztül fel tudta tartani így is. A McLaren erre egy korai kerékcserével reagált, de a Ferrari Massát is kihozta a következő körben, így minden ott folytatódott, ahol korábban abbahagyták. Hamilton azonban hamarosan már sokkal komolyabb probléma miatt bosszankodhatott, váltója ugyanis felmondta a szolgálatot. A brit pilótát korábban Vettelhez hasonlóan szintén figyelmeztette a lehetséges problémára a csapat.
20 körrel a leintés előtt Webber egyre nagyobb előnnyel vezetett csapattársa előtt, akire Alonso bő tíz másodperces lemaradással követett. Mögöttük Button, Massa, Sutil, Rosberg, di Resta, Kobajasi és Petrov volt a sorrend.
Az 53. és 60. kör között letudott utolsó kerékcseréket követően Button pokoli tempóban közeledett Alonsóhoz és a dobogó legalsó fokához, és mikor utolérte, még 10 kör hátravolt, így kettejükközt még komoly csatára volt kilátás. Button azonban nem húzta sokáig, az egyébként nem túl hatékony előzési zónában könnyedén megelőzte Alonsót, aki kicsit megcsúszott a zóna előtt kanyar bejáratában.
Az utolsó körökben már nem volt kiélezett akció az interlagosi pályán. Webber megszerezte idei első győzelmét, talán csak azt bánhatja, hogy erre az utolsó futamig kellett várnia. Mögötte csapattársát, Vettelt intették le, közel 17 másodperces hátránnyal, de a német is elégedett lehet a brazil futamával, hiszen a műszaki problémával együtt is második lett. A dobogón Button pezsgőzhetett a két Red Bull-pilótával, így ő lett az összetett pontverseny második helyezettje.
Alonso mögött fél perccel lemaradva csapattársa, Massa lett az ötödik. A brazil volt az utolsó egyébként, akit Webber még nem körözött le, a hatodik helyezett Adrian Sutil már körhátrányban ért célba, persze a német így is roppant boldog lehet, hiszen idei legjobb eredményét ismételte meg, és ezzel összetettben két helyet is előrelépett, végül kilencedik lett a tabellán.
Rosberg a két Force India között fejezte be a versenyt (Paul di Resta nyolcadik lett), és ez hű képet fest a Mercedes évvégi formájáról is, hiszen az indiai középcsapat egyértelműen a fejükre nőtt az elmúlt hetekben. Kobajasi Kamui két ponttal fejezte be az idényt, míg az utolsó pontot Vitalij Petrov kaparintotta meg.
A top10-hez a két Toro Rosso volt legközelebb, de pontot szerezni ezúttal nem tudtak, így összetettben a hetedik helyet nem tudták elcsenni a Saubertől.
Barrichello a rossz rajt után a 14. helyig küzdötte előre magát, éppen egykori csapattársa, Schumacher előtt intették le, aki a defekt miatt lemondhatott arról is, hogy esetleg csapattársa, Rosberg előtt végezzen a pontversenyben, így végül nyolcadik lett.
A Brazil Nagydíjjal véget ért a 2011-es idény a Forma-1-ben. A csapatok jól megérdemelt téli pihenőjük után folytatják a jövő évre való felkészülést, amely már hónapok óta javában zajlik. A következő hivatalos alkalom, amikor az F1-es autók újra pályára hajthatnak, jövő februárban lesz, amikor megkezdődnek a téli tesztek.
A futam végeredménye
Hely |
Versenyző |
Csapat |
Kör |
Időeredmény |
Rajt |
1 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
71 |
Győztes |
2 |
2 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
71 |
+16.9 |
1 |
3 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
71 |
+27.6 |
3 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
71 |
+35.0 |
5 |
5 |
Felipe Massa |
Ferrari |
71 |
+66.7 |
7 |
6 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
70 |
+1 Kör |
8 |
7 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
70 |
+1 Kör |
6 |
8 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
70 |
+1 Kör |
11 |
9 |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
70 |
+1 Kör |
16 |
10 |
Vitaly Petrov |
Renault |
70 |
+1 Kör |
15 |
11 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
70 |
+1 Kör |
13 |
12 |
Sebastien Buemi |
STR-Ferrari |
70 |
+1 Kör |
14 |
13 |
Sergio Perez |
Sauber-Ferrari |
70 |
+1 Kör |
17 |
14 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
70 |
+1 Kör |
12 |
15 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
70 |
+1 Kör |
10 |
16 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Renault |
69 |
+2 Kör |
19 |
17 |
Bruno Senna |
Renault |
69 |
+2 Kör |
9 |
18 |
Jarno Trulli |
Lotus-Renault |
69 |
+2 Kör |
20 |
19 |
Jerome d'Ambrosio |
Virgin-Cosworth |
68 |
+3 Kör |
23 |
20 |
Daniel Ricciardo |
HRT-Cosworth |
68 |
+3 Kör |
22 |
Ret |
Vitantonio Liuzzi |
HRT-Cosworth |
61 |
+10 Kör |
21 |
Ret |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
46 |
Váltó |
4 |
Ret |
Pastor Maldonado |
Williams-Cosworth |
26 |
+45 Kör |
18 |
Ret |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
21 |
+50 Kör |
24 |
|