17.Indiai Nagydíj
Vettel Indiában is győzött, Massa újra összeakadt Hamiltonnal
A Forma-1-ben debütáló Indiai Nagydíj is az idén már oly sokszor látott forgatókönyv szerint alakult: a pole pozícióból rajtoló Sebastian Vettel remek rajt után a versenyt végig kontrollálva magabiztos győzelmet aratott. Jenson Button végig tartotta vele a lépést, de támadni nem tudta, így második lett. A dobogón még Fernando Alonso ünnepelhetett az Újdelhihez közeli pályán a leintés után. Felipe Massa és Lewis Hamilton ismét összeütközött - ezúttal a ferraris hibájából.
Minden idők legelső Forma-1-es Indiai Nagydíjának rajtja komoly lökdösődést hozott, az első két kanyarban a mezőny második feléhez tartozó pilóták közül többen is összekoccantak és megpördültek, hat versenyző rögtön a bokszba is kényszerült kisebb-nagyobb javításra. Kobajasi Kamui (Sauber), majd Timo Glock (Virgin) nem is tudta folytatni, előbbi a pálya mellett, utóbbi a bokszban szállt ki autójából.
Az élmezőnyben simább volt a rajt. Sebastian Vettel megőrizte első helyét, és bár csapattársa, Mark Webber is jól rajtolt - némi éllel megjegyezhetnénk, ez tőle szokatlan idén -, de nem sokkal később Jenson Button máris megelőzte. A McLaren brit bajnoka az első kanyarban a magát elfékező Fernando Alonsót is maga mögé utasította, így a bajnoki pontverseny második helyéért folytatott küzdelemben ismét ő került a legelőnyösebb pozícióba. Felipe Massa (Ferrari) megelőzte Lewis Hamiltont (McLaren), így ő lett az ötödik. Mögéjük a két Mercedes zárkózott fel.
Vettel szokás szerint rövid idő alatt kényelmes előnyre tett szert az élen, de a mögötte lévők is csak méregették egymást, az első körök nem hoztak igazi csatát.
A lágy gumik egyes autókon már 10 kör után elvesztették tapadásukat, Bruno Sennát például két percen belül mindkét Toro Rosso könnyedén megelőzte a második előzési zónában. A Lotus Renault brazil versenyzője rádión panaszkodott mérnökeinek, autójával nem volt minden rendben, így ezért sem tudott hatékonyan védekezni.
A két Toro Rosso továbbra is lendületben maradt, Adrian Sutil (Force India) sem tudta őket feltartóztatni, Jaime Alguersuari a 15. kör végén már 9., Sébastien Buemi 10. volt. Előttük a két Mercedes haladt. Buemi száguldásának műszaki hiba vetett véget a verseny feléhez közeledve.
A 16. kör végén Webber, Alonso, Hamilton, egy körrel később Massa is kereket cserélt. A bokszból Webber Michael Schumacher elé állt vissza, Alonso azonban már nem tudta maga mögött tartani a Mercedest. A ferraris spanyol a kerékcseréje utáni második körben tudta csak megelőzni Schumachert, és így vesztett némi időt Webberrel szemben.
Button a 18. kör végén tetette fel az újabb szett lágy gumit (az élmezőnyben az előtte szervizelők is ugyanígy tettek). A 19. kör végén állt ki szerelőihez az élen álló Vettel, és ott is folytatta, ahogyan a többiek is megőrizték korábbi pozíciójukat.
A 25. körben Massa és Hamilton idei szezont átívelő különcsatájában újabb fejezet íródott, a két pilóta ismét összeütközött. Az 5-ös kanyarban Hamilton támadta Massát, a balos fordítóban a McLaren volt a belső íven, Massa pedig kívülről kanyarodott, és a két autó összeért. Massa bár megjárta a bukóteret, pozícióveszteség nélkül folytathatta, Hamilton első szárnycsere után a 9. helyre esett vissza. Bár az elmúlt hónapokban Hamiltont gyakran kritizálták, ezúttal Massa volt a hibás, ugyanis miután felkínálta riválisának a belső ívet, ott már nem hagyott neki elég helyet. A versenyfelügyelők is egyértelműen Massát találták hibásnak, ezért bokszutca-áthajtásos büntetést kapott. A büntetést a brazil azonnal teljesítette, és a két Mercedes mögé állt vissza, de így Hamilton előtt maradt, a büntetés tehát ezúttal sem igazán érte el hatását, de nem ez az első ilyen eset. A Ferrari-pilóta a büntetése után a 31. kör végén kereket is cserélt, kemény abroncsokon folytatta, valószínűleg a versenytáv második felét ezekkel akarta teljesíteni.
Az incidens után Hamilton utolérte ugyan Alguersuarit, de egy ideig az előzési zónákban sem tudta megelőzni a remek végsebességgel rendelkező Toro Rossót. Később azonban érvényesült a papírforma, és megtörtént a helycsere.
Massa kálváriája tovább folytatódott, a 34. körben ugyanis véget ért számára a verseny. Ezúttal is a brazil volt a hibás, mert ráhajtott az egyik kerékvető mögött lévő betonelemre - ugyanúgy, mint az időmérőn, csak ezúttal bal első felfüggesztése tört ripityára. Ez nem az ő hétvégéje volt.
A kerékcserék második fordulóját Webber kezdte meg az élbolyból, a 37. kör végén hajtott ki szerelőihez, és a kemény gumikkal folytatta. Alonso egy körrel később cserélt gumit, és ezzel meg is előzte az ausztrált, közvetlenül elé állt vissza. Az élen Vettel őrizte első helyét, de Button ott loholt mögötte, egyedül ő volt az, aki tudta tartani a Red Bull menőjének tempóját. Button a 46., Vettel a 47. kör végén cserélt kereket, és miután visszatértek a pályára, a korábbi 5 másodperces különbség megfeleződött köztük.
Az élmezőnyből Schumacher állt ki utolsóként a második cserére, és ennek a taktikának köszönhetően megelőzte csapattársát, Nico Rosberget, de Schumacher rádióüzenetéből kiderült, hogy még csatázhatnak egymással.
Nem csak a két Mercedes, de az élmezőny többi tagja közt is elmaradt a csata a hajrában. Vettel ismét azzal szórakoztatta magát, hogy az utolsó két körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, aminél sokkal fontosabb, hogy a versenyt is megnyerte, így ő lett az első indiai futamgyőztes. Button futott be mögötte másodikként, Alonso lett a harmadik, akit szorosan követett Webber.
A két Mercedes mögött Hamiltont intették le, az első hét helyen tehát a négy nagycsapat talpon maradt pilótái foglalták el (Massa ugyebár kiesett). Nyolcadik helyével Jaime Alguersuari is remek eredményt ért el. A mezőny egyetlen indiai csapata, a Force India sem maradt pont nélkül, Adrian Sutil kilencedik lett. A hajrában ugyan Vitalij Petrov mindent elkövetett azért, hogy megelőzze Sergio Perezt, ez nem sikerült neki, így a tizedik hellyel járó egy pont a Sauber mexikói újoncáé lett.
A második kerékcseréjét három körrel a leintés elé időzítő Bruno Senna taktikája nem jól sült el, csak 12. lett. Paul di Resta esélyei a jó szereplésre már a verseny elején elúsztak, csak 13. lett a Force India másik autójával. A Team Lotus Heikki Kovalainen révén ismét beállította eddigi legjobb helyezését, a finn 14. lett.
A mezőny egyetlen indiai versenyzője, a Hispaniánál erre a hétvégére lehetőséget kapó (igazából szponzorai által lehetőséget vevő) Narain Karthikeyan 17. lett, csapattársa, Daniel Ricciardo előtt ért célba, de igazából csak a lekörözések alkalmával hívta fel magára a figyelmet, a legtöbbször ugyanis rossz ütemben próbált félreállni a gyorsabb autók elől.
A világbajnokság az idei utolsó előtti versennyel két hét múlva Abu-Dzabiban folytatódik.
Indiai Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:30:35.002 |
25 |
2 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+0:08.433 |
18 |
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:24.301 |
15 |
4 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:25.529 |
12 |
5 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+1:05.421 |
10 |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+1:06.857 |
8 |
7 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+1:24.183 |
6 |
8 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+1 kör |
4 |
9 |
Adrian Sutil |
Force India |
+1 kör |
2 |
10 |
Sergio Perez |
Sauber |
+1 kör |
1 |
11 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+1 kör |
|
12 |
Bruno Senna |
Lotus Renault |
+1 kör |
|
13 |
Paul di Resta |
Force India |
+1 kör |
|
14 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
+2 kör |
|
15 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+2 kör |
|
16 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+3 kör |
|
17 |
Narain Karthikeyan |
Hispania Racing(Több is van???) |
+3 kör |
|
18 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
+3 kör |
|
19 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
+5 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:27.249 (60. kör) (Sebastian Vettel) |
|
Kiesők |
20 |
Felipe Massa |
Ferrari |
32. körben |
|
21 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
24. körben |
|
22 |
Pastor Maldonado |
Williams |
12. körben |
|
23 |
Timo Glock |
Virgin |
2. körben |
|
24 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1. körben |
|
|