16.Koreai Nagydíj
Vettel bajnoki formában Koreában, idén tizedszer is nyert
Az újdonsült kétszeres világbajnoknak, Sebastian Vettelnek esze ágában sincs visszavenni a tempóból, és miután a rajtnál megelőzte Lewis Hamiltont, sima győzelmet aratott a Koreai Nagydíjon. A mclarenes Hamilton második lett Mark Webber előtt, így az 1. és a 3. helyezés révén a Red Bull a 2011-es konstruktőri bajnoki címet is megszerezte.
Koreában a futam rajtja előtt néhány pilótával rádión közölte versenymérnöke, hogy kis eső várható - sőt, egyesek néhány esőcseppet is felfedezni véltek már a felvezető körön -, de természetesen az aktuális, száraz körülményekhez alkalmazkodva mindenki slick gumikkal rajtolt el. A levegő 21, az aszfalt hőmérséklete 24 Celsius-fok volt magyar idő szerint reggel 8 órakor.
Az első körben óriási volt a helyezkedés az élmezőnyben, a sorrend teljesen átalakult. Bár a rajtnál Lewis Hamilton megőrizte első helyét, az első kört már Sebastian Vettel zárta az élen, aki rámenős manőverrel vette el a vezető pozíciót a McLaren pilótájától.
Felipe Massa remekül rajtolt a Ferrarival, és az ötödikről a harmadik helyre ugrott előre, de miközben Jenson Button támadásait próbálta meg visszaverni, Mark Webber mindkettejük mellett elment. Buttont utána Fernando Alonso is megelőzte, így ő bukta a legtöbbet az első körben. Koccanás nem történt, a teljes mezőny ép bőrrel megúszta a rajtot.
Néhány esőcsepp valóban érzékelhető volt az első körökben, de ez egyáltalán nem zavarta a mezőnyt. Az élen Vettel szokás szerint olyan előnyt autózott ki percek alatt, hogy onnantól kezdve nem veszélyeztette senki, Hamilton mögött a Webber, Massa, Alonso, Button négyes azonban nagyon összerázódott. Később Webber némi előnyre tett szert, és Massa kissé visszafogta a mögötte haladókat, olyannyira, hogy Rosberg is utolérte őket.
A 11. kör végén Paul di Resta volt az első, aki a mezőny első feléből kiállt kereket cserélni. A Force India pilótája szuperlágy gumikkal rajtolt, és előtte a legtöbben szintén azt használták, így a korábbi aggodalmak alaptalannak bizonyultak, a lágyabb abroncs is tartósnak tűnt.
Button nem tudott mit kezdeni Alonsóval, és a 13. kör végén Rosberggel egy időben a bokszba hajtott kerékcserére. A Mercedes szervizcsapata ezúttal gyorsabb volt, és így Rosberg Button előtt hajtott ki a bokszból, de a kijáratot elrontotta, így Button visszaelőzte, majd újra helyet cseréltek, de a következő körben az előzési zónában Button visszavette a negyedik helyet.
Következő körben Webber és Massa érkezett, a brazil több helyet bukott, sőt ezután csapattársának sem jött ki jól a lépés, és csak Schumacher mögé érkezett vissza, vagyis Button és Rosberg is megelőzte a két Ferrarit. Az élmezőnyből utolsóként Vettel tudta le kerékcseréjét a 16. kör után, miközben a pályán megtörtént az első, és egyben utolsó nagyobb baleset. A 3-as kanyarban a Fernando Alonsóval csatázó, figyelmetlen Vitalij Petrov kiütötte Schumachert a versenyből. Az incidenst a ferraris éppen csak ki tudta kerülni, Schumi versenye azonban rögtön véget ért. A vétkes renault-s ugyan vissza tudott evickélni első szárny nélkül szerelőihez, de ő sem tudta már folytatni a Koreai Nagydíjat. A törmelékek miatt behajtott a Safety Car, és néhány kör erejéig „pihentette” a mezőnyt, közben a versenyirányítás bejelentette, hogy a leintést követően vizsgálják Petrovot.
Alguersuari a biztonsági autó bejövetele előtt harmadik volt, és miután kereket cserélt és miután a 20. körben a safety car magára hagyta a mezőnyt, akkor is megőrizte helyét a pontszerzők közt. A biztonsági autós fázis után a top10 a Vettel, Hamilton, Webber, Button, Rosberg, Massa, Alonso, Alguersuari, di Resta, Sutil sorrendben folytatta a küzdelmet.
Pastor Maldonado egy bokszutca-áthajtásos büntetés alkalmával került képernyőre, a Williams újonca a kiírás szerint rossz oldalról kerülte meg a bokszutca bejáratában lévő bóját. Körökkel később a garázsban parkolta le autóját, nyilvánvalóan valami műszaki probléma vetett véget amúgy is gyötrelmes versenyének.
A 27. körben a DRS zónában a két Ferrari egyszerre tudta le Rosberget, majd Alonso egy kis ideig brazil kollégáját is szorongatta, de előzés nem történt. A mezőny második feléből Rosberg állt ki legkorábban második kerékcserére, és emiatt jócskán visszaesve folytathatta a versenyt.
A 33. kör végén a pályán korábban már egymással csatázó Hamilton és Webber egyszerre állt ki kerékcserére, a bokszban nem történt helycsere köztük. Aztán a pályán Webber egy pillanatra Hamilton elé került, de a brit visszavette a második helyet. A Red Bull ausztrálja az előzési zónában tehetetlen volt, pedig néhány csata során komoly sebességkülönbség alakult ki az állítható hátsó szárny segítségével - Webber ezt nem tapasztalhatta meg.
A következő néhány körben mindenki letudta a második kerékcseréjét az élmezőnyben. Alonso húzta a legtovább, aminek köszönhetően megelőzte csapattársát, akivel a pályán nem tudott mit kezdeni. Így Alonso lett az ötödik, de Buttontól ekkor már ő is messze volt.
Webber az utolsó körökben is ott lihegett Hamilton nyakán, de továbbra sem tudott vele mit kezdeni, hiába előzte meg egyszer a célegyenes végén, az előzési zónában a McLaren visszavágott.
A futamot végül senkitől sem zavartatva Sebastian Vettel nyerte, megszerezve idei tizedik győzelmét, ez volt az első sikere kétszeres világbajnokként.
Hamilton nagy csatában megőrizte második helyét Webber előtt. Az ausztrál jó teljesítménye is kellett ahhoz, hogy a Red Bull az egyéni bajnoki cím után az idei konstruktőri elsőséget is bebiztosítsa, a hátralévő három futamon már ezt sem veheti el tőlük senki.
A legutóbbi öt futamon mindig dobogós, két győzelmet is szerző Button ezúttal lecsúszott a pódiumról, most „csak” negyedik lett. A két Ferrari az 5. és 6. helyen futott át a célvonalon, mögöttük pedig a nap meglepetésemberét, Jaime Alguersuarit intették le, aki az utolsó körben előzte meg a mercedeses Nico Rosberget, és így lett hetedik a Toro Rosso versenyautójával. Az olasz kiscsapatnak remek napja volt, hiszen Sébastien Buemi kilencedik lett. Az utolsó pontot Paul di Resta csípte el a Force Indiával.
A Team Lotus is remek versenyt futott, Heikki Kovalainen mindkét Saubert, és az összes kiscsapat autóját megelőzte, és a számukra mindenképpen előkelő 14. helyet szerezte meg, igaz, ezúttal ő is körhátrányban ért célba.
A világbajnokság két hét múlva Indiában folytatódik, ahol a Forma-1 történetének első Indiai Nagydíját rendezik majd. Annak a futamnak a világbajnoki címek szempontjából már nem lesz tétje, a bajnokság második helyéért azonban továbbra is négy pilóta csatázik, akik közül még mindig Button áll a legjobban.
Sokat beszéltek a futam előtt a gumikról, de végül pozitív meglepetést hozott az 55 kör Koreában, hiszen a Pirelli mindkét keveréke nagyon tartósnak bizonyult. A legtöbben - az első tizennégy helyezett kivétel nélkül - mindössze két kerékcserével teljesítették a versenytávot, így a gumik nem kaptak olyan nagy szerepet, mint előzetesen sokan várták.
Koreai Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:38:01.994 |
25 |
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+0:12.019 |
18 |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:12.477 |
15 |
4 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+0:14.694 |
12 |
5 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:15.689 |
10 |
6 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+0:25.133 |
8 |
7 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+0:49.538 |
6 |
8 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+0:54.053 |
4 |
9 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
+1:02.762 |
2 |
10 |
Paul di Resta |
Force India |
+1:08.602 |
1 |
11 |
Adrian Sutil |
Force India |
+1:11.229 |
|
12 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+1:33.068 |
|
13 |
Bruno Senna |
Lotus Renault |
+1 kör |
|
14 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
+1 kör |
|
15 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
+1 kör |
|
16 |
Sergio Perez |
Sauber |
+1 kör |
|
17 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
+1 kör |
|
18 |
Timo Glock |
Virgin |
+1 kör |
|
19 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
+1 kör |
|
20 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+1 kör |
|
21 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+3 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:39.605 (55. kör) (Sebastian Vettel) |
|
Kiesők |
22 |
Pastor Maldonado |
Williams |
31. körben |
|
23 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
17. körben |
|
24 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
16. körben |
|
|