15.Japán Nagydíj
Button nyert, Vettel kétszeres világbajnok lett Japánban
A Japán Nagydíjat a remek formában lévő Jenson Button nyerte, de a dobogón volt egy nála is boldogabb pilóta: a Fernando Alonso mögött harmadikként leintett Sebastian Vettel négy futammal a szezon vége előtt bebiztosította második világbajnoki címét, így ő lett a Forma-1 valaha volt legfiatalabb kétszeres bajnoka.
A Japán Nagydíj rajtja máris szolgáltatott némi izgalmat, a bajnoki címért elméletileg csatát vívó Sebastian Vettel és Jenson Button azonnal összecsapott. A két rivális ugyebár egymás mellől rajtolt, és Button jobban reagált a lámpák kialvására, de így is a pole pozíciós Vettel volt az előnyösebb pozícióban. A Red Bull bajnoka a jobbján meglóduló Buttont keményen a pálya széle felé terelte, akinek így el kellett vennie a gázt, és emiatt még csapattársa, Lewis Hamilton is megelőzte. Button rádión azonnal panaszkodott is csapatának, majd kiderült, hogy a versenyfelügyelők is megvizsgálják az esetet. Néhány körrel később azonban kiderült, hogy nem lesz büntetés az ügyben.
Bár Kobajasi Kamui remek lehetőséget kapott azzal, hogy a hetedik helyről kezdhette meg hazai futamát, de a Sauber pilótája nem tudott élni ezzel, beragadta rajtnál, és a pontszerzők közül is kicsúszott.
Az első helyét kemény, de szabályos manőverrel megtartó Vettel sorra futotta a leggyorsabb köröket, azonban így sem tudta igazán leszakítani magáról a két McLarent, akik közül Button egyre gyorsabb lett, ezért Hamilton el is engedte őt. A 6. körben a DRS segítségével Alonso megelőzte csapattársát, és Buttonnal együtt megérkezett Hamilton nyakára, aki már nagyon szenvedett a Pirellikkel, így elsőként kezdte meg a kerékcserék sorát, és negyedik helyen folytatta versenyét.
Vettel abroncsai is elkoptak, így az éllovas a 9. kör végén hajtott a bokszba. Egy körrel később Button, Alonso és Webber egymás sarkában vonatozott be a bokszba, majd a 11. kör végén Felipe Massa is meglátogatta szerelőit. Az élmezőnyből mindenki lágy gumikkal tért vissza a versenybe, ami Vettel, Button, Alonso, Hamilton, Massa, Webber sorrendben folytatódott.
A 12. körben Sébastien Buemi leparkolt a kavicságyban, jobb első kerekét ugyanis valószínűleg rosszul rögzítették a Toro Rosso szerelői, ami így leesett.
A 17. körben Kobajasi kedvenc előzési helyén, a hajtűkanyarban előzte meg remek manőverrel Jaime Alguersuarit, amivel egyel közelebb lépett a pontszerző helyek felé, igaz, hátulról egyre közelebb került hozzá a versenyt a 23. helyről kezdő Nico Rosberg, aki remek ritmusban hámozta át magát a mezőnyön a Mercedesszel.
A 19. kör végén Vettel másodszor is kiállt kerékcserére, és ismét a sárga jelzésű lágy gumikon folytatta, az ötödik helyre állt vissza. Egy körrel később Button is a bokszban járt, és mivel a McLarennél hibátlanul dolgoztak, illetve Vettel kivezető köre igencsak óvatos volt, így Button a bajnok elé került. Hamilton számára viszont éppen ellentétesen sültek el eddig a kerékcserék, második szervizelése alkalmával két pozíciót is bukott. Az elmúlt hetekben sokat kritizált pilóta egyébként ezúttal is összefutott Massával, a két autó össze is ért, de ezúttal mindketten folytathatták, igaz, Massa autójáról leszakadt egy kis alkatrész.
A 16-os kanyarban leeső elem az aszfalton maradt, és mivel a 7-es kanyarban is volt valami törmelék (később egy visszajátszásból kiderült, hogy Webber és Schumacher összecsapása nyomán a Red Bull első szárnyáról szakadt le egy elem), ezért a versenyirányítás a 24. körben három kör erejéig pályára vezényelte a biztonsági autót. A versenyfelügyelők közben kivizsgálták Hamilton és Massa csörtéjét, de nem szabtak ki büntetést egyik félre sem.
Button jól kapta el az új rajtot, és sikerült is annyira leszakítania Vettelt, hogy az ne használhassa az állítható hátsó szárnyat, így lélegzetvételnyi előnyhöz jutott. A biztonsági autós fázis után az élmezőny szempontjából eseménytelen körök következtek, a kerékcserék harmadik köre, illetve konkrétan a kiállások időzítése rejtett magában némi izgalmat.
A 34. kör végén Webber kezdte meg a bokszkiállások harmadik fordulóját. Mivel az élmezőnyben mindenki csak lágy gumit használt eddig, ezért az utolsó 18-15 körös etapra mindannyiuknak a közepes keveréke maradt meg.
A kerékcserék után Alonso is megelőzte Vettelt, de minimális volt köztük a különbség, így itt még várható volt egy csata. Mindez egyébként Vettel bajnoki címét vetítette előre, hiszen Button győzelme esetén egyetlen pont is elég lenne neki, ő viszont a dobogós helyekért csatázott.
Michael Schumacher a késői kerékcseréje miatt néhány kört az élen töltött, majd amikor ő is letudta harmadik bokszlátogatását, az előkelő hatodik helyre, Massa elé állt vissza a versenybe.
A hajrában Vettel már letett Alonso üldözéséről, hiszen hiába hangoztatták, hogy stílusosan, győzelemmel akar bajnok lenni, ezúttal nála is az ésszerű érvek győztek, hiszen harmadik helyével kényelmesen bebiztosíthatta második bajnoki címét. Alonso közben egyre közelebb lopakodott Buttonhoz, de a McLaren pilótája tudott még újítani, így győzelme nem forgott veszélyben. Button Kanada és Magyarország után idén harmadszor nyert.
Mark Webber lemaradt a dobogóról, igaz, az utolsó körökben már szóltak neki, hogy eszébe se jusson Vettel megelőzése, mivel már ő is visszavett. Lewis Hamilton ötödik lett, Schumacher és Massa előtt. A fennmaradó pontokon az ismét remekül taktikázó Sergio Perez (Sauber), valamint Vitalij Petrov (Lotus Renault), és Nico Rosberg osztozott.
A két Force India a 11. és 12. helyen végzett, de a pontszerző tizedik helytől Adrian Sutil is 10 másodpercre, tehát meglehetősen messze volt. A mezőny egyetlen japánja, Kobajasi végül 13. lett. A kockás zászlóval összesen 23 pilótát intettek le, egyedül Buemi esett ki.
A mezőny jövő hétvégén a Koreai Nagydíjon csap össze újra, így a pihenésre - illetve Vettelék esetében az ünneplésre - nem sok idő marad.
2011-es Japán Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:30:53.427 |
25 |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:01.160 |
18 |
3 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
+0:02.006 |
15 |
4 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:08.071 |
12 |
5 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+0:24.268 |
10 |
6 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+0:27.120 |
8 |
7 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+0:28.240 |
6 |
8 |
Sergio Perez |
Sauber |
+0:39.377 |
4 |
9 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+0:42.607 |
2 |
10 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+0:44.322 |
1 |
11 |
Adrian Sutil |
Force India |
+0:54.447 |
|
12 |
Paul di Resta |
Force India |
+1:02.326 |
|
13 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
+1:03.705 |
|
14 |
Pastor Maldonado |
Williams |
+1:04.194 |
|
15 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+1:06.623 |
|
16 |
Bruno Senna |
Lotus Renault |
+1:12.628 |
|
17 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+1:14.191 |
|
18 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
+1:27.824 |
|
19 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
+1:36.140 |
|
20 |
Timo Glock |
Virgin |
+2 kör |
|
21 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+2 kör |
|
22 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
+2 kör |
|
23 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+3 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:36.568 (52. kör) (Jenson Button) |
|
Kiesők |
24 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
12. körben |
|
|