14.Szingapúri Nagydíj
A szingapúri győzelem mellé még nem jár a vb-cím Vettelnek
A világbajnoki címvédésre készülő Sebastian Vettel megtette a magáét a Szingapúri Nagydíjon is: végig az élen állva magabiztos győzelmet aratott. Második Forma-1-es bajnoki címére azonban még várnia kell, mert a mögötte másodikként leintett Jenson Button matematikailag még veszélyt jelenthet rá. Mark Webber, Fernando Alonso és Lewis Hamilton viszont idén már biztosan nem lesz bajnok.
Vasárnap este 8 órakor is a korábbi napokban megszokott időjárási körülmények fogadták a Forma-1-es mezőnyt Szingapúrban, a levegő és az aszfalt hőmérséklete is meghaladta a 30 Celsius-fokot. Esőtől nem kellett tartania a pilótáknak.
A pilóták nagyon figyeltek egymásra a rajtnál, így zökkenőmentesen vághatott neki a mezőny a 61 körös futamnak. Az idei 14. versenyen már a 11. alkalommal az első rajtkockából induló Sebastian Vettel megőrizte első helyét, majd szokásához híven néhány kör alatt kényelmes előnyre tett szert.
Már azt is szokásosnak nevezhetjük, hogy csapattársa, Mark Webber elrontja a rajtot, a poros ívről a második helyről rajtoló ausztrál mellett az első kanyarban Jenson Button (McLaren) és Fernando Alonso (Ferrari) is elment. Webber mögött Felipe Massa (Ferrari), valamint a két Mercedes, Nico Rosberg és Michael Schumacher sorakozott fel. A negyedik helyről rajtoló Lewis Hamilton is rosszul kezdett, a 8. helyre esett vissza.
A McLaren versenyzője aztán rákapcsolt, és a 4. körben az előzési zónában könnyedén megelőzte Schumachert, majd egy körrel később ugyanígy tett Rosberggel is. Ezúttal tehát nem ismétlődött meg a monzai eset, amikor Hamilton hosszú körökön keresztül nem tudott elmenni a hétszeres világbajnok mellett.
A 10. körben Webber megelőzte Alonsót, és így feljött a 3. helyre. A spanyolnak ekkor már teljesen elfogytak a szuperlágy gumijai, ezért a kör végén be is hajtott a bokszba friss gumikért, a 11. helyre állt vissza a keményebbnek számító lágy gumikkal.
A 11. körben Timo Glock személyében megszületett az első kieső, a német a falnak csapta a Virgint, de még be tudott hajtani a pályától elzárt részre, így nem volt szükség a biztonsági autóra.
A következő percek a Massa-Hamilton duóé voltak. A mclarenes megérkezett a brazil nyakára, és a 11. kör végén egyszerre hajtottak be kerékcserére. Mindkét szerelőgárda jól dolgozott, így nem változott köztük a sorrend. Massa lágy, Hamilton szuperlágy gumikkal állt vissza, így elvileg a brit volt a gyorsabb. Hamilton azonban nem birkatürelméről ismert, amit ezúttal is tudatosított mindenkiben, és néhány kanyar megtétele után máris meg akarta előzni Massát, de az előzési zóna végén elrontotta a féktávot, és belecsúszott a Ferrariba, aminek jobb hátsó kereke defektes lett. Hamilton másfél kört sérült autóval tett meg (fél első szárnya letört), majd orrkúpcsere után visszaállt a versenybe, immáron lágy gumikon. Percekkel később ismét a bokszba hajtott, mert a versenyfelügyelők bokszutca-áthajtásos büntetést szabtak ki rá - ezúttal valószínűleg mag az érintett sem fog értetlenkedni, teljesen egyértelmű volt a szituáció.
Az élről Vettel a 14. kör végén állt ki friss gumikért, vele együtt szervizelt Button is, mindketten lágy gumikra váltottak. Ketten nagyon elléptek az üldözőktől, de kettejük közt is olyan távolság volt, hogy nem kellett egymással foglalkozniuk. Csata a harmadik helyért alakult ki, a kerékcserék után visszaelőző Alonsónak kellett védekeznie Webberrel szemben.
Üde színfolt volt az élmezőnyben Paul di Resta, a Force India újonca harmadik is volt - természetesen eltolt bokszkiállásnak köszönhetően, de miután ő is letudta első cseréjét, a nyolcadik helyre állt vissza.
A kerékcserék második körét is Alonso kezdte a 26. körben, az élmezőny többi tagja azonban még kivárt.
A verseny első felét komolyabb incidens nélkül lehozta a mezőny, de a 30. körben pályára kellett küldeni a safety cart. A bajt a két Mercedes hozta össze. Rosberg Adrian Sutilt támadta, de lesodródott az ideális ívről, így a sauberes Perez utolérte őt, és el is haladt mellette. Rosberg visszatámadt, de a két autó összetért, és a balesetet elkerülve Perez a bukótérbe hajtott, de így megérkezett a nyakára a másik Mercedesszel Schumacher, aki ráfutott a mexikói autójára, és a gumifalba fúródott. Nem is volt kérdés, hogy szükség van a safety carra, ami a korábbi három Szingapúri Nagydíjon is központi szerepet kapott.
A biztonsági autó mögött eltöltött körök alatt mindenki kereket cserélt. A safety car a 33. kör végén állt ki a mezőny éléről, és bár a különbségek ideiglenesen eltűntek, Vettelt így sem tudták megközelíteni a riválisok, mert a második Button előtt három lekörözött autó is volt az új rajt előtt, ezt kihasználva a címvédő ismét megnyugtató előnyre tett szert.
A lekörözött pilóták kerülgetését Webber is jól használta ki és megelőzte Alonsót, így feljött a harmadik helyre, de Buttont ő is szem elől vesztette. Di Resta az ötödik helyen folytathatta, Rosberg, Sutil és Hamilton előtt. Hamilton ismét rákapcsolt, hamar megelőzte a két Force Indiát és a köztük lévő Rosberget is, és felkapaszkodott az 5. helyre. Az új rajt után Perez volt a kilencedik, Massa a tizedik.
A biztonsági autós fázis után a kék zászlót figyelmen kívül hagyó Kobajasi Kamui (Sauber) bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, és bár azt is vizsgálták a versenyfelügyelők, Rosberget végül nem büntették meg Perez kitessékeléséért.
Hamilton remek tempót autózott továbbra is, de neki még egy kerékcserét mindenképpen be kellett terveznie, mert szuperlágy gumikkal rajtolt el a biztonsági autó mögül. A mögötte autózók többsége ugyanakkor már kerékcsere nélkül teljesíthette a távot.
A 47. kör végén Webber kiállt kereket cserélni, majd egy körrel később Button és Hamilton, újabb egy kör elteltével az élről Vettel (a bokszban az egyik Team Lotus majdnem nekiütközött), valamint Alonso is így tett - a gumik egyszerűen túlzottan kopnak ezen a pályán.
A hajrában Hamilton megelőzte di Restát, és ezzel átvette az ötödik helyet, az előtte lévők azonban messze voltak tőle, így további felzárkózásra nem számíthatott. Bár Vettel egész futamon magányosan autózott, az utolsó körökben kicsit még izgulnia kellett, mert a második helyen haladó Button egyre közelebb került hozzá. Néhány lekörözésre váró rivális előbb Vettelt, majd ugyanígy Buttont is hátráltatta, így végül Button már nem került támadási pozícióba.
Sebastian Vettel így megszerezte idei kilencedik győzelmét, ami mellé bajnoki cím még nem társul, ehhez a hátralévő öt futam alatt legalább egy pontot gyűjtenie kell - ez nyilvánvalóan nem lesz túl nehéz feladat számára.
A Button mögött befutó Webber, Alonso és Hamilton számára ugyanakkor már minden remény elszállt, ők biztosan nem lesznek bajnokok idén, erre öt futammal a szezon vége előtt már matematikailag sincs esélyük.
Hatodikként Paul di Restát intették le, aki eddigi legjobb Forma-1-es eredményét érte el, és csapata, a Force India sem panaszkodhat, idei legeredményesebb versenyüket teljesítették, miután a másik autót Adrian Sutil a nyolcadik helyen hozta célba. Kettejük közt a mercedeses Rosberget intették le, aki már körhátrányban ért célba. Rajtuk kívül Massa és Perez szerzett még pontot az évad egyetlen éjszakai futamán.
A bő kétórás futamot Glock és Schumacher mellett csak a műszaki probléma miatt kiálló Jarno Trulli (Team Lotus) nem tudta teljesíteni, meglepő módon mindenki más célba ért az emberpróbáló viadalon.
A Forma-1-es világbajnokság két hét múlva a Japán nagydíjjal folytatódik Szuzukában. Ott csak akkor nem lesz bajnokavatás, ha Button győz, és Vettel kiesik.
2011-es Szingapúri Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:59:06.757 |
25 |
2 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+0:01.737 |
18 |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:29.279 |
15 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:55.449 |
12 |
5 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+1:07.766 |
10 |
6 |
Paul di Resta |
Force India |
+1:51.067 |
8 |
7 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+1 kör |
6 |
8 |
Adrian Sutil |
Force India |
+1 kör |
4 |
9 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+1 kör |
2 |
10 |
Sergio Perez |
Sauber |
+1 kör |
1 |
11 |
Pastor Maldonado |
Williams |
+1 kör |
|
12 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
+1 kör |
|
13 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+1 kör |
|
14 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
+2 kör |
|
15 |
Bruno Senna |
Lotus Renault |
+2 kör |
|
16 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
+2 kör |
|
17 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+2 kör |
|
18 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+2 kör |
|
19 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
+4 kör |
|
20 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+4 kör |
|
21 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+5 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:48.454 (54. kör) (Jenson Button) |
|
Kiesők |
22 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
48. kör |
|
23 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
29. kör {kiesett |
|
24 |
Timo Glock |
Virgin |
10. kör {kiesett |
|
|