13.Olasz Nagydíj
A bajnok sebezhetetlen, Vettel tarolt Monzában is
Bár a rajtnál elvesztette első helyét, Sebastian Vettel különösebb megerőltetés nélkül zsebelte be idei nyolcadik futamgyőzelmét. A listavezető az Olasz Nagydíj megnyerésével tovább növelte előnyét összetettben. A mclarenes Jenson Button lett a második Monzában, a Ferrari hazai versenyén Fernando Alonso egy harmadik helyet szerzett. Mark Webber idén először nem ért célba.
Az időmérő edzésen Sebastian Vettel hatalmas fölénnyel verte riválisait, közel fél másodperccel volt gyorsabb, mint a második rajtkockát megszerző Lewis Hamilton. A nagy fölény a McLareneket is meglepte, és azóta mindenki azt elemezgeti, hogy Vettel hogyan tudott olyan gyors lenni. Kiderült, hogy a Red Bull bajnoka közvetlen riválisainál rövidebb váltóáttételeket használ, ami révén a kanyarokból jobban tud kigyorsítani, de a hosszú egyenesekben egy bizonyos szint után már nem tud tovább gyorsulni (az ő csúcssebessége volt a legalacsonyabb). Nagy kérdés volt a futam előtt, hogy ezt vajon ki tudják-e majd használni az üldözők, vagy Vettelék húzása nyerőnek bizonyul?
A gumikra is érdemes volt figyelni az olasz futamon, hiszen ezúttal kötelező értékek vonatkoztak az első kerekek dőlésszögének beállítására, másrészt a top 10-ből a kilencedik helyről rajtoló a többiektől eltérően a keményebb gumival, a közepes keverékkel rajtolt, ami tartogatott érdekességeket.
Az időjárási körülmények az előző két naphoz hasonlóan nyáriasak voltak: a levegő 29, az aszfalt hőmérséklete 41 fok volt a rajt előtt. Esőtől vasárnap sem kellett tartania a mezőnynek.
Az 53 körös futam rajtját Fernando Alonso kapta el a legjobban, a negyedik helyről indulva már elsőként fordult el az első kanyarban, a Ferrari tehát remekül kezdett hazai versenyén. A spanyol körökön keresztül meg is őrizhette első helyét, mert a biztonsági autót azonnal a pályára küldték, mivel az első sikánban történt egy nagy baleset. A mezőny végén Vitantonio Liuzzi a fűre sodródva elvesztette uralmát a Hispania felett, majd tehetetlenül sodródva az első kanyarban oldalról eltalálta Vitalij Petrovot (Lotus Renault), és vele együtt a mercedeses Nico Rosberget is kiütötte a versenyből. A másik Hispaniával Daniel Ricciardo el sem tudott rajtolni, később azonban tizenegynéhány körös hátrányban visszaállt a versenybe tesztelni.
A 3. kör végén kiállt a biztonsági autó, Alonso és a második helyre szoruló Sebastian Vettel jól ellépett az új rajtnál, a harmadik helyet pedig Michael Schumacher szerezte meg Lewis Hamilton megelőzésével. Vettel nem várt sokáig, rögtön támadni kezdte Alonsót, és elég hamar sikerült is megelőznie. Miután átvette a vezetést, rögtön meglépett üldözői elől, akik közül az Alonso, Schumacher Hamilton trió egymás nyakán autózott, az ötödik Jenson Button már jobban le volt maradva.
A vb-pontverseny második helyén tanyázó Mark Webber futama is nagyon hamar véget ért, az ausztrál a ferraris Felipe Massát akarta megelőzni az első sikánnál külső íven, de a brazil talán kevés helyet hagyott neki, és a két autó összeért. Massa megpördült, de folytathatta, Webber első szárnya pedig leszakadt, majd még mielőtt visszaérhetett volna a bokszba, az utolsó kanyar előtt már nem tudott elfordulni, és a gumifalnak csapta a Red Bullt.
Vettel kényelmesen autózott az első helyen, előnye körönként egyre nagyobbra hízott. Alonso is egyre jobban leszakította magáról az üldözőket, de Vettelre ő sem jelentett veszélyt. Schumacher és Hamilton remek csatát vívott egymással, a McLaren egyszerűen nem tudott mit kezdeni a Mercedesszel. Közben Button is utolérte őket, aki Hamilton ritmusvesztését kihasználva megelőzte csapattársát, majd azzal a lendülettel Schumacher mellett is elment. Mindez a 16. körben történt, mely végén Schumacher a bokszba hajtott kerékcserére, az élmezőnyből ő volt az első, aki kiállt a bokszba.
A következő körben Button is cserélt, majd Hamilton is letudta első szervizelését, Button Schumacher elé, Hamilton a német mögé állt vissza a versenybe. Alonso a 19. kör végén hajtott a bokszba friss gumikért, ő megőrizte második helyét, ahogyan Vettel is az élre állt vissza a 20. kör végén megejtett csere után.
Az első kerékcserék után Vettel, Alonso, Button, Schumacher, Hamilton, Massa sorrend alakult ki. Button egyre közelebb ért Alonsóhoz, Schumacher pedig keményen védekezett és továbbra is maga mögött tartotta Hamiltont. A 27. körben azonban Hamilton próbálkozásait siker koronázta, és megelőzte Schumachert.
A kerékcserék második körét Button kezdte, a 33. kör végén hajtott be a bokszba, majd az élmezőny többi tagja is megejtette erre a napra tervezett utolsó kerékcseréjét. A sorrend nem változott. Az első hatos mögött a többiek már nagyon messze le voltak szakadva, így az első hat hely sorsáról Vettel, Button, Alonso, Hamilton, Schumacher és Massa döntött.
Mögöttük Jaime Alguersuari (Toro Rosso), Paul di Resta (Force India), Sébastien Buemi (Toro Rosso), Bruno Senna (Lotus Renault) és a két Williams harcolt a pontokért.
A kiesők listája is egyre nagyobbra duzzadt, műszaki hiba miatt a két Sauber, a Force Indiával Adrian Sutil és a virgines Jerome D’Ambrosio is kiesett menet közben.
Amennyire izgalmas volt a verseny első harmada, a hátralévő körök annyira egysíkúak lettek, a két előzési zóna ellenére is. Az első hat helyen beállt a sorrend, a mögöttük lévő helyeken alakult ki egy-egy kisebb csata.
Bruno Senna gondoskodott róla, hogy az utolsó percek se fulladjanak unalomba, a célegyenes végén belső íven elment Buemi mellett, ezzel övé lett a 9. helyezés.
Az utolsó két körre Hamilton még utolérte Alonsót, de előzésre már nem volt lehetősége, így a sorrend valóban nem változott az élbolyban.
Az idei 13. fordulóban a bajnoki címvédést szép lassan bebiztosító Vettel már a nyolcadik idei győzelmét aratta. Button közel 10 másodperccel később ért célba másodikként, ami szép eredmény tőle, hiszen ismét nagyot küzdött, és zsinórban harmadik futamán állhatott dobogóra. A pódiumon az olasz drukkerek egy ferraris pilótát is köszönthettek, Alonso ugyebár megőrizte a harmadik helyet, ő is a maximumot hozta ki versenyéből.
A dobogóról csak egy hajszállal csúszott le Hamilton, akinek versenye fele a Schumacher mögötti őrlődésről szólt. A Mercedes hétszeres világbajnoka a két héttel ezelőtti belga futamhoz hasonlóan ötödik lett. Massa a Webberrel történt koccanás után a hatodik helyig küzdötte fel magát.
Mivel az élmezőnyből többen - Webber, Rosberg, Petrov, Sutil - kiestek, így lehetőség nyílt a kicsik előtt a pontszerzésre. Alguersuari hetedik lett, aki ezzel saját maga idei legjobb helyezését szállította. Paul di Resta is értékes pontokat szerzett nyolcadikként célba érve. A skót számára éppen időben jött a leintés, mert a Lotus Renault-val Bruno Senna megérkezett a nyakára, de a brazilnak már nem volt ideje előzni. Senna a kilenceik helyével két pontot szerzett, amik számára első pontjai a Forma-1-ben, hiszen tavaly hiába versenyezte végig a szezont a Hispaniánál, az újonccal nem tudott a top10-ben célba érni. Az utolsó pontot Sébastien Buemi csípte el a Toro Rossóval.
Vettel előnye 112 pontra nött összetettben, immárom Button a második mögötte. A bajnokság két hét múlva Szingapúrban folytatódik, ahol a Red Bull ásza akár be is biztosíthatja második bajnoki címét.
2011-es Olasz Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:20:46.172 |
25 |
2 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+0:09.590 |
18 |
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:16.909 |
15 |
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+0:17.417 |
12 |
5 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+0:32.677 |
10 |
6 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+0:42.993 |
8 |
7 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+1 kör |
6 |
8 |
Paul di Resta |
Force India |
+1 kör |
4 |
9 |
Bruno Senna |
Lotus Renault |
+1 kör |
2 |
10 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
+1 kör |
1 |
11 |
Pastor Maldonado |
Williams |
+1 kör |
|
12 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+1 kör |
|
13 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
+2 kör |
|
14 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
+2 kör |
|
15 |
Timo Glock |
Virgin |
+2 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:26.187 - az 52. körben (Lewis Hamilton) |
|
Kiesők |
16 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
40. kör |
|
17 |
Sergio Perez |
Sauber |
33. kör |
|
18 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
22. kör |
|
19 |
Adrian Sutil |
Force India |
10. kör |
|
20 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
5. kör |
|
21 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
2. kör |
|
22 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1. kör |
|
23 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1. kör |
|
24 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
1. kör |
|
|