12.Belga Nagydíj
Red Bull-dupla Spában, Button és Schumacher is parádézott
Rengeteg előzést, izgalmas csatákat igen, esőt viszont ezúttal nem hozott a Belga Nagydíj. A világbajnoki címvédő és jelenlegi listavezető Sebastian Vettel idei hetedik győzelmét könyvelhette el, ráadásul a Red Bull Racing kettősgyőzelmet aratott, hiszen Mark Webber lett a második. Lewis Hamilton nagyot bukott és kiesett, pedig ő is dobogóra állhatott volna. A harmadik helyet a remekül versenyző Jenson Button szerezte meg a McLarennel. A Forma-1-es debütálása 20. évfordulóját a hétvégén ünneplő Michael Schumacher a 24. helyről rajtolva ötödik lett.
Az esős első két nap után száraz pályán rajtolt el a 2011-es Belga Nagydíj, ami komoly újdonságot jelentett a pilótáknak, akik ezen a hétvégén eddig csak nagyon keveset tudtak slick gumikkal autózni. Az eső ugyan nem esett, de túlságosan meleg így sem volt, a hőmérő higanyszála csak 15-16 fokig kúszott fel, míg az aszfalt 23 fokos volt.
A rajt és az első kör győztese egyértelműen Nico Rosberg volt, aki az ötödik helyről rajtolva előbb kikerülte a beragadó Mark Webbert, majd miután Felipe Massa kicsit kiterelte Lewis Hamiltont, feljött a második helyre. A Mercedes versenyzője a pole pozícióból rajtoló Sebastian Vettelt is azonnal megelőzte, így átvette a vezetést. Bravúros teljesítmény volt ez a fiatal némettől, de sokáig nem tudta tartani vezető helyét, az előzési zónában - ami rendkívül hatékonyan működött Spában - többen is visszaelőzték.
A rajt utáni első kanyarban Bruno Senna elfékezte magát és jobb oldalról nekiment Jaime Alguersuarinak, aki így bal oldalával nekikoccant Fernando Alonso Ferrarijának. A Toro Rosso bal első felfüggesztése eltört, így ő már ekkor elvesztette az esélyét arra, hogy a hatodik rajthelyét egy jó eredményre váltsa. Senna sem vitézkedhetett túl sokáig az élmezőnyben, mert a versenyfelügyelők hamar kiintették egy bokszutca-áthajtásos büntetésre, hiszen egyértelműen ő volt a felelős. Ez a hiba talán annak a számlájára írható, hogy Senna tavaly óta nem hogy a Forma-1-ben, de más sorozatban sem versenyzett, és így kijött a ritmusból.
Az is hamar beigazolódott, hogy az időmérőn a Q3-ba jutó pilóták többsége nem véletlenül panaszkodott a gumik állapotára. A szabályok szerint ugyebár a top 10 mezőnyének azzal a gumival kell elrajtolnia, amivel a legjobb idejüket futották a kvalifikáció utolsó etapjában. Belgiumban mindenki egyetlen szettet használt a Q3-ban, és bizony azok a gumik, különösen az első abroncsok igencsak elhasználódtak. A pilóták hiába kérték, nem kaptak engedélyt a rajt előtti kerékcserére.
Az eleve alaposan elkoptatott gumik nem is bírtak sokat, a 4. körben Webber, majd két körrel később csapattársa, Vettel is kereket cserélt. Button is már a 4. körben a bokszban járt, de ő azért, mert új orrkúpra volt szüksége. Körökkel később a többiek is letudták első kerékcseréjüket.
A mezőny alaposan összekuszálódott már ekkor is, az előzési zónában pedig folyamatosan előzéseket láthatott a közönség. A futam jó értelemben vett zűrzavaros jellegét tovább fokozta a tény, hogy a 13. körben a pályára küldték a biztonsági autót. Erre azért volt szükség, mert Lewis Hamilton óriásit bukott a Les Combes, vagyis az 5-ös kanyar előtt. A McLaren pilótája korábban megelőzte Kobajasi Kamuit, és a japán a hosszú egyenesben feljött Hamilton mellé külső íven, de a jobbos kanyar előtti féktávon a két autó összeért. Hamilton orral az oldalsó szalagkorlátnak csapódott, és úgy tűnt, mintha egy pillanatra elvesztette volna az eszméletét, de szerencsére önerőből szállt ki az autóból.
A biztonsági autó a 16. kör végén visszaállt a bokszban, de előtte többen is kereket cseréltek, az élmezőnyből Vettel, Schumacher és Button élt ezzel a lehetőséggel. Vettel a második helyről várta az új rajtot, majd nem sokkal később az előzési zónában át is vette a vezető helyet Alonsótól.
Az utolsó helyről rajtoló Schumacher csak az első körben tíz(!) pozíciót javított, és a biztonsági autós rajt után már hetedik volt, és az előtte lévők többségével ellentétben neki ekkor már két kerékcsere volt a háta mögött. A hasonlóan előnyös helyzetben lévő Button előbb Schumachert, majd Sutilt is megelőzte, és miután kemény manőverrel Massát is megverte, feljött az ötödik helyre. Vettel, Alonso, Webber és Rosberg autózott előtte ekkor.
Button később sem lassított, és a 27. körben az első adandó alkalommal könnyedén megelőzte Rosberget is, az előzési zónában, ahol az üldözött félnek ezen a napon nem volt kegyelem. Az előtte lévő trió viszont még messze volt tőle.
A 29. kör végén Alonso kiállt kerékcserére, a közepes gumival folytatta (más választása nem volt, hiszen addig csak lágyat használt), egy körrel később ugyanígy tett Vettel is.
Button és Webber más taktikán volt, ők mindketten elhasználtak már egy-egy szett közepes gumit, így elvileg ők a hajrára lágyat is feltehettek volna, de némileg meglepő módon Webber egy újabb szett közepes keveréket kapott - nyilvánvalóan ő úgy érezte, az jobb lesz az utolsó körökre. Ezt bizonyította is azzal, hogy megfutotta a leggyorsabb kört, majd a 37. körben megelőzte Alonsót, és átvette a második helyet.
Az utolsó körökre is maradt még előzés, előbb Jenson Button ment el Alonso mellett, és ezzel megszerezte a dobogót érő harmadik helyet, majd a mezőnyben a legnagyobb felzárkózást bemutató Schumacher előzte meg csapattársát, Rosberget, akinek korábban a fülére szóltak, hogy kezdjen el üzemanyagot spórolni. Schumacher a 24. helyről az ötödikre jött fel ezzel.
A 44 körös versenyt a végig hibátlanul vezető Vettel nyerte meg Webber előtt. A bajnoki címvédő idei hetedik sikerével 92 pontra növelte előnyét Webberrel szemben, és bár hét forduló még hátra van, lassan elkönyvelheti második világbajnoki címét is. A harmadik helyen (sérült hátsó szárnnyal és visszapillantó tükör nélkül) leintett Jenson Button remek formában versenyzett, de összetettben így is tovább nőtt a hátránya.
Alonso negyedik helye is sovány vigasz a Ferrarinak, a Mercedes viszont büszke lehet az 5-6. helyre - főleg Schumacher ötödik helye a kiugró eredmény, hiszen ő a mezőny végéről rajtolt, igaz, a végén Rosberg a fentebb említett üzemanyag-spórolás miatt nem védekezhetett teljes erővel.
Adrian Sutil és a Force India is jó eredménnyel távozhat Belgiumból, a német hetedik lett. Massa nyolcadik helyen ért célba, Vitalij Petrov (Lotus Renault) és az első Forma-1-es pontját megszerző Pastor Maldonado (Williams) előtt.
A futamot műszaki hiba miatt Sergio Perez (Sauber) és Daniel Ricciardo (Hispania) sem fejezte be, Alguersuari és Hamilton a fentebb említett balesetek miatt nem ért célba, míg az ötödik kieső Sébastien Buemi lett, aki eddig ismeretlen ok miatt a bokszban fejezte be a versenyt.
A világbajnokság két hét múlva az Olasz Nagydíjjal Monzában folytatódik.
2011-es Belga Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:26:44.893 |
25 |
2 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:03.741 |
18 |
3 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+0:09.669 |
15 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:13.022 |
12 |
5 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+0:47.464 |
10 |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+0:48.674 |
8 |
7 |
Adrian Sutil |
Force India |
+0:59.713 |
6 |
8 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+1:06.076 |
4 |
9 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+1:11.917 |
2 |
10 |
Pastor Maldonado |
Williams |
+1:17.615 |
1 |
11 |
Paul di Resta |
Force India |
+1:23.994 |
|
12 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
+1:31.976 |
|
13 |
Bruno Senna |
Lotus Renault |
+1:32.985 |
|
14 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
+1 kör |
|
15 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
+1 kör |
|
16 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+1 kör |
|
17 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+1 kör |
|
18 |
Timo Glock |
Virgin |
+1 kör |
|
19 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+1 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:49.883 (33. kör) (Mark Webber) |
|
Kiesők |
20 |
Sergio Perez |
Sauber |
27. kör |
|
21 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
13. kör |
|
22 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
12. kör |
|
23 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
6. kör |
|
24 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1. kör |
|