9.Brit Nagydíj
Alonso megérdemelten aratta a Ferrari idei első győzelmét
A Red Bull Racing és Sebastian Vettel a Brit Nagydíjon is nyerésre állt, ám a második kerékcserét elrontották, így Fernando Alonso megelőzhette a listavezetőt. A Ferrari pilótája a leintésig magabiztos előnyre tett szert, és megszerezte saját maga és csapata idei első győzelmét. A dobogón még a két Red Bull-pilóta ünnepelhetett, Mark Webber harmadik lett Vettel mögött. A McLaren hibákat követett el, és csak Lewis Hamilton ért célba.
Húszfokos melegben, száraz, de felhős időben rajtol el az 52 körös Brit Nagydíj. Mindenki intermediate gumikkal vágott neki a távnak, a célegyenes teljesen száraz volt, de a pálya nagy részén a második kanyartól kezdve még állt a víz. A slick gumik ekkor még teljesen használhatatlanok lettek volna. A mezőnyből többen is kicsúsztak, miközben a rajtrácsra igyekeztek, Sergio Perez egy kicsit össze is törte Sauberje orrát.
Mark Webber továbbra sem tud élni a pole pozíció nyújtotta előnyökkel, az ausztrál pilótát azonnal lerajtolta csapattársa, Sebastian Vettel, és Webbernek már hátrafelé, a ferraris Fernando Alonsóra kellett figyelnie. A másik Ferrarival Felipe Massa egy helyet hátraesett, de a második körben vissza tudta előzni Jenson Buttont.
Lewis Hamilton a rajtnál még tizedik volt, de az első kört már hatodikként fejezte be, majd a lelassuló csapattársat, Jenson Buttont is megelőzte, a McLaren versenyzője így már Massát támadhatta. A vizes pályaszakaszon azonban lecsúszott a pályáról, így a brazil meglépett előle, Hamilton nem vesztett pozíciót.
Vettel előnye a 3. kör végén már 3,4 másodperc volt, szokásához híven igen hamar megnyugtató előnyt autózott ki magának.
A 6. körtől használhatóvá tették az állítható hátsó szárnyat, miközben az előzési zóna vége még vizes volt. Alapesetben ugyebár a verseny második körétől használható az állítható hátsó szárny, ezúttal a vizes körülmények miatt kellett többet várnia a mezőnynek.
A pálya rohamosan száradni kezdett, és néhányan látványosan le is lassultak az intermediate gumikon, amik már egyre kevésbé voltak alkalmasak a pályára.
A 9. körben Michael Schumacher nekicsúszott Kobajasi Kamui autójának, aki megpördült, de még folytathatta, két pozícióval hátrébb. A Mercedes német pilótája viszont a kör végén kénytelen volt bokszba hajtani, mert új orrkúpra volt szüksége. Schumacher ha már a bokszban járt, a mezőnyből elsőként feltette a száraz pályára alkalmas gumikat. A német azonban ennél sokkal többet vesztett, a versenyfelügyelők ugyanis stop & go büntetést szabtak ki rá.
Később Kobajasi is hasonló büntetést kapott, ő a kerékcsere során okozott veszélyes helyzetet a bokszban, mert kis híján nekiment az egyik Williamsnek, majd hogy az ütközést elkerülje, ráhajtott a szomszédos Force India légkulcsára és megrongálta azt. A büntetések után Schumacher és Kobajasi is a mezőny második felébe csúszott vissza. A Sauber japánja motorhiba miatt később feladta a futamot. Ekkor már a két Team Lotus sem volt versenyben.
A 13. körrel bezárólag mindenki lágy slickre váltott, Vettel maradt az első, Webber és Alonso autózott mögötte, miközben Hamilton megelőzte Massát, aki az utolsók közt cserélt.
A 15. körben Hamilton megelőzte Alonsót, a régi célegyenesben a vizes íven könnyedén elhúzott a Ferrari mellett. Nyolc körrel később Alonso visszaelőzte Hamiltont, a McLaren versenyzője a következő körben kiállt kerékcserére, ezzel megkezdődött a tervezett szervizelések második köre.
Paul di Resta továbbra is tartotta remek formáját, a 7. helyről állt ki kereket cserélni, de itt véget ért a versenye. A Force India szerelői ugyanis valamilyen oknál fogva nem készítették ki a friss gumikat, és a remeklő skót a 16. helyre esett vissza. Ezt követően nekiment Sébastien Buemi autójának, így újra mehetett a bokszba új orrkúpért. Buemi sem járt jól, defektet kapott, és már nem tudott behajtani a bokszba, félre kellett állnia.
A 27. kör végén Vettel és Alonso egyszerre érkeztek a bokszba, és mivel a Red Bull kerékcseréje ezúttal nem volt zökkenőmentes, Alonso átvette a vezetést. Sőt, a Red Bull bajnoka a második helyet is elvesztette, azt ugyanis a Webber időközben megelőző Hamilton kaparintotta meg. Vettel bal hátsó kerekével voltak problémák a bokszban.
Vettel szép lassan utolérte Hamiltont, de előzni nem tudott, így a 36. végén inkább a bokszba hajtott, és letudta utolsó cseréjét. Ez jó húzásnak bizonyult a Red Bulltól, mert az egy körrel később kereket cserélő Hamilton már csak Vettel mögé állhatott vissza.
A bokszutcai kalamajkának nem volt vége, a 39. kör végén Button is itt vérzett el. Őt úgy engedte vissza a McLaren nyalókás embere, hogy a jobb első kerék még nem volt rögzítve. Button ezzel egy igen jó helyezést dobott el, mivel a negyedik helyen célba érhetett volna. A McLaren pénzbüntetésre számíthat.
Miután mindenki letudta harmadik és egyben utolsó kerékcseréjét, Alonso, Vettel, Hamilton sorrend alakult ki az első három helyen. Alonso szép lassan kezdte bebiztosítani a Ferrari és saját maga idei első győzelmét, nyolc körrel a leintés előtt már 15 másodperc volt az előnye.
Hamiltonnak azonban még izgulhatott az utolsó körökben, mert rászóltak a fülére, hogy spórolnia kell az üzemanyaggal. Ez a dobogós helyezésébe került, a 46. körben Webber ugyanis könnyedén megelőzte őt. A McLaren itt újabb hibát követett el, amiért szintén drága árat fizettek.
Az utolsó körre is maradt izgalom. Webber utolérte Vettelt, és bár megpróbálta megelőzni, túl keményen nem támadhatta csapattársát, a bokszból ugyanis rádión szóltak neki, hogy tartsa a távolságot - magyarul nem előzhette meg Vettelt.
A váratlanul jött lehetőséget Alonso kihasználta és győzelemre váltotta, a Ferrarinak az idény kilencedik futamáig kellett várnia első sikerére. A spanyol pilóta ennek ellenére mintha nem örült volna felhőtlenül a dobogó tetején, ami érthető is, hiszen bár faragott hét pontot Vettellel szembeni hátrányán, továbbra is 92 pont a lemaradása.
Hamilton és Massa az utolsó körben csapott össze igazán, és bár Massa megelőzte Hamiltont, a két autó összeért. Úgy is mondhatnánk, hogy Hamilton meglökte Massát, aki így kiesett ritmusából, és az utolsó kanyarban kicsit kisodródott és elvesztette a negyedik helyet. Nem lenne meglepő, ha a versenyfelügyelők később valami büntetést szabnának ki Hamiltonra, aki egy 20 másodperces büntetés esetén is csak egy helyet bukna.
Hatodikként Nico Rosberget intették le, aki a rossz rajt után kétkiállásos taktikával tudott felzárkózni. Sergio Perez eddig legjobb F1-es helyezését szállítva hetedik lett a Sauberrel. Nick Heidfeld négy pontot szerzett a Lotus Renault-nak, míg Schumacher a büntetéssel együtt is kilencedik lett. Az utolsó pontocskát Jaime Alguersuari szerezte meg, aki zsinórban harmadik versenyén ért célba a top10-ben a Toro Rossóval.
A futamot tizenkilenc pilóta fejezte be, köztük az utolsó helyen a sorozat legfrissebb újonca, Daniel Ricciardo. A Red Bull pártfogoltja, a Hispania csapatánál versenyez a brit futamtól kezdve, és az, hogy teljesíteni tudta a távot, biztosan sokat segít majd neki a további fejlődésben.
A mezőny a Brit Nagydíjjal letudta a világbajnokság első felét, a sorozat tizedik versenyét Németországban a Nürburgringen rendezik két hét múlva.
A 2011-es Brit Nagydíj végeredménye:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:28:41.196 |
25 |
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
+0:16.511 |
18 |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:16.947 |
15 |
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+0:28.986 |
12 |
5 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+0:29.010 |
10 |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+1:00.665 |
8 |
7 |
Sergio Perez |
Sauber |
+1:05.590 |
6 |
8 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
+1:15.542 |
4 |
9 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+1:17.912 |
2 |
10 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+1:19.108 |
1 |
11 |
Adrian Sutil |
Force India |
+1:19.712 |
|
12 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+1:20.681 |
|
13 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+ 1 kör |
|
14 |
Pastor Maldonado |
Williams |
+ 1 kör |
|
15 |
Paul di Resta |
Force India |
+ 1 kör |
|
16 |
Timo Glock |
Virgin |
+ 2 kör |
|
17 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+ 2 kör |
|
18 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+ 2 kör |
|
19 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
+ 3 kör |
|
|
|
|
Kiesők |
20 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
39. kör |
|
21 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
25. kör |
|
22 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
23. kör |
|
23 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
10. kör |
|
24 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
2. kör |
|
|