8.Európa Nagydíj
Valenciában is érinthetetlen volt, Vettel nyert Alonso előtt
Fernando Alonso és Mark Webber időnként megközelítette ugyan Sebastian Vettelt az Európa Nagydíjon, de a világbajnoki címvédő végig vezetve, kényelmes győzelemmel növelte tovább előnyét összetettben. Az idei hatodik sikerét arató Red Bull-pilóta mögött a ferraris Alonso lett a második, Webber Kanada után két héttel ismét harmadik lett. Mindkét McLaren pontot szerzett, de a csapat így is elmaradt az előzetes várakozásoktól.
Ahogyan arra számítani lehetett, nagy hőségben, 27 Celsius-fokos melegben rajtolt el a mezőny Valenciában. Az aszfalt 46 fokos volt ekkor, ami valamivel melegebb volt, mint amit az elmúlt két napban a pilóták megszokhattak.
A rajtnál rögtön átrendeződött az élmezőny. A legjobban Felipe Massa lőtt ki a rajtrácsról, megelőzte csapattársát, Fernando Alonsót, és Lewis Hamiltont is, majd az első kanyarban már Mark Webbert támadta, de eközben Alonso vissza tudta előzni, így a brazil végül „csak” egy pozíciót nyert.
A rajt vesztese a McLaren volt, Hamilton ugyebár két helyet bukott, Jenson Buttont pedig Nico Rosberg előzte meg a Mercedesszel, így ő lett a hatodik. Baleset, sőt még kisebb koccanás sem történt a rajtnál, a pilóták figyeltek egymásra, így mindenki ép bőrrel megúszta.
A hatodik körben Button megelőzte Rosberget, de érdekes módon nem a dupla előzési zónában. Ekkor Button közel 12 másodpercre le volt már maradva az éllovas Vetteltől, akit Webber és a két Ferrari is lőtávolból követett.
A 11. kör végén megtörténtek az első kerékcserék, a lágy gumik tehát nem bírták túl sokáig. Nick Heidfeld, Rubens Barrichello és Kobajasi Kamui voltak az elsők. Egy körrel később Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Adrian Sutil is váltott, majd a 13. kör végén Webber is kiállt. Az ausztrál is lággyal ment vissza, Button mögés esett vissza, de előtte még senki sem cserélt kereket, így továbbra is jó helyzetben volt.
A 14. kör végén Vettel és Alonso is letudta a kerékcserét, egy körrel később, az élmezőnyből utolsóként Massa hajtott be a bokszba, de ezzel nem járt túl jól, mert egy pozíciót visszaesve ötödikként folytatta a két McLaren között.
Massánál sokkal rosszabbul járt viszont Michael Schumacher, aki kerékcseréje után éppen csak visszatért a pályára, azonnal összekoccant Vitalij Petrov Lotus Renault-jával, és megsérült az első szárnya, így újra meg kellett látogatnia szerelőit. Ezzel a szerencsétlen esettel azonban lőttek Schumacher jó szereplésének (a 22. helyen állt vissza a versenybe), így a Mercedes már csak Rosbergtől várhatta a pontokat.
Webbernek Narain Karthikeyan lekörözése okozott némi fennakadást, az indiai pilóta nem volt éppen segítőkész. Talán ennek is köszönhetően Alonso megérkezett a nyakára. A 21. körben a helyi közönség legnagyobb örömére a spanyol világbajnok az első előzési zónában megelőzte Webbert, és azonnal faképnél is hagyta. Ezekben a percekben Alonso volt a leggyorsabb a pályán, így máris üldözőbe vehette az élen haladó Vettelt. Csakhogy az addig kényelmes tempót futó világbajnok ekkor egy fokozattal feljebb kapcsolt, és megnyugtató, bő három másodperces előnyt autózott ki magának.
A 24. kör végén Hamilton ismét kereket cserélt, az előző szetten valamiért lelassult a McLaren. Hamilton a hatodik helyre állt vissza.
Az élen autózó Vettel, Alonso, Webber trió meglépett a többiektől, Webber és a negyedik helyen autózó Massa közt féltávnál bő 12 másodperc volt a különbség.
A 26. körben Sergio Perez is kiállt kerékcserére, így a teljes mezőny túl volt már legalább egy bokszlátogatáson.
A 28. kör végén Webber ismét felvett egy szett friss lágy gumit, így biztos, hogy ő még egyszer kiáll majd a bokszba. Egy körrel később Alonso is kiállt, de ez a „késlekedés” egy pozíciójába került, Webber ugyanis megelőzte őt. Ugyanakkor az is kiderült, hogy az élmezőnyben mindenki ugyanazt a taktikát alkalmazva három szett lágy gumi után a verseny végére tartogatja a közepes keveréket.
A kerékcserék második köre után az élen továbbra is Vettel autózott Webber és Alonso előtt, egyikük sem volt veszélyes a másikra, így túl sok izgalom nem volt az élen. Hamilton a hátsó gumikkal bajlódott, csapata hol gyorsabb, hol lassabb tempót kért tőle, Button KERS nélkül fogatlan oroszlán volt, kettejük közt pedig Massa vegetált, ők hárman tisztes távolból követték az élbolyt.
A 42. kör végén Webber felvette a közepes gumikat, vagyis letudta erre a napra tervezett utolsó kerékcseréjét. Ezen a keveréken az ausztrálja rögtön olyan kört futott, mint a kopott lágy gumikon tovább kint maradó Alonso, aki nyilvánvalóan arra apellált, hogy két kör alatt kiautóz akkora előnyt, amivel Webber elé térhet vissza utolsó kerékcseréjéről. A Ferrari számítása bejött, Alonso Webber elé állt vissza - ezen a versenyen már harmadszor cseréltek helyet. Kettejük közt azonban minimális volt a különbség, így az utolsó jó tíz kör még izgalmas csatát ígért, amiből eddig az élmezőnyben túl sok nem volt a valenciai futamon.
Vettel a 47. kör végén ejtette meg utolsó cseréjét, kényelmesen visszaállhatott az első helyre, és győzelmét már senki nem veszélyeztette. Alonso és Webber közt végül nem bontakozott ki csata (az utolsó körökben az ausztrál már váltókímélő üzemmódban volt kénytelen közlekedni), így ez a trió ebben a sorrendben szelte át a célvonalat az 57 körös futam végén. Vettel ezzel a győzelmével - ami az idei nyolcadik futamon már a hatodik volt számára - tovább növelte előnyét összetettben, újabb komoly lépést téve a címvédés felé.
Hamilton jócskán lemaradva negyedikként ért célba Massa és Button előtt, tehát a verseny utolsó harmadában már itt sem változott a sorrend. Rosberg kihozta a maximumot ebből a versenyből is, a három élcsapat mögött ő lett a legjobb pilóta, ami hetedik helyet jelentett számára.
A nap embere címre Jaime Alguersuari is pályázhat, a fiatal spanyol a körülötte autózókkal ellentétben csak kétszer cserélt kereket, és ez remek húzásnak bizonyult, ugyanis nyolcadikként ért célba a Toro Rossóval, csakúgy, mint két hete Kanadában. Tovább növeli a bravúr értékét, hogy a 18. helyről rajtolt.
A maradék két pontszerző helyen Adrian Sutil és Nick Heidfeld osztozott - ők fordított sorrendben ugyanebből a két pozícióból rajtoltak.
A futam érdekes statisztikai adattal is szolgált, ugyanis mind a 24 pilóta célba ért.
Az idei bajnokság 9. fordulóját, a Brit Nagydíjat két hét múlva Silverstone-ban rendezik.
2011-es Európa Nagydíj, végeredmény:
|
Pilóta |
Csapat |
Hátrány |
Pontok |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:39:36.169 |
25 |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+0:10.891 |
18 |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
+0:27.255 |
15 |
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+0:46.190 |
12 |
5 |
Felipe Massa |
Ferrari |
+0:51.705 |
10 |
6 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+1:00.065 |
8 |
7 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+1:38.090 |
6 |
8 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
+ 1 kör |
4 |
9 |
Adrian Sutil |
Force India |
+ 1 kör |
2 |
10 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
+ 1 kör |
1 |
11 |
Sergio Perez |
Sauber |
+ 1 kör |
|
12 |
Rubens Barrichello |
Williams |
+ 1 kör |
|
13 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
+ 1 kör |
|
14 |
Paul di Resta |
Force India |
+ 1 kör |
|
15 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
+ 1 kör |
|
16 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
+ 1 kör |
|
17 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+ 1 kör |
|
18 |
Pastor Maldonado |
Williams |
+ 1 kör |
|
19 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
+ 2 kör |
|
20 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
+ 2 kör |
|
21 |
Timo Glock |
Virgin |
+ 2 kör |
|
22 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
+ 2 kör |
|
23 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
+ 3 kör |
|
24 |
Narain Karthikeyan |
Hispania Racing |
+ 3 kör |
|
|
Leggyorsabb kör: 1:41.852 (53. kör) (Sebastian Vettel) |
|