Autbemutat-Ferrari F150
Clkeresztben a Ferrari F150
Ahogyan azt mr az elmlt vekben is megszokhattuk, idn is a Ferrari alakulata volt az els, mely lerntotta a leplet vadonatj, 2011-ben hasznlatos versenygprl…
Kezdhetnnk akr gy is a kvetkez kis sszelltst, de alighanem nagyot hazudnnk, a pnteken bemutatott F150-es ugyanis minden, csak nem az a konstrukci, mellyel a Scuderia plyra gurul a szezon els versenyn, Bahreinben.
Krbejrva a nagy csinnadrattval bemutatott versenygpet rgvest megllapthatjuk, a Ferrari tartotta magt a korbbi vekben jl kiismert filozfijhoz, teht az innovcit mellzve, egy, mr megkezdett irnyvonalat folytatva prblja kihozni a legtbbet ppen aktulis gyermekbl.

A pnteki bemutatn a Ferrari gyakorlatilag a leleplezs els mozdulataival lebukott a kznsg, de legalbbis a Forma-1 technikai szablyzathoz valamelyest konytk tbora eltt: az F150-es versenygpen ugyanis a tavalyi vben hasznlt els vezetszrny kapott helyet, belertve a terellapok mozgatst elsegt mechanizmussal – ami ugye az idei vtl kezdve nem megengedett a kirlykategriban.
A Ferrari persze nem rult zskbamacskt: mr j elre kijelentettk, hogy a janur vgn prezentlsra kerl versenyaut gyakorlatilag a legkisebb mrtkben sem hasonlt majd ahhoz, amit az vadnyit Bahreini Nagydjon hasznl a csapat.
A fent emltett els szrnnyal a tli tesztek sorn nyilvn tallkozunk majd, a csapatok elsdleges feladatai kzt ugyanis elssorban a Pirelli abroncsainak feltrkpezse, valamint az autk bejratsa szerepel majd Valenciban.
Az aut egszt tekintve taln a legszembetnbb vltozs, hogy a maranelli grda elssorban az aut alatt elhalad lgramlatok elsegtse cljbl magasabbra emelte az orrkpot, ugyanakkor – noha konzervatvabb formban – de megtartotta a Red Bull Racing ltal 2009-ben bevezetett n. V-formt.
Szakrtk szerint ez a megolds azonban kzel sem lesz olyan hatkony az idei vben, mint tavaly. Miutn a szablyok rtelmben a cockpit magassgt maximum 550 mm-ben lehet megszabni, a csapatok az elmlt v sorn is elszeretettel alkalmaztk azt a megoldst, hogy a kell hatkonysg rdekben megemeltk az aut elejt. Idntl azonban erre a terletre is megszortsok vonatkoznak, az aut els rsznek magassga ugyanis nem haladhatja meg a 670 mm-t.

A csapat technikai igazgatja, Aldo Costa a bemutatn elmondta, alapveten kt nagy lpsben terveztk az aut evolcijt: „Az egyik, hogy a tli tesztek sorn az aut mechanikai rszt fejlesztjk, teht az aut struktrja, a karosszria, a vlt s a felfggeszts az els pr versenyen ugyanaz marad.”
„Az aerodinamika viszont egyszerstett s tmeneti lesz az els teszteken, az els igazi fejleszts az els versenyre vrhat.”
Ami az aut oldalszekrnyt illeti: a Ferrari ezen a terleten is az evolci elvt alkalmazta, idn azonban visszatr a kinetikus-energiavisszanyer rendszer (KERS) a Forma-1-be, melynek akkumultorai kzvetlenl az zemanyagtartly alatt kaptak helyet. A hibrid rendszer slya azonban tovbbra is meglehetsen nagynak mondhat, gy a megfelel elhelyezs kulcsfontossg az aut egyenslynak szempontjbl.
Mg a krnyezetbart technolgia visszatr, a dupla diffzor, valamint a McLaren remekbe szabott tallmnya, az F-csatorna betiltsra kerl 2011-ben: emiatt teht az F150-es versenygp htulja is komolyabb mdostsokon esik t. Utbbi eltnsvel a csapatok tbbsge vrhatan bcst int a cpauszonyszer motorbortsnak, melynek hasznlatt egybknt komoly szablyok korltozzk, hiszen nem lehet a hts szrnyhoz kapcsold karosszriaelemet elhelyezni az aut referenciaskja felett 730 millimterrel.
A Ferrari j autjnak motorbortsa ppen emiatt nagyban eltr a tavalyitl, s kzpen a mrnkk egy nyitott megoldst alkalmaztak, hogy elsegtsk a htst.
Az aut kipufogrendszernek kivezetseit egybknt a bemutatn gondosan letakartk, a csapat ltal kzztett stdikpeken azonban jl ltszik a Red Bull ltal kifejlesztett technolgia, miszerint a kipufoggzt az aut diffzorra terelik a nagyobb hatkonysg rdekben.

Szakrtk szerint a Ferrari titkos fegyvere a felfggesztsben keresend, a maranelliak ugyanis a pletykk szerint mr a tavalyi vben is egy sszekapcsolt els –s hts felfggesztssel gurultak plyra, mely amellett, hogy tkletesen megfelel a szablyoknak, jtkony hatssal van az aut aerodinamikai tapadsra.
Ezzel a megoldssal egybknt korbban a Williams s a Toyota csapatai is prblkoztak – sikertelenl.
Ha mr a felfggesztsnl tartunk, a Ferrari – a szakma nagy meglepetsre – nem msolta le a Red Bull ltal mr a 2009-es szezon ta hasznlt un. pull-rod felfggeszts geometrit, hanem maradt az un. push-rodnl, jllehet a dupla diffzor eltnsvel ez nem indokolt.
Emlkezznk csak vissza, hogy a Red Bull ezzel az elrendezssel gy tudott partiban lenni a mr dupla diffzort hasznl csapatokkal (Brawn GP, Williams, Toyota), hogy a szimpla duiffzort hasznlta az els versenyeken 2009-ben.
Az egyik, ha nem a legkomolyabb vltozs az idei vben, hogy a versenyzknek lehetsgk lesz verseny kzben lltani a hts szrny meredeksgn az elzsek elsegtse cljbl, amennyiben kevesebb, mint 1 msodperces htrnnyal autznak az elttk lv mgtt a plya egy elre meghatrozott pontjn. Akrcsak tavaly, az els szrny esetben, ezt a technolgit is kormnyrl vezrelve, elektronikusan tudjk aktivlni a piltk.
A Ferrari leginkbb taln az j gumiszllt rkezst szenvedheti meg: az olasz csapat ugyanis rendkvl gymlcsz, eredmnyes partnerkapcsolatot alaktott ki az elmlt b egy vtized sorn a Bridgestone-nal, gy a felkszls sorn komoly munka vr majd rjuk.
A Ferrari jv hten, Valenciban rgvest meg is kezdi az j aut tesztelst, s mint azt Stefano Domenicalitl megtudtuk, rendkvli temben folynak a munklatok a csapat gyrban, gy szinte biztosra vehet, hogy az olasz istll szmos j dolgot mutat majd meg a versenyplyn.
Ami bizonyos: a Maranellban leleplezett F150-est inkbb nevezhetnnk egy tmeneti, hibrid autnak, mint a csapat vadonatj versenygpnek. A csapat ugyanis mg nem fedte fel lapjait, a komoly fejlesztsek, esetleges innovatv megoldsok februrban, vagy a bahreini idnynyitn mutatkoznak meg a tzpiros autkon.
/ KATT a tbbi kprt a galriba/

|