Alonso: Vezéregyéniség vagyok, de nem falkavezér
Fernando Alonso az Auto Motor und Sport hasábjain közzétett interjúban a vereségről, a közelgő szezonról, a vetélytársakról, valamint az új szabályokról is beszélt.
Milyen céljaid vannak az új szezonban?
Fernando Alonso: "Szeretném, ha jól sikerülne az év és a bajnoki címért harcolhatnék. Mindig ezt szeretnénk a szezon előtt. A tavalyi évad jól sikerült, hiszen még a végén is a bajnoki címért harcoltunk. Jó lenne, ha ezt sikerülne megismételni, de ezúttal meg is kellene nyerni a címet. A cél, hogy mindkét bajnokságot megnyerjük."
Mit árulhatsz el az új autóról?
Fernando Alonso: "Nem tudok túl sokat róla. A tervezés inkább a mérnökök feladata, egy versenyzőnek ebben nincs túl nagy szerepe. Az, hogy tavaly év elején csatlakoztam a Ferrarihoz, szükségessé tett kisebb változtatásokat, hogy a vezetési stílusomhoz hangoljuk az autót."
Te vagy a Ferrari falkavezére?
Fernando Alonso: "Vezéregyéniség vagyok, de nem falkavezér."
A sok gomb miatt bonyolultabb lesz a vezetés?
Fernando Alonso: "Valamivel bonyolultabb lesz, így automatikusan csökkenhet a koncentráció. A kormányon található gombokat ismerni kell, és automatikusan kell kezelni. Emiatt a lehető legegyszerűbbé kell tenni. A szimulátorban hozzá lehet szokni, ami a pályán előnyt jelenthet."
Visszatekintve hogyan vélekedsz az Abu-Dzabi Nagydíjról?
Fernando Alonso: "Túl sok mindent már nem lehet ezzel kapcsolatban elmondani. Az, hogy együtt nyerünk és együtt veszítünk, több mint egy elcsépelt mondás. Utólag mindig könnyű elmondani, hogy miben hibáztunk. Abban a pillanatban azonban az volt a helyes döntés. Az, hogy a gumik ilyen sokáig bírták, váratlan volt. Nem tudtuk előre, hogy a McLaren ilyen sokáig kint fog maradni. De ezt le kell zárni. Minden perc, amelyet azzal töltünk, hogy az Abu-Dzabiban történteken gondolkozunk, előny a vetélytársaknak."
Hogyan értékeled összességében a 2010-es szezont?
Fernando Alonso: "A szezon bizonyos szakaszaiban hátrányban voltunk a vetélytársakkal szemben. Ezúttal március közepétől kezdve november végéig tökéletes munkát kell végezni. Minden téren javítanunk kell, az erősségeken ugyanúgy, mint a gyengeségeken."
Az új szabályok megkönnyítik az előzést?
Fernando Alonso: "Minden évben azt mondják, hogy könnyebb lesz az előzés, de a múltban ez nem igazán valósult meg. De bizakodó vagyok, hogy a szabályozható hátsó szárny, valamint a KERS javítanak a show-n. Elméletileg működhet a dolog."
Szerinted van értelme a szabályozható hátsó szárnynak?
Fernando Alonso: "Ez az ötlet a Formula-1 technikai munkacsoportjától származik. Ezek az emberek azon dolgoznak, hogy nagyobb legyen a show. Ez a megoldás mindenkinek új, és még soha nem tesztelték. Szerintem működni fog. De vezetés közben rövid időn belül egyre több döntést kell hozni. Igazából szeretem az újdonságokat. Nyitottak vagyunk."
Mi a véleményed a Pirelli gumikról?
Fernando Alonso: "A teszt Abu-Dzabiban jól sikerült. A vezetési stílus terén alkalmazkodni kell. Az esőgumikat még ki kell próbálni. Érdekes tesztek elé nézünk. A 15 tesztnap során általában mindig vannak esős napok. Remélem, idén is lesz legalább egy. Fel kell készülni."
Túl keveset foglalkoznak azzal, hogy új gumigyártó lesz?
Fernando Alonso: "Az emberek számára érdekesebb a KERS vagy a szabályozható hátsó légterelő, mert ezek az előzést segíthetik. A csapatok és a versenyzők a teljesítmény szempontjából a gumikat tartják a legfontosabb változásnak. Az autót és a vezetési stílust is ehhez kell igazítani. Mivel egy gyártó van, kevesebbet beszélnek a gumikról. Eleinte mindenkinek lehetnek problémái. A harmadik versenytől kezdve azonban meg fogjuk szokni."
Előnyt jelent a Ferrarinak, hogy várhatóan jobban kopnak majd a gumik?
Fernando Alonso: "Ez azoknál az autóknál jelenthet előnyt, amelyek kevésbé terhelik meg a gumikat. A Pirelli agresszívebb utat választott, hogy látványosabbak legyenek a versenyek. Majd meglátjuk, hogy sikerül-e előnyre szert tenni ebből. A Ferrari általában kíméletes a gumikhoz."
Kik a legfőbb ellenfelek a bajnoki csatában?
Fernando Alonso: "Az idén öt bajnok is van a mezőnyben. Azonos autóval még mindig Michael (Schumacher) a legveszélyesebb. Hét bajnoki címet nyert, már nem kell semmit bizonyítania. Azért remélem, hogy mi autónk jobb lesz, és a legfőbb ellenfelemet Felipe Massának hívják majd. Ez tetszene."
Mit gondolsz Sebastian Vettelről?
Fernando Alonso: "Sebastian is az esélyesek között van. 2009-ben a második helyet szerezte meg. Noha a Brawn autója jobb volt, sikerült versenyeket nyernie. 2010-ben sok problémája volt. Ha ezek nem lettek volna, akkor már három vagy négy futammal a szezon vége előtt nyert volna. Most már tapasztaltabb is. A bajnoki cím után már nem kell bizonyítania, ezért vélhetőleg jobban megy majd."
Mi a helyzet a brit versenyzőkkel?
Fernando Alonso: "A McLaren két bajnokkal indul. 2010-ben fantasztikusan teljesítettek, de nekik voltak hullámvölgyeik. Az utolsó pillanatig a bajnoki címért harcoltak. Szerintem 2011-ben is erősek lesznek."
Milyen a kapcsolatod Felipe Massával?
Fernando Alonso: "Jó a kapcsoltunk, jobb mint azt sokan gondolják. Együtt síelünk, este pedig pókerezünk. Tudjuk, hogy szükségünk van egymásra. A tesztnapokon, amikor nem én ülök az autóban, teljes mértékben meg kell bíznom benne. Az autó fejlesztéséhez két versenyző kell. Felipe a legjobbat nyújtja, mint mindig. 2011-ben mindenki a nulláról indul. Ő is a vetélytársam lesz a bajnoki csatában."
Fogyókúráznod kell a KERS miatt?
Fernando Alonso: "Soványabb leszek. Az utóbbi napokban viszont a kanapén ültem, mert van egy kisebb sérülésem, de azért a kezemben tartom a dolgokat."
Felreppent a hír, hogy meccset vívsz majd Valentino Rossival.
Fernando Alonso: "Ő minden idők legjobb motorosa. Sokat beszéltek erről a versenyről. Tavaly találkoztunk Maranellóban és ezen viccelődtünk. A tervek egyre konkrétabbak, de még semmi sincs eldöntve. Talán a szezon végén sikerül meglepetést okozni. Azt még nem tudjuk, hogy kettő, négy vagy hat kereke lesz a gépeknek."
Mi a véleményed a 2013-as motorszabályról? Mennyire fontos a hang?
Fernando Alonso: "A versenyzőknek ez nem sok változást jelent, mert a külső zajok mindössze 5-10 százalékát halljuk a pilótafülkében. Szeretem a Formula-1-et. Ez a technika, a teljesítmény és a sebesség csúcsa. Biztos, hogy a technikai szakemberek gondoskodnak arról, hogy a hang varázslatos maradjon, például a kipufogóval."
Az évi 20 verseny nem sok?
Fernando Alonso: "Tetszik, hogy húsz verseny lesz. Szeretem, ha több verseny van. Szerettem az évad közbeni teszteléseket is. Jó lenne, ha a húsz verseny mellett tesztelni is lehetne."
2010-ben gondot okozott a rajt. Sikerül ezen változtatni?
Fernando Alonso: "Mindig van tér a javításra. Voltak jó és rossz rajtjaink is. Tudjuk, hogy mi az, amin változtatni lehet, a technika terén és a versenyzői részről is. Majd meglátjuk. Az a legfontosabb, hogy a rajtok egyenletesen jók legyenek és ne legyenek olyan nagy ingadozások, mint tavaly." |