Alonso: Vezregynisg vagyok, de nem falkavezr
Fernando Alonso az Auto Motor und Sport hasbjain kzztett interjban a veresgrl, a kzelg szezonrl, a vetlytrsakrl, valamint az j szablyokrl is beszlt.
Milyen cljaid vannak az j szezonban?
Fernando Alonso: "Szeretnm, ha jl sikerlne az v s a bajnoki cmrt harcolhatnk. Mindig ezt szeretnnk a szezon eltt. A tavalyi vad jl sikerlt, hiszen mg a vgn is a bajnoki cmrt harcoltunk. J lenne, ha ezt sikerlne megismtelni, de ezttal meg is kellene nyerni a cmet. A cl, hogy mindkt bajnoksgot megnyerjk."
Mit rulhatsz el az j autrl?
Fernando Alonso: "Nem tudok tl sokat rla. A tervezs inkbb a mrnkk feladata, egy versenyznek ebben nincs tl nagy szerepe. Az, hogy tavaly v elejn csatlakoztam a Ferrarihoz, szksgess tett kisebb vltoztatsokat, hogy a vezetsi stlusomhoz hangoljuk az autt."
Te vagy a Ferrari falkavezre?
Fernando Alonso: "Vezregynisg vagyok, de nem falkavezr."
A sok gomb miatt bonyolultabb lesz a vezets?
Fernando Alonso: "Valamivel bonyolultabb lesz, gy automatikusan cskkenhet a koncentrci. A kormnyon tallhat gombokat ismerni kell, s automatikusan kell kezelni. Emiatt a lehet legegyszerbb kell tenni. A szimultorban hozz lehet szokni, ami a plyn elnyt jelenthet."
Visszatekintve hogyan vlekedsz az Abu-Dzabi Nagydjrl?
Fernando Alonso: "Tl sok mindent mr nem lehet ezzel kapcsolatban elmondani. Az, hogy egytt nyernk s egytt vesztnk, tbb mint egy elcspelt monds. Utlag mindig knny elmondani, hogy miben hibztunk. Abban a pillanatban azonban az volt a helyes dnts. Az, hogy a gumik ilyen sokig brtk, vratlan volt. Nem tudtuk elre, hogy a McLaren ilyen sokig kint fog maradni. De ezt le kell zrni. Minden perc, amelyet azzal tltnk, hogy az Abu-Dzabiban trtnteken gondolkozunk, elny a vetlytrsaknak."
Hogyan rtkeled sszessgben a 2010-es szezont?
Fernando Alonso: "A szezon bizonyos szakaszaiban htrnyban voltunk a vetlytrsakkal szemben. Ezttal mrcius kzeptl kezdve november vgig tkletes munkt kell vgezni. Minden tren javtanunk kell, az erssgeken ugyangy, mint a gyengesgeken."
Az j szablyok megknnytik az elzst?
Fernando Alonso: "Minden vben azt mondjk, hogy knnyebb lesz az elzs, de a mltban ez nem igazn valsult meg. De bizakod vagyok, hogy a szablyozhat hts szrny, valamint a KERS javtanak a show-n. Elmletileg mkdhet a dolog."
Szerinted van rtelme a szablyozhat hts szrnynak?
Fernando Alonso: "Ez az tlet a Formula-1 technikai munkacsoportjtl szrmazik. Ezek az emberek azon dolgoznak, hogy nagyobb legyen a show. Ez a megolds mindenkinek j, s mg soha nem teszteltk. Szerintem mkdni fog. De vezets kzben rvid idn bell egyre tbb dntst kell hozni. Igazbl szeretem az jdonsgokat. Nyitottak vagyunk."
Mi a vlemnyed a Pirelli gumikrl?
Fernando Alonso: "A teszt Abu-Dzabiban jl sikerlt. A vezetsi stlus tern alkalmazkodni kell. Az esgumikat mg ki kell prblni. rdekes tesztek el nznk. A 15 tesztnap sorn ltalban mindig vannak ess napok. Remlem, idn is lesz legalbb egy. Fel kell kszlni."
Tl keveset foglalkoznak azzal, hogy j gumigyrt lesz?
Fernando Alonso: "Az emberek szmra rdekesebb a KERS vagy a szablyozhat hts lgterel, mert ezek az elzst segthetik. A csapatok s a versenyzk a teljestmny szempontjbl a gumikat tartjk a legfontosabb vltozsnak. Az autt s a vezetsi stlust is ehhez kell igaztani. Mivel egy gyrt van, kevesebbet beszlnek a gumikrl. Eleinte mindenkinek lehetnek problmi. A harmadik versenytl kezdve azonban meg fogjuk szokni."
Elnyt jelent a Ferrarinak, hogy vrhatan jobban kopnak majd a gumik?
Fernando Alonso: "Ez azoknl az autknl jelenthet elnyt, amelyek kevsb terhelik meg a gumikat. A Pirelli agresszvebb utat vlasztott, hogy ltvnyosabbak legyenek a versenyek. Majd megltjuk, hogy sikerl-e elnyre szert tenni ebbl. A Ferrari ltalban kmletes a gumikhoz."
Kik a legfbb ellenfelek a bajnoki csatban?
Fernando Alonso: "Az idn t bajnok is van a meznyben. Azonos autval mg mindig Michael (Schumacher) a legveszlyesebb. Ht bajnoki cmet nyert, mr nem kell semmit bizonytania. Azrt remlem, hogy mi autnk jobb lesz, s a legfbb ellenfelemet Felipe Massnak hvjk majd. Ez tetszene."
Mit gondolsz Sebastian Vettelrl?
Fernando Alonso: "Sebastian is az eslyesek kztt van. 2009-ben a msodik helyet szerezte meg. Noha a Brawn autja jobb volt, sikerlt versenyeket nyernie. 2010-ben sok problmja volt. Ha ezek nem lettek volna, akkor mr hrom vagy ngy futammal a szezon vge eltt nyert volna. Most mr tapasztaltabb is. A bajnoki cm utn mr nem kell bizonytania, ezrt vlhetleg jobban megy majd."
Mi a helyzet a brit versenyzkkel?
Fernando Alonso: "A McLaren kt bajnokkal indul. 2010-ben fantasztikusan teljestettek, de nekik voltak hullmvlgyeik. Az utols pillanatig a bajnoki cmrt harcoltak. Szerintem 2011-ben is ersek lesznek."
Milyen a kapcsolatod Felipe Massval?
Fernando Alonso: "J a kapcsoltunk, jobb mint azt sokan gondoljk. Egytt selnk, este pedig pkereznk. Tudjuk, hogy szksgnk van egymsra. A tesztnapokon, amikor nem n lk az autban, teljes mrtkben meg kell bznom benne. Az aut fejlesztshez kt versenyz kell. Felipe a legjobbat nyjtja, mint mindig. 2011-ben mindenki a nullrl indul. is a vetlytrsam lesz a bajnoki csatban."
Fogykrznod kell a KERS miatt?
Fernando Alonso: "Sovnyabb leszek. Az utbbi napokban viszont a kanapn ltem, mert van egy kisebb srlsem, de azrt a kezemben tartom a dolgokat."
Felreppent a hr, hogy meccset vvsz majd Valentino Rossival.
Fernando Alonso: " minden idk legjobb motorosa. Sokat beszltek errl a versenyrl. Tavaly tallkoztunk Maranellban s ezen vicceldtnk. A tervek egyre konkrtabbak, de mg semmi sincs eldntve. Taln a szezon vgn sikerl meglepetst okozni. Azt mg nem tudjuk, hogy kett, ngy vagy hat kereke lesz a gpeknek."
Mi a vlemnyed a 2013-as motorszablyrl? Mennyire fontos a hang?
Fernando Alonso: "A versenyzknek ez nem sok vltozst jelent, mert a kls zajok mindssze 5-10 szzalkt halljuk a piltaflkben. Szeretem a Formula-1-et. Ez a technika, a teljestmny s a sebessg cscsa. Biztos, hogy a technikai szakemberek gondoskodnak arrl, hogy a hang varzslatos maradjon, pldul a kipufogval."
Az vi 20 verseny nem sok?
Fernando Alonso: "Tetszik, hogy hsz verseny lesz. Szeretem, ha tbb verseny van. Szerettem az vad kzbeni tesztelseket is. J lenne, ha a hsz verseny mellett tesztelni is lehetne."
2010-ben gondot okozott a rajt. Sikerl ezen vltoztatni?
Fernando Alonso: "Mindig van tr a javtsra. Voltak j s rossz rajtjaink is. Tudjuk, hogy mi az, amin vltoztatni lehet, a technika tern s a versenyzi rszrl is. Majd megltjuk. Az a legfontosabb, hogy a rajtok egyenletesen jk legyenek s ne legyenek olyan nagy ingadozsok, mint tavaly." |