17. Koreai Nagydj
Koreai Nagydj
2010. oktber 24. vasrnap |
Rajtfellls |
1. Sebastian Vettel
[Red Bull Racing]
1:35.585 |
|
|
2. Mark Webber
[Red Bull Racing]
1:35.659 |
3. Fernando Alonso
[Ferrari]
1:35.766 |
|
|
4. Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1:36.062 |
5. Nico Rosberg
[Mercedes GP]
1:36.535 |
|
|
6. Felipe Massa
[Ferrari]
1:36.571 |
7. Jenson Button
[McLaren-Mercedes]
1:36.731 |
|
|
8. Robert Kubica
[Renault]
1:36.824 |
9. Michael Schumacher
[Mercedes GP]
1:36.950 |
|
|
10. Rubens Barrichello
[Williams]
1:36.998 |
11. Nico Hlkenberg
[Williams]
1:37.620 |
|
|
12. Kobajasi Kamui
[BMW Sauber]
1:37.643 |
13. Nick Heidfeld
[BMW Sauber]
1:37.715 |
|
|
14. Adrian Sutil
[Force India]
1:37.783 |
15. Jaime Alguersuari
[Toro Rosso]
1:37.853 |
|
|
16. Sbastien Buemi
[Toro Rosso]
1:38.594 |
17. Vitantonio Liuzzi
[Force India]
1:38.955 |
|
|
18. Jarno Trulli
[Lotus]
1:40.521 |
19. Timo Glock
[Virgin]
1:40.748 |
|
|
20. Vitalij Petrov
[Renault]
1:37.799 +5 hely (bntets) |
21. Heikki Kovalainen
[Lotus]
1:41.768 |
|
|
22. Lucas di Grassi
[Virgin]
1:42.325 |
23. Jamamoto Szakon
[Hispania Racing]
1:42.444 |
|
|
24. Bruno Senna
[Hispania Racing]
1:43.283 |
A Red Bullok nullztak, Alonso nyerte a koreai esfutamot
Igazn emlkezetesre - s fleg hosszra - sikeredett az els Forma-1-es Koreai Nagydj, amelynek igazi rajtja az es miatt b egy rval eltoldott. A vgig vizes aszfalton zajl versenyen az eddigi vb-llovas Mark Webber a msodik helyrl csszott ki, csapattrsa, Sebastian Vettel pedig motorhiba miatt esett ki az lrl. gy a ferraris Fernando Alonso nyert, s tvette a vezetst sszetettben, mg Lewis Hamilton msodik helyvel visszahozta bajnoki remnyeit. Felipe Massa futott be harmadikknt.
A meteorolgusok elrejelzseinek megfelelen a futam rajtja eltt rkon t eset az es, st, mg start eltti pillanatokban is szemerklt. A leveg s az aszfalt hmrsklete egy-kt fokkal 20 fok alatt volt a start eltt.
A piltk a rajtrcsra vezet krkn kiprbltk az intermediate (kztes esgumi) s az esgumit is, hogy el tudjk dnteni, melyik a hasznosabb az adott krlmnyek kzt. Nhnyan meg is prdltek, ami nem meglep, hiszen vrhat volt, hogy a vadonatj aszfalt a szoksosnl is jobban fog csszni esben.
A rajtot a versenyirnyts 10 perccel ksbbre tolta, majd bejelentettk, a mezny a biztonsgi aut mgl fog elrajtolni. Egy ilyen start sokkal biztonsgosabb, nyilvnvalan ezrt dntttek emellett.
A csapatok mg a rajt eltt tjkoztattk piltikat arrl, hogy vrhatan rvid idn bell elll majd az es, gy mg ekkor sem volt egyrtelm, hogy melyik gumikeverk a legalkalmasabb a vizes aszfaltra. Vgl a teljes mezny az esgumikat vlasztotta.
A Forma-1 trtnetnek els dl-koreai futama teht a biztonsgi aut mgtt kezddtt meg. A versenyirnyts dntse jnak bizonyult, ugyanis a plya nagyon vizes volt, a rajt biztosan nagy csetepatt eredmnyezett volna. Felipe Massval kzlte a csapat rdin, hogy az es vrhatan a vrtnl is tovbb fog esni, s az sem kizrt, hogy a safety car mgtt 5-10 krt is megtesznek. Erre vgl nem kerlt sor, mert piros zszlval a harmadik kr vgn leintettk a krzst.
A piltk tbbsge ki is szlltak autjbl s a bokszban vrta a fejlemnyeket. A helyzet egybknt meglehetsen rdekes volt, hiszen a mostanihoz hasonl szemerkl es miatt nem szoktk flbeszaktani a futamokat a Forma-1-ben. Nyilvnvalan az j ring valami oknl fogva nem teljesen alkalmas arra, hogy esben krzzn rajta a mezny. Persze azonnal felmerl a krds, hogy akkor a plya hogyan kaphatta meg a versenyengedlyt a Nemzetkzi Automobil-szvetsgtl (FIA)?
A mezny a biztonsgi aut mgtt az eredeti rajthoz kpest 1 ra 5 perces csszssal ismt nekildult (kzel hromnegyed rt lltak a rajtrcson). A ltsi viszonyok biztosan nagyon rosszak lehettek, mivel risi vzfggnyt hztak maguk mgtt az autk. Az es egybknt mintha albbhagyott volna, de teljesen nem llt el, s az aszfalton tovbbra is llt a vz.
A mezny krzse nyomn viszont az idelis v egyre jobb llapotba kerlt, mg gy is, hogy az es teljesen tovbbra sem llt el. A piltk nagyjbl egy perccel lassabb kridket futottak ekkor a safety car mgtt, mint amire szraz plyn egybknt kpesek lennnek.
A 17. kr vgn a biztonsgi aut killt a mezny lrl, gy a piltk egy s hromnegyed ra elteltvel nllan is megtehettk az els krt a koreai plyn. A safety car mgl simn elrajtolt a mezny, s Nico Rosberg Lewis Hamilton megelzsvel azonnal jelezte, a plya alkalmas a versenyzsre.
A 20. krben Mark Webber pldja azonban arra engedett kvetkeztetni, hogy eszeveszett tempban mgsem rdemes kzlekedni: a bajnoki pontverseny llovasa megcsszott az egyik rzkvn s a falnak koccant. Szerencstlensgre a tehetetlen Rosberg eltallta a plyn keresztbecssz Red Bullt, s mindketten kiestek. Szerencsre azonban egyikk sem srlt meg.
A biztonsgi aut teht ismt visszallt a mezny lre, a 24. krt viszont ismt nllan kezdte a mezny. Kis hjn ismt szksg volt az SC tblkra, mert Jarno Trulli s Bruno Senna sszekoccant a mezny vgn, s a Lotus els szrnynak darabjai ottmaradtak a 6-os kanyarban. Az esetet a versenyfelgyelk is kivizsgltk, de senkit nem bntettek meg.
Az esben Michael Schumacher elemben volt, elbb Robert Kubict, majd a bajnoki cmrt mg versenyben lv Jenson Buttont is megelzte. Az intermediate gumikkal prblkoz Lucas di Grassi versenye azonban id eltt vget rt, a Virgin brazilja a gumifalnak csapdott, de emiatt nem kldtk be a biztonsgi autt.
A 30 kr krnykn egyre tbben vllaltk be az intermediate gumikat, a plya llapota ugyanis javult mr annyit, hogy ki lehessen prblni ezeket. Jenson Button a hatodik helyrl llt ki kztes gumikrt, de alaposan visszaesett.
A 31. krben Sbastien Buemi Timo Glockot prblta megelzni, azonban nem tudott elfordulni mellette, sszetkztek s mindketten kiestek. A biztonsgi aut ismt behajtott a plyra, s ez remek alkalom volt arra, hogy azok is intermediate gumikra vltsanak, akik mg esgumin krztek. Az len halad Sebastian Vettel s az t kvet Fernando Alonso mr ksn kapta meg a biztonsgi auts jelzst, gy k csak egy krrel ksbb hajthattak a bokszba. A Ferrari szerelinek problmi voltak a jobb els kerk felttelvel, ugyanis elgurult a kerkcsavar, ez pedig azt eredmnyezte, hogy Alonso csak Hamilton mg, a harmadik helyre tudott visszallni.
A 34. krben jra nekildult a mezny, Vettel ezttal is megtartotta els helyt. Hamilton viszont rontott a clegyenes vgn, gy Alonso visszaelzhette.
A kiesk tbora a 41. krben tovbb bvlt: Vitalij Petrov csnyn sszetrte Renault-jt, de a biztonsgi aut ezttal sem hajtott be a plyra.
gy tnt, hogy az len Vettel, Alonso, Hamilton s Massa kzt mr nem vltozik a sorrend, de az let trta a forgatknyvet. Az llovas Sebastian Vettel motorja a 47. kr legelejn ugyanis elfstlt, gy a msik Red Bull Racing is kiesett, a csapat idn elszr fejezett be versenyt pont nlkl.
Az els helyet Vettel pechje utn Alonso rklte, akire Hamilton tapadt. Mindekzben Jeonnamban mr elkezdett alkonyodni, a ltsi viszonyok tovbb romlottak, de a htralv nhny krt mr teljesteni tudta a mezny, vagyis az els Koreai Nagydj mind az 55 krt letudtk a piltk - nhny rval korbban erre nem sok esly mutatkozott.
Hrom rval a tervezett rajt utn teht Alonst intettk le elsknt, aki a Red Bull-piltk nullzsbl hasznot hzva idn tdszr nyert, s sszetettben 11 pontos elnyre tett szert. Lewis Hamilton is maximlisan elgedett lehet, hiszen a vb-pontversenyben felkapaszkodott a 3. helyre, s 21 pontra faragta htrnyt az llovassal szemben. Felipe Massa a harmadik helynek rlhetett, ami a legutbbi kt balszerencss futam utn szmra s csapatnak, a Ferrarinak is remek eredmnynek szmt.
Michael Schumacher idei legjobb eredmnyt szlltva negyedik lett, ksznheten az elle kiesk npes tbornak. Robert Kubica tdik lett a Renault-val, Vitantonio Liuzzi pedig nyolc pontot szlltott a Force Indinak - idn mg az olasz sem vgzett ennyire elkel pozciban. A maradk ngy pontszerz helyen a kt Williams s a kztk befut kt BMW Sauber osztozott.
Rajtuk kvl ten rtek mg clba, sszesen kilencen estek ki. A bajnoki cmrt matematikailag tovbbra is versenyben van Jenson Button, de eslyei nem tl jk, hiszen Dl-Koreban tizenkettedikknt clba rve nem szerezett pontot, s immron 42 pont Alonsval szemben.
Koreai Nagydj
2010. oktber 24. vasrnap |
Vgeredmny |
1. |
 |
Fernando Alonso
[Ferrari] |
248:20.810 |
25.0 pont |
2. |
 |
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 14.999 |
18.0 pont |
3. |
 |
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 30.868 |
15.0 pont |
4. |
 |
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 39.688 |
12.0 pont |
5. |
 |
Robert Kubica
[Renault] |
+ 47.734 |
10.0 pont |
6. |
 |
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+ 53.571 |
8.0 pont |
7. |
 |
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1:09.257 |
6.0 pont |
8. |
 |
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 1:17.889 |
4.0 pont |
9. |
 |
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 1:20.107 |
2.0 pont |
10. |
 |
Nico Hlkenberg
[Williams] |
+ 1:20.851 |
1.0 pont |
11. |
 |
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1:24.146 |
|
12. |
 |
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 1:29.939 |
|
13. |
 |
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 1 kr |
|
14. |
 |
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
+ 2 kr |
|
15. |
 |
Jamamoto Szakon
[Hispania Racing] |
+ 2 kr |
|
Leggyorsabb kr |
|
 |
Fernando Alonso
[Ferrari] |
1:50.257 (42. kr) |
|
Kiesk |
16. |
 |
Adrian Sutil
[Force India] |
47. kr |
|
17. |
 |
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
46. kr |
|
18. |
 |
Vitalij Petrov
[Renault] |
41. kr |
|
19. |
 |
Timo Glock
[Virgin] |
31. kr |
|
20. |
 |
Sbastien Buemi
[Toro Rosso] |
31. kr |
|
21. |
 |
Lucas di Grassi
[Virgin] |
27. kr |
|
22. |
 |
Jarno Trulli
[Lotus] |
27. kr |
|
23. |
 |
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
20. kr |
|
24. |
 |
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
20. kr |
|
|