13. Belga Nagydíj
Belga Nagydíj
2010. augusztus 29. vasárnap |
Rajtfelállás |
1. Mark Webber
[Red Bull Racing]
1:45.778 |
|
|
2. Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1:45.863 |
3. Robert Kubica
[Renault]
1:46.100 |
|
|
4. Sebastian Vettel
[Red Bull Racing]
1:46.127 |
5. Jenson Button
[McLaren-Mercedes]
1:46.206 |
|
|
6. Felipe Massa
[Ferrari]
1:46.314 |
7. Rubens Barrichello
[Williams]
1:46.602 |
|
|
8. Adrian Sutil
[Force India]
1:46.659 |
9. Nico Hülkenberg
[Williams]
1:47.053 |
|
|
10. Fernando Alonso
[Ferrari]
1:47.441 |
11. Jaime Alguersuari
[Toro Rosso]
1:48.267 |
|
|
12. Vitantonio Liuzzi
[Force India]
1:48.680 |
13. Heikki Kovalainen
[Lotus]
1:50.980 |
|
|
14. Nico Rosberg
[Mercedes GP]
1:47.885 (+5 hely) |
15. Jarno Trulli
[Lotus]
2:01.491 |
|
|
16. Sébastien Buemi
[Toro Rosso]
1:49.209 (+3 hely) |
17. Kobajasi Kamui
[BMW Sauber]
2:02.284 |
|
|
18. Bruno Senna
[Hispania Racing]
2:03.612 |
19. Jamamoto Szakon
[Hispania Racing]
2:03.941 |
|
|
20. Timo Glock
[Virgin]
1:52.049 (+5 hely) |
21. Michael Schumacher
[Mercedes GP]
1:47.874 (+10 hely) |
|
|
22. Lucas di Grassi
[Virgin]
2:18.754 |
23. Vitalij Petrov
[Renault]
idő nélkül |
|
|
24. Pedro de la Rosa
[BMW Sauber]
2:05.294 (+10 hely) |
Hamilton nyerte a kaotikus Belga Nagydíjat
Ahogyan arra számítani lehetett, az idei év 13. futamán az időjárás játszotta a főszerepet Spa-Francorchamps-ban. A többször eleredő esőben futott Belga Nagydíjat végül Lewis Hamilton nyerte, Mark Webber és Robert Kubica előtt. A világbajnoki címért küzdők közül Jenson Button, Sebastian Vettel és Fernando Alonso is pont nélkül zárt, míg a jubileumi 300. futamát teljesítő Rubens Barrichello már a 2. körben kiesett.
A futam érdekessége, hogy a nagy történelmi múltra visszatekintő Belga Nagydíjon mindössze két korábbi győztes, a hatszoros első Michael Schumacher és a 2008-as nyertes, Felipe Massa indult. A stewardok munkáját az 1986-os futamgyőztes Nigel Mansell segíti, aki a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) versenyigazgatójával, Charlie Whitinggal közösen bejelentette, hogy a La Source kanyart követő bukóteret büntetlenül nem használhatják a kigyorsításhoz a pilóták, mint ahogy azt tavaly tette Kimi Räikkönen, aminek köszönhetően végül megnyerte a futamot.
Már a nagydíjat megelőző szabadedzéseken és a meglehetősen kaotikusra sikeredett kvalifikációs tréningen látszott, hogy a verseny menetére döntő hatással lesz az időjárás alakulása. Az időjósok egyértelműen esős futamot vártak, ráadásul az utolsó körökre a felhőszakadást sem zárták ki. Ennek megfelelően az F1-es csapatok abroncsszállítója, a Bridgestone - akárcsak az istállók és a versenyzők - amiatt aggódott, vajon elég lesz-e a Spa-Francorchamps-ban a teljes hétvégére engedélyezett hét gumiszett - három esős és négy átmeneti - a futam végéig, vagy a többség az edzéseken már használt abroncsokat is kénytelen lesz bevetni a verseny leintéséhez közeledve.
A 44 körös spa-francorchamps-i futam kezdetekor a levegő hőmérséklete 16 Celsius-fokos volt, míg a pálya aszfaltján 20 Celsius-fokot mértek. Noha a verseny előtt közvetlenül még azt jósolták, hogy a startot követően legfeljebb harminc perc múlva érkezik meg az eső, mire az autók felsorakoztak a rajthoz már csepegni kezdett az eső. Ezzel együtt slick gumikon rajtoltak el a pilóták. A piros lámpák kialvása után a pole pozícióból induló Mark Webber beragadt és 6. helyig esett vissza. Ugyanakkor Hamilton, Kubica és Button kiválóan indult, akárcsak a hatszoros belga győztes, Michael Schumacher. Az első körben szakadni kezdett az eső, a pilóták azonnal visszavettek a sebességből. Amikor megérkeztek az utolsó sikánhoz, többen képtelenek voltak bevenni az utolsó előtti kanyart. A nagy tülekedésben a jubileumi 300. versenyét futó, Rubens Barrichello jött ki a legrosszabbul, hisz előbb belehajtott Fernando Alonso Ferrarijába, majd kénytelen volt feladni a futamot.
Alonso kénytelen volt a bokszba hajtani, ugyanakkor a rengeteg törmelék miatt a safety car a pályára hajtott. A spanyol visszaesett a mezőny végére, mivel az eső elállt, és újra bement visszatetetni a slick gumikat. A biztonsági távozása után a mezőny eleje beállt - Hamilton, Button, Vettel, Kubica, Webber, Massa, Sutil, Hülkenberg, Liuzzi, Rosberg -, viszont a mezőny végéről induló Vitalij Petrov és Michael Schumacher egymást üldözve keresztülvágott a teljes mezőnyön, és a 11. körben már mindketten pontszerző helyen száguldottak, miután mindketten leelőzték Rosberget.
Hamilton fokozatosan kezdett ellépni a mezőnytől, és a 15. körben már 8,6 másodperccel vezetett csapattársa, Button előtt. A világbajnoki címvédőt ugyanakkor Vettel, Kubica és Webber egyfolytában szorongatta. Alonso minden mindegy alapon folytatta a száguldozást és a 16. körre már a 13. helyen haladt. A Hamiltont üldözők közül Vettelnél szakadt el a cérna, és miközben megpróbálta a buszmegálló előtt megelőzni Buttont, megcsúszott és telibe trafálta a vétlen mclarenest. Button kiesett, míg Vettel egy első szárny cserével és egy bokszutca-áthajtásos büntetéssel megúszta az esetet. Amíg a versenybírák meghozták döntésüket addig Schumacher a 6., Alonso pedig a 9. helyig jött fel.
Az élmezőnyből Adrian Sutil kezdte meg a kerékcserék sorát a 22. körben, akit Mark Webber, Robert Kubica és Felipe Massa követett. Az élen álló Lewis Hamilton a szervizelés után simán visszatért az első helyre. A pontszerző helyért hajtó Sebastian Vettel a 26. körben megint nem bírt magával, ezúttal Liuzzival akadt össze, és kettejük csatájából a fiatal német bal hátsó defekttel került ki. A Red Bull versenyzője egy rövid bokszlátogatást követően ezúttal a 20. helyről kezdhette meg a felzárkózást.
A 34. körben újra eleredt az eső és az első négy pilóta kivételével - Hamilton, Kubica, Webber és Massa - mindenki kiment köztes esőgumiért, míg Vettel és Glock az extrém abronccsal folytatta a versenyt. Hamiltonék egy körrel később jöttek ki, és a bokszban Webber megelőzte a megcsúszó Kubicát. Az egyre jobban szakadó esőben egyre nagyobb lett a káosz a pályán, a mezőny egy része ki is ment extrém esőgumikért. Alonso azonban maradt a köztes abroncson és döntése nagy hibának bizonyult, mert a 38. körben megcsúszott és a verseny feladására kényszerült. A pályán maradt Ferrari miatt ismét bejött a biztonsági autó.
Az újraindítást követően a Hamilton megtartotta vezető helyét, míg az extrém esős abroncsokra váltók egyre több előzést mutattak be. Közülük Nico Rosberg azonnal megelőzte csapattársát, és feljött a 6. helyre. A mezőny hátsó felében De la Rosa kicsúszott a kavicságyba, mire visszatalált a pályára már Alguersuari és Liuzzi is megelőzte.
Az utolsó körben már nem változott a sorrend, így életében először Lewis Hamilton nyerte meg a Belga Nagydíjat Mark Webber és Robert Kubica előtt. A mezőny végéből rajtolók közül Michael Schumacher a 7., Kobajasi Kamui a 8., míg Vitalij Petrov a 9. helyen végzett.
Az utolsó körben már nem változott a sorrend, így életében először Lewis Hamilton nyerte meg a Belga Nagydíjat Mark Webber és Robert Kubica előtt. Felipe Massa behozta a Ferrarit a negyedik helyre, míg Adrian Sutil az ötödik lett a Force Indiával, megelőzve a jól hajrázó mercedeses Nico Rosberget. A mezőny végéből rajtolók közül Michael Schumacher a 7., Kobajasi Kamui a 8., míg Vitalij Petrov a 9. helyen végzett. Az utolsó pontszerző helyen a Toro Rosso spanyolja, Jaime Alguersuari ért célba.
A világbajnoki pontverseny szempontjából mindenképpen sorsdöntő lehet a Belga Nagydíj, ugyanis most két részre szakadt az összetett pontverseny mezőnye. Lewis Hamilton és Mark Webber lélegzetvételnyi előnyhöz jutott a Spá-ban nullázó Sebastian Vettellel, Jenson Buttonnal és Fernando Alonsóval szemben - Hamilton 31, míg Webber 28 ponttal vezet a harmadik Vettel előtt -, így ha az élen álló két versenyző nem hibázik Monzában, akkor páros csatává válhat a világbajnoki küzdelem. Ugyanakkor a konstruktőri címért küzdő Red Bull és McLaren között immár csak egy pont a különbség.
A következő futamra, az Olasz Nagydíjra két hét múlva, szeptember 12-én kerül sor Monzában.
Belga Nagydíj
2010. augusztus 29. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1ó29p04.268s |
25.0 pont |
2. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 1.571 |
18.0 pont |
3. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 3.493 |
15.0 pont |
4. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 8.264 |
12.0 pont |
5. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 9.094 |
10.0 pont |
6. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 12.359 |
8.0 pont |
7. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 15.548 |
6.0 pont |
8. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 16.678 |
4.0 pont |
9. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 23.851 |
2.0 pont |
10. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+ 34.831 |
1.0 pont |
11. |
|
Pedro de la Rosa
[BMW Sauber] |
+ 36.019 |
|
12. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 39.895 |
|
13. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 49.457 |
|
14. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1 kör |
|
15. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
+ 1 kör |
|
16. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
17. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
+ 1 kör |
|
18. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
+ 1 kör |
|
19. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
20. |
|
Jamamoto Szakon
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1:49.069 (32. kör) |
|
Kiesők |
21. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
37. kör |
|
22. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
15. kör |
|
23. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
5. kör |
|
24. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
1. kör |
|
|