9. Európa Nagydíj
Európa Nagydíj
2010. június 27. vasárnap |
Rajtfelállás |
1. Sebastian Vettel
[Red Bull Racing]
1:37.587 |
|
|
2. Mark Webber
[Red Bull Racing]
1:37.662 |
3. Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1:37.969 |
|
|
4. Fernando Alonso
[Ferrari]
1:38.075 |
5. Felipe Massa
[Ferrari]
1:38.127 |
|
|
6. Robert Kubica
[Renault]
1:38.137 |
7. Jenson Button
[McLaren-Mercedes]
1:38.210 |
|
|
8. Nico Hülkenberg
[Williams]
1:38.428 |
9. Rubens Barrichello
[Williams]
1:38.428 |
|
|
10. Vitalij Petrov
[Renault]
1:38.523 |
11. Sébastien Buemi
[Toro Rosso]
1:38.586 |
|
|
12. Nico Rosberg
[Mercedes GP]
1:38.627 |
13. Adrian Sutil
[Force India]
1:38.851 |
|
|
14. Vitantonio Liuzzi
[Force India]
1:38.884 |
15. Michael Schumacher
[Mercedes GP]
1:39.234 |
|
|
16. Pedro de la Rosa
[BMW Sauber]
1:39.264 |
17. Jaime Alguersuari
[Toro Rosso]
1:39.458 |
|
|
18. Kobajasi Kamui
[BMW Sauber]
1:39.343 |
19. Jarno Trulli
[Lotus]
1:40.658 |
|
|
20. Heikki Kovalainen
[Lotus]
1:40.882 |
21. Lucas di Grassi
[Virgin]
1:42.086 |
|
|
22. Timo Glock
[Virgin]
1:42.140 |
23. Karun Chandhok
[Hispania Racing]
1:42.600 |
|
|
24. Bruno Senna
[Hispania Racing]
1:42.851 |
Vettel nyert a konfliktusokkal teli Európa Nagydíjon
A két Red Bull Racing közül az egyik futamot nyert, a másik viszont óriási balesetet szenvedett az Európa Nagydíjon. Sebastian Vettel mögött a két McLaren: Lewis Hamilton és Jenson Button ért be a 2. és 3. helyen. Mark Webber sértetlenül szállt ki összetört autójából.
Az 57 körös valenciai futamnak 46 Celsius-fokos pályán vágtak neki a pilóták. Az első két sorban Sebastian Vettel, Mark Webber, Lewis Hamilton és Fernando Alonso sorakozott fel. Forrt a pálya fölött a levegő, ahogy a 24 versenyző a rajt pillanatára várt, a többség lágyabb abroncsokkal autóján. A kivételt Michael Schumacher, valamint a Lotus és a Virgin pilótái jelentették.
Vettel kiválóan kapta el a rajtot, a Red Bull Racing másik versenyzője, Webbert azonban Hamilton már az első kanyarban megfogta. Az ausztrál mellett a ferraris Fernando Alonso is elment. Webbert alaposan összezavarhatta a eseménysor, mert egészen a kilencedik helyig esett vissza az első kör végére.
Jarno Trulli volt az első, aki kiállt a bokszba, igaz nem ekkor tervezte, de összeütközhetett valakivel, mert első szárnyat kellett kicserélnie a Lotus szerelőgárdájának. Michael Schumacher is nagyot rajtolt, a 15.-ről a 11. helyre lépett fel, Sébastien Buemit gyötörte, hogy beléphessen a top10-be.
Hamilton rádión közölte a csapatával, hogy vibrál az autó, nem vélteltenül: a Vettellel való ütközés az első kanyarban ugyanis nyomot hagyott a McLarenen - letört egy légterelő elem az MP4-24-ről, amikor a brit megpróbált beszúrni a német mellé. Mögöttük Alonso, Felipe Massa, Robert Kubica, Button, Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg, Webber és Sebastien Buemi volt az első tíz az ötödik körben. Nico Rosberg a 14. helyen haladt, Jarno Trulli pedig másodjára már végleges állt ki a bokszba. Valószínűleg a sebességváltó elektronikája mondta fel a szolgálatot.
A középmezőnyben Adrian Sutil, Vitantonio Liuzzi, Rosberg, Vitalij Petrov, Pedro de la Rosa, Jaime Alguersuari vonatozott, a sor legvégén pedig az újonc csapatok foglalták el már jól megszokott helyeiket.
A 8. körben Webber is kilátogatott a bokszba egy kerékcserére, így tudták kiemelni az ausztrált a forgalomból, ugyanis teljesen be volt szorulva az egyik Williams mögé. A Red Bull pilótájának nem csak a rajt nem sikerült, még a kerékcserébe is hiba csúszott: a bal első kerék még nem szerette volna abbahagyni a versenyt. Webber a 19. helyre tért vissza.
A kilencedik körben óriási baleset történt. Webber Heikki Kovalainen Lotusát kapta telibe féktávon. A finn egy darabig még tovább tudott menni, Webber többszörös szaltót követően a gumifalban állt meg, sértetlenül hagyta el a cockpitet. A momentum félelmetes volt, Webber szerencséje pedig nagy. Az első kerekeitől és vezető szárnyaitól megfosztott Red Bull az ütközésnél a levegőbe emelkedett, előbb függőlegesen, majd fejjel lefelé földet érve vízszintesen is megforgott saját tengelye körül. Webber mérgesen kivágta a kormányt a bukótérbe vágódott autóból, repült utána a cockpit kivehető felső eleme is. Sárga sisakját hátrabillentette, a mozdulaton úgy látszott, talán vett egy mély levegőt, amikor realizálódott benne, milyen veszélyes szituációba keveredett.
A mezőny a bokszba hajtott, a safety car miatt ugyanis lassítani kellett a tempón. Hamilton is kihasználta az alkalmat és első szárnyat cserélt. Schumacher a 12. körben állt ki, azzal együtt, hogy rajta a kemény keverék volt. A német a teljes mezőnyt elengedve indulhatott csak tovább a bokszból.
A 14. körben Schumacher megint kiment, visszatették neki a kemény keveréket, ami érthető lépés volt a két körrel korábbi érthetetlen és eltaktikázott kihívását követően. A biztonsági autó mögött Vettel, Hamilton, Kamui Kobajasi, Button, Barrichello volt az első öt. A célegyenesre fordítónál Hamilton benézett Vettel mellé, az elsőzés azonban nem jött össze. A kavarodás közben Alonso a kilencedik helyért küzdött meg Hülkenberggel, akinek a top tíz kapujában nyilvánvaló volt, hogy nem számíthat fáklyás menetre. Massa a másik Ferrarival a 17. helyen haladt.
A huszadik körben már csak hárman voltak, akik nem voltak kint a bokszban: Kobajasi a harmadik helyen, a két Virgin pedig a 18. és 19. pozícióban. A versenybírák jelezték, Hamiltonnal kapcsolatban vizsgálódnak. Néhány körrel később kiderült az ok: nem sorolt be a safety car mögé, amikor az behajtott a pályára Webber balesetekor. Bokszutca-áthajtással büntették.
A McLaren pilótájával nem sokkal korábban rádión közölték azt is, hogy spóroljon az üzemanyaggal, és hagyja Vettel üldözését későbbre. A 13. helyen autózó Rosberget pedig figyelmeztették, a túlmelegedés határán vannak a fékei.
Hamilton és Vettel felváltva futották meg a leggyorsabb köröket. A mclarenes a 28. körben ment ki a bokszba letölteni a büntetését, ám mivel bőven volt előnye, változatlanul a második helyre ért vissza. Hátránya Vettelhez képest 15 másodperc volt. Miután minderről értesült, Alonso kissé nehezményezte, hogy Hamilton "ennyivel megúszta" a biztonsági autó megelőzését, míg neki, egy teljes kört sokkal lassabb tempóban kellett megtennie.
A verseny felénél Kobayasi - kiállás nélkül - továbbra is a harmadik helyen ment, mögötte Button, Barrichello, Kubica, Buemi, Sutil, Alonso, Hülkenberg volt az első tíz. A Mercedes pilótái közül Rosberg a 13., Schumacher a 17. volt. Massa a 15. helyen autózott a Ferrarival.
A mezőny két utolsó tagja is jól elvolt egymással, Timo Glock a 20. helyért harcolt Bruno Senna ellen, amikor bezavart a játékukba Hamilton, a két lekörözött ekkor a lehető legjobban tette a dolgát. Amikor azonban Button és Kobajasi megérkezett, már nem volt problémamentes az elengedés. Glock úgy tért vissza az ideális ívre Senna elé, hogy összeértek, a német defektet kapott, a brazilnak megsérült az első szárnya, a két lekörözőt pedig feltartották.
Schumacher húsz körrel az Európa Nagydíj leintése előtt harmadjára is a bokszba látogatott, megint feltették a lágyabb gumikat, amiket a verseny első szakaszában már egyszer megkapott.
Kard ki kard csatát vívott egymással Sutil és Buemi is a 7- 8. helyen. Alonso érkezett meg mögéjük. A svájci azonban összeszedte magát, és elnyúlt a Ferraritól.
A versenybírák újabb üzenetet küldtek: közel tíz autót vizsgálnak meg később, a safety car fázisa alatt történtek miatt, de minderre csak a verseny után kerül majd sor. Az említettek között volt: Button, Barrichello, Hülkenberg (kiesett az 51. körben: szétégett a kasztni a kipufogónál), Liuzzi, de la Rosa, Petrov, Sutil, Kubica, Buemi.
Kobajasi három körrel a vége előtt érkezett meg először a bokszba a verseny folyamán, és a 9. helyre ért vissza a lágyabb gumikon. Az utolsó körben ennek köszönhetően megfogta Alonsót majd Buemit is, így a japán végül a 7. lett.
Rajt-cél győzelmet aratott tehát Vettel, aki ezzel második győzelmét szerezte a szezonban. A második helyen befutó Hamilton tovább növelte előnyét a bajnokság első helyén. Csapattársa, Button pedig a hetedik helyről rajtolva lett harmadik a valenciai futamon.
A folytatásra a Brit Nagydíjon kerül sor, két hét múlva.
Európa Nagydíj
2010. június 27. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
1:40:29.571 |
25.0 pont |
2. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+0:05.042 |
18.0 pont |
3. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+0:07.658 + 5 mp büntetés |
15.0 pont |
4. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+0:20.627 + 5 mp büntetés |
12.0 pont |
5. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+0:22.122 + 5 mp büntetés |
10.0 pont |
6. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+0:25.168 + 5 mp büntetés |
8.0 pont |
7. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+0:30.965 |
6.0 pont |
8. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+0:32.809 |
4.0 pont |
9. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+0:31.299 + 5 mp büntetés |
2.0 pont |
10. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+0:44.382 |
1.0 pont |
11. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+0:46.621 |
|
12. |
|
Pedro de la Rosa
[BMW Sauber] |
+0:42.414 + 5 mp büntetés |
|
13. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+0:48.239 |
|
14. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+0:43.287 + 5 mp büntetés |
|
15. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+0:48.826 |
|
16. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+0:45.890 + 5 mp büntetés |
|
17. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
+ 1 kör |
|
18. |
|
Karun Chandhok
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
19. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
+ 2 kör |
|
20. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
21. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
+ 4 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
1:38.766 (54. kör) |
|
Kiesők |
22. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
51. körben + 5 mp büntetés |
|
23. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
10. körben |
|
24. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
10. körben |
|
|