7. Török Nagydíj
Török Nagydíj
2010. május 30. vasárnap |
Rajtfelállás |
1. Mark Webber
[Red Bull Racing]
1:26.295 |
|
|
2. Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1:26.433 |
3. Sebastian Vettel
[Red Bull Racing]
1:26.760 |
|
|
4. Jenson Button
[McLaren-Mercedes]
1:26.781 |
5. Michael Schumacher
[Mercedes GP]
1:26.857 |
|
|
6. Nico Rosberg
[Mercedes GP]
1:26.952 |
7. Robert Kubica
[Renault]
1:27.039 |
|
|
8. Felipe Massa
[Ferrari]
1:27.082 |
9. Vitalij Petrov
[Renault]
1:27.430 |
|
|
10. Kobajasi Kamui
[BMW Sauber]
1:28.122 |
11. Adrian Sutil
[Force India]
1:27.525 |
|
|
12. Fernando Alonso
[Ferrari]
1:27.612 |
13. Pedro de la Rosa
[BMW Sauber]
1:27.879 |
|
|
14. Sébastien Buemi
[Toro Rosso]
1:28.273 |
15. Rubens Barrichello
[Williams]
1:28.392 |
|
|
16. Jaime Alguersuari
[Toro Rosso]
1:28.540 |
17. Nico Hülkenberg
[Williams]
1:28.841 |
|
|
18. Vitantonio Liuzzi
[Force India]
1:28.958 |
19. Jarno Trulli
[Lotus]
1:30.237 |
|
|
20. Heikki Kovalainen
[Lotus]
1:30.519 |
21. Timo Glock
[Virgin]
1:30.744 |
|
|
22. Bruno Senna
[Hispania Racing]
1:31.266 |
23. Lucas di Grassi
[Virgin]
1:31.989 |
|
|
24. Karun Chandhok
[Hispania Racing]
1:32.060 |
A nevető harmadik diadala - Hamilton nyert Isztambulban
A két Red Bull-pilóta Törökországban összeveszett az első helyen, Webber és Vettel autója összeért, ami miatt a német kiesett, az ausztrálnak pedig a bokszba kellett hajtania. Így a Red Bull helyett végül a McLaren ünnepelhetett kettősgyőzelmet, Lewis Hamilton megszerezte idei első győzelmét, Button lett a második, Webber a harmadik.
Az 58 körös isztambuli versenyen egyszer sem kellett a pályára hajtania a biztonsági autónak, így a két héttel ezelőtti Monacói Nagydíj fordulatai után, ezúttal másfajta izgalmak tartották éberen a versenyt szemlélő szurkolókat.
Az előző két nagydíjat megnyerő Red Bull-pilóta, Mark Webber Barcelona és Monaco után Isztambulban is megszerezte a pole pozíciót, így a verseny legnagyobb kérdése az volt, vajon meg lehet-e állítani a hihetetlen formában versenyző ausztrált, vagy a pontverseny éllovasa zsinórban harmadik futamgyőzelmét is megszerzi a pole pozícióból indulva.
A rajtot és az első kört balesetek nélkül úszta meg a teljes mezőny, és bár több helycsere is történt a startnál, az első kört már ismét a rajtsorrendben zárta az első tíz versenyző. A rajtnál a pálya tisztábbik oldaláról indulók előnyben voltak a porosabb oldalról indulókkal szemben, és ezt kihasználva Sebastian Vettel megelőzte Lewis Hamiltont a második, Michael Schumacher pedig Jenson Buttont a negyedik helyért folyó csatában.
A két McLaren-pilóta azonban nem veszítette el lélekjelenlétét a pozícióvesztés miatt, és egyaránt szenzációs manőverrel, még az első körben visszaszerezték korábbi rajtpozíciójukat, a második és a negyedik helyet. Hátrébb Fernando Alonso ugyanígy tett őt szintén rajtnál megelőző honfitársával, a sauberes Pedro de la Rosával, így a Ferrari kétszeres világbajnoka legalább a tizenkettedik helyét megtartotta az első kört követően.
A mclarenes Hamilton a soron következő körökben sem lazított - elszántan vette üldözőbe az éllovas Webbert, akire folyamatosan komoly nyomást helyezett, ám előzési közelségbe nem tudott kerülni vele szemben.
A tervezett bokszkiállások sorát Alonso nyitotta meg, aki a 12. kör végén, a 12. helyről látogatott a bokszba, és váltott a lágyabb gumikeverékről a keményebbre, csakúgy, mint néhány körrel később a mezőny többi tagja is. Ezzel a versenyzők hamar le tudták kötelező egy kerékcseréjüket, és mint már ekkor valószínűsíthető volt, többségük többször már nem is ment ki a verseny során a bokszba.
Az élen haladó Webbert közben egyre jobban és elszántabban presszionálta a mögötte haladó Hamilton, aki láthatóan a pálya bizonyos pontjain egyértelműen gyorsabb volt nála, ám megelőzni továbbra sem tudta. Az élen álló kettős egyszerre érkezett a bokszba, ám Hamilton nemhogy Webbert átugorta volna a kiállást követően, de ehelyett a másik Red Bull-pilóta, Vettel is elékerült.
A másik McLarennel viszont Button kimondottan jól jött ki a kerékcserékből, és közvetlenül csapattársa, Hamilton mögé jött vissza a bokszból. Ez egyben azt is jelentette, hogy az élen álló négyes, azaz a két Red Bull és a két McLaren hihetetlenül szorosan, mintegy fél másodperces időközökkel követték egymást a pályán, ami izgalmas versenyt ígért a folytatásra.
Button mellett a kerékcserék másik fő nyertese Alonso lett, aki Kamui Kobajasit és Adrian Sutilt átugorva a tizedik, már pontszerző helyre jött vissza a bokszból.
Hamilton továbbra sem fért a bőrébe, ezúttal Vettelt vette ismét agresszív támadás alá, és kis híján másodjára is körbeautózta a németet, aki azonban jobban résen volt, mint az első körben és visszaverte a rohamot.
Időközben a 6. helyen haladó Nico Rosberg abroncsai elkoptak, a Mercedes GP németje belassult, és mögötte összerázódott egy komolyabb, vele együtt ötfős boly. Rosberg mögé a Renault és a Ferrari két pilótája érkezett meg, Kubica, Massa, Petrov és Alonso sorrendben.
Hosszú körökön át beállt a sorrend, bár a pilóták - különösen az első négyes - rendkívül szorosan követték egymást, ám előzni senki sem tudott. A 41. körben aztán jött a Red Bull-dráma: Vettel az egyik hosszú egyenesben bebújt az élen álló Webber mellé, ám túl korán akart visszahúzódni elé, összeakadtak, és Vettel egyből kiesett. Webber ugyan tudta folytatni a versenyt, de az ő autója is megsérült, ami miatt egy plusz kiállást is be kellett iktatnia. A bokszból a 3. helyre tért vissza, de győzelmi esélyeit elveszítette.
A Red Bull ezzel egy biztosnak tűnő kettősgyőzelmet dobott el, és adott egyben a McLaren kezébe - Webber és Vettel nem mindennapi tragikomikumát ugyanis Hamilton és Button nézte végig az első sorból, és a wokingiak az incidenst követően senkitől sem zavartatva haladtak az élen.
Azonban a két Red Bull dulakodása nekik is meghozta a kedvüket egy kis csapaton belüli csetepatéhoz - a 49. kör végén Button parádés manőverrel meglepte csapattársát és az élre állt, ám Hamilton a következő kör első kanyarjában hasonlóan szép előzést bemutatva visszaelőzte Buttont.
Ekkor egy ideje már a pálya bizonyos pontjain szemerkélt az eső, de az aszfalt nem vált olyan nedvessé, hogy a pilótáknak megérte volna a bokszba hajtani intermediate abroncsokért, ezért mindenki a pályán maradt.
Az 54. körben Alonso újabb pozíciót nyert, és az őt körökön át bravúros védekezéssel feltartó újonc Petrovot határozott manőverrel megelőzve immár a 8. helyre zárkózott fel, közvetlenül csapattársa, Massa mögé. Alonso és Petrov autója egy pillanatra össze is ért az előzés pillanatában, aminek következtében az orosz jobb első defektet kapott, és kénytelen volt a bokszba hajtani új gumikért.
A pontszerző helyek tekintetében ez volt az utolsó változás a verseny folyamán. Az egész versenyen nagyszerű teljesítményt nyújtó Hamilton idei első győzelmét aratva megnyerte a 2010-es Török Nagydíjat, mögötte csapattársa, Button lett a második, a Red Bull-os Webber a harmadik.
A dobogósok után elsőként a két Mercedes-pilóta, Michael Schumacher és Nico Rosberg érkezett a célba a 4. és 5. helyen, a hétszeres világbajnok ezzel visszatérése óta eddigi legjobb eredményét érte el. A rendkívül stabil Robert Kubica lett a 6., őt a Ferrari pilótái, Massa és Alonso követték a 7. és 8. helyen. A pontszerzők sorát Adrian Sutil és Kamui Kobajasi tette teljessé a Force Indiával és a Sauberrel.
Webbernek bár a csapattársával történő affér miatt a triplázás, azaz a zsinórban harmadik futamgyőzelem nem jött össze, ám mostani 3. helyével is megerősítette vezető helyét az egyéni világbajnoki pontversenyben, ahol előnye továbbra is csupán öt pont a 2. helyen álló Button előtt.
A Forma-1-es világbajnokság küzdelmei két hét múlva folytatódnak a Kanadai Nagydíjjal.
Török Nagydíj
2010. május 30. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1ó28:47.620 |
25.0 pont |
2. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 2.645 |
18.0 pont |
3. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 24.285 |
15.0 pont |
4. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 31.110 |
12.0 pont |
5. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 32.266 |
10.0 pont |
6. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 32.824 |
8.0 pont |
7. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 36.635 |
6.0 pont |
8. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+ 46.544 |
4.0 pont |
9. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 49.029 |
2.0 pont |
10. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 1:05.650 |
1.0 pont |
11. |
|
Pedro de la Rosa
[BMW Sauber] |
+ 1:05.944 |
|
12. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1:07.800 |
|
13. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+ 1 kör |
|
14. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1 kör |
|
15. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 1 kör |
|
16. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
17. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1 kör |
|
18. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
+ 2 kör |
|
19. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
+ 3 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
1:29.165 (57. kör) |
|
Kiesők |
20. |
|
Karun Chandhok
[Hispania Racing] |
53. kör |
|
21. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
47. kör |
|
22. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
40. kör |
|
23. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
34. kör |
|
24. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
33. kör |
|
|