5. Spanyol Nagydíj
Spanyol Nagydíj
2010. május 9. vasárnap |
Rajtfelállás |
1. Mark Webber
[Red Bull Racing]
1:19.995 |
|
|
2. Sebastian Vettel
[Red Bull Racing]
1:20.101 |
3. Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1:20.829 |
|
|
4. Fernando Alonso
[Ferrari]
1:20.937 |
5. Jenson Button
[McLaren-Mercedes]
1:20.991 |
|
|
6. Michael Schumacher
[Mercedes GP]
1:21.294 |
7. Robert Kubica
[Renault]
1:21.353 |
|
|
8. Nico Rosberg
[Mercedes GP]
1:21.408 |
9. Felipe Massa
[Ferrari]
1:21.585 |
|
|
10. Kobajasi Kamui
[BMW Sauber]
1:21.984 |
11. Adrian Sutil
[Force India]
1:21.985 |
|
|
12. Pedro de la Rosa
[BMW Sauber]
1:22.026 |
13. Nico Hülkenberg
[Williams]
1:22.131 |
|
|
14. Sébastien Buemi
[Toro Rosso]
1:22.191 |
15. Jaime Alguersuari
[Toro Rosso]
1:22.207 |
|
|
16. Vitantonio Liuzzi
[Force India]
1:22.854 |
17. Rubens Barrichello
[Williams]
1:23.125 |
|
|
18. Jarno Trulli
[Lotus]
1:24.674 |
19. Vitalij Petrov
[Renault]
1:22.139 + 5 hely |
|
|
20. Heikki Kovalainen
[Lotus]
1:24.748 |
21. Karun Chandhok
[Hispania Racing]
1:26.750 |
|
|
22. Bruno Senna
[Hispania Racing]
1:27.122 |
23. Timo Glock
[Virgin]
1:25.475 + 5 hely |
|
|
24. Lucas di Grassi
[Virgin]
1:25.556 + 5 hely |
Webber győzött Alonso előtt Hamilton kiesett
Az ausztrál Mark Webber érvényesítette a Red Bull Racing erőfölényét, és magabiztos rajt-cél győzelmet aratott a Spanyol Nagydíjon, így idén elsőként tudott a pole pozícióból indulva futamot nyerni. A második helyen a hazai szurkolók nagy-nagy örömére a spanyol Fernando Alonso végzett, míg a harmadik helyen a fékproblémákkal küzdő Sebastian Vettel ért célba. Lewis Hamilton a második helyről esett ki egy defekt miatt, mindössze két körrel a leintés előtt.
Megállítható-e Red Bull Racing versenykörülmények között? Ez volt a Spanyol Nagydíj legnagyobb kérdése az energiaital-gyárosok szombati kvalifikáción tapasztalt nyomasztó fölénye láttán. "Talán, ha hibáznak"- mondta erre Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke a futamot megelőzően. "Talán egy jó rajttal"- vélte a hazai szurkolói előtt versenyző és a rajtot a negyedik helyről váró kétszeres világbajnok, Fernando Alonso.
Némi reménysugarat még az időjárás bizonytalansága jelentett a rajt előtt a pole pozícióból induló Mark Webber és csapattársa, Sebastian Vettel vetélytársainak, mivel a verseny bár száraz időben kezdődött meg, ám a hűvös időjárás miatt benne volt a pakliban, hogy később a futam folyamán megkavarhatja az erőviszonyokat az eső. Az esőfelhők azonban végül elkerülték a pálya térségét.
A rajtot az élmezőnyből mindenki hasonlóan jól kapta el, így az első hat tekintetében nem történt változás az élen - Webber, Vettel, Hamilton, Alonso, Button, Schumacher sorrendben kezdte meg a második kört az élboly. A Ferrari spanyolja, Alonso terve tehát máris csődöt mondott, mivel hiába jött el jó ütemben a rajtból, nem sikerült a Red Bullok elé verekednie magát, akik ezt követően körről körre léptek is el tőle nagyobb alapsebességük nyomán. A rajt egyik legnagyobb vesztese a lengyel Robert Kubica volt, aki a hetedik helyről több pozíciót veszített és visszacsúszott a mezőny sűrűjébe.
Az újonccsapatok pilótái közül a Hispania Racing Team versenyzője, Bruno Senna és a lotusos Heikki Kovalainen (utóbbi a bokszból rajtolt volna, ám nem tudott elindulni) számára hamar véget ért a verseny, míg a hazai pályán versenyző spanyol Pedro de la Rosa egyből az első kör végén a bokszba látogatott defekt miatt. A Sauber rutinos versenyzőjének később sem volt szerencséje, a 21. körben technikai probléma miatt kiállt a versenyből.
A tervezett bokszkiállások sorát a Force India pilótája, Vitantonio Liuzzi kezdte meg a 13. körben, aki a boksz utáni első kanyarban kisebb csetepatéba keveredett a toro rossós Sébastien Buemivel, ám az esetet végül mindketten ép bőrrel megúszták, igaz, a svájcit utólag bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtották a versenybírák, amiért túl agresszív módon tért vissza a pályára a bukótérből.
Az élmezőnyben az első kerékcserékig nem történt változás, Webber az élen kissé ugyan meglógott Vetteltől és az őt kitartóan üldöző Hamiltontól, ám még egyikük lemaradása sem tűnt végzetesnek. A kiállásokat követően a McLaren-Mercedes egyik pilótája, Jenson Button pozíciót veszített a hétszeres világbajnok Michael Schumacherrel szemben, miközben csapattársa, Lewis Hamilton előrelépett a második helyre. A 2008-as világbajnok pontosan Vettel mellé érkezett vissza a bokszból, és miután agresszívan levédte a belső ívet, a német red bullos elé verekedte magát - lehet, hogy nem is annyira utolérhetetlen a két Red Bull-pilóta?
A kerékcserék után igazi ínyenc csata bontakozott ki Schumacher és Button között az 5. és 6. helyen. A hétszeres világbajnok parádés védekezéssel tartotta maga mögött a nála szemmel láthatóan gyorsabb, ám a szűk pályán előzni képtelen címvédőt. A két világbajnok annyira egymással volt elfoglalva hosszú körökön át, hogy szépen lassan a ferraris Felipe Massa is megérkezett rájuk, aki azonban az egyik lekörözés közben összekoccant Karun Chandhokkal, és hátra maradt.
Érdekes módon Massa a minimális mértékben megsérült első vezetőszárnyával közel egy másodperccel begyorsult korábbi köridőihez képest, amire a Ferrari-bokszból tréfásan közölték is vele a csapatrádión keresztül, hogy "Lehet, hogy most találtuk meg a megfelelő beállítást."
Az élen közben Webber sikeresen meglógott üldözőitől, és a verseny féltávjához érve már több mint tíz másodperccel előzte meg a második helyen haladó Hamiltont. Ha csak valami rendkívüli nem történik, Webber tehát megtörheti a Red Bullosok idei átkát és megszerezheti csapata első idei győzelmét a pole pozícióból indulva.
Az élmezőny tagjai kivétel nélkül a keményebb keverékű gumit tetették fel szerelőikkel a verseny második szakaszára, így elvileg már senkinek nem kellett közülük kötelező módon a bokszba hajtania. A nagy kérdés az volt csupán, szükség lesz-e még egy kerékcserére, vagy kibírják a kemény gumik egészen a leintésig.
Alonso a 40. kör táján mindenesetre úgy döntött, hogy nem kíméli tovább a gumikat, és el kezdte sorra szállítani a leggyorsabb köröket, aminek köszönhetően öt másodpercre megközelítette a harmadik helyen haladó Vettelt. Alonso egyébként nyugodtan használhatta bátran a gumikat, hiszen a mögötte haladó Schumacherhez képest már akkora előnye volt, hogy egy plusz bokszkiállással is a német elé tudott volna visszajönni.
Közben az élen Webber is begyorsult, visszavette a leggyorsabb köridőt Alonsótól, és továbbra is senkitől és semmitől sem zavartatva haladt idei első győzelme felé. Csapattársának, Vettelnek viszont korántsem volt hasonlóan makulátlan versenye - a német autójában a verseny végéhez közeledve fék problémák jelentkeztek, ami miatt a pálya szélén is járt egy ízben, és ki kellett jönnie egy friss szett gumiért. Így Vettel a harmadik helyet is elveszítette Alonsóval szemben, sőt, a hátralevő körökben fokozottan óvnia kellett a fékjeit, hogy egyáltalán célba érjen.
Sikerült neki, célba ért, és ez végül mégiscsak a harmadik, dobogós helyezést jelentette neki, mivel az egész versenyen szenzációsan teljesítő Lewis Hamilton két körrel a leintés előtt egy bal első defekt miatt a gumifalba csapódott és kiesett.
A kockás zászló elsőként az ausztrál Webbert intette le elsőként, aki a rajtnál nagyon észnél volt, később sem hibázott és az időjárás sem szólt közbe számára, így abszolút megállíthatatlannak bizonyult Barcelonában. A hazai szurkolói előtt versenyző Alonsóra épp a számára legfontosabb versenyen mosolygott rá a szerencse, így végül a bravúros második helyen zárt. A kétszeres világbajnok egész hétvégén hibátlan teljesítményt nyújtott, és ezzel végső soron rászolgált szerencséjére és a második helyre. A harmadik helyen Vettel ért célba, aki érhető módon a legkevésbé boldog ember volt a dobogón történő pezsgőzéskor.
A hétszeres világbajnok Michael Schumacher eddigi legjobb versenyét futotta visszatérése óta, és elsősorban parádés védőteljesítményének köszönhetően a negyedik helyen végzett, a kerékcsere után végig maga mögött tartva a tavalyi világbajnok Buttont. A brit végül ötödikként zárt, és ezzel fő célját elérte, ugyanis megőrizte vezető pozícióját a világbajnoki pontversenyben, igaz, előnye mindössze három pontra olvadt a ferraris Alonsóval szemben.
Ami a további pontszerzőket illeti, a brazil Felipe Massa végzett a hatodik, a Force India pilótája, Adrian Sutil a hetedik, a renault-s Robert Kubica a nyolcadik helyen végzett, míg a rutinos Rubens Barrichello a kilencedik helyen szállította célba a Williams versenygépét. Az utolsó pontszerző helyet a spanyol Jaime Alguersuari csípte meg a Toro Rossóval, ezzel mintegy teljessé téve a hazai szurkolók örömét.
A versenyzőknek nem sok idejük lesz a futam után a pihenésre, ugyanis jövő hétvégén máris következik a Monacói Nagydíj, melynek szabadedzéseit ráadásul a szokásoknak megfelelően már csütörtökön rendezik.
Spanyol Nagydíj
2010. május 9. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
1ó35:44.101 |
25.0 pont |
2. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+ 24.065 |
18.0 pont |
3. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
+ 51.338 |
15.0 pont |
4. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 1:02.195 |
12.0 pont |
5. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 1:03.728 |
10.0 pont |
6. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 1:05.767 |
8.0 pont |
7. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 1:12.941 |
6.0 pont |
8. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 1:13.677 |
4.0 pont |
9. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1 kör |
2.0 pont |
10. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
1.0 pont |
11. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 1 kör |
|
12. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 1 kör |
|
13. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 1 kör |
|
14. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 2 kör |
|
15. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+ 2 kör |
|
16. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 2 kör |
|
17. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
+ 3 kör |
|
18. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
+ 3 kör |
|
19. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
+ 4 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1:24.357 (59. kör) |
|
Kiesők |
20. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
43. kör |
|
21. |
|
Karun Chandhok
[Hispania Racing] |
28. kör |
|
22. |
|
Pedro de la Rosa
[BMW Sauber] |
19. kör |
|
23. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
1. kör |
|
24. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
1. kör |
|
|