Alonso: Nem kell mindig 100 szzalk
Fernando Alonso az olasz Corriere della Sernak adott rszletes interjt. A spanyol a flelemrl, a Ferrarirl, Valentino Rossirl, a csaldalaptsrl s sok egybrl beszl.
Fernando Alonso htvgi hazai futama, a Spanyol Nagydj eltt beszlt az olasz Corriere della Sera jsgrjval, a ferraris pilta szmos rdekes tmt rint az interjban.
A legaktulisabb krds, hogy mit jelent majd Alonso szmra ferrarisknt indulni a kvetkez futamon. Elny vagy nagy teher?
Alonso: Egyrtelmen pozitv, hatalmas elny. A nzknek nagy elvrsai lesznek s mindent bele is adok, hogy ne csaldjanak. Barcelonban t mterrel ksbb fkezek s kt msodperccel korbban nyomom a gzt.
Szval semmi flelem. Nemrg 10 milli eurra biztostottk a hvelykujjait, mint egy zongoristnak.
A.: A Santander belp a biztostsi piacra, n voltam a pldagyfl. A versenyzk sokat hasznljk a hvelykujjukat.
Hogyan kezeli egy bajnok a baleset lehetsgt?
A.: Nem gondolok erre sokat. Tudom, hogy nyugodt letet kell lnem, mert a munkm a testi psgemtl fgg. Mindent nagyon figyelmesen csinlok. Persze az emberben mindig van egy kis flelem, minden versenyen a legjobbnak kell lennie.
Alonso, a gyakorlatias. De fatalista is egyben?
A.: Az ember maga irnytja a sajt sorst. A Knai Nagydjon kiugrottam a rajtnl, n hibztam, nem a sorson mlott.
Mi jn egy ilyen hiba utn?
A.: Az ember vgiggondolja. Termszetesen csaldtam nmagamban, de nem szabad rgdni, mert akkor nehz belle kimszni.
Alonso egyedi a maga nemben, a Ferrari pedig a Ferrari. Elkerlhetetlen volt, hogy egyszer egymsra talljanak?
A.: Nem tudom, n mennyire vagyok kivteles, de n s a Ferrari is a gyzelemrt l, igazi szenvedllyel. Egy ridegebb csapatnl furcsa volt dolgozni. Most, itt a Ferrarinl kt latin pilta van, ami nagyon motivl.
Maranellban olyan a hangulat, mint vrta?
A.: Nem, ms, mg sokkal jobb. Arra szmtottam, hogy a legjobb csapathoz kerlk, amibl profitlhatok, de a Ferrari ennl sokkal tbb: szenvedly, szemlletmd, letmd. Engem is megfertztt ez.
El kell ismerni, hogy Schumacher valamelyest segtett a beilleszkedsben, sok rajong csaldott benne...
A.: Ht, taln kisebb gy a nyoms...
Milyen Alonso l az autban?
A.: Egy nyugodt fick, taln mg szimpatikus is. s romantikus. De nincs semmi klns jellemzje. Htkznapi ember vagyok. Flnk, s ezt nem is titkolom. Persze amikor jl rzem magam, eljn az igazi spanyol.
A visszafogottsg nem htrny a munkban?
A.: De, de amint felkerl rm a sisak, elprolog.
Alonso vja a magnlett.
A.: Igen, dht, ha az emberek be akarnak frkzni az letembe. Ilyen az alkatom, gy neveltek. A versenyplya egy dolog, az otthon egy msik. A Fernando Alonso irnti rdeklds tartson csak vasrnap dlutnig!
Mit nem szeret a Forma-1-ben?
A.: Azt, amikor torztva lltanak be, az emberek flrerthetnek dolgokat, rosszat gondolhatnak rlam.
Egy spanyol Olaszorszgban, errl mit tud mondani?
A.: A spanyolok s az olaszok ugyangy lnek. Szeretnk szrakozni, de ugyanolyan komolyan vesszk a munkt, mint a hvsebb szak-eurpai npek.
Mit gondol a kirlyrl, van helye a harmadik vezredben?
A.: A fiatalok tisztelik, de igazbl nem nagyon foglalkoznak vele. egy intzmny, inkbb a szleink s a nagyszleink lethez tartozik. De rm igazn nagy hatssal van Jnos Kroly, n tisztelem a hagyomnyokat.
Flavio Briatore tbb mint bartja, mr-mr apa Alonso szmra. Nem furcsa ez?
A.: De, elg fura belegondolni.
Jsoljon: Taln (a friss apa) Briatore nt is megfertzi, s hamarosan apa lesz?
A.: Beszltnk mr errl a felesgemmel, Raquellel, s gy dntttnk, hogy most nincs itt az ideje. Ott a munkm s az v is. nekes, vente 40-50 koncertet ad. A csaldalaptshoz elszr is nyugalom kell, a gyermekvllals utn mr semmi sem lesz ugyanolyan, mint eltte. Ahogy alakul... vagyis azrt az ember irnytja ezt is.
Hogyan nyer valaki bajnoksgot?
A.: Az aut az alap, jl kell tervezni. Aztn jnnek a fejlesztsek, persze a mostani korltozsok mellett nemigen szrnyalhat a fantzia. Persze szerencse is kell a gyzelemhez.
A versenyz nem is szmt?
A.: Minden a csapaton mlik, a gyrban s a plyn vgzett munkn. gy gondolom, hogy maga a versenyz alacsony szzalkkal szmt, persze elg jnak kell lennie, kiszmthatan kell teljestenie. Nem szksges mindig 100 szzalkot adni, de minden krlmnyek kztt legalbb 98-at kell nyjtani.
Red Bull, Ferrari, McLaren: ez a sorrend?
A.: A Red Bull ersebb az idmrn s a versenyen is gyors, de a futamon mi is felzrkzhatunk. A McLaren nagyon gyorsan kpes fejleszteni az autt, de mi sem viccelnk. sszefoglalva: a Ferrari a bajnoksg f eslyese.
Trjnk vissza Schumacherre. Meglepte, hogy a Mercedeshez szerzdtt?
A.: Igen, nagyon. De az mg inkbb, hogy egyltaln visszatrt. Az mltjval a legnyugodtabban ldeglhetett volna.
Kna utn sokan kritizltk, amirt a boxbejratnl elzte meg Masst. Ma is ugyangy tenn?
A.: Egyrtelmen.
Melyik versenyzpros jelenthet fejtrst Alonso s Massa szmra?
A.: Felipe s n kiegsztjk egymst. Nlam nha hinyzik valami a kanyarban, ami nla megvan, nha az egyenesben n vagyok a gyorsabb. Tanulunk egymstl, ennyi a titok. Hogy kik jelenthetnek problmt? Button s Hamilton.
Valentino Rossi taln mg nem mondott le az F1-rl. Mit tancsolna neki?
A.: No. 1. a motorversenyzsben, senki nem rhet a kzelbe. Az F1 vagy a rali sem rthatna neki, de tancsom nincs szmra. Mindenesetre szvesen ltnnk, ha a Ferrarihoz kerlne.
A spanyolok s az olaszok is nagyon vallsosak, Olaszorszg a ppasg szkhelye. n vallsos ember? Hogyan viszonyul istenhez?
A.: Sehogyan, s soha nem is kerestem vele kapcsolatot. Hadd mondjam el jra: nem hiszek a sorsszersgben vagy az isteni beavatkozsban. Ha egy repl lezuhan, s az ember meghal, nem azrt trtnik, mert a mennyorszgba szltottk. |