Pályafutása-A feltörekvő tehetség
Fernando egy kétgyermekes családban született Spanyolország Asztúria tartományában. Édesanyja egy áruházban dolgozott, édesapja robbantási szakértő volt egy bányában. A nővére Lorena 5 évvel idősebb nála.
Édesapja, José Luis amatőr gokart versenyző volt, aki szerette volna, ha gyermekei is osztoznak szenvedélyében. Épített egy kis, Formula–1-es autót formázó gokartot akkor nyolc esztendős lányának Lorenának, aki azonban nem mutatott érdeklődést a sport iránt. Fiának, az ekkor három esztendős Fernandónak azonban megtetszett a gokartozás és ez meg is határozta a jövőjét.
"Minden azzal kezdődött, hogy ez csak egy játékszer, de öt vagy hat éves korában egyértelmű volt, hogy ő jobb volt, mint a többi korabeli gyerek"-mondja Fernando apja José Luis.
Innentől kezdve édesapja különböző spanyolországi gokartversenyekre nevezte be fiát, s Fernando általában sikeres is volt. A félénk, tartózkodó fiú hamar legyőzte a nála pár évvel idősebbeket és 1988-ban szerezte meg első győzelmét Pola Livianan. Ezen a helyen voltak az első jelei a rendkívül versenyképes szériájának.
"Sírtam, mikor nem nyertem"-ismerte el évekkel később Fernando. "És nyolc éves koromig volt egy kész válaszom, mikor az emberek megkérdezték, hogyan csinálom: "Győztem, " büszkeséggel és nyugalommal töltött el. Ez nem volt mindig így, de ki törődött ezzel."
Ahogy ő továbbra is versenyezett, a családja tudta, hogy nem tudják őt támogatni anyagilag, de ki tudna segíteni?
"Fernando mindig tisztában volt az erőfeszítésekkel, amelyeket tettünk, mint a család. Elakartam menni az összes versenyre a szerelőjeként, az anyukája hétvégenként nem látta a fiát, de Fernando tudta, rajta múlik, hogy tovább tud-e menni."
Szerencsére a tehetségét felfedezte a helyi gokart pálya tulajdonosa Echevarria. Ő adta a tippet a barátjának, a Genikart tulajdonosának Josep Marcónak, a gyors spanyolra, aki azonnal lenyűgözte a nyilvánvaló képességeivel.
"Ő ráébresztett arra, hogy a versenyző az, ami számít 110 százalékosan. A múltban azt gondoltam, egy jobb motor teszi a versenyzőt gyorsabbá. De ő csak gyorsabb, ha ki tudja használni a motor extra sebességét. Még soha nem ismertem senkit, aki úgy használja a sebességet, mint Fernando"-mondta Josep Marcó.
A Katalán Bajnokságban a Mora de Ebro versenyen Marcó felajánlotta neki a lehetőséget, hogy versenyezzen a spanyol bajnokságban. Ez nagy teszt volt egy fiatalnak, aki már kapott egy különleges lehetőséget, versenyezni a 100cc gokart kategóriában, miközben ő technikailag fiatalkorú volt a nagyobb teljesítményű gépekhez. Marcóra mély benyomást tett, felvette őt.
Fernando három spanyol gokart bajnokságot nyert (1994, 1996, 1997), második helyezést szerzett a Gokart Európa-bajnokságon és 1996-ban megnyerte a Junior Gokart Világbajnokságot Ghentbe. 1997-ben bajnokságokat nyert Spanyolországban és Olaszországban (útközben folyékonyan megtanult beszélni olaszul). Egy évvel később Spanyol Nemzetközi Bajnok volt és európai Formula A gokart második helyezett.
Az ő meggyőző teljesítménye hamarosan felkeltette a befolyásos emberek figyelmét szélesebb körben az autóversenyzés világában. Mauro Pozzi korábban Ayrton Sennaval dolgozott együtt gokartban, és megdöbbent, amikor életében először látta Fernando Alonsot vezetni. "Még soha nem láttam senkit azt csinálni, amit ő egy gokarttal"-jegyezte meg. 1998 végén Fernando részt vett egy hírességek gokart versenyén és magára vonta Adrian Campos és Niki Lauda figyelmét.
Gokartból átugrani egy erős 240bhp együlésesbe, nagy lépés volt a fiatal oviedoinak. Fernando soha nem versenyezett semmivel, aminek három pedál volt elől. A próbálgatásai hamar véget értek, azután, hogy túl korán adott gázt és megcsókolta a védőkorlátot, de ez nem számított. Ő már megfutotta Marc Gené legjobb köridejét Albecete pályán és Campos habozás nélkül három éves szerződést írt vele alá. Ez szükségtelen volt. 1999-ben első kísérletre megnyerte a Formula Nissan sorozatot, hat versenyt nyert, nyolc dobogót és kilenc pole pozíciót szerzett. Ez egy hihetetlen eredmény.
Campos visszaemlékezett a legelső debütáló albecetei versenyre, ahol Fernando hibázott és vezető helyről esett ki. "Emlékszem, sajnáltam őt, úgy éreztem, hogy rossz neki, mert majdnem megnyerte. Aztán átkarolta a vállam, és azt mondta:" Ne aggódj, majd a következő alkalommal megnyerem."
"A második futamban 42 másodperces előnye volt, és azt mondtam neki a rádióban, hogy lassíts le, és azt válaszolta: "Nincsenek rajtam fékbetétek, nem tudok lassabban menni..."
2000-ben a Forma–3000-ben folytatta pályafutását az Astromegaval. Ebben a sorozatban második lett a Hungaroringen és futamot nyert Spaban, a bajnokság negyedik helyén végzett. A tehetségére kezdtek felfigyelni a F1-es csapatok, köztük a Ferrari is. A Formula Nissan sorozat megnyerése díjjaként, kapott egy egyszer az életben lehetőséget, tesztelni egy Formula 1-es autót. Ez volt az a teszt, ahol a karrierje igazán elindult.
A Minardi sportigazgatója, Cesare Fiorio: "Több mint 300 versenyzővel volt már dolgom az évek során, de egyikük sem tett rám olyan benyomást, mint ő. Nincs ilyen."
Egy borús, esős decemberi napon Fernando nyugodtan beült a Minardiba és az első körén egyértelműen jobb volt a fékhatára az első kanyarban, mint a tapasztalt versenyzőké. Fiorio sokkos állapotban azt mondta neki, hogy azonnal hagyja abba, mert attól félt kárt tesz magába és az autóban, de Fernando válasza az egyik meglepetés volt. A körideje 3,5 másodperccel volt jobb, mint a legközelebbi riválisaé és ő azt mondta, hogy könnyű volt megtenni, tanulás útján igazán menni fog neki.
(Saját fordítással kiegészítve!)
|