4. Kínai Nagydíj
Kettős McLaren-győzelmet hozott a kínai káosz
A 2010-es Forma-1-es Kínai Nagydíj száraz pályán rajtolt, ám futam közben kétszer is eleredt az eső, ami óriási felfordulást és látványos párharcokat eredményezett. A győzelmet Jenson Button szerezte meg, aki ismét remek gumiválasztásának köszönhette idei második sikerét. Lewis Hamilton kettős győzelemhez segítette a McLarent. A dobogón még Nico Rosberg pezsgőzhetett, Michael Schumacher tizedik lett.
A Kínai Nagydíj már a rajt előtt is izgalmas volt, a teljes mezőny az eget és az időjárási előrejelzéseket fürkészte, ugyanis lógott az eső lába, így mindenki az utolsó pillanatig kivárt, hogy milyen gumival rajtoljon. Végül mindenki száraz pályára alkalmas abroncsokkal várta a rajtjelet.
A harmadik helyről rajtoló Fernando Alonso az első kanyarban már elsőként fordult el, ám a visszajátszásokból kiderült, hogy kiugrott a rajtnál, amiért később bokszutca-áthajtásos büntetést kapott.
A második kört márt a biztonsági autó mögött kezdte meg a mezőny, a rajt után nem sokkal ugyanis Vitantonio Liuzzi autója vált irányíthatatlanná, és az olasz pilóta két riválisát is kilökte a versenyből: Sébastien Buemi (Toro Rosso) és Kobajasi Kamui (BMW Sauber) a Force India áldozata lett.
A safety car két körön keresztül fogta össze a mezőnyt, ám már ez idő alatt is óriási volt a forgalom a bokszban, ugyanis elkezdett szemerkélni az eső, és néhányan rögtön feltetették az intermediate, vagyis a köztes esőgumikat. Az időjárás azonban tréfás kedvében volt, az eső hamar elállt, így néhány kör után máris a slick gumik voltak a hasznosabbak, tehát újabb kerékcsere várt a mezőny nagy részére.
Nico Rosberg, Jenson Button és a két Renault-pilóta, Robert Kubica és Vitalij Petrov azonban mindvégig kitartott a sima futófelületű gumik mellett, így amíg riválisaik ki-be rohangáltak a bokszba, ők ebben a sorrendben az élre álltak.
Vettel és Hamilton kis híján összeakadt a bokszba bemenet is, amikor Hamilton már a bevezető szakaszon előzte meg német riválisát, majd a kerékcsere után szerelőiktől kilőve is közel jártak a koccanáshoz. A bokszban egyébként Vettel visszaelőzte Hamiltont, de a futam alatt a stewardok már jelezték, hogy a leintés után kivizsgálják az esetet.
A 19. körben Button könnyedén megelőzte az addig élen álló Rosberget, aki az ismét szemerkélő esőben elrontotta az egyik kanyart, így olvadt le az előnye.
Ez az eső azonban komolyabbnak tűnt, mint a rajt utáni, ezért mindenki úgy döntött, hogy intermediate gumikra vált, amit a 20-21. körben meg is ejtettek. A két Ferrari egyszerre érkezett a szerelőkhöz, Massa várt Alonsóra. Egy későbbi visszajátszásból kiderült, hogy Alonso a bokszutcába vezető szakaszon a záróvonalon átvágva előzte meg csapattársát, így kerülhetett ő előnyösebb helyzetbe. Ez a sportszerűtlen manőver vélhetően téma lesz a Ferrarinál a következő napokban.
A kerékcseréket követően Button, Rosberg, Kubica, Petrov, Schumacher, Webber, Hamilton, Vettel, Sutil, Alonso volt a legjobb tíz sorrendje, ám ez hamar megváltozott, számtalan előzés volt a pályán.
A 22. körben ismét biztonsági autó lassította le a mezőnyt, ugyanis Jaime Alguersuari orrkúpja megsérült, melynek darabjai a pályán szóródtak szét, ezeket pedig el kellett takarítani. Az eső mintha csendesedett volna, erre alapozva a 24. körben Nico Hülkenberg a biztonsági autó mögül kiállva slick gumikra váltott. Rövidesen azonban kiderült, hogy a Williams húzása nem jött be, az újonc alig tudott pályán maradni, így ismét kereket cserélt és visszaesett a mezőny végére.
Hamilton óriási formában autózott, szokásos agresszivitása ezúttal is megmutatkozott. A verseny első felében olykor egyszerre két pilótát is megelőzött, majd kíméletlenül áthámozta magát az előtte lévőkön, a 39. körben már a második helyen autózott (Rosberggel látványos csatát vívtak), és csapattársát, Buttont vette üldözőbe.
Az eső nem csillapodott, sőt, talán erősödött is, ám az intermediate gumik továbbra is elegendőek voltak - friss szettre persze mindenkinek szüksége volt -, nem kellett bevetni az extrém esőgumikat.
A kilencedik helyen autózó Alguersuari két kör alatt négy pozíciót vesztett, mindenki könnyedén megelőzte, aki arra járt. A mezőny első fertályában nem voltak ekkora izgalmak, Button őrizte kényelmes előnyét, a harmadik helyezett Rosberg viszont megkapta a nyakára Fernando Alonsót.
A másik Mercedesszel Michael Schumacher a nyolcadik helyen száguldott a cél felé. A mezőny rangidős pilótája emlékezeteset küzdött Hamiltonnal, de túl sok említésre méltó esemény a sanghaji futamról sem jegyezhető fel vele kapcsolatban. Sőt, öt körrel a leintés előtt még Petrov is megelőzte. Csapattársa, Nico Rosberg a negyedik versenyen is egyértelműen jobban teljesített a hétszeres világbajnoknál.
Az utolsó körökben Hamilton visszalassult, a helyenként felszáradó pályán gumijai ugyanis már nagyon elkoptak. Persze nem csak ő küzdött hasonló problémákkal, és bár Rosberg csökkentette vele szembeni hátrányát, nagy támadásra nem kellett számítania.
Az utolsó körökben már nem történt akció, így a célba Button érkezett elsőként, aki már idei második futamgyőzelmét könyvelhette el, és ezzel az összetettben is átvette a vezetést. A McLaren kettős futamgyőzelmet aratott, Hamilton másodikként teljesítette az 56 körös versenyt.
Rosberg a harmadik helyen hozta be a Mercedest, idén már másodszor, ennek is köszönheti, hogy négy forduló után összetettben a második helyen áll Button mögött.
A rajtnál kiugró Fernando Alonso a bokszutca-áthajtásos büntetéssel együtt is negyedik lett a Ferrarival. Robert Kubica ismét parádézott a Renault-val, a lengyel ötödik lett. Csapattársa, az újonc Vitalij Petrov is kitett magáért, hetedik lett, és ha nem pördül meg a verseny második felében, akkor vélhetően még előrébb is végzett volna.
Sebastian Vettel az idei évben továbbra sem tud futamot nyerni a pole pozícióból indulva, ezúttal is csak hatodik lett. A másik Red Bull-lal Mark Webber nyolcadikként ért célba, vagyis az eső nem kedvezett az egyébként villámgyors autóknak.
Az utolsó pontokon Felipe Massa és Michael Schumacher osztozott, a ferraris brazil az utolsó körökben előzte meg egykori csapattársát.
Az újonc csapatok különversenyét ismét a Lotus nyerte, Heikki Kovalainen 14. lett, egy kör hátrányban Buttonnal szemben. Az utolsó két helyen a Hispania Racing versenyzőit rangsorolták, a spanyol istálló számára értékes adatokkal szolgált tehát a kínai hétvége.
A 2010-es Forma-1-es világbajnokság küzdelmei Európában folytatódnak, három hét múlva a barcelonai Spanyol Nagydíj vár a mezőnyre.
Kínai Nagydíj
2010. április 18. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
1ó44:42.163 |
25.0 pont |
2. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 1.530 |
18.0 pont |
3. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 9.484 |
15.0 pont |
4. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+ 11.869 |
12.0 pont |
5. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
+ 22.213 |
10.0 pont |
6. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
+ 33.310 |
8.0 pont |
7. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 47.600 |
6.0 pont |
8. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 52.172 |
4.0 pont |
9. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 57.796 |
2.0 pont |
10. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 1:01.749 |
1.0 pont |
11. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 1:02.874 |
|
12. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1:03.665 |
|
13. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1:11.416 |
|
14. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
15. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1 kör |
|
16. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
17. |
|
Karun Chandhok
[Hispania Racing] |
+ 4 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1:42.061 (13. kör) |
|
Kiesők |
18. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
27. kör |
|
19. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
9. kör |
|
20. |
|
Pedro de la Rosa
[BMW Sauber] |
8. kör |
|
21. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
1. kör |
|
22. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
1. kör |
|
23. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
1. kör |
|
24. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
1. kör |
|
|