Hírek>> : Verstappennek állt a zászló, de megvan Hamilton 100. rajtelsősége |
Verstappennek állt a zászló, de megvan Hamilton 100. rajtelsősége
2021.05.08. 16:57
Lewis Hamilton pályafutása 100. rajtelsőségét szerezte meg a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén, miután hajszállal megelőzte Max Verstappent, aki a Q2-ben még a pole pozíció esélyesének tűnt.
Nem indult zökkenőmentesen az idei negyedik verseny, a Spanyol Nagydíj időmérő edzése, a 10-es kanyar bukóterében található védősáv javítása miatt ugyanis 10 perces csúszással tudott csak elkezdődni a körözés. 25 fokos levegő és 45 fokos aszfalthőmérséklet fogadta a versenyzőket, a meleg pedig már egyetlen mért körön is képes volt túlmelegíteni a lágy abroncsokat, így mindenkinek oda kellett figyelnie arra, hogy mennyire megy gyorsan a felvezető körben.
Amint zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, a két Williams és a két Haas jött ki elsőként, így mért kört is ők mentek először. Nicholas Latifi kezdett az élen 1:20.241-gyel, de Mick Schumacher csak 68 ezreddel maradt el tőle, majd következett a már 3 tizedet kapó Nyikita Mazepin. George Russell nem fejezte be az első mért körét és inkább a bokszutca felé vette az irányt, mint utólag kiderült, eleve így tervezte.
Hamarosan igencsak megélénkült a forgalom a pályán és elkezdtek záporozni a lágy gumis gyorskörök. A két Mercedes azonban nem a piros oldalfiú Pirelliken, hanem a közepes keveréken kezdett, de azon is szárnyaltak, az első körök után Bottas állt az élen 1:18.005-ös körrel a lágy gumival nála 85 ezreddel lassabbat tudó Verstappen előtt. A holland pilótát Pierre Gasly, Sergio Pérez és Carlos Sainz követte, miközben Lewis Hamilton 24 századmásodperces hátrányban csak a hatodik helyet foglalta el.
A kieső helyeken Räikkönen, Stroll, Schumacher, Latifi és Mazepin volt a sorrend, miközben nem sokan érezhették magukat biztonságban a 16. helytől lejjebb sem. Norris csak a 13., Vettel pedig csak a 14. helyen állt.
Nem véletlen, hogy az első nyolcból Leclerc-t és Hamiltont is kiküldte egy lágy szetten a csapata (utóbbi egy felvezető kör után inkább a bokszba hajtott), a 8. helyezett Esteban Ocontól lefelé pedig mindenkinek jönnie kellett másodszor is, azaz az említettek mellett Leclerc, Alonso, Russell, Cunoda és Giovinazzi is kénytelen volt még egy szettet elhasználni.
A pálya javulása végül azt eredményezte, hogy a hajrában futott 1:17.821-es körrel Lando Norris végzett a Q1-ben az első helyen Bottas és az 1:18.041-re javító Leclerc előtt. A kieső helyeken Cunoda, Räikkönen, Schumacher, Latifi és Mazepin lett a sorrend. A japán pilóta kiesése jelentette a meglepetést (Gasly 3 és fél tizeddel jobb kört autózva az ötödik lett), valamint azt is érdemes kiemelni, hogy Schumachernek sikerült elkapnia az egyik Williamst, miközben csapattársát 7 tizedmásodperccel verte. A levezető körben Cunoda keresetlen szavakkal illette az Alpha Tauriját, amellyel kiszélesítette a pályát a 12-es kanyarban. A csapat aligha díjazta ezeket a megjegyzéseket.
A másik Williamsben Russell ezúttal is bejutott a Q2-be, méghozzá a 14. helyen, miközben az utolsó továbbjutó hely Antonio Giovinazzié lett.
Ezúttal nem volt taktikázás a Q2-ben, mindenki a lágy abroncson próbált bejutni a Q3-ba, mivel a versenyen a lágy-közepes taktika ígérkezik a legjobbnak. A Mercedesek érkeztek elsőnek, Bottas pedig meglepetésre nemcsak jobb kört ment Hamiltonnál, hanem több mint 2 tizedet adott a hétszeres világbajnoknak. A finn 1:17.400-as köre azonban nem sokáig számított a legjobbnak,
Max Verstappen ugyanis három lila szektorral ráhozta a frászt a Mercedes-garázsra, 1:16.922-vel ugyanis 478 ezredet adott Bottasnak, 7 tizedet Hamiltonnak.
Az első hármas mögé Norris iratkozott fel, őt Sainz és Leclerc követte, majd Alonso, Stroll, Gasly és Ricciardo tette teljessé az első tizet. És hogy hol volt a másik Red Bullban Sergio Pérez? A 12. helyen, 1,1 másodperccel lemaradva Verstappentől...
A Q2 hajrájára azonban összekapta magát a mexikói versenyző és 1:17.669-es körrel simán továbbjutott az ötödik helyen, miközben Hamilonnak és Bottasnak is sikerült javítania, de így is csak megközelíteni tudták a bokszban maradó Verstappent. A finn versenyző zárta a második helyen a Q2-t 22 százados hátrányban a holland mögött, miközben Hamilton 24 századdal lemaradva a harmadik lett. A hétszeres világbajnok mögött Sainz, Pérez, Norris, Leclerc, Ricciardo, Ocon és Alonso volt a még továbbjutók sorrendje, a két Alpine tehát ismét ott volt a Q3-ban.
A két Aston Martin ezúttal viszont kiesett (Portugáliában Vettel bejutott a legjobb tízbe), Stroll a 11., Vettel a 13. helyen zárt. A 12. pozíciót Pierre Gasly szerezte meg, a 14. helyen Giovinazzi, a 15.-en Russell végzett.
A Q3-ban folytatódott Pérez nehézkes időmérője: a 13-as kanyarban megforgatta a Red Bullt az első gyorkörén, miután megpróbált a kavicságyból befordulni.
Ami az eredményeket illeti, elképesztően szorosan alakult az eleje, Hamilton 1:16.741-es kört repesztett, amivel megelőzte a tőle mindössze 36 ezreddel elmaradó Verstappent és a szintén nagyon közel, csupán 132 ezredre levő Bottast. A finnt Ocon, Sainz, Ricciardo, Leclerc, Norris, Alonso és a mért kör nélkül álló Pérez követte. Semmi nem volt azonban még eldöntve, hatalmas tűzijátékra volt kilátás az időmérő végén.
Végül azonban csalódnunk kellett, az élen álló hármasból ugyanis végül senki sem tudott javítani, a két Mercedes és Verstappen is jelentősen elmaradt az előző idejétől. Hátrébb ugyanakkor történtek javítások, többen ugyanis csak a második mért körükre tették fel a lágy gumikat, így Leclerc megkaparintotta a negyedik helyet. Mögötte Ocon lett az ötödik, Sainz a hatodik, majd következett Ricciardo, a mindössze nyolcadik időt elérő Pérez, majd Norris és Alonso.
Egy ideje már biztosnak tűnt, hogy eljön ez a pillanat, Barcelonában pedig meg is történt: Lewis Hamilton a 100. rajtelsőségét ünnepelheti a katalán pályán.
Az időmérő edzés végeredménye:
Poz. |
# |
Versenyző |
Csapat |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Körök |
1. |
44 |
Lewis Hamilton |
MERCEDES |
1:18.245 |
1:17.166 |
1:16.741 |
19 |
2. |
33 |
Max Verstappen |
RED BULL RACING HONDA |
1:18.090 |
1:16.922 |
1:16.777 |
14 |
3. |
77 |
Valtteri Bottas |
MERCEDES |
1:18.005 |
1:17.142 |
1:16.873 |
16 |
4. |
16 |
Charles Leclerc |
FERRARI |
1:18.041 |
1:17.717 |
1:17.510 |
18 |
5. |
31 |
Esteban Ocon |
ALPINE RENAULT |
1:18.281 |
1:17.743 |
1:17.580 |
15 |
6. |
55 |
Carlos Sainz |
FERRARI |
1:18.205 |
1:17.656 |
1:17.620 |
15 |
7. |
3 |
Daniel Ricciardo |
MCLAREN MERCEDES |
1:18.264 |
1:17.719 |
1:17.622 |
14 |
8. |
11 |
Sergio Perez |
RED BULL RACING HONDA |
1:18.203 |
1:17.669 |
1:17.701 |
17 |
9. |
4 |
Lando Norris |
MCLAREN MERCEDES |
1:17.821 |
1:17.696 |
1:18.010 |
17 |
10. |
14 |
Fernando Alonso |
ALPINE RENAULT |
1:18.281 |
1:17.966 |
1:18.147 |
17 |
11. |
18 |
Lance Stroll |
ASTON MARTIN MERCEDES |
1:18.241 |
1:17.974 |
|
12 |
12. |
10 |
Pierre Gasly |
ALPHATAURI HONDA |
1:18.190 |
1:17.982 |
|
9 |
13. |
5 |
Sebastian Vettel |
ASTON MARTIN MERCEDES |
1:18.289 |
1:18.079 |
|
12 |
14. |
99 |
Antonio Giovinazzi |
ALFA ROMEO RACING FERRARI |
1:18.549 |
1:18.356 |
|
12 |
15. |
63 |
George Russell |
WILLIAMS MERCEDES |
1:18.445 |
1:19.154 |
|
11 |
16. |
22 |
Yuki Tsunoda |
ALPHATAURI HONDA |
1:18.556 |
|
|
6 |
17. |
7 |
Kimi Räikkönen |
ALFA ROMEO RACING FERRARI |
1:18.917 |
|
|
6 |
18. |
47 |
Mick Schumacher |
HAAS FERRARI |
1:19.117 |
|
|
9 |
19. |
6 |
Nicholas Latifi |
WILLIAMS MERCEDES |
1:19.219 |
|
|
9 |
20. |
9 |
Nikita Mazepin |
HAAS FERRARI |
1:19.807 |
|
|
9 |
|