Hírek>> : Hamilton Mercedese pöfékelt, Vettel meglépett a kvalifikáció előtt |
Hamilton Mercedese pöfékelt, Vettel meglépett a kvalifikáció előtt
2018.11.10. 17:05
A hétvége eddigi legsimább edzéselsőségét szerezte Sebastian Vettel az időmérő edzés előtt, melyen Lewis Hamilton autója előbb füstöt eregetett, majd megjavult, és a második helyre repítette soförjét.
Eső fenyegeti az interlagosi időmérő edzést, mégpedig az előzetesen jelzett zivataroknál komolyabb – közölték az F1-es időjósok szombat délelőtt. A helyi idő szerint délben rajtoló 3. szabadedzésen viszont még száraz pálya fogadta a csapatokat, akiknek pénteken az időjárás helyett inkább az aszfalt tapadásával és a gumikkal kellett foglalkozniuk. Az élcsapatok közül az abroncsok a megtankolva meggyőző időket elérő Ferrarinál, Sebastian Vettelnél szenvedtek a legjobban, ám a német már akkor magabiztosan jelentette ki: szándékosan terhelték agresszíven a gumikat, a folytatásban meglesz a megoldás a helyzet kezelésére.
Hasonló feladatai a Mercedesnek is voltak, a Red Bull viszont szinte tökéletesen bánt a Pirellikkel, ami újra nagy fegyverük lehet vasárnap a melegebbnek jósolt versenyen. Emellett az egykörös tempó tekintetében is voltak még kérdőjelek: a pénteki minimális különbségek miatt nem volt világos, a Mercedes vagy a Ferrari várhatja-e optimistábban a folytatást.
A versenyzők nem csipkedték magukat, a két Williams társaságában a mostanság az élmezőny korán kelőjének számító Kimi Räikkönen jegyzett csak mért köröket az első negyedórában, a finn a szuperlágy gumin 1:09,409-es eredménnyel adta meg a tréning alaphangját. Aztán érkezett Sebastian Vettel és egyből bő fél másodpercet faragott ebből: szintén szuperlágyon ért el 1:08,857-et.
A Mercedesek is a piros gumikon tűntek fel, Valtteri Bottas 0,290 másodperccel volt lassabb rajtuk Vettelnél, Lewis Hamilton neve mellé viszont nem került köridő. A címvédőtől mérnöke már a kivezető köre közepén kérte, hogy szakítsa félbe a menetét, és óvatos tempóban térjen vissza a boxba. Nem sokkal később már szerelők sorfala állt a 44-es rajtszámú autó előtt, amelyről lekerült a motorborítás, alóla pedig az elfogadhatónál több füst csapott föl. A mérnökök aggódó tekintettel tanácskoztak, ám miután újra beindították a motort, az már nem füstölgött. Pénteken Bottasnál tapasztaltak olajszivárgást délelőtt, ám hamar kiderült, hogy vaklárma volt – és komoly aggodalomra most sem volt ok: a csapat megerősítette, a légtelenítő cső mozdult el, amit helyre igazítottak.
Az edzés félidejéhez érve Hamilton mellett már csak a két Red Bull-versenyző volt adós a köridőkkel. A Vettel, Bottas, Räikkönen hármas mögé Charles Leclerc zárkózott föl, megelőzve a pénteken még előtte végző Romain Grosjeant és Kevin Magnussent, míg Pierre Gasly is a top 10-be került a pénteki 2-es verziójú Honda-motorról szombatra a 40 lóerővel erősebb 3-as specifikációra váltó Toro Rossóval.
A második félórába lépve a három élcsapat hat versenyzője ugyan aszinkronban volt, mégis nagyjából egyszerre tartózkodott a pályán. Az első körét teljesítő Hamilton 1:08,762 másodperccel vette át a vezetést, míg a szintén első etapjukat futó Red Bullok 1:09,2-es és 1:09,4-es körökkel iratkoztak a legjobb hat közé, a gyorsabb Daniel Ricciardo volt.
A két Ferrari és Bottas ekkor már a második menetén volt, egy friss szett szuperlágyon. Előbb Räikkönen előzte meg Hamiltont, aztán a hétvégén elsőként Vettel autózott 1:08-on belül. 1:07,948-as eredménye már 4 tizeddel jobb volt Bottas múlt évi pole-idejénél. A finn ezúttal sem akart lemaradni, ám megelőznie csak honfitársát sikerült, Vetteltől fél másodperc választotta el.
És a második pozíció sem sokáig maradt az övé, mert az időközben új gumit kapó Hamilton kihasználta a finn előtt maradt nagy rést, és elé furakodva 0,217 másodpercre megközelítette Vettelt. Mérnöke gyors elemzést vázolt neki a csapatrádióban: az első szektorban közel 2, a másodikban több mint 2 tizedet bukott Vettellel szemben, ám közben a kanyargós középső szakaszon a leggyorsabb volt. „Jónak tűnsz a kanyarokban” – hangzott az összegzés. A kérdés az volt, mennyi pluszt jelent majd számára az erőközpontú részeken, ha maximumra tekeri a motort.
Ezek után mindenesetre úgy döntött, tesz még egy próbát, ám hiába javított az első szektorán, utána visszavett, majd a boxba hajtott.
Az utolsó 10 percbe lépve az időközben a Haasok által szétválasztott Red Bullok is futottak egy második etapot. Daniel Ricciardo 1:08,788-ra, Max Verstappen 1:08,733-ra javított, amivel viszont csak az 5-6. helyre soroltak be. A holland szavaiból kitűnt, nem olyan elégedett az autójával, mint pénteken, a gumik túl hidegek maradtak, így nem volt megfelelő a tapadása.
A hajrában már nem sikerült javítaniuk, míg a Ferrari már megtankolva teljesítette utolsó köreit, így a Red Bull és a Mercedes után a Ferrari is nyert egy szabadedzést Interlagosban. A különbségeket tekintve az ő elsősége volt a legegyértelműbb, 0,2-es előnye e rövid pályán magabiztosnak mondható, és a vörös autó is kimondottan jól mozgott a pályán.
A középmezőnyben egy körön továbbra is a Haas urakoldott, ezúttal viszont Kevin Magnussen volt a jobb házon (vagyis Haason) belül. Előnyök másfél tized volt Pierre Gaslyval szemben, akiről főnöke már pénteken azt mondta, esélyesnek tartja a Q3-ba kerülésre és a Sauberek legyőzésére. Utóbbira nagy szükségük lenne, csapatuk 3 ponttal marad el az összetettben a svájciaktól. A 10.-ként záró Charles Leclerc viszont csak 46 ezredre volt a franciától.
A Renault most sem tudta a top 10-be kerülni, és a Force Indiák is kiszorultak onnan, Sergio Pérez utolsó előtti helye pedig nem nevezhető szokványosnak.
Brazil Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:07,948 |
|
17 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:08,165 |
+0,217 |
15 |
3. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:08,465 |
+0,517 |
23 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:08,490 |
+0,542 |
17 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:08,733 |
+0,785 |
12 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:08,788 |
+0,840 |
12 |
7. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:09,146 |
+1,198 |
14 |
8. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:09,257 |
+1,309 |
16 |
9. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:09,402 |
+1,454 |
22 |
10. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:09,448 |
+1,500 |
21 |
11. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:09,461 |
+1,513 |
19 |
12. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:09,588 |
+1,640 |
18 |
13. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:09,808 |
+1,860 |
23 |
14. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:09,864 |
+1,916 |
17 |
15. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:09,885 |
+1,937 |
14 |
16. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:09,985 |
+2,037 |
18 |
17. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:10,001 |
+2,053 |
17 |
18. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:10,020 |
+2,072 |
15 |
19. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:10,116 |
+2,168 |
18 |
20. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:10,289 |
+2,341 |
16 |
|