Hírek>> : Eső, szél, piros zászló: Hamilton az élen maradt, de előnye elolvadt |
Eső, szél, piros zászló: Hamilton az élen maradt, de előnye elolvadt
2018.10.06. 09:30
Esőzés és erős szél bolondította meg a szuzukai harmadik szabadedzést, mely újra Lewis Hamilton elsőségét hozta ugyan, ám a brit előnye minimálisra olvadt Sebastian Vettellel szemben. A gyakorlás balesettel ért véget.
Viharos folytatást jósoltak a Forma–1-nek Szuzukában szombatra, és az időjósok nem is tévedtek: igencsak felerősödött a szél, és az aszfalton a korábbról hátramaradt tócsák (pl. a híd alatt), az égen pedig némi sötétség jelezték, a jósolt esőre is bármikor van esély. Szemben a pénteki várakozásokkal a szél azonban nem szemből, hanem hátulról támadta az autókat a híres S-kanyarokban. Ez azért volt probléma, mert míg előbbi irány csak növelte volna a vezetési élményt és az autók aerodinamikai stabilitását a „hullámvasúton”, a hátszél inkább nehezítette a dolgukat, és azt tesztelte, melyik gép mennyire van jól belőve erre a pályára.
Az időjárási feltételek nem kedveztek a Ferrarinak abból a szempontból, hogy a pénteki hosszú etapok után égető feladatuk volt (lett volna?) biztos megoldást találni a hátsó gumik erőteljes hólyagosodására, mely a melegebbnek és száraznak ígérkező versenyen meghatározó lesz. A Red Bullnak eközben megfelelő kompromisszumot kellett találnia a leszorítóerő és az egyenesbeli sebesség között, ami két eltérő módon hangolt autójával pénteken még nem sikerült.
Negyed óra sem kellett ahhoz, hogy szinte a teljes mezőny feliratkozzon az eredményjelzőre. E buzgósára a pálya bizonyos szakaszain egyre sűrűsödő esőcseppek adtak magyarázatot. A sietős slickgumis körei a Ferrariknak sikerültek legjobban. Kimi Räikkönen 1:30,054-gyel állt az élre, Sebastian Vettel 1:30,161 másodperces eredménnyel követte őt – mindketten a szuperlágy gumit használták.
Ezt a típust választották a Mercedesek is. Valtteri Bottas egy valamivel később futott 1:30,564-es idővel fel is zárkózott harmadiknak, a pénteken szárnyaló Lewis Hamiltonnak viszont gondjai adódtak. Első körét a forgalom miatt félbe kellett szakítania, a második végén pedig füstölősre fékezte a jobb elsőjét, és levágta a sikánt.
Mire nekilendült volna a következő próbálkozásnak, már túl erős volt az eső ahhoz, hogy legyen értelme erőlködnie. A címvédő úgy tért vissza a garázsba, hogy a neve mellett ezúttal a leggyorsabb helyett a leglassabb időeredmény, 5 másodperces hátrány és a 20-as sorszám állt.
Az eső erősödése előtt a két Red Bullnak még sikerült a 4-5. helyet érő időt autóznia. Max Verstappen 0,7, Daniel Ricciardo 0,9 másodperccel maradt el Räikkönentől, de mindketten az eggyel keményebb, lágy gumit használták körük során. Hasonlóan tett a 6-7. helyre besoroló Charles Leclerc és Carlos Sainz, valamint a szuperlágyas Romain Grosjean mögött álló Marcus Ericsson és Nico Hülkenberg is. A Renault alighanem elégedett lenne a két top 10-es helyezéssel a folytatásban is – pénteken egyáltalán nem voltak elégedettek a nehezen kiszámítható autójukkal, és Nico Hülkenberg is megállapította, hogy sorra előzik meg őket a riválisok a középmezőnyben.
A Force India pénteken magabiztosan jelentette ki, hogy az alsó házban ők a leggyorsabbak Japánban. Esteban Ocon 7. ideje igazolta is ezt, ám ő és Sergio Pérez most kiszorult a legjobb tízből, mivel köreiket később, már esősebb körülmények között teljesítették.
Az első 20 perc sem telt még le, úgy tűnt, az edzés átcsap bizonytalan várakozásba. Az eső nem esett olyan erőteljesen, hogy teljesen nedvessé tegye a pályát, és előcsalja a köztes esőgumikat, de szemerkélt annyira, hogy növelje a hibázás és a baleset – a klasszikus vonalvezetésen amúgy sem kicsi – esélyét.
Van viszont egy nagy előnye is az erős szélnek: gyorsan szárítja a pályát, és hamar odébb tessékeli a felhőket is. Negyed óra várakozás után Valtteri Bottas felderítőnek állt, és szuperlágy gumin újra a pályára merészkedett. Megállapította: a pálya jó állapotban van, csak a nedves kerékvetők jelentenek némi veszélyt. Míg a finn helyzetjelentést adott, Hamilton rajtgyakorlatokra használta ki az időt, majd a pozitív visszajelzések után autók lepték el a pályát.
Még a nap is előbukkant! Az első körök még lényegesen lassabbak voltak, mint az eső előttiek, elsőként a két Force Indiának sikerült javítania helyezésén – a 8-9. helyre zárkóztak fel a lágy gumikon. A Ferrari szuperlágyon próbálkoztak, ám kevés sikerrel. Räikkönen az S-kanyaroknál az egyik jobbosba túl nagy tempóval hajtott bele, autója pedig alulkormányzottan sodródott ki a kavicságyba. Nem sokkal később Vettel hiába javított az első szektorban, a Degenertből ő is szélesen jött ki, így vissza kellett vennie.
A német az autó hátuljának viselkedésére is panaszkodott, ám többedszeri nekifutásra azért sikerült 1:29,715 másodpercre javítania. Ekkor viszont már Hamilton is a pályán volt, és utolsóból egyből első lett a szuperlágy keveréken. Nagy pénteki előnye viszont eltűnt, 1:29,599-es körével csak egy tizeddel tudott jobbat bajnoki riválisánál. Emellett a Mercedes sem tűnt olyan magabiztosnak, mint az előző napon. Több szakaszon bizonytalanul viselkedett, és e benyomást csak erősítette, hogy Bottas 1:30,422 másodpercnél rekedt meg, ami az 5. helyet jelentette csapattársa, a két Ferrari és a szuperlágyon 1:30,304-es kört futó Verstappen mögött. A finn ráadásul Ricciardót is csak 52 ezreddel előzte meg.
Hamilton még próbálkozott a javítással egy újabb körrel, ám 4 tizeddel elmaradt önmagától. Több lehetősége pedig már sem neki, sem a többieknek nem maradt. Három perccel a leintés előtt Nico Hülkenberg alól a 4-es kanyar után kitört a megvadult Renault hátulja, és irányíthatatlanul csapódott a gumifalba, mely lebontotta a hátulját. Az edzést piros zászlóval szakították félbe, és már ne mis indították újra. A német sértetlenül szállt ki autójából, ám nem lesz könnyű az időmérőig menetkésszé tenni a masinát.
Hülkenberg ezzel a 15. helyen zárta a délelőttöt, miközben Sainznak sikerült horgonyt vernie a top 10-ben (9. hely). A spanyolnál a középmezőnyben csak a két Force India volt gyorsabb, mögötte pedig a két Haas sorakozott. A Toro Rosso nem villogott, Brendon Hartley 13. lett, Pierre Gasly viszont az utolsó pozícióban ragadt, megszabadítva onnan Stoffel Vandoorne-t.
A flúgosan alakuló egy óra több kérdőjelet vetett föl, mint amennyi választ adott az időmérő edzés előtt. Vettel elégedetlen volt a Ferrarival, mégis közelebb került vele Hamiltonhoz, mint bármikor a hétvége folyamán. Hamilton újra nyert, de sehol a pénteki fölénye. És egyelőre azt sem tudni, mit tervez az időjárás a kvalifikációra…
Japán Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:29,599 |
|
13 |
2. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:29,715 |
+0,116 |
14 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:30,054 |
+0,455 |
13 |
4. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:30,304 |
+0,705 |
13 |
5. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:30,422 |
+0,823 |
13 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:30,474 |
+0,875 |
10 |
7. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:31,088 |
+1,489 |
12 |
8. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:31,483 |
+1,884 |
12 |
9. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:31,513 |
+1,914 |
14 |
10. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:31,521 |
+1,922 |
13 |
11. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:31,636 |
+2,037 |
14 |
12. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:31,760 |
+2,161 |
14 |
13. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:32,030 |
+2,431 |
13 |
14. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:32,201 |
+2,602 |
14 |
15. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:32,224 |
+2,625 |
12 |
16. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:32,442 |
+2,843 |
10 |
17. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:32,608 |
+3,009 |
14 |
18. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:32,631 |
+3,032 |
14 |
19. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:33,034 |
+3,435 |
13 |
20. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:33,105 |
+3,506 |
10 |
|