Hírek>> : Megúszott egy a balesetet, aztán a nyomába sem értek Hamiltonnak |
Megúszott egy a balesetet, aztán a nyomába sem értek Hamiltonnak
2018.10.05. 07:40
Megúszott egy nagyon meleg helyzetet, majd a gázba taposott és csapattársát is fél másodperccel lehagyta Lewis Hamilton a szuzukai nyitányon. A Ferrari kiszorult a legjobb háromból a látványos hibákat is hozó tréningen.
Tartott az esőtől a Forma–1-es cirkusz Japánba érkezve, és péntek délelőtt bebizonyosodott, nem alaptalanul. Az első szabadedzés kezdetekor visszafogottan csöpögött, és az ég is felhős volt, de nem annyira, hogy ez megzavarja a kezdéskor slickgumikon pályára hajtó versenyzőket. A megszokottnál korábban kezdődött a napja a Renault-nak és a McLarennek. Csütörtökön még motorolaj és kenőanyagok nélkül várakoztak, miután a korábbi tájfun miatt előbb az azokat szállító hajót vezényelték át egy másik helyre, majd Tokióban akadt fenn a vámon a rakomány. Péntek hajnali 4 órakor (helyi idő szerint) végül megérkezett a szállítmány, ám a két istállónak ki kellett vennie az egyik dzsókerlehetőségét, hogy egy reggel 6 órás korai munkakezdéssel hozza be a lemaradást a felkészülés terén.
A mindig kreatív japán szurkolók ezúttal is egyedi maskarákkal fejezték ki lelkesedésüket, és a Honda pályáján idén szépen megszaporodtak a Toro Rosso tematikájú „harci díszek”. Mint kiderült, maga Darth Vader is a kékekért szorít – és az erő velük is van ezen a hétvégén, hiszen a szocsi pénteki teszt után autóikba most került vissza a 3-as motorspecifikáció, mely a hírek szerint fél másodperccel és 40 lóerővel jobb az előző verziónál.
A szabadedzés első negyedórájában csak három csapat, a Red Bull, a Sauber és a Force India mutatott aktivitást. Az eltérő szárnymegoldásokat tesztelő Daniel Ricciardo és Max Verstappen a lágy gumin állította fel az első mércét – az ausztrál 1:30,030 másodperces körrel lépett az első helyre, csapattársa 45 ezredes lemaradással követte őt.
Némi késéssel a Mercedes és a némiképp módosított külsejű Ferrari is megjelent – előbbi csapatnál Hamilton a közepes, Bottas a lágy, utóbbinál mindkét versenyző a szuperlágy Pirellin. A vörösöknek sok opciója nem is volt extrém gumiválasztásukat ismerve, hiszen 10 szettet kértek a hétvégi legpuhább abroncsból. Ám hiába a nagyobb tapadás, Sebastian Vettel 97 ezreddel lassabbnak bizonyult a vezetést 1:29,842 másodperces körrel átvevő Valtteri Bottasnál, míg Kimi Räikkönen csak a 6. helyre sorolt be, Lewis Hamilton (1:30,015) és a két Red Bull mögé.
Ami a címvédőt illeti, nem sokon múlt, hogy nem egy nagy balesettel kezdődött a napja. Éppen második gyorskörén volt, amikor teljes sebességgel átszáguldott át a 130R-en, és közelített a sikán felé. Pierre Gasly csigatempóban haladt előtte, és bár figyelte a visszapillantót, mivel a versenyíven volt, Hamiltonnak a gyors közeledése miatt hirtelen kormánymozdulattal kellett a ma már bukótérként funkcionáló régi sikánba menekülnie. Hajmeresztő jelenet volt, főleg a brit fedélzeti kameráján keresztül visszanézve. Integetett is a figyelmetlen franciának, aki ellen az FIA egyből vizsgálatot indított.
Az edzés feléhez érve a francia anyanyelvűek uralták a középmezőnyt: Romain Grosjeant Pierre Gasly, Charles Leclerc és Esteban Ocon követte a top 10-ben, az egyre kevésbé versenyképes autója miatt egyre jobban aggódó Renault a 12. és 16. helyen állt, míg a mezőny végén ismét a McLaren zárta a sort Fernando Alonsóval és a most éppen Stoffel Vandoorne helyén tesztelő Lando Norrisszal.
A pályát egyébként a mercedesesen kívül többen is elhagyták. Vettel mindjárt a legelső körében elfékezte magát a sikánnál, és ő is a régi nyomvonalat használta, Sergio Pérez meg is forgott ott, míg a Red Bullok közül Ricciardo a Degnerben, Verstappen a Spoonban tért ki a bukótérbe.
Az edzés a gumivisszaadások után újabb meleg pillanatokkal folytatódott. Alonso az első Degner-kanyar előtt a fűre tette a McLaren bal kerekét, ahonnan már csak utas volt a kavicságyon keresztülszánkázó narancssárga autóban. A spanyol ugyan a múlt hétvégén kijelentette, nincs tehetsége a ralihoz, ezt a hibát valahogy mégis sikerült megúsznia. Talán még a fal is hátraugrott ijedtében, de ütközés nélkül, csak a padlólemeze sérülésével tért vissza a pályára, majd a garázsba.
Nem sokkal később Pierre Gasly a sóder helyett a fűvel ismerkedett. A pálya első szektorában sodródott ki, és oldalsó légterelőjénél méretes gyepmintát próbált szállítani a szerelőinek. Ám mielőtt beért volna, még gondoskodott egy újabb fennakadásról a sikában: ezúttal ő menekült a régi vonalra a gyorskörön érkező másik bajnokesélyes, Sebastian Vettel elől. Vader nagyúr a sötét oldalra rántotta volna őt...?
Bármennyire is igyekezett Gasly láthatatlanná válni, így is feltartotta Vettelt, aki emiatt hiába állt jó szektoridőkkel a pálya első két harmadában, csak 1:29,685-ig tudott gyorsulni az újabb szuperlágy gumiján. Ez pedig nem volt elég a top 3-ba kerüléshez, közben javított ugyanis a lágy gumin visszatérő Mercedes, és a szuperlágyat föltevő Red Bull is. Előbbi gárdánál Hamilton 1:28,691 másodperccel vette el az első helyet az újabb próbálkozásával 0,446-del lemaradó, de a közepes Pirellit használó Bottastól, Ricciardo 1:29,373-as körrel jött föl harmadiknak, míg az egymás utáni két gyorskörén két ezred híján azonos időt elérő Räikkönen 58 századdal volt jobb Vettelnél, aki ezzel az élmezőnyben csak az előrelépéshez keveset javító Verstappent tudta mag mögött tartani.
A hatos fogat mögött változott a sorrend a „francia” különítménynél. Ocon vette át a 7. helyet Grosjeantól, míg Leclerc és Gasly közé az utóbbi versenyzővel ezredre azonos időt elérő Marcus Ericsson furakodott be a 10. helyre svéd kakukktojásként. Utánuk Carlos Sainz, Sergio Pérez és Kevin Magnussen sorjázott egymáshoz viszonyítva 2 tizeden belül, Brendon Hartley 9 tizedmásodperccel maradt el csapattársától a halovány 17. helyen, míg Alonso csak Szergej Szirotkint és Lando Norrist tudta felülmúlni.
Az eső végül teljesen megkímélte a mezőnyt a délelőtti másfél órában, amely az összképet tekintve nem hozott sok változást Szocsihoz viszonyítva: a Mercedes úgy tett szert magabiztos előnyre a Red Bull-lal és Ferrarival szemben, hogy legjobb körein keményebb gumit használt náluk, Hamilton pedig saját csapattársát sem engedte közel magához.
Japán Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:28,691 |
|
25 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:29,137 |
+0,446 |
26 |
3. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:29,373 |
+0,682 |
32 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:29,627 |
+0,936 |
20 |
5. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:29,685 |
+0,994 |
20 |
6. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:29,841 |
+1,150 |
30 |
7. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:30,591 |
+1,900 |
28 |
8. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:30,814 |
+2,123 |
22 |
9. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:30,929 |
+2,238 |
27 |
10. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:31,073 |
+2,382 |
29 |
11. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:31,073 |
+2,382 |
20 |
12. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:31,100 |
+2,409 |
23 |
13. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:31,272 |
+2,581 |
29 |
14. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:31,274 |
+2,583 |
28 |
15. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:31,418 |
+2,727 |
18 |
16. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:31,508 |
+2,817 |
27 |
17. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:31,908 |
+3,217 |
23 |
18. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:32,034 |
+3,343 |
21 |
19. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:32,513 |
+3,822 |
26 |
20. |
Lando Norris |
McLaren-Renault |
1:32,683 |
+3,992 |
30 |
|