Hírek>> : A Ferrarikat lesöpörték, de Hamilton helyett Bottasé a pole! |
A Ferrarikat lesöpörték, de Hamilton helyett Bottasé a pole!
2018.09.29. 16:07
Mégis legyőzhető volt Lewis Hamitlon Szocsiban! Hiába uralta a hétvégét, nem ő, hanem a pazar Q3-at teljesítő Valtteri Bottas szerezte meg a pole pozíciót! A Ferrarik esélytelenek voltak az első sorra.
A harmadik szabadedzésen sem találta a megfelelő beállításokat, így nehéz helyzetből várta az Orosz Nagydíj időmérő edzését a győzelmi kényszerben lévő Ferrari. Sebastian Vettelék autóján még az utolsó tréningen is komolyabb módosításokat hajtottak végre, a hátsó felfüggesztésüket alakították át, mivel nem voltak elégedettek az autó egyensúlyával és alulkormányzottságával. „Sosem állt össze az autó, a végén túl ideges volt, a kanyar közepén túlságosan alulkormányzott” – jellemezte Vettel a helyzetüket.
Hat tizedmásodperces hátrányukat látva úgy tűnt, kisebbfajta csodának kellene történnie ahhoz, hogy megszorongassák az egész hétvégén nyugodtnak és magabiztosnak tűnő Mercedest, akik hatékony fejlesztésekkel erősítették meg az utóbbi hetekben mutatott jó formájukat.
Q1: Hamilton nagy fölénnyel, Hülkenberg éppen csak
Még el sem kezdődött az időmérő edzés, öt versenyző a motorcseréi miatt már eleve tudta, hogy csak a rajtrács vége jut neki. Kérdés volt, egyáltalán látjuk-e a pályán a két Red Bullt, Toro Rossót és Fernando Alonsót, ám végül egyikük sem döntött a „sztrájk” mellett.
Ahogyan várható volt, a tempót a Mercedesek diktálták. Lewis Hamiltonnak ugyan félbe kellett szakítania az első körét, a másodikkal 1:32,825-re javította délelőtti pályacsúcsát, majd Valtteri Bottast is bő fél másodperccel leszakítva 1:32,410-re gyorsult. A címvédő dominanciáját továbbra sem zavarta semmi. Az Ezüstnyilak mögé ráadásul nem is a Ferrarik, hanem a Red Bullok zárkóztak föl. Max Verstappen 0,6-re közelítette meg Hamiltont, Daniel Ricciardo 0,8-re volt, míg Kimi Räikkönennek és Sebastian Vettelnek már aggasztó egy másodperc volt a lemaradása.
A középmezőnyben szoros csatát vívott egymással a Sauber, a Haas és a Force India, Charles Leclerc, Romain Grosjean, Kevin Magnussen, Sergio Pérez sorrendben jutottak tovább. Az edzésrész mázlistáját Nico Hülkenbergnek hívták, aki rontott az utolsó körében, és ezzel a kiesés közelébe került. Végül megúszta a korai búcsút, amiben talán Szergej Szirotkin megpördülése is segített neki, ami miatt a sárga zászló is lendült.
Búcsúzott Brendon Hartley, a 2018-as házon belüli időmérős veretlenségét megőrző Fernando Alonso, Szergej Szirotkin, Stoffel Vandoorne és Lance Stroll, három hátrasorolt (a két Red Bull és Pierre Gasly) pedig annak ellenére továbbment, hogy semmi tétje nem volt a kvalifikációjuknak.
Q2: elmaradt a küzdelem a továbbjutásért
Az előre várt taktikát követte mindhárom élcsapat az edzés középső szakaszán: a Red Bullok köszönték, a garázsban maradtak, a Mercedes és a Ferrari pedig ultralágy keveréken küldte pályára versenyzőit. A továbbjutásuk nem volt kérdés, sőt! Hamilton egy tizedre megközelítette (1:32,595), Bottas pedig két tizeddel túl is szárnyalta (1:32,744) Q1-es hiperlágyas eredményét. Javítania a Ferrariknak is sikerült, ám így is éppen csak fél másodperc alá szorították hátrányukat. A gyorsabb az 1:33,045-ös kört jegyző Vettel volt 2 századdal.
A középmezőnyben megvalósult az, amit Romain Grosjeanék előre jósoltak: a gumikkal való taktikázás érdektelenné tette a kieséses rendszert. A büntetett Verstappen, Ricciardo, és Gasly érthető okokból kört sem futott, és mivel mindannyiukat hátrasorolják, a két Renault úgy döntött, nem is erőlteti a továbbjutást, megelégszik a szabad gumiválasztást jelentő 11-12. rajtkockával: ők sem jöttek ki a garázsból.
Az állva maradó 10 versenyzőnek emiatt már tét nélkül telt az edzésrész hátralévő része. Leclerc remek körrel (1:33,488), Grosjean, Ocon, Magnussen, Pérez és Ericsson előtt ment tovább a záró felvonásba – a Sauber ezzel idén először szerepelhetett mindkét autójával a Q3-ban.
A fölöslegessé vált percekben a Mercedesek és a Ferrarik szórakoztatták a közönséget egy hiperlágyas próbakörrel. Valamennyien javítottak az első két szektorukon, aztán nem győztek lassítani a harmadikban, hogy az ultralágyon rajtolhassanak. A részidők egyébként továbbra is Hamilton fölényét sugallták.
Q3: megtréfált bajnokesélyes
„Pole, aztán győzelem” – jelentette ki Bottas csütörtökön, amikor arról kérdezték, mik a céljai a szocsi hétvégére, és fog-e segíteni a bajnokesélyes csapattársának. Az élet úgy hozta, hogy ő maradt az egyetlen, akinek reális esélye volt a címvédő megállítására a pole-ért folyó csatában, és első Q3-as körükben jelezte is, komolyan gondolja a mondottakat. Bár az első szektorban még hátrányban volt Hamiltonnal szemben, remekbe szabott középső szektorával kiautózott annyi előnyt, hogy a célban 4 ezreddel csapattársa elé kerüljön. Ideiglenes pole-ideje 1:31,528 volt.
A Ferrarik csak a távolból nézték vetélkedésüket. Vettel 0,639, Räikkönen 0,709 másodperccel volt lassabb náluk, így kilátástalan helyzetbe kerültek az első sorért vívott harcban, és annak örülhettek, hogy a Red Bullok már nem zavarják köreiket, és reális esélyük van a második sorra.
A döntő persze még hátravolt, és Hamilton az utolsó körében 3 tizedes előnybe került csapattársával szemben. Aztán viszont tőle szokatlan módon besokkalt, szélesre futott az egyik kanyarban, így már a második szektorban biztossá vált házon belüli veresége. Bottas azért még tovább faragott idején, és 1:31,387-es idővel megszerezte pályafutása 4., idei 2. pole-ját. A Mercedes ezzel furcsa helyzetbe került: a finn esélyt kapott idei első győzelmére, a bajnokság szempontjából viszont a fordított sorrend lett volna jobb a csapatnak.
Vettel és Räikkönen ebben a sorrendben biztosította be a második sort, egyikük sem tudott fél másodpercen belül kerülni Bottasékhoz, igaz, a német hibázott is az utolsó körében.
A középmezőny „pole-ja” Kevin Magnussené lett, aki nagy előnnyel utasította maga mögé Ocont és Leclerc-t. Az utolsó top 10-es helyeken Pérez, Grosjean és Ericsson osztozott.
Orosz Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
1. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:32,964 |
1:32,744 |
1:31,387 |
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:32,410 |
1:32,595 |
1:31,532 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:33,476 |
1:33,045 |
1:31,943 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:33,341 |
1:33,065 |
1:32,237 |
5. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:34,078 |
1:33,747 |
1:33,181 |
6. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:34,290 |
1:33,596 |
1:33,413 |
7. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:33,924 |
1:33,488 |
1:33,419 |
8. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:34,084 |
1:33,923 |
1:33,563 |
9. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:34,022 |
1:33,517 |
1:33,704 |
10. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:34,170 |
1:33,995 |
1:35,196 |
11. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:33,048 |
idő nélkül |
|
12. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:33,247 |
idő nélkül |
|
13. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:34,383 |
idő nélkül |
|
14. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:34,626 |
idő nélkül |
|
15. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:34,655 |
idő nélkül |
|
16. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:35,037 |
|
|
17. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:35,504 |
|
|
18. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:35,612 |
|
|
19. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:35,977 |
|
|
20. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:36,437 |
|
|
|