Hírek>> : Hamilton simán hozta a harmadik edzést is, túl messze a Ferrarik |
Hamilton simán hozta a harmadik edzést is, túl messze a Ferrarik
2018.09.29. 13:00
Nem tudta megtörni a Mercedes uralmát az időmérő edzés előtt sem a Ferrari. Lewis Hamilton a fő esélyesként várhatja az időmérő edzést.
Mire jutott a Ferrari az éjszaka alatt? Gyenge péntekkel kezdett Szocsiban a bajnoki üldöző, autójuk egy körön és versenytempóban is fél másodperccel lassabb volt a Mercedesnél, a gumikat is gyorsabbak elhasználta, és meglepetésre még az egyenesekben is jóval lassabbnak bizonyult a csillagosoknál. Sebastian Vettel komoly lemaradást emlegetett, Lewis Hamiltonék viszont biztosra vették, hogy ennél erősebbek lesznek a folytatásban.
Gyengélkedésük hátterében több tényező is állhatott. A Mercedes azt gyanította, hogy a Ferrari-motoros csapatok a megszokottnál is jobban visszatekerték az erőforrásukat, ezért veszítettek sok időt, a Scuderia emellett több újítást is tesztelt, köztük egy első szárnyat, ami elsőre kicsit összezavarhatta az autó egyensúlyát. Vettelt a legjobb körén emellett forgalom is lassította kicsit. Bőven volt tehát min javítaniuk, ám e sok tényező azt is jelentette, hogy van esélyük az idén már nem egyszer bemutatott fordulatra. A harmadik szabadedzés számukra ilyen szempontból egyfajta vizsga is volt.
Az egyórás gyakorlásnak már jobban felgumizott pályán, és az előző naphoz képest melegebb, 31 Celsius-fokos aszfalton vágott neki a mezőny, amelynek ez volt az utolsó lehetősége annak eldöntésére is, milyen gumitaktikával vágjon neki az időmérőnek. A hiperlágy keverék gyorsan kopott a megtankolt autókon, az egy kiállás viszont így is reális célnak tűnik vasárnap, és mivel a hiperlágy és az ultralágy típus között ezúttal kisebb a különbség (0,8 másodperc körüli), az élcsapatok mellett a középmezőny is gondolkodhat a keményebb Pirelli Q2-es használatán.
A Ferrari nem sokáig vesztegette az idejét, azon hat versenyző közé tartoztak, akik már rendelkeztek időeredménnyel az edzés első negyedórájában. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen a hétvégére 9 szett hiperlágy gumit kapott, így nem volt meglepő, hogy egyből ezen a típuson mentek ki a pályára. Vettel egész jó körrel, 1:33,859-cel kezdett, majd egy pár századdal gyengébb eredményt is elért, míg csapattársa fél másodperccel elmaradt tőle.
Sokáig viszont nem vezettek. 20 perc elteltével Valtteri Bottas vette el az első helyet, ám a hiperlágy gumin most csak 5 századdal volt gyorsabb Vettelnél. Hamilton az első mért körében elhagyta a pályát, másodszorra a mezőny élére állt, harmadszorra pedig 1:33,495 másodpercre javított, azaz bő 3 tizedre növelte az előnyét, így 26 perc elteltével már újra kettős Mercedes-vezetést láthattunk. A brit etapjának hossza és több repülőköre nem azt sugallta, hogy péntek óta lendületet veszített volna.
A Scuderia eközben hosszabb időre eltűnt a garázsban. Mindkét autó üresen pihent az emelőn, levették a padlólemezt, és valamit állítottak a hátsó felfüggesztésen, ami arra utalt, még mindig nem sikerült tökéletesíteniük a beállításokat.
A Red Bull szokása szerint fáziskéséssel vágott bele a munkába. Daniel Ricciardo az ötödik helyre jött föl 1:35,1-es körével, Max Verstappennek viszont nehézkesen alakult a kezdés, lassabb volt kollégájánál, ki is csúszott, és etapját később az „Ez így hasztalan” megállapítással szakította félbe.
A két kék autóban pénteken a motorok után váltót is cseréltek, ami további 5 rajthelyes büntetést jelent számukra. Testvércsapatuk, a Toro Rosso eközben annak ellenére visszatért a korábbi Honda-erőforráshoz, hogy a tegnap kipróbált verzió nagyon ígéretes teljesítményt produkált. Elmondásuk szerint lesz még munkájuk a finomhangolásával Szuzuka előtt.
Ennek köszönhető-e, vagy sem, Pierre Gasly kiszorult a legjobb tízből, ahol a két Force India egy-egy Red Bullt megelőzve uralta az alsóházat, mögött Charles Leclerc-t és a két Renault sorakozott.
A nagyágyúk az utolsó negyedórában tértek vissza friss hiperlágy gumikon, a Mercedes pedig tovább növelte a nyomást a Ferrarin. Előbb Bottas javított 1:33,312-re, majd Hamilton állított fel új pályacsúcsot 1:33,067 másodperccel. Vettel eközben az első gyorskörén kétszer is elhagyta a pályát, másodjára pedig 3 tizeddel elmaradt önmagától. Ekkor Räikkönen is elé került 8 ezreddel, és lemaradásuk már 8 tized körül volt.
Aztán nekiveselkedtek egy harmadik körnek is, és az időmérő előtt most csak ebbe kapaszkodhatnak. Javítani ugyan csak két tizedet tudtak, és lemaradásuk így is 0,6 másodperc lett az Ezüstnyilakkal szemben, a szektoridőik azt mutatják, többre is képesek lehetnek, ha sikerül mindent összerakniuk. Első két menetükön a vörös autók mindhárom szektorban veszítettek, a középsőben is, ahol pénteken még tudták tartani a lépést az ellenféllel. A harmadik repülőkörön viszont Vettel és Räikkönen is sokat javított a pálya első két szakaszán, a német az elsőben gyorsabb is volt egy tizeddel Hamiltonnál. Ekkor viszont a harmadikon lassultak le önmagukhoz képest, ami arra utalt, hogy gumijuk addigra elfogyott. Ezt erősíti, hogy ekkor már Hamilton is azt jelentette csapatának, vége a hiperlágynak, utána ki is csúszott egyszer.
Hogy az ideális szektorok elegendőek lesznek-e a Ferrari számára, az viszont nagy kérdés a Mercedes formáját látva. Vettel legjobb elméleti ideje csak alig több mint 1 tizeddel jobb a valósnál. Ráadásul a csapat továbbra sem tűnik teljesen összeszedettnek. Az edzés végén például elszalasztották a boxutca végén megejtett rajtgyakorlatokat, mert túl későn küldték volna vissza versenyzőiket. Räikkönen a garázs torkában állították meg, Vettel viszont éppen elhaladt a lámpa mellett, amikor az pirosra váltott. Szerencséjére leállította autóját (amit maga kezdett el visszatolni), így sikeresen elkerült egy fölösleges büntetést…
A hajrában a két Red Bull megemberelte magát, és lehagyta a Force Indiákat. Verstappen fél másodpercet adott Ricciardónak, a Ferraritól viszont péntekhez képest leszakadtak. A holland hátránya 0,9 másodperc volt a végelszámolásnál.
A Force Indiák viszont nem csak az osztrákok miatt csúsztak hátrébb. A középmezőnyt Charles Leclerc vezette, aki 2 tizeddel előzte mg Esteban Ocont, mögöttük pedig Kevin Magnussen furakodott Sergio Pérez elé. A Renault-k és a Toro Rossók nem tudtak a legjobb tízbe kerülni, náluk is rosszabb viszont a McLaren helyzete. Fernando Alonso utolsó helye a rajtbüntetés miatt mindegynek tűnik, ám a Williamseket Stoffel Vandoorne sem tudta maga mögé utasítani.
Orosz Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:33,067 |
|
13 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:33,321 |
+0,254 |
16 |
3. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:33,667 |
+0,600 |
14 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:33,688 |
+0,621 |
11 |
5. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:33,937 |
+0,870 |
11 |
6. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:34,394 |
+1,327 |
14 |
7. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:34,628 |
+1,561 |
15 |
8. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:34,809 |
+1,742 |
16 |
9. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:34,820 |
+1,753 |
15 |
10. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:34,916 |
+1,849 |
14 |
11. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:34,988 |
+1,921 |
13 |
12. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:35,125 |
+2,058 |
21 |
13. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:35,185 |
+2,118 |
18 |
14. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:35,213 |
+2,146 |
12 |
15. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:35,370 |
+2,303 |
16 |
16. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:36,033 |
+2,966 |
22 |
17. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:36,071 |
+3,004 |
16 |
18. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:36,274 |
+3,207 |
20 |
19. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:36,597 |
+3,530 |
14 |
20. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:36,992 |
+3,925 |
21 |
|