Hírek>> : Lemaradt a Ferrari, Hamiltonék álltak az élre délután |
Lemaradt a Ferrari, Hamiltonék álltak az élre délután
2018.09.28. 17:16
Magabiztos kettős Mercedes-sikerrel zárult a pénteki edzésnap Oroszországban. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas első számú üldözője ráadásul nem a két vörös autó volt…
Meggyűlt a baja az F1-es mezőnynek a gumik felmelegítésével és szemcsésedésével az első szocsi szabadedzésen, és a körülmények délután sem siettek a segítségükre. Az aszfalt hőmérséklete továbbra sem érte el a 30 Celsius-fokot, az eget pedig felhők borították. Sergio Pérez, Carlos Sainz, Fernando Alonso és Marcus Ericsson számára a második szabadedzés volt az első a hétvégén: ők délutánra kapták vissza autójukat az azt kipróbáló fiataloktól.
A második másfél óra nagy kérdése az volt, mire képes egymáshoz képest a három élcsapat, ha azonos gumikat használ. Ennek felmérésére a délelőtt nem adott lehetőséget. A délutánnak már hasonló programok szerint vágtak neki az élversenyzők: Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo és a két Mercedes egyaránt az ultralágy gumin futottak ki, és csak a hiperlágyat használó Max Verstappen, valamint a lágyon kezdő Kimi Räikkönen különcködött.
Ők ketten közre is fogták a többieket az első félóra elteltével: Verstappen 1:34,164 másodperces körrel vezetett, míg Räikkönen 1:35,424-es eredménnyel volt hatodik. Az ultralágyasok közül Hamilton nyitott a leggyorsabban, aki hatkörös etapja legvégén futott 1:34,245-öt, amivel és 81 ezredre megközelítette az élen álló Red Bullt. Bottas hátránya 0,479, Ricciardóé 0,763 másodperc volt, míg a már legelső körének elején blokkoló Vettel 8 tizedes lemaradással, csak 1:34,984-es körrel nyitott.
Mögöttük Pierre Gasly állt a középmezőny élére, megelőzve az első másfél órában sokat küszködő Charles Leclerc-t, az első köreit futó Sainzot és a délelőtt Räikkönent is legyőző Esteban Ocont.
A második félórába lépve már mind a hat topautón a hiperlágy gumi virított – a Mercedeseken a hétvége során először. Bottas egyből át is törte velük a 34-es határt, és 1:33,584-re javította a legjobb időt. Tette mindezt úgy, hogy az utolsó kanyarból kigyorsítva szélesre futott kicsit, és bal kerekével még a füvet is érintette. Hamilton az első körét félbeszakította, de másodjára csapattársát is túlszárnyalta, 1:33,385 másodperc alatt ért körbe. Két tizedes előnyét viszont nem az utolsó kanyarban szedte össze, hanem a pálya első és második szakaszán.
Amit a keményebb gumis idők előrevetítettek, valósággá kezdett válni: a Mercedes nagyon gyors az orosz pályán, ahol eddig valamennyi futamot megnyerte. Meglepetésre ráadásul nem is a Ferrari tudta a legjobban tartani velük a lépést, hanem a versenyét előre leíró Red Bull. Max Verstappen és Daniel Ricciardo szinte azonos köridőket futottak a hiperlágyon. A gyorsabb a holland volt 14 ezreddel, elfoglalva ezzel a harmadik pozíciót. A legtöbb időt mindketten a pálya első szektorában veszítették Hamiltonnal szemben, bő fél másodpercet. Érdekesség, hogy a második és harmadik szakaszon gyorsabbak tudtak lenni a mercedesesnél. Így jött ki a 0,4-es hátrányuk.
A Ferrarik már fél másodpercen kívül voltak. Vettel két gyorskört is teljesített a hiperlágy abroncson, először volt gyorsabb, de éppen csak befért 34 alá, 1:33,928 másodperccel. Räikkönen eközben másodperces hátránnyal volt hatodik. Vettel egyedül a pálya középső szakaszán tudott hozni Hamiltonon, az első és a harmadik harmadban is három-három tizedet kapott bajnoki ellenfelétől, ami elsőre túlságosan soknak tűnik egy olyan hétvégén, melyen kötelező számára a győzelem. A péntek persze nem volt a vörösök fő erőssége 2018-ban.
A nagyok mögött a Force Indiák jó formája az előző hétvégék alapján nem tűnt meglepetésnek. Sergio Pérez 1:35,122-es idővel vezette az alsóházat. Autójukra a szingapúri aerodinamikai fejlesztések után most fölkerült egy új geometriájú első felfüggesztés is, amit már két hete is teszteltek, de aztán félretettek. Esteban Ocon mindössze 15 ezreddel maradt el az őt legutóbb kiütő csapattársától, ám még így is közéjük tudott férkőzni Pierre Gasly.
A Toro Rossó-s a Honda új fejlesztésű erőforrását használja a hétvégén, melyről azt pletykálják, 40 lóerővel erősebb az előző változatnál, vagyis többet tud már, mint a Renault Szingapúr után félretett C-motorja. A kékek persze igyekeznek visszafogni a várakozást, ám tekintve, hogy Szocsiban mennyire hangsúlyos a motorerő, a francia 8. helye bizakodásra adhat okot Szakurában. Brendon Hartley 14. helye talán már kevésbé – ő 9 tizedet kapott márkatársától.
A legjobb tízbe tudott még kerülni a jövő évre visszasorolt Marcus Ericsson a Sauberrel. Nem sokkal, csak 130 ezreddel volt jobb Charles Leclerc-nél, ám a középmezőny sűrűségéről mindent elmond, hogy így is két autó (Kevin Magnussen és Carlos Sainz) választotta el őket egymástól.
A csalódást keltő 15. helyen torpant meg Romain Grosjean a Haasszal, a Renault sem remekelt, hiszen mindkét versenyzője kiszorult a mezőny első feléből, de az edzés elején még a szélárnyékozást próbálgató McLarenek is csak a két Williamst tudták megelőzni.
A hosszú etapoknak Lewis Hamilton és a két Red Bull az ultralágy abroncsokon vágott neki, míg a Ferrarik és Valtteri Bottas a hiperlágyon kezdett versenyszimulációba. Aztán cseréltek – kivéve Räikkönent, aki egyedüliként a lágy típust is tesztelte. Hamar kiderült, hogy a legpuhább Pirelli a sima aszfalt ellenére nagyon gyorsan elhasználódik: az 1:38-as időkből hamar 1:40-esek lettek. A gumigondokról sokat elárult, hogy Sebastian Vettel a 13-as kanyarban még egy megpördülést is bemutatott a lejárt kerekeken.
De az ultralágyakon sem volt problémamentes az élet, sokan szemcsésedésre panaszkodtak, a mérnökök pedig azt kérdezgették versenyzőiktől, letisztul-e a nem kívánatos réteg a futófelületről. Főleg a bal első kerék kapott komoly terhelést, és bár az erős forgalom miatt (Vettel panaszkodott is rá rendesen…) nehéz volt olvasni a köridőket, úgy tűnt, a lila papucs lényegesen tartósabbnak ígérkezik a rózsaszínnél. Mindez az időmérő edzés és a Q2 szempontjából kaphat jelentőséget: kellő tempófölény esetén a Mercedes és a Ferrari megkockáztathatja az ultralágyas továbbjutást. A Red Bullnak a hátrasorolások miatt ilyesmin aligha kell törnie a fejét.
A pénteki nyitónap végül egy Vettel- és egy Hamilton-elsőséget hozott, a korábbi gumikülönbségeket is figyelembe véve összességében mégis úgy fest, a csillagos csapat van lépéselőnyben Szocsiban, míg a Scuderiának újra elő kell rukkolnia a szokásos szombati javulásával.
Orosz Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:33,385 |
|
35 |
2. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:33,584 |
+0,199 |
33 |
3. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:33,827 |
+0,442 |
32 |
4. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:33,844 |
+0,459 |
37 |
5. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:33,928 |
+0,543 |
33 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:34,388 |
+1,003 |
31 |
7. |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
1:35,122 |
+1,737 |
30 |
8. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:35,137 |
+1,752 |
28 |
9. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:35,147 |
+1,762 |
33 |
10. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:35,295 |
+1,910 |
35 |
11. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:35,331 |
+1,946 |
33 |
12. |
Carlos Sainz |
Renault |
1:35,341 |
+1,956 |
37 |
13. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:35,432 |
+2,047 |
32 |
14. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:35,568 |
+2,183 |
35 |
15. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:35,911 |
+2,526 |
35 |
16. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:36,024 |
+2,639 |
29 |
17. |
Fernando Alonso |
McLaren-Renault |
1:36,074 |
+2,689 |
34 |
18. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:36,617 |
+3,232 |
31 |
19. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:36,861 |
+3,476 |
39 |
20. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:37,001 |
+3,616 |
35 |
|