Hírek>> : Vettel minimális előnnyel nyitott az élen Szocsiban |
Vettel minimális előnnyel nyitott az élen Szocsiban
2018.09.28. 17:06
Sebastian Vettel 5 századdal bizonyult gyorsabbnak Max Verstappennél az Orosz Nagydíj első szabadedzésén, míg Lewis Hamilton kettővel keményebb keverékű gumin maradt lőtávolon belül hozzájuk képest. A másfél óra már vasárnapi rajthelyezésekről is döntött…
Szokatlan tumultus alakult ki a boxutca kijáratánál a szocsi első szabadedzés kezdete előtt. Öt autó sorakozott fel egymás után a zöld lámpajelzésre várva, ennek oka viszont nem az érintettek csillapíthatatlan munkavágya volt. Az idei szabályok szerint a hátrasorolásos büntetések esetében a rajtsorrendről már nem az dönt, ki mikor jelezte az FIA felé, hogy motort kíván cserélni, hanem az, ki hagyta el előbb a boxutcát péntek délelőtt. Ezt a hétvégét öt versenyző is mezőny végi hátrasorolással várja: a két Red Bull és Toro Rosso mellett Fernando Alonso autójába is új erőforrás került.
Így fordulhatott elő, hogy bár az időmérő edzést csak szombaton rendezik, öt rajthely máris gazdára talált az Orosz Nagydíjon. A legbizarrabb az egészben, hogy Alonsót ráadásként Lando Norris „kvalifikálta” a többiek elé, hiszen az első tréningen ő ül a spanyol autójában, és ez esetben az autó számít, nem a versenyző. Mögötte a Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Pierre Gasly, Brendon Hartley sorrend alakult ki, így ha nem lesz több büntetés a folytatásban, ez a 16- 20. rajthelyek sorrendje is lesz vasárnap.
Nem Norris volt egyébként az első szabadedzés egyetlen vendégszereplője, ezúttal a teljes mezőny ötödét fiatalok, tartalékok tették ki. A Renault-nál az orosz Artyom Markelov kapott lehetőséget az F1-es debütálásra Carlos Sainz helyén, a Force Indiánál Nicholas Latifi vezette Sergio Pérez autóját, Antonio Giovinazzi pedig már 2019-re készült Marcus Ericsson Sauberjében.
Az edzés első fele a kezdeti tolongást leszámítva eseménytelenül telt. Egyedül Stoffel Vandoorne jegyzett mért időt, aki a McLarennel egy Monzában már kipróbált beállítással hajtott pályára. A wokingiak a pénteki napjukat a kisebb légellenállást biztosító konfiguráció további tesztelésére szánták, mely már a 2019-es munkájuk része: úgy próbálják növelni az egyenesekben a sebességüket (idén ez az egyik gyenge pontjuk), hogy közben ne veszítsenek időt a kanyarokban.
Az élmezőny első köreire 20 percet kellett várni. A Mercedesekre az ultralágy gumik kerültek föl, a Ferrarikra és a Red Bullokra a hiperlágyak. A legtovább Sebastian Vettel váratott magára, aki csak az első félóra utolsó perceiben került elő. Addig már többször is gazdát cserélt az első hely: a Mercedes és a Red Bull versenyzői előzgették oda-vissza egymást.
Az edzés felénél Max Verstappen 1:34,960-as körrel állt az élen, 0,366 másodperccel megelőzve Lewis Hamiltont. Őket Daniel Ricciardo és Valtteri Bottas 1:35,5-ös idővel követte, a (vélhetően jobban megtankolt) Ferrarik pedig egyelőre nem tudták tartani velük a lépést. A körét később teljesítő Vettel hátránya 0,8 másodperc volt, első etapján a német a motorerő ingadozásaira panaszkodott. Räikkönen közel 2 másodperccel futott gyengébb kört Verstappennél, neki a forgalommal gyűlt meg a baja.
Az élcsapatok több újdonságot is kipróbáltak, a Mercedes egy teljesen új, a Ferrari a bakui és szingapúri megoldását ötvöző hátsó szárnnyal rukkolt elő, Bottaséknál még menet közben is cserélték ezt az elemet. A Red Bullnál eközben nem várt gondok léptek fel a garázsba visszatérve: Ricciardo autójából kisebb füst csapott ki, ami miatt a 3-as Red Bull lecsupaszítva hamar az emelőre került.
A középmezőnyben változatos sorrend alakult ki: Esteban Ocon, Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen és Pierre Gasly révén négy különböző csapat versenyzője követte egymást, az első három 2 tizedmásodpercen belül. A fiatalok közül a renault-s Markelov állt ekkor a legjobban, a 11. helyen, őt az egyik kanyarban menetiránnyal szembe forduló Norris követte. A mezőny végén a két Sauber tanyázott, Giovinazzi zárta a sort, míg a nála 4 tizeddel gyorsabb Charles Leclerc komoly egyensúlyi gondokat észlelt, és az adatok alapos áttekintését kérte mérnökeitől.
A Mercedesek a nehezebben melegedő lágy gumin tértek vissza második etapjukra, Hamilton egyből ki is egyenesítette velük az első kanyart a mért köre elején. Ám hiába a lassabb Pirelli, így is sikerült javítaniuk addigi legjobbjukon. Előbb csak századokat, aztán Hamilton 1:34,818-cal túlszárnyalta Verstappen korábbi legjobbját.
Ez viszont akkor már csak a harmadik helyet érte, időközben ugyanis a holland és Vettel is javított. Mindketten a hiperlágy gumiknál maradtak. A ferraris teljesítette előbb a repülőkörét, 1:34,488 másodpercnél állította meg az órát. Verstappen mindössze 5 századdal maradt el tőle a második helyen, majd egy későbbi körén kiszélesítette az egyik tempós jobbost, ami után a boxba hajtott. Bottas 1:34,999-es időnél rekedt meg a lágy típuson.
Ricciardo e javításokat már nekivetkőzve nézte a garázsból, amiből kiderült, a korábbi kisebb tűzeset kivizsgálása miatt számára idő előtt véget ért a tréning. Mint kiderült, a kipufogó melegedett túl, és a váltó állapotát kellett ellenőrizni, ám az ausztrál elmondta, a jelek minden rendben van.
De Räikkönen visszatérésére is sokáig kellett várni, csak az utolsó 20 percben került rá sor. Vettelétől eltérő programot futott, az ultralágy gumit tette próbára, melyen fokozatosan gyorsulva vissza tudott kapaszkodni az élmezőny közelébe, igaz, csak a 7. helyig, az 1:35,663 másodperces időt futó Esteban Ocontól ugyanis elmaradt 33 ezreddel.
Kettejüket Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg követte századokra egymástól, míg az utolsó top 10-es helyet a hajrában a hiperlágyon javító Antonio Giovinazzi szerezte meg. A 2019-re állandó szerződést kapó olasz ezzel a legjobb beugró volt délelőtt, ráadásul elsőre 3 tizeddel legyőzte a sokra tartott Leclerc-t. A monacói ugyanakkor nagyon elégedetlen volt a másfél órában, több kisebb hibája mellett egy komoly pályaszélesítése is volt, és a rádión is jelezte: „Sokat szenvedek.” Végül a 14. helyen zárt, Romain Grosjean, Pierre Gasly és Lando Norris mögött.
Csúszkálásokat viszont nem csak Leclerc-től láttunk, az edzés második felében Hamilton többször is elhagyta a pályát, Artyom Markelov és Szergej Szirotkin is szélesített, míg Lance Stroll nagy tempónál piruettezett, ami után vissza is tért a garázsba, és be is fejezte az edzést. Nico Hülkenberget eközben műszaki problémával rendelte vissza a mérnöke.
Orosz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
|
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Különbség |
Kör |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:34,488 |
|
19 |
2. |
Max Verstappen |
Red Bull-TAG Heuer |
1:34,538 |
+0,050 |
22 |
3. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:34,818 |
+0,330 |
23 |
4. |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:34,999 |
+0,511 |
28 |
5. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:35,524 |
+1,036 |
11 |
6. |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
1:35,663 |
+1,175 |
24 |
7. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:35,696 |
+1,208 |
19 |
8. |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
1:36,196 |
+1,708 |
21 |
9. |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1:36,274 |
+1,786 |
18 |
10. |
Antonio Giovinazzi |
Sauber-Ferrari |
1:36,712 |
+2,224 |
22 |
11. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:36,816 |
+2,328 |
23 |
12. |
Pierre Gasly |
Toro Rosso-Honda |
1:36,944 |
+2,456 |
25 |
13. |
Lando Norris |
McLaren-Renault |
1:37,022 |
+2,534 |
25 |
14. |
Charles Leclerc |
Sauber-Ferrari |
1:37,054 |
+2,566 |
24 |
15. |
Artyom Markelov |
Renault |
1:37,183 |
+2,695 |
22 |
16. |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Renault |
1:37,187 |
+2,699 |
27 |
17. |
Nicholas Latifi |
Force India-Mercedes |
1:37,206 |
+2,718 |
24 |
18. |
Szergej Szirotkin |
Williams-Mercedes |
1:37,225 |
+2,737 |
25 |
19. |
Brendon Hartley |
Toro Rosso-Honda |
1:37,944 |
+3,456 |
28 |
20. |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
1:39,137 |
+4,649 |
13 |
|