Hírek>> : Időmérő helyett pénzfeldobás és tülekedés döntött a rajthelyekről |
Időmérő helyett pénzfeldobás és tülekedés döntött a rajthelyekről
2018.09.28. 17:00
Öt versenyző kapott hátrasorolásos büntetést Szocsiban motorcserék miatt – az első szabadedzés emiatt komikus jelenettel kezdődött. Christian Horner szerint el kéne már gondolkodni ezen…
Közel az év vége, ez manapság az F1-ben egyet jelent a motorcserés büntetések megszaporodásával. Oroszországban máris három csapat öt versenyzője esett áldozatául a vonatkozó szabályoknak: Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Pierre Gasly, Brendon Hartley és Fernando Alonso is büntetést kapott pénteken. Az érintett öt versenyző mindegyike új egységet használ a V6-os motorból, a turbófeltöltőből, az MGU-H-ból és az MGU-K-ból, Max Verstappen és Fernando Alonso emellett egy új központi elektronikát és energiatárolót, Brendon Hartley pedig egy új elektronikát kapott.
Tekintve, hogy mindegyikük cseréje 15-nél több rajthelyes büntetést ér, az idei szabályok értelmében ez egyszerű mezőny végi hátrasorolást jelent. Ám mivel öten vannak, a sorrendről közöttük így is határozni kell, ennek módja pedig, hogy megnézik, melyikük hagyta el hamarabb a boxutcát az első szabadedzésen. Ez egy komikus jelenetbe torkollott délelőtt: már jóval a lámpa szabad jelzése előtt autók tömege csoportosult a boxutca kijáratánál, az élre pedig az a Lando Norris került, aki ezzel nem is magának, hanem Fernando Alonsónak szerezte meg a legjobb rajtkockát a büntetettek közül...
„Ez egy verseny azért, hogy elkerüljük az utolsó rajthelyet” – állapította meg Christian Horner, akinek azt is fölvetették, csalán reggel hatkor kellett volna kihajtaniuk ahhoz, hogy megelőzzék Norrist. „Nos, ők eleve előnyben vannak a garázs helyzete miatt, így csak beindítják a motort, és már ott is van az autójuk” – mondta nevetve.
A Red Bull csapatfőnöke szerint az eset újfent bizonyította, bármennyire is kozmetikázták idén a motorbüntetésekre vonatkozó szabályt, az még mindig nem megfelelő. Felhívta a figyelmet egy esetleges másik furcsa forgatókönyvre is. „Egy érdekes helyzet is kialakulhat. Ha ezek az autók a Q1-ben kimennek, és bejutnak a Q2-be, ahol aztán nem is mennek ki, akkor egy bizarr helyzet áll elő” – utalt ezzel arra, hogy elméletben előfordulhat, ez az öt büntetett lesz a Q2 öt kiesője, így a többi 10 versenyzőnek nem is kell valós csatát vívnia a Q3-ba kerülésért.
„Szerintem az büntetési egész rendszer igazságtalan. Büntetnék inkább a csapatokat a versenyzők helyett, akik ezzel csak az idejüket vesztegetik” – vonta le a tanulságot. „Szerintem megfelelőbb lenne az egyensúly, ha mondjuk konstruktőri pontokat vonnának le, vagy hasonló. Ezek a csapatokon múló büntetések, nem a versenyzőkön múlók.”
Végül elárulta, náluk mi döntött most a versenyzők rajthelyezéséről: „Mi ma délelőtt pénzfeldobással döntöttünk. Daniel nyert, így ő rajtolhat előrébbről.”
Minek az időmérő, ha így is lehet...
Így áll a mezőny az erőforrás-komponensekkel:
|
V6-os |
Turbó |
MGU-H |
MGU-K |
Energiatároló |
Központi elektronika |
Lewis Hamilton |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Valtteri Bottas |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
Sebastian Vettel |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Kimi Räikkönen |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Daniel Ricciardo |
5 |
5 |
5 |
5 |
4 |
4 |
Max Verstappen |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
Sergio Pérez |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Esteban Ocon |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Lance Stroll |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Szergej Szirotkin |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Nico Hülkenberg |
5 |
6 |
5 |
4 |
4 |
4 |
Carlos Sainz |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
Brendon Hartley |
7 |
6 |
6 |
6 |
3 |
4 |
Pierre Gasly |
6 |
6 |
6 |
5 |
3 |
3 |
Romain Grosjean |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Kevin Magnussen |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Fernando Alonso |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
Stoffel Vandoorne |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
Marcus Ericsson |
4 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
Charles Leclerc |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
|